26865

Cre8Kitchen Harderwijk

€ 130.000  |  8,0% rente  |  48 maanden  Investeerders: 176
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

2 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Voldoende
Deze leningaanvraag is op 24-04-2017 in 1 uur volgeschreven door 176 investeerders

Samenvatting

(Deze aanvraag is tot stand gekomen in samenwerking met FINSPAR)

Cre8Kitchen: een innovatief en geheel vernieuwend winkelconcept voor de traditionele keukenbranche. 

Cre8Kitchen is een uniek marketingconcept, gecombineerd met nieuwe technische toepassingen. In een Cre8Kitchen store kan de consument zelf eenvoudig zijn keuken samenstellen door middel van elektrisch verschuifbare wanden en mobiele keukenmeubelen (DIY). Dit leidt tot een unieke beleving, waarbij de consument het gevoel ervaart midden in zijn toekomstige keuken te staan. De prijsopbouw geschiedt door met een barcodescanner de geplaatste keukenmeubelen te scannen. Hierbij wordt eveneens rekening gehouden met de gekozen materialen en kleuren. 
Dit concept is intellectueel eigendom van Cre8Kitchen Nederland B.V. en is geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau. De onderneming wordt geëxploiteerd in een meervoudige B.V.-constructie door een drietal ambitieuze ondernemers: Jacco Hamstra, Marco Kaleuwee en Gijs Hoeve. Jacco en Marco zijn ervaren ondernemers met een bewezen trackrecord in de badkamer- en keukenbranche. Gijs Hoeve heeft nog geen ervaring als zelfstandig ondernemer, maar heeft veel relevante saleservaring opgedaan binnen de automotive en kan worden omschreven als een leergierige en gretige verkoper. De ondernemers van Cre8Kitchen gaan het concept uitvoeren in een eigen pilotstore in Harderwijk. Voor de inrichting van deze pilotstore en het verder commercialiseren van het Cre8Kitchen concept dient deze financieringsaanvraag.

Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte bedraagt € 295.000,-. Met eigen middelen wordt € 75.000,- gefinancierd. De verkoper van het Cre8Kitchen concept financiert € 90.000,-. De resterende € 130.000,- is de gevraagde financiering via Collin Crowdfund. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8,0% gedurende de gehele looptijd.

Risico
Dun & Bradstreet noteert een Verhoogd risico voor deze onderneming. De overall Collin Credit Score is Voldoende. De debiteuren voor de financiering zijn Cre8Kitchen Harderwijk B.V., Cre8Kitchen Nederland B.V., Hoeve Beheer B.V., Hamstra Beheer B.V. en Kaleuwee Beheer B.V. De huidige en toekomstige inventaris wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Verder is er een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen op het niveau van Cre8Kitchen Harderwijk B.V. Tenslotte geven de ondernemers een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af ter hoogte van € 75.000,-.

Video Pitch

Leendoel

De totale investering is benodigd voor de aankoop van het unieke concept Cre8Kitchen en de inrichting van een eerste Cre8Kitchen pilot store (in eigen beheer) in Harderwijk.

Ondernemer

Jacco Hamstra (34 jaar) is een ondernemer met jarenlange ervaring binnen de badkamer- en keukenbranche. In 2008 is hij begonnen als zelfstandig ondernemer. Als leverancier van inloopdouches is hij in 2010 gaan samenwerken met Marco. Deze samenwerking heeft uiteindelijk geresulteerd in de onderneming Badkamerwarenhuis.nl, waarvan Jacco middels zijn personal holding 1/3 van de aandelen in bezit heeft. Hierdoor heeft Jacco inmiddels veel ervaring opgedaan in het adviseren en verkopen van (met name) badkamers en keukens. Jacco kan worden omschreven als commercieel en creatief. Zo heeft hij namens Badkamerwarenhuis.nl een eigen label ontwikkeld met een geheel eigen look & feel: Dutch Design. Buiten de kaders denken is dan ook iets wat Jacco graag doet. Hij heeft zijn mbo Internationale Handel en Groothandel afgerond. Jacco is woonachtig in Harderwijk.

Marco Kaleuwee (46 jaar) is een ervaren ondernemer binnen de badkamer- en keukenbranche. De eerste 10 jaar als ondernemer is hij werkzaam geweest in zijn eigen aannemingsbedrijf: Kaleuwee Onderhoud & Renovatie. Deze onderneming is nog steeds actief. 7 jaar geleden is hij de samenwerking aangegaan met Jacco binnen Badkamerwarenhuis.nl. Marco heeft middels zijn personal holding 1/3 van de aandelen in bezit. Marco heeft de laatste jaren veel ervaring opgedaan in met name het adviseren en verkopen van keukens. Marco heeft een duidelijke visie op verkooptechniek binnen de keukenbranche, waar het Cre8Kitchen concept naadloos op aansluit. Marco staat voor open, eerlijke en transparante verkoop. Verder vindt Marco het geweldig om zijn kennis en ervaring over te brengen op Jacco en Gijs. Marco heeft zijn hbo Elementaire Bouwkunde afgerond. Tevens heeft hij 3 jaar de universitaire opleiding Bedrijfskunde gevolgd, welke hij in verband met het vaderschap niet heeft afgerond. Marco is woonachtig in Utrecht.

Gijs Hoeve (36 jaar) heeft nog geen ervaring als ondernemer. Gijs heeft ruim 15 jaar saleservaring in de automotive branche. Hij is begonnen als junior verkoper, opgeklommen naar senior verkoper en laatstelijk enkele jaren actief geweest als vestigingsmanager. Hij is altijd geïnteresseerd geweest in het zelfstandig ondernemerschap. Via zijn tennisvriend Jacco is hij in contact gekomen met het Cre8Kitchen concept. Gijs is te omschrijven als een saleskanon. In de verkoop is hij 5 jaar lang de beste verkoper geweest. Sales zit in zijn bloed. Gijs is oprecht geïnteresseerd in de mens en daardoor is elk gesprek voor hem uniek. Hij ziet zichzelf niet als een traditionele verkoper. Gijs praat namelijk over de klant in plaats van over het product. Hij heeft zijn mbo (IVA in Driebergen) afgerond. Gijs is woonachtig in Harderwijk.

Onderneming

Het concept
Cre8Kitchen is een nieuw, innoverend winkelconcept in de keukenbranche. Het concept is intellectueel eigendom van Cre8Kitchen en het idee is geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau. Jacco, Marco en Gijs gaan het concept exploiteren in een pilot store in Harderwijk. In deze showroom worden 4 opstellingen gecreëerd waar de consument onder begeleiding van een adviseur eenvoudig een keuken kan samenstellen (Do It Yourself). De ruimte waar de keuken dient te komen bij de klant thuis, wordt met elektrisch verschuifbare wanden exact nagebootst. Hierdoor wordt de toekomstige keuken van de consument in de showroom van Cre8Kitchen precies zichtbaar. Door de verrijdbare keukenmeubelen wordt de keuken voor de consument 1:1 zichtbaar. 

Pricing
Elk onderdeel is duidelijk en concurrerend geprijsd en alles is voorzien van een barcode. De prijzen van alle afzonderlijke onderdelen worden transparant gemaakt op een monitor in de keuken. Middels een barcodesysteem kan de klant gemakkelijk tussen prijsklassen variëren. 

Website
Op dit moment is de website in bewerking. De website wordt een belangrijk onderdeel van het concept en zal mede gebruikt worden om direct een afspraak in te plannen. Daarnaast zal de klant geïnformeerd worden over de services en de werkwijze van Cre8Kitchen.

Missie, visie en doelstellingen
De kernwaarden van Cre8Kitchen zijn:

  • Innovatief; een geheel nieuw concept afgestemd op de behoefte van de klant
  • Transparant en helder; geen handjeklap over de prijs en duidelijk gespecificeerde offertes
  • Altijd de juiste prijs/ kwaliteit verhouding

Cre8Kitchen heeft als visie om onderscheidend vermogen te creëren bij lokale keukenzaken, die zo’n 20% van de totale keukenbranche innemen. Deze vechten al jaren tegen de gevestigde orde (DMG en IKEA). Cre8Kitchen is voor deze ondernemingen een manier om zich te differentiëren. In het 2e jaar van Cre8Kitchen wil men uitbreiden met 4 à 5 vestigingen en in het 3e jaar met 8 à 10 nieuwe winkels. Men is voornemens om op termijn te gaan werken met franchisenemers. Voortbordurend op deze visie heeft men hiervoor reeds Cre8Kitchen Nederland B.V. opgericht, dit is de toekomstig franchisegever.

Doelgroep
De doelgroep van Cre8Kitchen is als volgt onder te verdelen:

A: Consumenten die van de nieuwe keuken een real-time inzicht willen hebben.

  • Starters
  • Gezinnen met een budget van €3.000,- tot € 15.000,-
  • Ouderen die moeilijk tekeningen kunnen lezen
  • Gezinnen met een nieuwbouwwoning

B: Architecten en binnenhuisarchitecten die samen met de opdrachtgever de ideale situatie nabootsen van een keuken die alleen nog maar op de bouwtekening staat. In eerste instantie zal Cre8Kitchen zich richten op Harderwijk en omstreken. De ervaring met Badkamerwarenhuis.nl leert dat mensen bereid zijn om 30 tot 50 minuten te rijden voor de aankoop van een keuken. 

Markt
De onderneming is actief in de keukenbranche. Volgens de Rabobank (Cijfers en Trends) wordt er een groei van het volume verwacht in deze branche, gedreven door toenemende activiteit op de woningmarkt. De omzetontwikkeling zal naar verwachting sterk afhankelijk zijn van de kwaliteit en positionering van de betreffende retailer, maar ook van de regio waar deze gevestigd is. Onderscheidend vermogen in producten en dienstverlening zal moeten zorgen voor de groei van het volume, maar ook de mate waarin online retail is opgepakt speelt een belangrijke rol. De traditionele woonwinkel heeft het moeilijk; de consument eist van woonwinkels steeds meer beleving, inspiratie en een compleet assortiment inclusief accessoires en diensten. Het verschil tussen goed presterende retailers die goed omgaan met de veranderingen en retailers die het moeilijk hebben en zich onvoldoende aanpassen zal steeds groter worden.

Trends

  • Toename van shop-in-shopconcepten, zodat merken hun complete assortiment en stijl kunnen neerzetten bij retailers 
  • Toenemend gebruik van internet voor oriëntatie en aankoop
  • Meubelboulevards kampen met onvoldoende attractiewaarde
  • Meer aandacht voor duurzaamheid in productie en materialen
  • Nieuwe concepten waarbij consumenten online meubels kunnen customizen of direct vanuit de fabriek kunnen bestellen

Kansen en bedreigingen

  • Groeiende behoefte aan inspiratie en advies
  • Samenstelling huishoudens verandert, met name het aantal eenpersoonshuishoudens en ouderen neemt toe. Positionering op een specifieke doelgroep is verstandig
  • Tekort aan gekwalificeerd personeel met de juiste competenties die aansluiten bij het veranderende winkelgedrag. Gekwalificeerd personeel is een aandachtspunt, maar ook het opleiden in onderhandelingstechnieken
  • Toenemende behoefte aan unieke producten
  • Retailers hoeven niet alle producten zelf op voorraad te houden, maar moeten samenwerken met andere leveranciers
  • De consument vraagt om een prijs op maat
  • De marktontwikkelingen vragen ook om het sturen op cijfers. De juiste managementinformatie zorgt ervoor dat het inzichtelijk is welke producten op welke wijze bijdragen aan de marge. Op die manier is er een betere sturing op de marge. Daarnaast is op die manier benchmarking mogelijk

Structuur
De onderneming wordt geëxploiteerd in een meervoudige B.V.- constructie. 

Hamstra Beheer B.V. en Kaleuwee Beheer B.V zijn naast aandeelhouder in Cre8Kitchen Nederland B.V. ook aandeelhouder van Trend Inn Holding B.V. Elk hebben zij een belang van 33,33% in Trend Inn Holding B.V. Onder Trend Inn Holding B.V. zijn de vestigingen ondergebracht van Badkamerwarenhuis.nl (Utrecht en Ede). De activiteiten van Badkamerwarenhuis.nl zijn het verkopen en adviseren van sanitair aan particuliere en zakelijke klanten. Over 2016 heeft Trend Inn Holding B.V. en cs. een omzet gerealiseerd van > € 1 mio, waarvan zo’n 25% bestaat uit de verkoop van keukens. De onderneming is financieel gezond en heeft positieve continuïteitsverwachtingen.

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Aankoop concept € 100.000,-
Bouwkunding interieu € 66.000,-
Keukenshowroom € 56.000,-
Marketing € 27.250,-
Borg huurpand € 20.700,-
Bestelbus € 12.500,-
Werkkapitaal/onvoorzien € 12.550,-
Totale investeringsbehoefte € 295.000,-
Eigen middelen € 75.000,-
Verkoper concept Cre8Kitchen* € 90.000,-
Lening via Collin Crowdfund € 130.000,-

* De verkoper krijgt betaald op basis van toekomstige exploitatie, hetgeen is onderbouwd in het koopcontract. Dit betreft een vooraf overeengekomen percentage op basis van gerealiseerde omzet, welke maandelijks wordt bepaald. Indien er in een maand geen omzet is behaald, behoeft er ook geen ‘aflossing’ te worden betaald aan de verkoper. Voor deze financiering zijn geen zekerheden bedongen. Een getekende kopie van het koopcontract is in het bezit van Collin.

Leenbedrag: € 130.000,-
Rente: 8,0%
Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden en voorwaarden 

  • De debiteuren zijn Cre8Kitchen Harderwijk B.V.,Cre8Kitchen Nederland B.V., Hoeve Beheer B.V., Hamstra Beheer B.V. en Kaleuwee Beheer B.V.
  • Er geldt een eerste pandrecht op de huidige en toekomstige inventaris van Cre8Kitchen Harderwijk B.V. en Cre8Kitchen Nederland B.V.
  • Ter handhaving van de solvabiliteit is een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van Cre8Kitchen Harderwijk B.V. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 35% of lager is.
  • De heren G.A. Hoeve, J. Hamstra en J.W.N. Kaleuwee geven een gezamenlijke, persoonlijke borgstelling af voor € 75.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde. 

Dun & Bradstreet 
Cre8Kitchen Harderwijk B.V. en Cre8Kitchen Nederland B.V. worden door Dun & Bradstreet gekwalificeerd met een Verhoogd risico. De personal holdings van de ondernemers worden allen gekwalificeerd met een Laag risico. Voor deze aanvraag hanteren wij de kwalificatie Verhoogd risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De score is mede gebaseerd op de door FinSpar opgestelde prognoses voor de jaren 2017, 2018 en 2019. Daarnaast hebben we ook onder andere inzage in de gerealiseerde jaarcijfers van Trend Inn Holding B.V. en cs., de andere onderneming van de heren Hamstra en Kaleuwee. De overall Collin Credit Score komt uit op Voldoende.

Rentabiliteit
Voor 2017 wordt er een omzet verwacht van € 350.000,-. Deze is gebaseerd op een verwachte afzet van 50 keukens met een gemiddelde verkoopprijs van € 7.000,-. Deze verkopen worden gerealiseerd in de periode mei tot en met december 2017. Op basis van ervaringen uit de bestaande onderneming van Jacco en Marco, in combinatie met een gedegen marktonderzoek, is er voorzichtigheidshalve gerekend met een brutomarge van 40%. De verwachte genormaliseerde cashflow in 2017 komt uit op € 51.000,- met een uiteindelijk verwacht netto cashflow overschot van € 24.000,-. Voor 2018 verwacht de onderneming een omzetgroei te realiseren naar een verwachte omzet van ruim € 1.000.000,-. Deze groei zal verwezenlijkt worden door uit te breiden met het aantal vestigingen. De verwachte genormaliseerde cashflow per ultimo 2018 komt uit op ruim € 200.000,- met een netto cashflow overschot van € 165.000,-. Mocht de exploitatie onverhoopt tegenvallen is de onderneming voldoende in staat om kostenflexibiliteit toe te passen. Zo zijn Jacco Hamstra en Marco Kaleuwee niet afhankelijk van een inkomen uit Cre8Kitchen, omdat zij reeds een bestendig inkomen uit hun andere onderneming ontvangen. Dit geldt in mindere mate ook voor Gijs Hoeve. De echtgenote van Gijs heeft namelijk een vast inkomen uit loondienst wat, indien nodig, voldoende is voor de verplichtingen in privé. Omdat de Rentabiliteit is gebaseerd op prognoses beoordelen wij de Rentabiliteit voorzichtigheidshalve op Voldoende.

Solvabiliteit
Door de eigen inbreng van € 75.000,- is er sprake van een solvabiliteit na financiering van ruim 25% (Voldoende) op een balanstotaal van € 294.000,-. Door de geprognosticeerde winstgevende exploitatie in 2017 zal de solvabiliteit per ultimo 2017 uitkomen op een score Ruim voldoende. Per ultimo 2018 bedraagt de verwachte solvabiliteit meer dan 50% wat een score Excellent oplevert. Wij beoordelen de Solvabiliteit op Voldoende, gelijk aan de situatie na financiering.

Liquiditeit
De verwachte current ratio per ultimo 2017 komt uit op 0,8 wat een score Matig zou betekenen. Reden van deze score is dat de liquiditeiten in het eerste jaar nagenoeg volledig ingezet zullen worden voor investeringen en aflossingen. Mocht er binnen de onderneming liquiditeitskrapte ontstaan is de gelieerde onderneming van Jacco en Marco in staat om bij te springen. Zij fungeert dan ook als remweg in met name het eerste jaar. Door de verwachte winstgevende exploitatie in 2018 wordt er verwacht dat de current ratio per ultimo 2018 naar een Excellent niveau zal stijgen. Wij beoordelen, onder andere door de liquide positie van de gelieerde onderneming, de Liquiditeit als Voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Voldoende

Extra beloning

Bij een investering vanaf € 500,- of meer ontvangt de investeerder bij elke eerste aanschaf bij Cre8Kitchen Harderwijk B.V. een korting van 10%. 

De voucher zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemers.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-32964 heeft € 500 geïnvesteerd.
24-04-2017 om 10:18
investeerder-33794 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
24-04-2017 om 10:17
investeerder-29613 heeft € 500 geïnvesteerd.
24-04-2017 om 10:17
investeerder-16044 heeft € 500 geïnvesteerd.
24-04-2017 om 10:16
investeerder-8903 heeft € 500 geïnvesteerd.
24-04-2017 om 10:16

Ondernemer

Gijs Hoeve




Jacco Hamstra




Marco Kaleuwee

Crowdfund Coach


Arnaud Satter