12413

BanBao Europe

€ 350.000  |  7,5% rente  |  48 maanden  Investeerders: 132
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

57 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Goed
Deze leningaanvraag is op 25-03-2015 in 9 uur volgeschreven door 132 investeerders

Samenvatting

BanBao Europe B.V. is een sterke groeier in de markt van educatieve bouwblokjes voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 12 jaar. BanBao is het enige door Lego geaccepteerde merk in een wereldwijde markt die € 3,5 miljard groot is. Ondernemer Steven van Bommel (45 jaar) heeft het merk BanBao naar Europa gebracht en samen met de Chinese fabrikant doorontwikkeld tot het merk dat het nu is.

In 2014 won BanBao ‘De Succesfactor Branche Award’ in de speelgoedbranche, zie hiervoor onderstaande video. 

Financieringsbehoefte

De gevraagde lening (uitgewerkt onder begeleiding van ABAB Corporate Finance) is bedoeld voor het financieren van de verdere groei van de onderneming. De gevraagde financiering bedraagt € 350.000,-. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7,5%. 

Structuur

De structuur staat onderin de pitch afgebeeld d.m.v. een organogram.

Risico

De Dun & Bradstreetscore rapporteert de kwalificatie laag risico en de Collin Credit Score is goed. Steven van Bommel zal een persoonlijke borgstelling ter hoogte van € 175.000,- afgeven.

Video Pitch

Leendoel

Om de jaarlijkse groei van 25% bij te kunnen benen is er aanvullend kapitaal benodigd. De verkregen middelen zullen worden aangewend voor het uitbreiden van de voorraad. De omzetgroei gaat gepaard met debiteurengroei. Daarnaast kan een merk niet zonder een goede branding in social media. Om dit goed op te zetten is een plan opgesteld om het komende jaar de online marketing activiteiten uit te breiden en te professionaliseren.

Ondernemer

Banbao Europe B.V. is de onderneming van Steven van Bommel (45 jaar). Steven van Bommel is sinds zijn 18e ondernemer. Hij is gestart in de onderneming van zijn vader; Van Bommel Lederwaren B.V., waarvoor hij de productie van onder andere lederen portemonnees heeft verplaatst naar India. Als 22-jarige heeft hij in India, gedurende de 2 jaar die hij daar heeft gewoond, ervaring opgedaan met een andere cultuur en het inrichten van een productieproces voor de lederwaren. De producten worden nog steeds in Nederland verkocht bij onder andere Hema, V&D en Kijkshop.

Door de verdere digitalisering en andere wijze van betalen, wordt het hebben van een portemonnee steeds minder een gewoon goed. Om die reden is Steven 8 jaar geleden opzoek gegaan naar een ander product. Tijdens zijn rondreis in China kwam hij in contact met bouwblokjesfabrikant BanBao Co Ltd. Steven heeft meerdere jaren geïnvesteerd in het opbouwen van een goede relatie. Dit met als resultaat dat met BanBao Co Ltd. een langdurige overeenkomst is gesloten voor de ontwikkeling, marketing en verkoop van alle producten van BanBao wereldwijd, met uitzondering van Azië en Rusland. 

Onderneming

BanBao bouwblokjes zijn educatieve bouwstenen waarmee kinderen in de leeftijd tussen 3 en 12 jaar hun eigen droom- en speelwereld kunnen bouwen. De bouwstenen van BanBao passen op de bouwstenen van Lego en omgekeerd. De R&D, het ontwerp en de marketing van de beleveniswerelden binnen BanBao worden in Venlo uitgevoerd onder supervisie van Steven van Bommel. De fabricage van de bouwblokjes vindt plaats in China en van daaruit worden de producten verscheept.

Historie
In 2007 is Steven van Bommel gestart met BanBao. De drive van Steven is een wereldwijd merk neer te zetten. De markt van bouwblokjes is voor 96,3% in handen van Lego. De wereldomzet in bouwblokjes (speelgoed) bedraagt jaarlijks ongeveer 3,5 miljard euro.

In april 2011 wordt BanBao Europe B.V. door de juristen van Lego benaderd en startte er een juridische procedure. In de daaropvolgende 11 maanden heeft Steven van Bommel een wereldwijde overeenstemming met Lego bereikt en sindsdien wordt het merk BanBao volledig gedoogd. Relevante contracten zijn in het bezit van Collin.

   

Distributie
De distributie in Europa wordt uitgevoerd door BanBao Europe B.V. Deze verkoop kent twee onderscheidende kanalen: directe- en indirecte verkoop.

Directe verkoop
Dit betreft rechtstreekse verkoop naar de speelgoedmarkt ketens in Nederland. Zo ligt het merk BanBao in alle winkels van Toys xl, V&D, franchisenemers Intertoys en Action en sinds dit jaar ook bij de Big Bazar. Vooral de online markt waar BanBao ligt, zoals Bol.com, Blokker.nl, Bartsmit.nl, Intertoys.nl, Conrad.nl, VD.nl, alsmede de orders van de individuele partijen die in Venlo kopen zorgen voor groei. Om aan de vraag te kunnen voldoen is een groei van de voorraad noodzakelijk. 

Internationale Verkoop
Grote partijen als Carrefour (Frankrijk), Lidl – Aldi – Kaufland (Duitsland), Metro (Bulgarije), Morrisons (UK) zijn partijen die gewend zijn direct bij de fabrikanten in China te kopen. BanBao Europe B.V. presenteert zich ook als fabrikant en begeleidt deze partijen in de winkelpresentatie en verkoop. Toch willen deze grote winkelformules het liefst rechtsreeks inkopen. Deze mogelijkheden biedt BanBao Europe B.V. ook, dit betekent dat BanBao Europe B.V. over de gemaakte afspraken een commissie-vergoeding ontvangt.

Positionering
De belangrijkste USP’s (unique selling points) van het merk BanBao zijn kwaliteit en beleving in 160 verschillende city-thema’s in combinatie met een lage prijs ten opzichte van marktleider. In de zomer van 2015 wordt het assortiment uitgebreid tot 240 producten. De strakke doorvoering van thema’s en de consistente internationale doorvoering van dit beleid, heeft ertoe geleid dat BanBao Europe B.V. in 2014 in het programma van RTL “de succesfactor” is uitgeroepen tot winnaar in de speelgoedbranche. Bekijk hier de video van De Succesfactor Branche Award 2014.

Kortom: BanBao is sterk groeiende. De verwachting voor 2015 en 2016 is een jaarlijkse groei van 25-30% Deze groei is gebaseerd op de orders die ontvangen zijn op beurzen in Hong Kong en Neurenberg. Door deze groei zal BanBao de voorraad in Venlo naar een hoger niveau moeten tillen. Onlangs is er bovendien een wereldwijd contract gesloten met Spar supermarkten. Dit contract is door Steven van Bommel gerealiseerd voor alle landen waar Spar actief is.

De Chinese onderneming realiseert in 2014 een omzet van € 29 miljoen (19 miljoen in China en Rusland) BanBao Europe B.V. realiseert hierbinnen een Europese verkoopomzet van € 7.031.000,-. De overige omzet wordt in de Verenigde staten gerealiseerd.

Structuur

Financieringsbehoefte

In nauwe samenwerking met ABAB Corporate Finance is een meerjarige financiële prognose opgesteld. Hierop is de onderstaande leningaanvraag gebaseerd.

De financiering wordt aangewend voor een uitbreiding van het werkkapitaal (met name uitbreiding voorraad) en het opzetten van social media marketing.

Werkkapitaal € 275.000,-
Marketing € 75.000,-
Totaal € 350.000,-

Leenbedrag: € 350.000,-
Looptijd: 4 jaar
Rente: 7,5%
Zekerheden:

  • Achterstelling van de persoonlijke lening ad € 87.026,- van Steven van Bommel aan St. van Bommel Holding.
  • Een persoonlijke borgtocht van Steven van Bommel ter hoogte van € 175.000,-.

Cijfermatige onderbouwing

Werkkapitaal
Aan de hand van de verkoopdoelstellingen en lopende afname-contracten ontstaat een grotere behoefte aan werkkapitaal. Daarnaast stijgt het aantal producten van 160 naar 240 artikelen, waardoor een grotere voorraad behoefte is om de Europese klant bij directe verkoop te kunnen blijven bedienen. De behoefte van € 250.000,- komt voort uit de liquiditeitsverwachtingen opgesteld door de ondernemer en preferred supplier bij deze aanvraag: ABAB Corporate Finance.

Online marketing
Om de doelgroep te bereiken wordt internet en verschillende sociale media ingezet. De doelgroepen bestaan uit 6-9 jarigen, de leeftijd om echt met BanBao te gaan spelen, de ouders en het fysieke en online retailkanaal (retail buyers en decision makers). De investering van € 75.000,- wordt ingezet om in de tweede helft van 2015 de online marketing uit te breiden en te professionaliseren met als doel een grotere naamsbekendheid van het merk BanBao te verkrijgen, het merkimago te versterken en de omzetgroei via het fysieke en online retailkanaal te stimuleren.

Risico

Dun & Bradstreet Score
De Dun & Bradstreet-score kwalificeert een laag risico voor St. van Bommel Holding B.V.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. 

Rentabiliteit
Na aftrek van de aflossingverplichtingen was het netto cashflow overschot over 2014 ruim voldoende. De prognose voor 2015 is dat het netto cashflow overschot gelijktblijft en onder invloed van een stijgende winst verdubbeld in 2016.

Solvabiliteit
De solvabiliteit van de onderneming is met 31% ruim voldoende. Het jaar na de investering groeit de solvabiliteit naar 40%. 

Liquiditeit
De current ratio (verhouding vlottende activa en vlottende passiva) was in 2014 1,5 en wordt hiermee als excellent beoordeeld. Dit houdt in dat de onderneming ruim voldoende liquiditeiten genereerd om de korte termijn verplichtingen te kunnen blijven voldoen. In de prognose voor 2015 en 2016 stijgt de current ratio naar een niveau van 2,2.

Samenvattend:
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Ruim Voldoende
Liquiditeit: Excellent
Overall: Goed

Extra beloning

Bij een investering van € 1.000,- of meer ontvangt u een BanBao bouwdoos:

  • Bij een investering tussen € 1000,- en € 2.500,-, ontvangt u een BanBao Pakket ter waarde van € 25,-.
  • Bij een investering van € 2.500,- of meer, ontvangt u een BanBao Pakket ter waarde van € 50,-.

Investeerder(s) die € 50.000,- of meer investeren, nodigt Steven van Bommel uit om in oktober 2015 de fabriek te bezoeken in China in dezelfde periode dat Steven van Bommel ook naar China afreist.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
25-03-2015 om 19:47
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
25-03-2015 om 19:29
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
25-03-2015 om 19:29
Anonieme investeerder heeft € 4.000 geïnvesteerd.
25-03-2015 om 19:15
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
25-03-2015 om 19:12

Reacties

Investeerder – 1716
25-03-2015 11:44
Mooie business en mooie groei maakt deze onderneming door. Er blijft markt voor dit soort speelgoed. Zeker een pré dat men de educatieve kant nog verder oppakt. Succes!

Investeerder – 2229
25-03-2015 11:50
Een mooie aanvraag waar ik graag aan mee doe.
Product spreekt aan en rendement versus risico zien er keurig uit!
Leuke bijkomstigheid is dat de kids blij zullen zijn met de bouwdoos!!
Ofwel ik heb er alle vertrouwen in dat Collin hiermee wederom een succesvolle aanvraag aanbiedt

Investeerder – 2429
25-03-2015 15:45
Mijn vrouw is in Rotterdam in 2 zaken geweest en in beide zaken wordt het niet meer verkocht omdat het niet aansluit op Lego zeggen ze. wat is Uw reactie hierop. Ze was bij Bart Smit en Intertoys.

Investeerder – 1980
25-03-2015 17:11
Beste Investeerder 2429 aansluitend op de reactie van ondernemer: De blokjes passen wel degelijk, kijk ook eens op de volgende link: http://hobby-en-overige.infonu.nl/speelgoed/62555-de-voor-en-nadelen-van-imitatie-lego.html
Een leuk artikel over “imitatie-lego” zoals ze het daar noemen,waarbij BanBao zeer duidelijk als het beste alternatief van Lego uit de bus komt!

Investeerder – 4938
25-03-2015 17:11
De eerste keer dat ik inschrijf op een crowdfundproject. Reden is dat de aandelenkoersen zo hoog staan dat ik winst neem en alternatieven zoek. Van dit project word ik direct helemaal enthousiast.
Steven, succes!

S.T.A.M. van Bommel
25-03-2015 18:34
Beste investeerder 2429,
De reden dat Bart Smit BanBao niet in de winkel verkoopt komt door plaatsgebrek in de schappen.
Intertoys focust zich in de winkel op LEGO. Er zijn 28 franchise Intertoys winkels die 3 tot 4 meter ruimte creëren voor BanBao.
Daarnaast verkoopt zowel Bart Smit als Intertoys het hele BanBao assortiment online. Personeel op de werkvloer is niet altijd op de hoogte van de strategie van de directie van beide winkels vandaar dat zij wellicht een dergelijk antwoord geven.
Mochten er nog vragen zijn, dan verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Steven van Bommel

http://www.intertoys.nl/merk/banbao

http://www.bartsmit.com/nl/bsnl/speelgoed/bekende-merken/ban-bao

http://www.blokker.nl/nl/blknl/speelgoed/constructie

S.T.A.M. van Bommel
25-03-2015 18:40
Beste investeerder 4938

Dank voor Uw reactie en als U dat leuk vind altijd welkom in venlo.

Groet
Steven

Ondernemer




Steven van Bommel

Crowdfund Coach


Guus Oerlemans