13311

BeterZitten

€ 75.000  |  7,5% rente  |  60 maanden  Investeerders: 39
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 5-05-2015 in 1 uur volgeschreven door 39 investeerders

Samenvatting

Zitten is gewoon. Het is zó vanzelfsprekend dat we het doen zonder erover na te denken. Iedereen zit een onvoorstelbaar groot deel van zijn leven. Voor mensen die het grootste deel van hun werktijd zittend achter een bureau doorbrengen geldt dat er problemen kunnen ontstaan als nekklachten, pijn in de rug, tintelende benen, voeten of armen. Veel van de klachten zijn het gevolg van langdurig verkeerd zitten in een verkeerde houding, of op een verkeerde, niet passende, stoel. Twee verschillende problemen, maar met dezelfde oplossing: een goede bureaustoel.

BeterZitten maakte deel uit van Quality Office, duurzame kantoorinrichters, maar is inmiddels als een aparte vennootschap inschreven met Roelof Wobben als enige directeur-grootaandeelhouder. Alle activiteiten van BeterZitten zijn in de nieuwe B.V. ondergebracht. BeterZitten heeft zich gespecialiseerd in curatieve en preventieve hoog-professionele zitoplossingen voor de kantooromgeving. Dat zijn maatwerkstoelen, doelgroepstoelen en ergonomische stoelen. BeterZitten onderscheidt zich van de reguliere aanbieders van kantoorstoelen (en -meubilair) door nadruk te leggen op haar kennis en curatieve en preventieve aanbod.

Er zijn in de Benelux weinig aanbieders van curatieve en preventieve zitoplossingen. BeterZitten neemt er een vrijwel unieke positie in door het aanbieden van op maat gemaakte bureaustoelen voor mensen die door klachten of afwijkende lichaamsmaten niet op een standaard stoel passen.

Financieringsbehoefte

Voor het in twee jaar tijd aantrekken van ten hoogste zeven franchise-nemers, het ten uitvoer brengen van een collectief marketingplan en nadere productontwikkeling van doelgroepstoelen is een eenmalige investeringssom van € 75.000 ,- gewenst. De looptijd is 60 maanden, met een lineaire maandelijkse aflossing. De jaarlijkse rente bedraagt 7,5%.

Structuur

De aandelen van BeterZitten B.V. zijn voor 100% in eigendom van de heer Roelof Wobben.

Risico

De Dun en Bradstreet score rapporteert de kwalificatie “Laag Risico”. Quality Office is een bestaand bedrijf met een 15 jarige historie. De Collin Credit Score is gebaseerd op de jaarcijfers van Quality Office over 2014 en komt uit op ruim voldoende. De balans na kredietverlening in Beter- Zitten B.V. in combinatie met de jaarcijfers 2012 t/m 2014 en prognose 2015 komt uit op ruim voldoende. Roelof Wobben geeft een persoonlijke borgstelling af gedurende de looptijd van de lening voor het gehele financieringsbedrag.

Video Pitch

Leendoel

Ondernemer Roelof Wobben, eigenaar en oprichter van BeterZitten wil het concept van BeterZitten vermenigvuldigen door het opzetten van een geografisch gespreid franchise-netwerk, zodat collectieve marketing, distributie en schaalvergroting een verdere sprong voorwaarts mogelijk maken.

Ondernemer

Na een loopbaan in de facilitaire dienstverlening richtte Roelof Wobben (1958) vijftien jaar geleden Quality Office op, een duurzame kantoorinrichter met een volledig assortiment. In die vijftien jaar is zijn focus steeds meer op zitproblematiek terecht gekomen. Bureaus, kasten en accessoires zijn van minder belang. Het is zijn passie om mensen te helpen, die om wat voor oorzaak dan ook, niet goed meer kunnen zitten. Hij heeft van die passie zijn specialisme gemaakt door in 2013 een activiteit te starten die zich louter richt op beter zitten. Dit onder de beschermde naam: BeterZitten® (www.beterzitten.nl).

In Roelof Wobben zijn professionalisme, creativiteit en volharding verenigd. Hij is zeer goed bekend met de markt, de spelers en het spel, bedenkt nieuwe zitoplossingen en bijpassende marktbenaderingen en geeft nooit op. Het is een ondernemer pur sang.

Onderneming

BeterZitten maakte deel uit van Quality Office, duurzame kantoorinrichters, maar is inmiddels als een aparte vennootschap inschreven met Roelof Wobben als enige directeur-grootaandeelhouder. Alle activiteiten van BeterZitten zijn in de nieuwe B.V. ondergebracht.

Omdat BeterZitten wordt geëxploiteerd door één productspecialist, wordt niet de kritische massa bereikt om de marketing te beoefenen die nodig is om het zitbewustzijn van de doelgroepen aan te wakkeren. Het concept van BeterZitten, de aantrekkelijke marge op maatwerk- en doelgroepstoelen en de individuele marktbenadering die vereist is, werd in de voorbije periode beproefd en bewezen. Maar met één distributiekanaal cq. -punt is onvoldoende rendement te behalen. Er is geen gebrek aan potentiële klanten, maar aan capaciteit om de vraag op de juiste manier te stimuleren en leads adequaat op te volgen. Door het inrichten van een geografisch gespreide franchise-organisatie kan een veel groter aantal mensen worden bereikt. Pas dan wordt een intensievere marktbenadering kosteneffectief.

De uitrol van een franchise-netwerk, het intensiveren van marketing inspanningen én productontwikkeling zijn in dit geval onlosmakelijk met elkaar verbonden. Marketing-instrumenten helpen franchise-nemers aan te trekken en tegelijk om hen met een snelle start op weg te helpen. De maatwerk stoelen en nieuwe producten verlenen het netwerk de onderscheidende kwaliteit ten opzichte van traditionele kantoorinrichters.

Historie
Quality Office duurzame kantoorinrichters bestaat dit jaar 15 jaar. Wobben heeft een unieke ervaring opgebouwd op het gebied van kantoorergonomie en zitproblemen. Bijzonder is dat hij daarbij, veel meer dan een traditionele werkplek-ergonoom, in staat is ondernemersvraagstukken en medewerkersbelangen met elkaar in evenwicht te brengen.

Specialisme: maatwerk
Maatwerk is ons specialisme. BeterZitten biedt zitoplossingen voor mensen die door klachten of afwijkende lichaamsmaten niet op een standaard stoel passen. Kleine mensen, grote mensen, dik en dun, recht of krom, zwaar of licht. Mensen met een rugprobleem, whiplash, stuitprobleem, been- of armprothese, beenlengteverschil of andere niet-doorsnee lichaamsverhouding. Voor elk weten wij én maken wij een passende zitoplossing. Dat is écht maatwerk, dat begint met een vlak stuk duurzaam hout dat naar de contouren van een zitvlak wordt gevormd en waaromheen louter componenten worden toegevoegd die bijdragen aan het zitcomfort. Maatwerk in en vanuit de kern van het product.

Doelgroepen
Met 1,2 miljoen Nederlanders met nek-, rug- en schouderklachten is sprake van een grote aantrekkelijke doelgroep. Een groot deel van deze groep ondervindt de klachten als gevolg van een verkeerde werkhouding, maar is zich nog niet bewust van het causale verband. Onze ervaring leert: is een kantoorwerker zich eenmaal bewust van het belang van goed zitten, dan is de behoefte aan een goede stoel onbedwingbaar geworden. De totale markt kan worden ingedeeld in drie segmenten:

  • probleemzitters
  • latente klagers
  • luxe zitters

Ofwel: curatief, preventief en consumptief.

Probleemzitters zijn mensen bij wie rugklachten acuut zijn opgetreden of herhaaldelijk terugkeren. Binnen dit segment is sprake van een hoge kans op succes. Met een doorsnee kantoorstoel is het probleem niet te verhelpen en in het zicht van langdurig of herhaal verzuim, is een beslisser snel overtuigd. In de marketing ligt de nadruk erop dit segment te identificeren en bereiken en het curatieve belang van goed zitten te duiden.

Latente klagers zijn mensen die vrezen voor een zitprobleem in de (nabije) toekomst en die de preventie met een goede stoel zoeken. Dit segment is groot, maar zich onbewust van hun behoefte. De vraag moet hier niet zozeer gekweekt alswel bevestigd worden. De voornaamste competitie wordt gevormd door traditionele kantoorinrichters en office-suppliers (waaronder Staples en Ikea). Marketing moet erop gericht zijn het doelgroepsegment bewuster te maken van het belang van goed zitten en het zichtbaar maken van de juiste alternatieven.

Luxe zitters zijn vaak zelf de beslissers. Het is het doelgroepsegment dat zichzelf de luxe van een echt fantastische stoel gunt. Dit segment is net zo groot als wij in staat zijn het te kweken door slimme marktbenadering. Bewustwordingspunten zijn vergelijkingen met maatwerkpakken, -schoenen, luxe horloges en 1e klas vliegreizen.

Productontwikkeling
BeterZitten is steeds op zoek naar ergonomisch verantwoorde zitoplossingen met toegevoegde waarde. Niet alleen voegen in eigen beheer ontwikkelde zitoplossingen sterk bij aan de identiteit van BeterZitten, ook scheppen eigen producten een exclusieve markt. Een voorbeeld van een eigen ontwikkeling is de HIPPIE balanskruk. (www.mijnhippie.nl). De HIPPIE is in nauwe samenwerking met bewegingstherapeuten ontwikkeld en met maakt meer beweging op de werkplek mogelijk. Een andere ontwikkeling is een semi-maatwerk bureaustoel die eenvoudig modulair bij de klant is samen te stellen en ook geheel in eigen beheer zal worden gefabriceerd. De ontwikkeling bevindt zich in het stadium van een prototype.

Missie/Visie

  • Vanuit de visie dat iedereen die zijn werkzaamheden in hoofdzaak vanachter een bureau of vergadertafel verricht, er recht op heeft om beter te zitten op een passende bureaustoel, is het de missie van BeterZitten om dit voor een zo groot mogelijk deel van de beroepsbevolking mogelijk te maken.
  • BeterZitten werkt aan verhoging van het zitbewustzijn door campagnes, voorlichting, training en workshops.
  • BeterZitten doet onderzoek, ontwikkelt nieuwe zitoplossingen en adviseert gevraagd en ongevraagd om het betere zitten onder de aandacht te brengen.
  • BeterZitten biedt louter verantwoorde zitoplossingen in de vorm van maatwerkstoelen, doelgroepstoelen en ergonomische stoelen.

Positionering
BeterZitten onderscheidt zich nadrukkelijk van de traditionele kantoormarkt en office-suppliers doordat het curatieve en preventieve aanbod nadrukkelijk zichtbaar wordt gemaakt. Het merendeel van de oplossingen is uniek en wordt exclusief of onder private label aangeboden.

  • 15 jaar ervaring met kantoorergonomie en zitproblemen
  • specialist in het maken van ambachtelijke maatwerk bureaustoelen
  • private label bureaustoelen met unieke ziteigenschappen (weg uit de concurrentie spiraal)
  • oplossingen in de nichemarkt van maatwerk bureaustoelen
  • ontwikkeling van eigen unieke zitoplossingen (HIPPIE balanskruk)
  • geeft als zitspecialist masterclasses op de HAN in Nijmegen afdeling fysiotherapie / ergotherapie

Notabene: op dit moment is er vanuit de media veel aandacht voor het onderwerp met slogans als: “zitten is dodelijk” en “zitten is het nieuwe roken”. Er lijkt sprake van een toenemend collectief bewustzijn.

Concurrentie
De grootste concurrent is onverschilligheid van de gebruiker en beslisser: het genoegen nemen met een goedkope, tegenwoordig vaak Chinese stoel. Deze zijn verkrijgbaar bij kantoorinrichters en office-suppliers voor een kwart tot de helft van de prijs van een ergonomische stoel. BeterZitten kan zich van deze partijen duidelijk onderscheiden. Een tweede segment van concurrentie vormen de aanbieders van “ergonomische stoelen”. Deze zijn in veel dimensies verstelbaar, maar feitelijk zijn het standaard modellen met heel veel knoppen en tierelantijnen, die in de praktijk door de gebruikers weinig begrepen en dus weinig gebruikt worden. Het doorsnee prijsniveau ligt maar weinig onder dat van ons. BeterZitten kan zich ook van deze partijen duidelijk onderscheiden. Concurrentie in het derde segment is dun gezaaid, maar sterk. Dit zijn gelijkwaardige aanbieders van echt ergonomische stoelen, inclusief de component van kennis-overdracht, en op maat gemaakte stoelen. In vrijwel alle gevallen gaat het bij die laatst genoemde stoelen niet om echt op maat gemaakte, maar om naar specifieke maten vermaakte stoelen. Standaard stoelen met aanpassingen. Het prijsniveau is gelijk aan dat van ons. BeterZitten kan zich van dit segment onderscheiden door persoonlijkheid (de gunfactor), maar vooral doordat wij de stoelen écht op maat maken.

Structuur

Financieringsbehoefte

Voor het in twee jaar tijd aantrekken van ten hoogste zeven franchise-nemers, het ten uitvoer brengen van een collectief marketingplan en nadere productontwikkeling van doelgroepstoelen is een eenmalige investeringssom van € 75.000,-benodigd, hetgeen de heer Wobben via Collin Crowdfund wenst op te halen. De financieringsbehoefte is derhalve opgebouwd uit de volgende elementen:

Marketingkosten € 15.000,-
Aanloopkosten franchise € 25.000,-
Werkkapitaal € 35.000,-
Gevraagde lening € 75.000,-

Leenbedrag € 75.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden, lineaire aflossing
Zekerheden: persoonlijke borgstelling Roelof Wobben ter hoogte van € 75.000,-.

Risico

Dun en Bradstreet score:
De Dun en Bradstreet score rapporteert de kwalificatie “laag risico”. Quality Office is een bestaand bedrijf met een 15-jarige historie. Beter Zitten werd tot op heden als handelsnaam van Quality Office gebruikt.

Collin Credit Score:
De Collin Credit Score is een gewogen score op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. Deze score is ruim voldoende. De Collin Credit Score is gebaseerd op de balans van Quality Office over 2014 met de verlies en winstrekening alsmede de balans en prognose over 2015 na kredietverlening van BeterZitten B.V. De score is als volgt opgebouwd:

Solvabiliteit:
Aan het einde van 2014 bedraagt het eigen vermogen 2% van het balanstotaal en is daarmee “matig”. Na een slecht verlopen jaar 2012 waarin een fors negatief eigen vermogen ontstond, heeft de heer Wobben de bakens verzet hetgeen in een positief eigen vermogen aan het einde van 2014 resulteerde. Bij het waarmaken van de prognose 2015 kan deze fors stijgen bij een resultaat in de lijn van 2014.

Liquiditeit:
De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) bedraagt 1,1 aan het einde van 2014 en is voldoende.

Rentabiliteit:
De rentabiliteit krijgt op basis van de cijfers over 2014 de score “goed’. Het omzetniveau over 2014 bedroeg zo’n € 400.000,-; 2015 gaat naar verwachting ruim over de half miljoen euro heen. De eerste maanden van 2015 verlopen conform prognose.

Samenvattend:
Solvabiliteit: matig 
Liquiditeit: voldoende
Rentabiliteit: goed
Overall: ruim voldoende

Extra beloning

  Gratis werkplekcheck Gratis HIPPIE balanskruk 25% korting op maatwerk of ergonomische bureaustoel
Investeerders met een inschrijving vanaf € 2.500,-        X                      X
Investeerders met een inschrijving vanaf € 5.000,-        X         X                    X

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
05-05-2015 om 12:41
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
05-05-2015 om 12:41
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
05-05-2015 om 12:39
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
05-05-2015 om 12:38
Anonieme investeerder heeft € 5.000 geïnvesteerd.
05-05-2015 om 12:37

Ondernemer




Roelof Wobben

Crowdfund Coach


Ies Bos