25386

Brooklyn-Audio

€ 155.000  |  7,5% rente  |  60 maanden  Investeerders: 194
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

2 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 27-10-2016 in 1 uur volgeschreven door 194 investeerders

Samenvatting

In zijn eenmanszaak Brooklyn-Audio is Sander Scheepstra vier jaar geleden gestart met de ontwikkeling van een range van luidsprekers voor professioneel gebruik. Deze ontwikkeling is geheel bekostigd vanuit de exploitatie van de verhuur en bescheiden verkoop. De reeds verkochte luidsprekers zijn uiterst positief ontvangen door de klanten. De ontwerpen worden gemaakt met de beste componenten die er verkrijgbaar zijn, waarbij de prijs van ondergeschikt belang is. Ontwikkeling en de bouw van prototypes gebeurt volledig in eigen beheer, de uitontwikkelde kasten worden buiten de deur gefabriceerd, waarna, om de kwaliteit te kunnen waarborgen, de assemblage in eigen beheer gebeurt. Naast verkoop van luidsprekers wordt er ook geluidsapparatuur verhuurd om zo bestaande klanten te kunnen ondersteunen indien zij apparatuur tekort komen. Op deze manier wordt het merk Brooklyn-Audio verder gepromoot en wordt er extra omzet gegenereerd. Inmiddels is er een volledige range aan producten ontwikkeld, waardoor het volume in zowel verkoop als verhuur toenemen. Om deze groei te faciliteren wordt de financiering aangevraagd. 

Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte bedraagt € 185.000,-, waarvan € 30.000,- uit de eigen kasstroom wordt gefinancierd. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 155.000,-. De looptijd is 60 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente bedraagt 7,5% gedurende de gehele looptijd.

Risico
De Dun & Bradstreet kwalificeert de onderneming als een Laag risico. De overall Collin Credit Score komt, na afwaardering, uit op Ruim voldoende. De debiteur voor de financiering is Sander Scheepstra h.o.d.n. Brooklyn-Audio. De bestaande lening van de familie van de ondernemer ter hoogte van € 90.000,-, wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Verder heeft ondernemer een overlijdensrisicoverzekering afgesloten voor een verzekerd bedrag van € 155.000,-. Deze verzekering zal worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Tenslotte is er een negatieve hypotheekverklaring overeengekomen voor het bedrijfspand .

Leendoel

De financiering is bedoeld voor de aankoop van extra voorraad (voor zowel de verkoop als verhuur), oplopende debiteuren stand, marketingactiviteiten (onder andere de bouw van een luisteromgeving voor klanten) en het aannemen van een extra medewerker met de focus op sales.

Ondernemer

Sander Scheepstra (1965/ ongehuwd) is een typische autodidact. Als zoon van een fysicus is het niet heel vreemd dat zijn talenten in de natuurkunde en de techniek liggen. Sander is zijn carrière begonnen in de elektronica in loondienstverband, maar het ondernemerschap trok al snel. In 1989 heeft hij een autoschadebedrijf opgestart en na 11 jaar de deuren gesloten. Vervolgens is hij een motorbedrijf opgestart dat gespecialiseerd was in het tunen en prepareren van race motoren. Naast het autoschadebedrijf en het motorbedrijf heeft Sander zich ook altijd bezig gehouden met geluidstechniek. Eerst alleen hobbymatig, maar later ook bedrijfsmatig als nevenactiviteit. Door de crisis heeft Sander in 2009 besloten te stoppen met het motorbedrijf en samen met een compagnon een bedrijf op te starten. Dit bedrijf richtte zich op het ontwikkelen van geluidssystemen gericht op met name het clubcircuit. Na ruim 3 jaar is een einde gekomen aan deze samenwerking wegens een verschil van inzicht. Vanaf dat moment, in 2012, is Sander voor zich zelf begonnen met Brooklyn-Audio. Zijn doel was om een merk neer te zetten dat zich kwalitatief op het hoogste niveau bevindt. 

Sander Scheepstra is een specialist op zijn werkgebied, wat zich ook vertaalt in de aanvragen van gemeenten om cursussen te geven op het gebied van geluidsbeheersing bij evenementen. Omdat hij op het gebied van marketing minder sterk is, zal hij voor dit gebied een medewerker aannemen, die zich tevens op de sales zal gaan richten. Op financieel gebied laat Sander zich ondersteunen door een ervaren accountant en een parttime administratief medewerkster.

Onderneming

Profiel
Brooklyn-Audio is vier jaar geleden gestart met de ontwikkeling van een variatie van luidsprekers voor professioneel gebruik. Deze ontwikkeling is geheel gefinancierd vanuit de exploitatie van de verhuur en bescheiden verkoop. De reeds verkochte luidsprekers zijn uiterst positief ontvangen door de zeer enthousiaste klanten. De ontwerpen worden gemaakt met de beste componenten die verkrijgbaar zijn, waarbij de prijs van ondergeschikt belang is. Ontwikkeling en de bouw van prototypes gebeurt in eigen beheer, de uitontwikkelde kasten worden buiten de deur gefabriceerd, waarna, om de kwaliteit te kunnen waarborgen, de assemblage in eigen beheer gebeurt. Naast verkoop van luidsprekers wordt er ook geluidsapparatuur verhuurd, dit om bestaande klanten te kunnen ondersteunen wanneer die incidenteel apparatuur tekort komen, om het merk te promoten en om extra omzet te genereren.

Positionering
Ondanks de zware concurrentie denkt Brooklyn-Audio zich te kunnen positioneren als A-merk door de volgende ‘unique buying points’: 

  • Topklasse luidspreker systemen voor een middenklasse prijs
  • Goede verhoudingen in prestaties, afmetingen en gewicht
  • Modulaire opbouw, alle producten uit de range kunnen gecombineerd worden, waardoor klanten met een basisset kunnen starten en die makkelijk uit kunnen breiden
  • Vlakke fase response, dit is een technisch hoogstandje wat slechts weinig merken voor elkaar hebben
  • Erg gebruikersvriendelijk door ingebouwde versterkers met vastgelegde presets
  • Lange levensduur van de producten, waardoor de klant zekerheid heeft dat zijn investering een hoge restwaarde houdt

De concurrentie zijn op kwaliteit vooral de ‘grote vier’ Adamson, L-Acoustics, Meyer en D&B Audiotechnik. Op prijs zijn er vele concurrenten, alleen komen die kwalitatief niet in de buurt van Brooklyn-Audio.

Strategie
Om zich als A-merk te kunnen positioneren is een professionele presentatie belangrijk. Die presentatie zal bestaan uit gerichte demo’s en exposeren op vakbeurzen in Nederland en het buitenland. Er is inmiddels een mooie brochure beschikbaar.

Het kennisniveau van klanten zal op peil worden gebracht door de Brooklyn-Audio Campus. Hier worden praktijkgerichte trainingen gegeven, waarbij ook certificaten worden verstrekt als bewijs dat de klant in staat is het maximale uit de aangeschafte apparatuur te halen. Op het moment dat er landelijk voldoende verhuurbedrijven met Brooklyn-Audio apparatuur werken, zal er een netwerk opgezet worden waarbij klanten onderling van elkaar kunnen huren tegen vastgestelde tarieven. Aansluiten bij het netwerk zal alleen mogelijk zijn na het behalen van de certificaten.
Naast de bestaande range wordt er op dit moment gewerkt aan een studio range. De studio wereld is een niche markt, waar men voor echt goede producten bereid is om veel geld uit te geven. Daar het een niche markt is, is het een uitdaging om hier binnen te komen. Maar de reeds verrichte inspanningen hebben er toe geleid dat in de grootste mobiele studio van Nederland inmiddels een Brooklyn-Audio afluistersysteem geïnstalleerd is. Een opdracht voor een 2de mobiele studio zit in de pijplijn. Het verkopen van studiomonitoren aan de grotere studio’s zal een positieve uitwerking hebben op het imago van Brooklyn-Audio.

Het doel voor komend jaar is meer merkbekendheid in Nederland en België te realiseren, door onder andere actief te zijn bij opinion leaders en deelname aan beurzen. Van daaruit gaat er gewerkt worden aan een Europees distributie netwerk. Op dit moment staat Brooklyn-Audio bij zijn klanten bekend als een merk met een uitzonderlijk hoge kwaliteit en hoog serviceniveau, dat verder uitgebouwd zal worden tot buiten de landsgrenzen. Uitdaging hierbij is dat ‘de markt’ argwanend is naar nieuwkomers. De artiest bepaalt meestal welke apparatuur geaccepteerd wordt, maar is niet degene die de apparatuur koopt. Belangrijk is dan ook dat een ‘opinion leader’ in de markt ermee gaat werken, vanaf dat moment zal de verkoop zichzelf aanjagen. Op dit moment is er interesse vanuit de Sugarfactory in Amsterdam, een podium dat nauw samenwerkt met Paradiso en de Melkweg.

De markt voor professionele geluidsapparatuur is net zo divers als de evenementen die ermee worden gedaan, van 50 tot 100.000 bezoekers, van kroeg tot wereld act. De doelgroep waar Brooklyn-Audio zich de komende jaren op wil richten zijn voornamelijk de kleine tot middelgrote verhuurbedrijven, welke evenementen verzorgen tot circa 5.000 bezoekers. Boven de 5.000 bezoekers wordt de spoeling dun en zijn er slechts een paar bedrijven die de markt beheersen. Naast verhuurbedrijven behoren Dj’s, tape-artiesten en theaters ook tot de doelgroep. De klanten van Brooklyn-Audio zijn erg kwaliteitsbewust en willen ook betalen voor een topproduct. Bij de huidige klanten speelt vaak mee dat Brooklyn-Audio een niche merk is wat niet op iedere straathoek te zien is. In Nederland en België wordt zonder tussenkomst van een distributeur gewerkt. In alle andere landen zal de komende tijd gezocht worden naar passende distributie kanalen.

De kracht van Brooklyn-Audio is dat er vanuit passie gewerkt wordt. De producten zijn niet, zoals bij de meeste merken, uitontwikkeld zodra de verkoop begint, maar zullen blijvend doorontwikkeld worden. Een klant die in 2012 een systeem heeft gekocht, heeft inmiddels al 2 upgrades aangeboden gekregen waardoor het systeem aan de laatste eisen blijft voldoen. Zo komt er weer een nieuwe upgrade aan in de vorm van nieuwe processoren welke onder andere de mogelijkheid biedt om de signalen tot aan de luidspreker volledig digitaal te houden. Dit zorgt ervoor dat Brooklyn-Audio omzet blijft genereren uit verkochte producten. Het contact met de klanten blijft intensief, waardoor de klanten erg enthousiast zijn, mede omdat er steeds weer verbeteringen op hun systeem komen.

Structuur
De onderneming wordt geëxploiteerd in een eenmanszaak.
 

organigram” class=img-responsive

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Verhuur voorraad € 40.000,-
Verkoop voorraad € 40.000,-
Marketingkosten € 50.000,-
Ontwikkeling € 25.000,-
Werkkapitaal € 30.000,-
Totale investeringsbehoefte € 185.000,-
Eigen inbreng  € 30.000,-
Financiering via Collin € 155.000,-

Leenbedrag: € 155.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing 

Risico

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteur is S. Scheepstra, handelend onder de naam Brooklyn-Audio.
  • De lening van J. Scheepstra en M.M. Treffers ter hoogte van € 90.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Dit betekent dat er geen aflossing plaatsvindt gedurende de looptijd van de lening via Collin. De rente wordt wel betaald.
  • Er is een overlijdensrisicoverzekering afgesloten op het leven van de heer D.S. Scheepstra ter hoogte van € 155.000,-. Deze verzekering zal worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
  • Er is een negatieve hypotheekverklaring overeengekomen voor wat betreft het bedrijfspand. Deze houdt in dat er zonder toestemming van Collin Crowdfund, geen extra hypotheek op het bedrijfspand met (verwachte) overwaarde gevestigd mag worden. 

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet score kwalificeert de onderneming met een Laag risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Voor de beoordeling is uitgegaan van de definitieve cijfers 2015 en de prognoses over de jaren 2016 en 2017. Voor de prognose 2016 zijn de tussentijdse cijfers tot en met augustus 2016 het uitgangspunt geweest. De overall Collin Credit Score is, na afwaardering, Ruim voldoende.

Rentabiliteit
In de afgelopen jaren heeft het accent gelegen op productontwikkeling en is er weinig focus geweest op verkoop. De omzet in 2015 bedroeg ruim € 140.000,- met een genormaliseerde cashflow (na privé) van € 33.000,-. Het uiteindelijke netto cashflowoverschot bedraagt € 21.000,- (63%) wat een score Excellent rechtvaardigt. De omzet in 2016 is ingeschat op basis van gerealiseerde omzet tot en met augustus 2016 en komt naar verwachting uit op € 156.000,-. Het verwachte netto cashflow overschot in 2016 komt uit op € 36.000,-. De prognose wordt mede onderbouwd met vastgelegde orders, uitstaande offertes en herhalingsaankopen. Tenslotte is de focus halverwege 2016 verlegd van doorontwikkeling van het product, naar verkoop waardoor de prognose realistisch wordt geacht. Voor 2016 zou de score uitkomen op Excellent. De verwachte omzet in 2017, als de onderneming de volledige focus heeft op sales, bedraagt € 390.000,-. Inmiddels zijn er al verkoopintenties afgegeven voor 2017. Tevens zal de omzet aangevuld gaan worden met het geven van cursussen aan ambtenaren geluidshinderwetgeving. De eerste cursus is inmiddels afgerond. De verwachte genormaliseerde cashflow (na privé) bedraagt ruim € 80.000,- met een uiteindelijk netto cashflow overschot van naar verwachting € 42.000,-. Dit zou een score Goed rechtvaardigen. In de prognose is voldoende ruimte om, indien dat nodig wordt geacht, de privé onttrekkingen te verlagen. Samengevat beoordelen wij de rentabiliteit voorzichtigheidshalve op Ruim voldoende.

Solvabiliteit
In 2015 bedroeg de solvabiliteit (inclusief achtergesteld vreemd vermogen) 56% op een balanstotaal van € 658.000,-. Dit zou een score Excellent opleveren. In 2016 is er sprake van balansverlenging en bedraagt de verwachte solvabiliteit nog 45% op een balanstotaal van € 753.000,- wat een score Goed zou rechtvaardigen. In 2017 zal de solvabiliteit naar verwachting weer stijgen naar 52%. De balans van de onderneming bestaat voor een belangrijk deel uit vastgoed met een beperkte stille reserve. Deze hebben wij voorzichtigheidshalve niet (positief) gecorrigeerd op het eigen vermogen. Voor de solvabiliteit handhaven wij de score van de situatie na kredietverlening wat uitmondt in een score Goed.

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa versus vlottende passiva) in 2015 bedroeg 2,4. De verwachte current ratio op basis van de prognoses zijn voor 2016 3,5 en voor 2017 3,8. Dit zou een score Excellent opleveren. Echter, omdat een groot gedeelte bestaat uit voorraden, zijn we de mening toebedeeld de score af te moeten waarderen. Door de voorraden te corrigeren ontstaat een reëler beeld voor deze onderneming, omdat niet alle voorraden (naar verwachting) snel liquide gemaakt kunnen worden. Wij hanteren voor de liquiditeit voorzichtigheidshalve de score Ruim voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende 

Extra beloning

  • Bij een investering vanaf € 2.000,- ontvangt u 25% korting op een set near-field studio monitoren, welke vanaf half 2017 in productie zullen gaan. Deze monitoren zijn ook geschikt als hi-end huiskamer luidsprekers.

De voucher zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-13978 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
27-10-2016 om 10:13
investeerder-12879 heeft € 500 geïnvesteerd.
27-10-2016 om 10:12
investeerder-19336 heeft € 500 geïnvesteerd.
27-10-2016 om 10:12
investeerder-22141 heeft € 500 geïnvesteerd.
27-10-2016 om 10:12
investeerder-24156 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
27-10-2016 om 10:11

Reacties

Investeerder – 17247
27-10-2016 12:30
Dhr Scheepstra heeft nogal wat korte termijn bedrijven gehad. Zijn die beëindigd door faillissement ?

D.S. Scheepstra
27-10-2016 12:40
Geachte investeerder,

Dank voor uw reactie, zowel het autoschade als het motorbedrijf zijn niet door een faillissement beëindigd. De reden van stoppen met het autoschade bedrijf had vooral te maken met de ontwikkelingen in de markt en de verregaande invloed van verzekeraars op de bedrijfsvoering. Het motorbedrijf was al voor de crisis weinig winstgevend, waardoor het niet zinvol was betere tijden af te wachten.

Ondernemer




Sander Scheepstra

Crowdfund Coach


Servicedesk