26996

Kaldi Amersfoort

€ 60.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 92
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 26-04-2017 in 1 uur volgeschreven door 92 investeerders

Samenvatting

Kaldi is een onderscheidend concept van koffie- en theespeciaalzaken, die inspeelt op de sterk toenemende vraag naar koffie- en thee specialiteiten. Kaldi Amersfoort combineert drie functies in één: winkel, proeflokaal en ‘take away’. Echt ‘blurring’ dus, dé trend waarbij retail concepten en horeca samensmelten. De winkel verkoopt de betere koffie uit de gehele wereld (bonen en gemalen), verschillende theesoorten, espressomachines en accessoires. Uiteraard krijgen klanten deskundig advies en service. Verder bestaat het assortiment uit (Leonidas) chocola, Italiaanse koekspecialiteiten en cadeau artikelen. In het proeflokaal in de winkel worden verschillende koffie- en theesoorten verkocht, plus bijbehorende versnaperingen. Het doel van deze leningaanvraag is de overname van Kaldi Amersfoort door Fred Homan.

Franchiseformule
Kaldi is één van de grotere Nederlandse koffieketens en heeft 29 franchisevestigingen verspreid over heel Nederland en een webshop. Kaldi heeft een unieke plek in de markt. In de Nederlandse markt, waar hoge eisen worden gesteld door de consumenten, serveert Kaldi in een proeflokaal koffie en thee om direct van te genieten, voor onderweg en voor thuis gebruik. De Kaldi Koffie & Thee franchiseformule is een concept dat in ruim 15 jaar is ontwikkeld en verfijnd. Kaldi heeft veel kennis en ervaring opgebouwd voor het aanbieden van hoge kwaliteit koffie, thee, espressomachines en bijhorende accessoires. Het bijzondere aan de Kaldi franchiseformule is dat beleving, proeven, ontmoeten en retail volledig met elkaar samenlopen. 

Financieringsbehoefte
De financiering zal worden gebruikt voor de overname van de Kaldi vestiging in Amersfoort. Daarnaast zal de inventaris worden uitgebreid en de voorraad aangevuld. De totale investering is € 110.000,-. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 60.000,-. De looptijd is 60 maanden, met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8,0 % gedurende de gehele looptijd.
 
Risico
Doordat de onderneming op 21 april 2017 ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel, is het voor Dun & Bradstreet nog niet mogelijk om een risicoclassificatie af te geven. De Collin Credit Score is Ruim voldoende. De debiteur voor de financiering is Fred Homan h.o.d.n. Kaldi Amersfoort. De inventaris en voorraden worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. De franchisegever heeft een lening verstrekt van € 25.000,- aan Kaldi Amersfoort, welke wordt achtergesteld ten opzichte van de lening via Collin.

Video Pitch

Leendoel

De financiering zal hoofdzakelijk worden gebruikt voor de overname van de inventaris en voorraden van de huidige ondernemer. Daarnaast zal de inventaris worden uitgebreid en de voorraad worden aangevuld.

Ondernemer

De ondernemer is Fred Homan (1968). Hij woont in Deventer, een uurtje rijden van Amersfoort. Dit is voor hem geen probleem, aangezien Fred in het verleden veel zakelijke kilometers heeft gemaakt. Fred is getrouwd met Manon Vasterd (1971) en heeft twee kinderen uit een eerdere relatie (16 en 19 jaar). Manon heeft een succesvol eigen bedrijf (SoetkeeZ) op gebied van re-integratie, loopbaanbegeleiding, coaching en outplacement.

Fred is een ondernemende manager die zakelijkheid verbindt met mensgerichtheid. Door zijn overtuiging dat er ‘altijd mogelijkheden zijn’, weet hij anderen te binden en resultaten te bereiken. Fred is werkzaam geweest als procesbegeleider en senior-adviseur bij de Gemeente Ede. Voorafgaand hieraan heeft hij verschillende management functies vervuld bij Carinova, een Thuis- en Woonzorgorganisatie in Overijssel. Fred is creatief, realistisch, resultaatgericht en kan goed geduld opbrengen. Hij is intuïtief, zonder het zakelijke aspect uit het oog te verliezen.

Fred wil als zelfstandig ondernemer beginnen en een jarenlang gekoesterde droom laten slagen. Een droom die bestaat uit het realiseren van een eigen koffie en theeonderneming, waarbij alles draait om gastvrijheid en een uitzonderlijk goede kop koffie en thee. Fred zocht een franchiseformule met dezelfde kernwaarden. En de kortste weg naar een perfect kop koffie en thee heeft hij gevonden bij Kaldi Koffie & Thee. Sinds het begin van 2017 heeft Fred stage gelopen en trainingen gevolgd bij andere Kaldi vestigingen. 

Onderneming

Kaldi is een unieke Nederlandse franchiseformule die, in de ruim 15 jaar dat zij bestaat, verder is ontwikkeld en verfijnd. Het bijzondere aan Kaldi is dat beleving, proeven, ontmoeten en retail perfect met elkaar samenlopen. Kaldi koffie & thee is één van de grotere Nederlandse koffieketens met 29 vestigingen. Waar koffie en thee wordt geserveerd om direct van te genieten, voor onderweg of thuis. Kaldi is koffie met een verhaal; ze schenken daarom ook niet zomaar een kopje koffie of thee, maar geven een ware smaak en geur ervaring. De winkel is met z’n strakke houten interieur met oranje tinten, gestapelde balen koffie, een robuuste werkbank en de geur van gemalen koffiebonen ingericht om je op een fantastische manier rond te kunnen leiden door de wereld van koffie en thee. 

De naam Kaldi
De koffielegende verhaalt over de geitenhoeder Kaldi, die op de hoogvlakte van Ethiopië zijn kudde hoedde. Kaldi ontdekte op een vroege morgen dat zijn kudde niet teruggekeerd was naar huis. Ongerust ging hij op zoek en na uren lopen trof hij zijn geiten dansend en springend aan. Kaldi zag dat zijn geiten aten van rode bessen. Hij nam deze mee naar een naburig klooster, waar de abt experimenteerde met deze bessen. Hij droogde ze en maakte er een drankje van. Zo werd een smaakvol drankje ontdekt dat later koffie werd genoemd. 

Trends in de horeca
Per jaar wordt in Nederland ongeveer 150 liter koffie per persoon geconsumeerd. Theeliefhebbers drinken gemiddeld bijna 100 liter per jaar. Rabobank Cijfers en Trends laat zien dat er een toenemende vraag is naar eerlijke en pure ingrediënten, met respect voor de afkomst en bijproducten en afval dat hiermee geproduceerd wordt. Hoge kwaliteit en ambachtelijkheid worden zeer gewaardeerd. Klanten worden gasten. En gasten verwachten iemand met persoonlijkheid en karakter. Een verhaal wordt gekozen boven een product en ze willen er een waardevolle herinnering aan overhouden: de gast zoekt een unieke ervaring en is bereid hiervoor te betalen. 

Nederland zit in een ontwikkeling waarin de focus steeds meer ligt op kwaliteit, lifestyle en ambacht. Waarbij kwaliteit, gastvrijheid en beleving van onderscheidend belang zijn en waarbij retailconcepten en horeca samensmelten: zogenaamde ‘blurring’. Door de nog steeds toenemende particuliere consumptie is de verwachting dat de groei in 2017 verder doorzet met 2,4%. Volgens het CBS is de omzet in de (middel)grote steden twee keer zo groot als daarbuiten. Klanten willen ook steeds meer kwaliteitskoffie- en thee thuis drinken. Ook hierin voorziet Kaldi door verkoop van losse thee en variëteit aan koffiebonen, espressoapparaten en deskundig advies.

De markt in Amersfoort
In Amersfoort wonen ruim 154.000 mensen. De leeftijdscategorie van 25-39 en 40- 54 jaar is met respectievelijk 20% en 24% van het bevolkingstotaal sterk vertegenwoordigd. Amersfoort is een stad met een sterke regiofunctie (met gemiddeld 38.000 unieke bezoekers per dag en op zaterdagen zelfs 56.000, volgens onderzoek van Locatus), een diversiteit aan bezoekers (gemiddeld 5.000 toeristen per dag) en ongeveer 4.200 studenten. Kaldi Amersfoort richt zich op de beter gesitueerde 50-plusser, jonge thuisdrinkers (30+) en studenten.

De concurrentie in de horeca is groot, zo ook in Amersfoort. Er zijn in het centrum naast diverse lunchrooms en restaurants, enkele bekende koffiebars zoals Coffee Corazon, Livingstone Coffee en Simon Lévelt. Voor de verkoop van espressoapparatuur en toebehoren is een zelfstandige kookwinkel een belangrijke concurrent. Kaldi Amersfoort onderscheidt zich door het totaalconcept en totaalbeleving van horeca, proeflokaal, take-away en winkel te combineren. Daarnaast profileert Kaldi Amersfoort zich als dé koffie en theespecialist van Amersfoort en omgeving tegen marktconforme prijzen.

Locatie
De vestiging Kaldi Amersfoort ligt 20 meter buiten de stadsmuur, op de doorgaande weg van en naar een parkeergarage. Aan deze looproute richting de belangrijkste winkelstraat van Amersfoort zitten ook vestigingen als Beversport en Runnersworld, die een vergelijkbare klantengroep bedienen. Kaldi Amersfoort is gevestigd aan De Kamp 10. Een bijzonder pand uit 1667 met een bijzondere historie en uitstraling. De monumentale voorgevel van dit pand is omstreeks 1890 gebouwd. Boven de ingang bevindt zich een gevelsteen met de afbeelding van een (snuif)molen op een heuvel, begroeid met bloeiende tabaksplanten. In vroeger tijden was in dit pand waarschijnlijk een bedrijf gevestigd dat droge tabak tot snuifpoeder vermaalde. Aan het einde van de negentiende eeuw heeft het van oorsprong middeleeuwse pand "de Snuifmolen" een modernisering ondergaan. Het meest opvallend zijn de voor Amersfoort zeldzame, gebogen raamomlijstingen, met de stucwerk versieringen in de vorm van een bloemmotief. Achter het driehoekig fronton gaat de achtergelegen kap schuil. Het historisch pand ademt de sfeer van gastvrijheid en is zeer authentiek. Exact passend bij de beleving die de klant wil ervaren.

Tijdelijk parkeren mag voor de deur en 50 meter verderop is een parkeergarage. Zowel aan de voor- als zijkant van het pand is ruimte voor een terras. 

Structuur

Financieringsbehoefte

De investeringen zijn bedoeld voor het aanpassen, uitbreiden en moderniseren van het interieur en het realiseren van een terras. Daarnaast wordt het overnamebedrag, het entreegeld en de bankgarantie gefinancierd. 

De rechthoekige winkel ruimte krijgt meer sfeer door andere verlichting, een leestafel, robuuste zithoeken en hoge tafels aan de ramen. De counter wordt langer, waardoor meer ‘meeneem’ producten worden uitgestald. Een ronde hoek aan de counter met hoge stoelen zorgt voor een bar-effect om de krant te lezen of even de mail te checken op de laptop of telefoon (gratis Wi-Fi). Op een grote ronde tafel achter in de zaak staan diverse espressoapparaten. Hier kan ook koffie worden geproefd. Hoge tafels met cadeauartikelen, chocolade, servies etc. scheiden de grote ruimte in delen, waardoor er een intiemere sfeer ontstaat. De vensters voor de ramen stralen koffie en thee uit door het plaatsen van gerelateerde artikelen. Hiertoe worden de vensterbanken verbreed. 

Investeringsoverzicht

Inventaris (overname en nieuw) € 45.000,-
Entree fee € 12.500,-
Bankgarantie huur € 9.700,-
Voorraden € 20.000,-
Voorfinanciering btw* € 11.000,-
Liquide middelen € 11.800,-
Totale investeringsbehoefte € 110.000,-
Eigen inbreng € 25.000,-
Achtergestelde lening franchisegever € 25.000,-
Lening via Collin Crowdfund € 60.000,-

Leenbedrag: € 60.000,-
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing.

* Doordat de BTW wordt mee gefinancierd, ontstaat na teruggave extra werkkapitaal van waaruit de aanloopkosten opgevangen kunnen worden.

Risico

Belangrijkste risico’s
De belangrijkste risico's met de bijbehorende risico beperkende maatregelen zijn: 

  • Risico van een lage omzet.
    Het grootste risico is een achterblijvende omzet. De opgestelde exploitatie is mede gebaseerd op ervaringen van andere Kaldi winkels in vergelijkbare plaatsen met hetzelfde assortiment. Daarnaast gaat Fred actief de lokale en regionale markt benaderen, onder andere via sociale media.
  • Vergunningen. 
    De terrasvergunning is aangevraagd en telefonisch toegezegd door de gemeente. De huidige vestiging had tevens de mogelijkheid om buiten plaats te nemen. Op dit moment zit er al een andere Kaldi in deze vestiging, zodat de algemene vestigingsvergunning geen probleem is. 
  • Risico’s die gepaard gaan met uitoefening van het bedrijf.
    Er wordt een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, naast rechtsbijstand. En uiteraard een brand-, inboedel-, en geldverzekering. Het huurcontract loopt nog tot oktober 2018 en er komt een zogenoemde ‘indeplaatsstelling’. Daarna komt er een nieuw contract voor de duur van 2 jaar en een opzegtermijn van 6 maanden met een optie voor verlenging van nog eens 3 jaar. Deze opzet biedt de ondernemer flexibiliteit, als onverhoopt de locatie toch niet de juiste blijkt te zijn. Inventaris kan dan meegenomen worden naar een andere locatie. Er worden thans geen bouwkundige voorzieningen aangebracht, waardoor het financiële risico beperkt is.
  • Arbeidsongeschiktheid of overlijden van de ondernemer.
    Er is geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Wel is er een overlijdensrisicoverzekering afgesloten.

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteur is de eenmanszaak van Fred Homan, h.o.d.n. Kaldi Amersfoort. Zijn partner Manon Vasterd tekent mee voor de financiering. Na de eigen inbreng in de eenmanszaak is de vermogenspositie in privé beperkt. 
  • Er wordt een lineair dalende overlijdensrisicoverzekering afgesloten op het leven van Fred Homan ter hoogte van € 60.000,-, met een looptijd gelijk aan de looptijd van de lening. Deze verzekering zal worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. 
  • De inventaris van Kaldi Amersfoort zal worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
  • Een onderhandse lening van de franchisegever ter hoogte van € 25.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening zal er geen aflossing plaatsvinden op de achtergestelde lening. De rente van 2% wordt wel betaald.

Dun & Bradstreet
Doordat de onderneming op 21 april 2017 ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel, is het voor Dun & Bradstreet nog niet mogelijk om een risicoclassificatie af te geven. Voorzichtigheidshalve hanteren we de kwalificatie Verhoogd risico voor Kaldi Amersfoort. 

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is mede gebaseerd op de balans na investering en prognoses 2017-2020. De prognoses passen bij de markt en ervaringscijfers van vergelijkbare vestigingen van de franchiseformule. Ze zijn opgesteld in samenwerking met een bij de franchisegever bekend administratiekantoor, dat ook werkzaam is voor verschillende andere Kaldi vestigingen. De overall Collin Credit Score is Ruim voldoende.

Rentabiliteit
Volgens de planning wordt de vestiging van Kaldi Amersfoort begin juni geopend. De prognose over de resterende zeven maanden in 2017 leidt tot een omzet van € 100.000,- en een genormaliseerde cashflow van € 1.000,-. Na aflossing van de lening bij Collin Crowdfund, resteert er voor 2017 een verwacht netto cashflow tekort van € 6.000,- (score Matig). In de financieringsopzet is er ruimte ingebouwd om een aanloopverlies op te vangen. Voor 2018 wordt er een omzet van ongeveer € 200.000,- geprognosticeerd, waarbij de verwachte geprognosticeerde cashflow van € 14.000 hoort. Na het aflossen van de € 12.000,- aan de investeerders van Collin resteert er in 2018 een netto cashflowoverschot van € 2.000,-. Er is daarnaast extra comfort uit het inkomen van de partner van de ondernemer die mee tekent als debiteur voor de lening. Wij beoordelen vooralsnog de rentabiliteit van Kaldi Amersfoort op Voldoende. 

Solvabiliteit
De solvabiliteit (risicodragend vermogen / balanstotaal) na financiering bedraagt 45% (score Goed) op een balanstotaal van € 110.000,-. Ook na afwaardering van de balans op het immaterieel actief (entree fee á € 12.500,-) komt de score voor solvabiliteit op Goed uit. Per ultimo 2017 zal de solvabiliteit naar verwachting ongeveer gelijk blijven: 44% (score Goed). Wij achten het daarom passend om de solvabiliteit van Kaldi Amersfoort op Goed te kwalificeren.

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa / vlottende passiva) na financiering is 6,1 (score Excellent). Doordat de BTW deels wordt mee gefinancierd, ontstaat er na teruggave extra werkkapitaal waaruit de aanloopkosten opgevangen kunnen worden. Per ultimo 2017 zal de current ratio naar verwachting uitkomen op 2,8 (score Excellent). Wij achten het echter voorzichtigheidshalve het meest passend om de liquiditeit op Ruim voldoende te kwalificeren.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Ruim Voldoende
Overall: Ruim Voldoende

Extra beloning

Elke investeerder krijgt voor elke 500,- een waardebon voor twee kopjes koffie of thee naar keuze, met iets lekkers erbij.

De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-12966 heeft € 500 geïnvesteerd.
26-04-2017 om 10:06
investeerder-3109 heeft € 500 geïnvesteerd.
26-04-2017 om 10:06
investeerder-25885 heeft € 500 geïnvesteerd.
26-04-2017 om 10:06
investeerder-13473 heeft € 500 geïnvesteerd.
26-04-2017 om 10:05
investeerder-16933 heeft € 500 geïnvesteerd.
26-04-2017 om 10:05

Reacties

Investeerder – 17247
26-04-2017 10:30
Ik lees niets over de vertrekkende ondernemer. Wat is de reden van zijn vertrek? Hoe heeft de omzet en winst zich ontwikkeld in de jaren dat hij de uitbater was ?

F Homan
26-04-2017 10:48
Beste investeerder,
Bedankt voor uw vraag.

De huidige ondernemer bleek uiteindelijk geen verbinding te hebben met het totaalconcept van Kaldi. Dit heeft geleid tot een dalende omzet en een tekort in de afgelopen jaren.

Met vriendelijke groet,
Fred Homan

Investeerder – 29663
26-04-2017 11:13
Bij de risico’s staat “De opgestelde exploitatie is mede gebaseerd op ervaringen van andere Kaldi winkels in vergelijkbare plaatsen met hetzelfde assortiment.” Het lijkt mij veel realistischer om de exploitatie alleen te baseren op die van de winkel in Amersfoort. Waarom is dat niet gebeurd ?

Collin Crowdfund
26-04-2017 11:15
Beste investeerder,
Bedankt voor uw vraag.
De vorige ondernemer bleek uiteindelijk geen verbinding te hebben met het totaalconcept van Kaldi waardoor de exploitatie niet als realistisch is ingeschat voor de nieuwe onderneming. Daarom is de exploitatieprognose gebaseerd op winkels in vergelijkbare plaatsen met hetzelfde assortiment.
Met vriendelijke groet,
Collin Crowdfund

Ondernemer




Fred Homan

Crowdfund Coach


Henk Beke