12072

Classic Canal Cab

€ 200.000  |  7,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 77
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

100 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 22-12-2014 in 18 dagen volgeschreven door 77 investeerders

Samenvatting

Varen door de grachten is de grootste attractie van de hoofdstad. Onder de naam Classic Canal Cab gaat Rederij Mokum B.V. drie klassieke schepen met gekwalificeerd personeel door de Amsterdamse grachten laten varen. Amsterdammers, en gasten uit binnen- en buitenland, zijn welkom om aan boord te stappen en met een privé schipper de Amsterdamse grachten te gaan verkennen. De Classic Canal Cabs worden in combinatie met een innovatief boekingssysteem een nieuw fenomeen in de grachten.

De schepen worden geëxploiteerd vanuit Rederij Mokum B.V. De aandeelhouders hebben een lange historie en een uitstekend trackrecord in de Amsterdamse rondvaartwereld en de scheepsbouw. Zij financierden uit eigen middelen de aankoop van de drie schepen.

Rederij Mokum heeft de beschikking over drie exploitatievergunningen die zijn afgegeven door de gemeente Amsterdam. De antieke schepen worden volledig gerefit en voorzien van een 100% elektrische en dus milieuvriendelijke aandrijving. Het eerste schip is inmiddels klaar en in de vaart genomen. U kiest met de Classic Canal Cab voor een moderne, groene en verantwoorde investering. 

Financieringsbehoefte

De totale financieringsbehoefte bedraagt € 442.000,-. Daarvan hebben de aandeelhouders meer dan de helft uit eigen middelen voldaan. Voor het andere deel wil men een financiering van € 200.000,- aantrekken via een crowdfinance campagne. De rente is 7% en de looptijd 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing en rentebetaling.

Structuur

De bestuurders van Rederij Mokum B.V. zijn:

  • Klaas Pater (De Dissel B.V.), tevens mede-eigenaar van Rederij De Nederlanden B.V. (www.denederlanden.com)
  • Dick Baaij (Baaij Holding B.V.), tevens eigenaar van De Amsterdamse Vaargids
  • Stichting De Kalefater, tevens mede-eigenaar van Rederij De Nederlanden B.V.

Risico

Rederij Mokum B.V. is een nieuwe activiteit van de aandeelhouders van Rederij De Nederlanden en krijgt van Dun & Bradstreet als nieuwe rechtspersoon de risicokwalificatie verhoogd. De Collin Credit Score is ruim voldoende.

Video Pitch

Leendoel

Classic Canal Cab brengt vanaf november 2014 stapsgewijs drie schepen in de vaart. Het gaat om antieke schepen die volledig worden gerestaureerd en voorzien zijn van de modernste elektrische aandrijvingen. De schepen zijn verwarmd en kunnen zowel ‘s zomers als ‘s winters open of gesloten varen. Salonboot Aagje Deken (27 personen) is klaar en in de vaart genomen. De Friese Snikken Theo Kok en Stella Maris (beide geschikt voor 30 personen) zijn inmiddels gestript tot op het casco. Het staalwerk van de Theo Kok is gereed. Voor de restauratie van de Theo Kok en de Stella Maris is de aanvullende financiering van € 200.000,- gewenst.

Uitgangspunten:

  • De schepen zijn al aangeschaft maar van de drie schepen moeten er nog twee deels worden gerestaureerd.
  • De organisatie heeft de beschikking over een drietal rondvaartvergunningen.
  • De restauratie van de schepen vindt plaats onder regie van mede-eigenaar Klaas Pater, die van oorsprong scheepsbouwer is. 

Ondernemer

Klaas Pater is mede-eigenaar en statutair directeur van Rederij de Nederlanden, een toonaangevende speler als het gaat om rondvaart in klassieke schepen door de Amsterdamse grachten. Als specialist op het gebied van elektrisch varen en als voormalig scheepsbouwer adviseert Klaas Pater overheden, bedrijven en particulieren in de bouw, verbouw en ombouw van elektrische schepen. Hij is daarnaast initiatiefnemer van diverse kennisfora op het gebied van elektrisch varen.

Dick Baaij is eigenaar van een uitgeverij van nautische boeken die door heel Nederland worden verkocht. Daarnaast is hij één van de initiatiefnemers achter de stichting ‘Herstel trekvaart Leiden Delft’. Een stichting die vanaf 2011 een historische trekschuit met paard terug in het stadsbeeld van Leiden en Delft heeft gebracht. Dick Baaij werkt op dit moment onder andere als commercieel strateeg voor Rederij de Nederlanden.

Stichting De Kalefater steunt de nieuwe start up Classic Canal Cab met kennis en ervaring. 

Onderneming

Rederij Mokum B.V. is recent opgericht door de drie aandeelhouders De Dissel B.V. (Klaas Pater), Baaij Holding B.V. (Dick Baaij) en Stichting De Kalefater. De vergunningen die door de gemeente Amsterdam zijn verstrekt, zijn evenals de aangekochte schepen ingebracht in Rederij Mokum B.V. Hiervoor is een inbrengverklaring door de accountant afgegeven.

Structuur


Kernprofiel

Classic Canal Cab is hét duurzame en moderne antwoord op de veranderende markt voor (privé) rondvaart. De klassieke uitstraling van weleer wordt in het Classic Canal Cab-concept gecombineerd met moderne techniek. Stadsvervoer en rondvaart gaan een nieuwe fase in: klassieke emissie loze schepen die met behulp van een innovatief communicatiesysteem te boeken zijn. De speciaal ontwikkelde app laat zien waar de boten zich bevinden en wat de aanvaartijd is. Door gebruik te maken van de nieuwste boekingsmogelijkheden ziet de klant snel welk schip in de buurt en beschikbaar is. Reserveren van een Classic Canal Cab kan via de telefoon, internet of app. Men kan de Classic Canal Cab ook eenvoudig langs de gracht ‘aanhouden’ voor een transfer of een spontaan tochtje. Rederij Mokum introduceert als eerste een dergelijk modern boekings- reserveringssysteem. Classic Canal Cab biedt op een betaalbare, comfortabele en vooral eenvoudige wijze een alternatief voor:

  • Transfers van A naar B
  • Borreltochten over de grachten
  • Reguliere taxi
  • Vergaderingen aan boord
  • Eigen bootbezit

Schepen
Amsterdam is een waterstad met een historische uitstraling die haar gelijke niet kent. Aansluitend bij het stadsbeeld en de verwachtingen van de doelgroep heeft Classic Canal Cab gekozen voor klassieke schepen daterend uit 1900 met een rijke historie. Twee voormalige trekschuiten (Friese Snikken) van 13 x 2.75 m en een salonboot van 12,50 x 2.20 m bieden ruimte aan plusminus 30 personen.

De vloot van Classic Canal Cab oogt historisch. De toegepaste techniek is dat zeker niet. Dankzij het efficiënte ontwerp van de romp en de moderne elektrische motoren, kan zonder tussentijds opladen de hele werkdag probleemloos worden doorgevaren. Er is geen enkele uitstoot van CO2 of fijnstof.

Markt
(Varen in) Amsterdam is populairder dan ooit (bron: Toeristische Barometer Amsterdam). Op jaarbasis kiezen ruim 3 miljoen passagiers voor een vaartocht over de Amsterdamse grachten. Of het nu gaat om toeristen, bewoners, bedrijven of particulieren, varen in Amsterdam is een leuke en originele attractie.

De Amsterdamse grachten zijn steeds vaker het decor van een bedrijfsfeestje, vrijdagmiddagborrel of verjaardag. Een schip leent zich nu eenmaal perfect om met een gezelschap op een intieme manier iets te vieren. Classic Canal Cab is een duurzaam groen initiatief dat direct in wil spelen op deze trend. Het biedt bewoners en bezoekers een comfortabel alternatief om laagdrempelig, snel en effectief de schoonheid van het varen op de Amsterdamse grachten te ontdekken.

Exploitatie
De exploitatie van de Classic Canal Cab wordt opgezet in combinatie met Rederij de Nederlanden. Deze rederij heeft een vloot van acht schepen. De Cabs zijn een welkome aanvulling omdat in dit segment nog schepen ontbraken. Rederij de Nederlanden beschikt over een full service boekings- en orderafhandeling systeem. De schippers aan boord van de Cabs staan in direct contact met de boekingsafdeling van de rederij. Het GPS tracking systeem zorgt dat zowel potentiële klanten als de binnendienst altijd op de hoogte zijn van de positie van de drie schepen. Reserveringen voor feesten en evenementen worden centraal afgehandeld.

Promotie
De Classic Canal Cabs zullen zeker in het begin profiteren van gratis publiciteit. Daarnaast wordt een uitgekiende Ad Words campagne opgezet om vraag en aanbod efficiënt bij elkaar te brengen. De zeer goed bezochte website van Rederij de Nederlanden en de diverse eigen boekingswebsites zullen de Cabs prominent gaan aanbieden. Er zijn al aanvragen binnen van diverse hotels en boekingskantoren. Het laagdrempelige boekingssysteem via internet en een Smartphone applicatie is nieuw in de grachten.

Planning
Begin 2014 zijn er een drietal klassieke schepen aangekocht. Het restauratieproces is in volle gang. In november 2014 is het eerste schip, Aagje Deken, volledig gerestaureerd van de scheepshelling gelopen. Begin 2015 volgt het tweede en het derde schip. In het voorjaar van 2015 zullen alle drie schepen operationeel zijn. Voor Koningsdag worden de Classic Canal Cabs officieel geïntroduceerd in de Amsterdamse markt.

Financieringsbehoefte

De totale financieringsbehoefte bedraagt € 442.000,- waarvan meer dan de helft uit eigen middelen door de aandeelhouders wordt voldaan. Er wordt tevens een subsidieaanvraag ingediend in verband met de regeling ombouw naar elektrische vaartuigen. Voor de andere helft wil men een financiering van € 200.000,- aantrekken via crowdfunding. Deze gelden worden ingezet voor de restauratie van de Theo Kok en de Stella Maris. De volgende investeringen zijn/worden gedaan: 

Aanschaf drie vaartuigen   €     95.000,-
Aandrijving:          €     72.000,-
Verbouwing:        €   105.000,-
Diverse keuringen:   €     15.000,-
Vergunningen:   €   120.000,-
Investering applicatiebouw:   €     35.000,-
Benodigde investering:                   €   442.000,-
Eigen inbreng:   €  218.000,-  
Subsidie op elektrische aandrijving: €   24.000,- €  242.000,-
Totaal:    €  200.000,-

Leenbedrag: € 200.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 60 maanden, lineaire aflossing

Aangezien het registergoederen betreffen met een lange economische levensduur is een looptijd van vijf jaar acceptabel.

Risico

Van de totale investering voldoen de aandeelhouders de helft uit eigen middelen. Hierdoor is bij de start van het project solide eigen vermogen aanwezig. De schepen zijn kadastraal geregistreerd en zijn daarom te kwalificeren als registergoed.

In verband met de financiering zijn de schepen getaxeerd door Esma Expertise Amsterdam, een gecertificeerd scheepstaxatiebureau. Eén schip is getaxeerd na afbouw en twee op bestek. De taxatie heeft de volgende waardes heeft opgeleverd:

Aagje Deken: €    195.000,- (gereed)
Theo Kok: €    205.000,- (in aanbouw)
Stella Maris:        €    205.000,- (in aanbouw)
Totaal:   €    605.000,-

Er is dan ook al direct sprake van een forse overwaarde zodra de schepen zijn afgebouwd.

Dun & Bradstreet score

Rederij Mokum B.V. is een nieuwe activiteit van de aandeelhouders van Rederij De Nederlanden en krijgt van Dun & Bradstreet als nieuwe rechtspersoon de risicokwalificatie verhoogd.

De D&B-scores van de aandeelhouders zijn als het volgt:

  • De Dissel B.V.: laag risico
  • Stichting De Kalefater: minimaal risico
  • Baaij Holding B.V.(nieuwe rechtspersoon): verhoogd risico

Het andere bedrijf van directeur Dick Baaij heeft de navolgende kwalificatie:

  • De Amsterdamse Vaargids: laag risico

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. Meer informatie: zie Risico’s. De Collin Credit Score is ruim voldoende. De Collin Credit Score is gebaseerd op de openingsbalans van Rederij Mokum in combinatie met de prognose van 2015. De score is als het volgt opgebouwd: 

Solvabiliteit

De solvabiliteit is vastgesteld na inbreng van de activa, volgens verklaring van de accountant en rekeninghoudend met de gevraagde financiering van € 200.000,- en bedraagt 51%. Bij de vaststelling van dit percentage is nog geen rekening gehouden met de overwaarde, die te ontlenen valt uit de taxatierapporten.

Score: excellent

Liquiditeit
De liquiditeit is vastgesteld op basis van de openingsbalans waarbij ook rekening is gehouden met van het zusterbedrijf Rederij De Nederlanden afkomstige liquiditeiten.

Score: Voldoende

Rentabiliteit
De rentabiliteitscore is gebaseerd op de prognosecijfers van 2015. Bij het opstellen van de prognose is rekening gehouden met de jarenlange ervaring van Rederij De Nederlanden en met de boekingen die al voor de schepen worden gedaan. 

Score: Ruim voldoende

Totaalscore:
Solvabiliteit: excellent
Liquiditeit: voldoende
Rentabiliteit: ruim voldoende
Totaal: ruim voldoende

Extra beloning

  • Investeerders met een inschrijving vanaf € 2.500,- bieden wij gedurende de looptijd van de lening een aantrekkelijk korting van 20% op de huur van één van de schepen (ook op de grotere schepen van Rederij De Nederlanden).
  • Naast de 20% korting nodigen wij investeerders vanaf € 5.000,- uit voor een speciale ‘Classic Canal Cab dag’. In de ochtend wordt tijdens de bouw een bezoek gebracht aan de werf. Scheepsbouwer Klaas Pater zal een toelichting geven op het fenomeen elektrisch varen. Men krijgt de mogelijkheid om de bouw van dichtbij te bekijken. Daarnaast vindt er in de middag een “Investors Cruise” plaats door de grachten van Amsterdam. 

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 9.000 geïnvesteerd.
22-12-2014 om 0:06
Anonieme investeerder heeft € 10.000 geïnvesteerd.
22-12-2014 om 23:33
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
22-12-2014 om 21:36
Anonieme investeerder heeft € 5.000 geïnvesteerd.
22-12-2014 om 20:17
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
21-12-2014 om 20:57

Reacties

Investeerder – 2482
05-12-2014 14:01
Leuk dat er overwaarde op de schepen ontstaat, maar wat zijn de zekerheden voor de investeerders? Ik lees niets over een hypothecaire zekerheid of andere vorm van garantiestelling of borgstellling. Mede omdat alleen Rederij Mokum B.V. debiteur is.
Een hypothecaire zekerheid was immers bij de eerdere investering voor het binnenvaartschip wel het geval.
Voordat hierover meer duidelijkheid bestaat en gezien de lange looptijd wacht ik nog met investeren in dit project.
Overigens spreekt het idee van een historische boot met elektrische aandrijving me wel erg aan, dus ik hoop dat gauw duidelijkheid over mijn vraag komt!

Collin Crowdfund
05-12-2014 17:41
Toelichting vanuit Collin Crowdfund:
Wij hebben hier niet voor hypothecaire zekerheid gekozen gezien de solvabiliteit van het bedrijf die – los van de taxaties – als uitstekend kan worden beschouwd. De forse eigen inbreng in de financiering in combinatie met enerzijds een conservatieve exploitatieprognose en anderzijds de ruime ervaring van de ondernemers, heeft geleid tot een ons inziens verantwoord risicoprofiel.
Investeerder – 1726
05-12-2014 14:37
Leuk initiatief om oude schepen te combineren met moderne en schone techniek! Daarnaast een fijn idee dat er al bestaande verkoopkanalen zijn naast de nieuwe app die gelanceerd wordt.

Investeerder – 2429
05-12-2014 16:04
Ben het helemaal eens met investeerder. 2482.
Er wordt weinig zekerheid voor de investeerder geboden.
Overwaarde zegt net al bij huizen niets. Weet hoe taxaties werken.

Investeerder – 2165
05-12-2014 18:41
Geen sterk verhaal, weinig zekerheden, lange looptijd, lagere rente! Exploitatie verhaal is ook niet sterk, ik maak ook pas op de plaats.

Investeerder – 1706
05-12-2014 22:02
Leuk die historische schepen die elektrisch worden aangedreven. Bovendien wordt ruim de helft door de ondernemer zelf betaald.

Investeerder – 3248
06-12-2014 14:12
De rondvaartbranche in Amsterdam is nog steeds groeiend. Volgens mij kan dit initiatief niet anders dan een succes worden. De eigenaren investeren 50 % mee. Het risico lijkt mij niet groot! Er is bij mijn weten in 25 jaar nog geen reder failliet gegaan.

Investeerder – 1808
07-12-2014 13:16
Op het eerste oogpunt had een borg vanuit aandeelhouders wel aanlokkelijk geleken. Maar gezien de eigen inbreng in liquide middelen en solvabiliteit positieve grondhouding. Als er ook nog een borg bij moest (overigens wat is die waard?), is het m.i. geen financiering meer maar een voorwaardelijke faciliteit. Ondanks mijn principe om niet in boten en paarden te investeren, doe ik toch mee. Dit lijkt me gewoon een goede business case en duurzaam. Meerwaarde -gevoelsmatig- had wel geweest een positieve/negatieve hypotheek of pari passu verklaring. Ook niets waard, maar voelt anders. En gezien de looptijd wat comfort dat niemand in rang voor ons komt, mocht het toch eens fout gaan.

Investeerder – 1716
13-12-2014 12:52
Mooie lening aanvraag en goede eigen inbreng vanuit de ondernemers. Laat die bootjes maar gaan varen …

Investeerder – 3290
15-12-2014 2:10
Natuurlijk heeft deze onderneming weinig te maken met het Amsterdamse massa-toerisme, eerder zal zij onder invloed staan van de resultaten van het bedrijfsleven, waardoor bedrijfsfeestjes en relatiemarketing kunnen zorgen voor groei in de bezettingsgraad van de schepen. Een onzekere factor blijft in Amsterdam de niet altijd betrouwbare politiek. Vooralsnog heb ik er echter best vertrouwen in en heb dan ook op dit project ingeschreven.

Investeerder – 3283
15-12-2014 15:37
Met de explosief gegroeide toeristenaantallen in Amsterdam en de populariteit van de grachten en rondvaarten aldaar zijn toekomstige klanten voor deze ondernemers verzekerd.
Gecombineerd met het vakmanschap en ondernemerschap zie ik hierin een goede investering

Investeerder – 3387
15-12-2014 20:00
Is al bekend of de stadsdeelraad definitief een ligvergunning heeft afgegeven voor de boten?

Zie voor de eerdere ervaringen met de Gemeente en Klaas Pater, URL http://www.elektrischvaren.info/?nr=24

Investeerder – 3387
15-12-2014 20:06
Excuses, URL Is: http://www.elektrischvaren.info/?nr=244 in plaats van http://www.elektrischvaren.info/?nr=24

Investeerder – 3266
16-12-2014 14:32
De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in de rondvaart bedrijven in Amsterdam. Varen in Amsterdam behoort al jaren tot de top Toeristische attracties van Nederland en terecht. Zelfs in de winter worden dagelijks ook door groepen schepen ingehuurd om te genieten van deze mooie stad. Mokum BV voegt daar nu een nieuw concept aan toe. Door dit concept kunnen klanten ook makkelijk last minute boeken middels een overzichtelijk boekingssysteem via een app. De keuze om niet met de bekende sloepen te gaan varen maar gebruik te maken van historische schepen is een goede keus die aansluit bij het vaargebied. Kortom een veilige investering in een groeiende markt met zeer ervaren ondernemers.

Investeerder – 3418
16-12-2014 15:51
Lijkt me geen slecht verhaal dit – die grachten blijven trekken en de investeerders lopen zelf voor 50 % mee in het risico. Ik kom aan boord.

D. Baaij
16-12-2014 18:10
Voor het verkrijgen van een exploitatie vergunning is een vaste ligplaats voor de Canal Cab schepen verplicht. Deze ligplaats hoeft echter niet in Amsterdam te zijn.
Rederij Mokum B.V. heeft afspraken gemaakt om ligplaatsen buiten de stad te huren. Hiermee voldoen wij aan de door Waternet gestelde voorwaarde voor het verkrijgen van een exploitatie vergunning.

Investeerder – 3387
16-12-2014 0:11
Mijnheer Baaij,

Dank voor uw toelichting.

Mvg

Investeerder – 2048
18-12-2014 8:51
Zojuist mijn investering verhoogd omdat ik alle vertrouwen heb in deze gedreven ondernemers met kennis van zaken, zowel wat betreft de branche, de schepen, als de exploitatie. Voor de goede orde, de Aagje Deken is inmiddels al volop in gebruik (nu al te boeken via de Nederlanden) en is al volgeboekt voor Sail 2015. Ik wil de boot in ieder geval niet missen!

Investeerder – 3445
18-12-2014 19:29
Fantastisch concept om een echt duurzame oplossing te bieden aan de vervoersproblematiek in Amsterdam.

Ondernemer




Klaas Pater & Dick Baaij

Crowdfund Coach


Fred Bouwman