Classic Canal Cab
Samenvatting
Varen door de grachten is de grootste attractie van de hoofdstad. Onder de naam Classic Canal Cab gaat Rederij Mokum B.V. drie klassieke schepen met gekwalificeerd personeel door de Amsterdamse grachten laten varen. Amsterdammers, en gasten uit binnen- en buitenland, zijn welkom om aan boord te stappen en met een privé schipper de Amsterdamse grachten te gaan verkennen. De Classic Canal Cabs worden in combinatie met een innovatief boekingssysteem een nieuw fenomeen in de grachten.
De schepen worden geëxploiteerd vanuit Rederij Mokum B.V. De aandeelhouders hebben een lange historie en een uitstekend trackrecord in de Amsterdamse rondvaartwereld en de scheepsbouw. Zij financierden uit eigen middelen de aankoop van de drie schepen.
Rederij Mokum heeft de beschikking over drie exploitatievergunningen die zijn afgegeven door de gemeente Amsterdam. De antieke schepen worden volledig gerefit en voorzien van een 100% elektrische en dus milieuvriendelijke aandrijving. Het eerste schip is inmiddels klaar en in de vaart genomen. U kiest met de Classic Canal Cab voor een moderne, groene en verantwoorde investering.
Financieringsbehoefte
De totale financieringsbehoefte bedraagt € 442.000,-. Daarvan hebben de aandeelhouders meer dan de helft uit eigen middelen voldaan. Voor het andere deel wil men een financiering van € 200.000,- aantrekken via een crowdfinance campagne. De rente is 7% en de looptijd 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing en rentebetaling.
Structuur
De bestuurders van Rederij Mokum B.V. zijn:
- Klaas Pater (De Dissel B.V.), tevens mede-eigenaar van Rederij De Nederlanden B.V. (www.denederlanden.com)
- Dick Baaij (Baaij Holding B.V.), tevens eigenaar van De Amsterdamse Vaargids
- Stichting De Kalefater, tevens mede-eigenaar van Rederij De Nederlanden B.V.
Risico
Rederij Mokum B.V. is een nieuwe activiteit van de aandeelhouders van Rederij De Nederlanden en krijgt van Dun & Bradstreet als nieuwe rechtspersoon de risicokwalificatie verhoogd. De Collin Credit Score is ruim voldoende.
Video Pitch
Leendoel
Classic Canal Cab brengt vanaf november 2014 stapsgewijs drie schepen in de vaart. Het gaat om antieke schepen die volledig worden gerestaureerd en voorzien zijn van de modernste elektrische aandrijvingen. De schepen zijn verwarmd en kunnen zowel ‘s zomers als ‘s winters open of gesloten varen. Salonboot Aagje Deken (27 personen) is klaar en in de vaart genomen. De Friese Snikken Theo Kok en Stella Maris (beide geschikt voor 30 personen) zijn inmiddels gestript tot op het casco. Het staalwerk van de Theo Kok is gereed. Voor de restauratie van de Theo Kok en de Stella Maris is de aanvullende financiering van € 200.000,- gewenst.
Uitgangspunten:
- De schepen zijn al aangeschaft maar van de drie schepen moeten er nog twee deels worden gerestaureerd.
- De organisatie heeft de beschikking over een drietal rondvaartvergunningen.
- De restauratie van de schepen vindt plaats onder regie van mede-eigenaar Klaas Pater, die van oorsprong scheepsbouwer is.
Ondernemer
Klaas Pater is mede-eigenaar en statutair directeur van Rederij de Nederlanden, een toonaangevende speler als het gaat om rondvaart in klassieke schepen door de Amsterdamse grachten. Als specialist op het gebied van elektrisch varen en als voormalig scheepsbouwer adviseert Klaas Pater overheden, bedrijven en particulieren in de bouw, verbouw en ombouw van elektrische schepen. Hij is daarnaast initiatiefnemer van diverse kennisfora op het gebied van elektrisch varen.
Dick Baaij is eigenaar van een uitgeverij van nautische boeken die door heel Nederland worden verkocht. Daarnaast is hij één van de initiatiefnemers achter de stichting ‘Herstel trekvaart Leiden Delft’. Een stichting die vanaf 2011 een historische trekschuit met paard terug in het stadsbeeld van Leiden en Delft heeft gebracht. Dick Baaij werkt op dit moment onder andere als commercieel strateeg voor Rederij de Nederlanden.
Stichting De Kalefater steunt de nieuwe start up Classic Canal Cab met kennis en ervaring.
Onderneming
Rederij Mokum B.V. is recent opgericht door de drie aandeelhouders De Dissel B.V. (Klaas Pater), Baaij Holding B.V. (Dick Baaij) en Stichting De Kalefater. De vergunningen die door de gemeente Amsterdam zijn verstrekt, zijn evenals de aangekochte schepen ingebracht in Rederij Mokum B.V. Hiervoor is een inbrengverklaring door de accountant afgegeven.
Structuur
Kernprofiel
Classic Canal Cab is hét duurzame en moderne antwoord op de veranderende markt voor (privé) rondvaart. De klassieke uitstraling van weleer wordt in het Classic Canal Cab-concept gecombineerd met moderne techniek. Stadsvervoer en rondvaart gaan een nieuwe fase in: klassieke emissie loze schepen die met behulp van een innovatief communicatiesysteem te boeken zijn. De speciaal ontwikkelde app laat zien waar de boten zich bevinden en wat de aanvaartijd is. Door gebruik te maken van de nieuwste boekingsmogelijkheden ziet de klant snel welk schip in de buurt en beschikbaar is. Reserveren van een Classic Canal Cab kan via de telefoon, internet of app. Men kan de Classic Canal Cab ook eenvoudig langs de gracht ‘aanhouden’ voor een transfer of een spontaan tochtje. Rederij Mokum introduceert als eerste een dergelijk modern boekings- reserveringssysteem. Classic Canal Cab biedt op een betaalbare, comfortabele en vooral eenvoudige wijze een alternatief voor:
- Transfers van A naar B
- Borreltochten over de grachten
- Reguliere taxi
- Vergaderingen aan boord
- Eigen bootbezit
Schepen
Amsterdam is een waterstad met een historische uitstraling die haar gelijke niet kent. Aansluitend bij het stadsbeeld en de verwachtingen van de doelgroep heeft Classic Canal Cab gekozen voor klassieke schepen daterend uit 1900 met een rijke historie. Twee voormalige trekschuiten (Friese Snikken) van 13 x 2.75 m en een salonboot van 12,50 x 2.20 m bieden ruimte aan plusminus 30 personen.
De vloot van Classic Canal Cab oogt historisch. De toegepaste techniek is dat zeker niet. Dankzij het efficiënte ontwerp van de romp en de moderne elektrische motoren, kan zonder tussentijds opladen de hele werkdag probleemloos worden doorgevaren. Er is geen enkele uitstoot van CO2 of fijnstof.
Markt
(Varen in) Amsterdam is populairder dan ooit (bron: Toeristische Barometer Amsterdam). Op jaarbasis kiezen ruim 3 miljoen passagiers voor een vaartocht over de Amsterdamse grachten. Of het nu gaat om toeristen, bewoners, bedrijven of particulieren, varen in Amsterdam is een leuke en originele attractie.
De Amsterdamse grachten zijn steeds vaker het decor van een bedrijfsfeestje, vrijdagmiddagborrel of verjaardag. Een schip leent zich nu eenmaal perfect om met een gezelschap op een intieme manier iets te vieren. Classic Canal Cab is een duurzaam groen initiatief dat direct in wil spelen op deze trend. Het biedt bewoners en bezoekers een comfortabel alternatief om laagdrempelig, snel en effectief de schoonheid van het varen op de Amsterdamse grachten te ontdekken.
Exploitatie
De exploitatie van de Classic Canal Cab wordt opgezet in combinatie met Rederij de Nederlanden. Deze rederij heeft een vloot van acht schepen. De Cabs zijn een welkome aanvulling omdat in dit segment nog schepen ontbraken. Rederij de Nederlanden beschikt over een full service boekings- en orderafhandeling systeem. De schippers aan boord van de Cabs staan in direct contact met de boekingsafdeling van de rederij. Het GPS tracking systeem zorgt dat zowel potentiële klanten als de binnendienst altijd op de hoogte zijn van de positie van de drie schepen. Reserveringen voor feesten en evenementen worden centraal afgehandeld.
Promotie
De Classic Canal Cabs zullen zeker in het begin profiteren van gratis publiciteit. Daarnaast wordt een uitgekiende Ad Words campagne opgezet om vraag en aanbod efficiënt bij elkaar te brengen. De zeer goed bezochte website van Rederij de Nederlanden en de diverse eigen boekingswebsites zullen de Cabs prominent gaan aanbieden. Er zijn al aanvragen binnen van diverse hotels en boekingskantoren. Het laagdrempelige boekingssysteem via internet en een Smartphone applicatie is nieuw in de grachten.
Planning
Begin 2014 zijn er een drietal klassieke schepen aangekocht. Het restauratieproces is in volle gang. In november 2014 is het eerste schip, Aagje Deken, volledig gerestaureerd van de scheepshelling gelopen. Begin 2015 volgt het tweede en het derde schip. In het voorjaar van 2015 zullen alle drie schepen operationeel zijn. Voor Koningsdag worden de Classic Canal Cabs officieel geïntroduceerd in de Amsterdamse markt.
Financieringsbehoefte
De totale financieringsbehoefte bedraagt € 442.000,- waarvan meer dan de helft uit eigen middelen door de aandeelhouders wordt voldaan. Er wordt tevens een subsidieaanvraag ingediend in verband met de regeling ombouw naar elektrische vaartuigen. Voor de andere helft wil men een financiering van € 200.000,- aantrekken via crowdfunding. Deze gelden worden ingezet voor de restauratie van de Theo Kok en de Stella Maris. De volgende investeringen zijn/worden gedaan:
Aanschaf drie vaartuigen | € 95.000,- | |
Aandrijving: | € 72.000,- | |
Verbouwing: | € 105.000,- | |
Diverse keuringen: | € 15.000,- | |
Vergunningen: | € 120.000,- | |
Investering applicatiebouw: | € 35.000,- | |
Benodigde investering: | € 442.000,- | |
Eigen inbreng: | € 218.000,- | |
Subsidie op elektrische aandrijving: | € 24.000,- | € 242.000,- |
Totaal: | € 200.000,- |
Leenbedrag: € 200.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 60 maanden, lineaire aflossing
Aangezien het registergoederen betreffen met een lange economische levensduur is een looptijd van vijf jaar acceptabel.
Risico
Van de totale investering voldoen de aandeelhouders de helft uit eigen middelen. Hierdoor is bij de start van het project solide eigen vermogen aanwezig. De schepen zijn kadastraal geregistreerd en zijn daarom te kwalificeren als registergoed.
In verband met de financiering zijn de schepen getaxeerd door Esma Expertise Amsterdam, een gecertificeerd scheepstaxatiebureau. Eén schip is getaxeerd na afbouw en twee op bestek. De taxatie heeft de volgende waardes heeft opgeleverd:
Aagje Deken: | € 195.000,- (gereed) |
Theo Kok: | € 205.000,- (in aanbouw) |
Stella Maris: | € 205.000,- (in aanbouw) |
Totaal: | € 605.000,- |
Er is dan ook al direct sprake van een forse overwaarde zodra de schepen zijn afgebouwd.
Dun & Bradstreet score
Rederij Mokum B.V. is een nieuwe activiteit van de aandeelhouders van Rederij De Nederlanden en krijgt van Dun & Bradstreet als nieuwe rechtspersoon de risicokwalificatie verhoogd.
De D&B-scores van de aandeelhouders zijn als het volgt:
- De Dissel B.V.: laag risico
- Stichting De Kalefater: minimaal risico
- Baaij Holding B.V.(nieuwe rechtspersoon): verhoogd risico
Het andere bedrijf van directeur Dick Baaij heeft de navolgende kwalificatie:
- De Amsterdamse Vaargids: laag risico
Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. Meer informatie: zie Risico’s. De Collin Credit Score is ruim voldoende. De Collin Credit Score is gebaseerd op de openingsbalans van Rederij Mokum in combinatie met de prognose van 2015. De score is als het volgt opgebouwd:
Solvabiliteit
De solvabiliteit is vastgesteld na inbreng van de activa, volgens verklaring van de accountant en rekeninghoudend met de gevraagde financiering van € 200.000,- en bedraagt 51%. Bij de vaststelling van dit percentage is nog geen rekening gehouden met de overwaarde, die te ontlenen valt uit de taxatierapporten.
Score: excellent
Liquiditeit
De liquiditeit is vastgesteld op basis van de openingsbalans waarbij ook rekening is gehouden met van het zusterbedrijf Rederij De Nederlanden afkomstige liquiditeiten.
Score: Voldoende
Rentabiliteit
De rentabiliteitscore is gebaseerd op de prognosecijfers van 2015. Bij het opstellen van de prognose is rekening gehouden met de jarenlange ervaring van Rederij De Nederlanden en met de boekingen die al voor de schepen worden gedaan.
Score: Ruim voldoende
Totaalscore:
Solvabiliteit: excellent
Liquiditeit: voldoende
Rentabiliteit: ruim voldoende
Totaal: ruim voldoende
Extra beloning
- Investeerders met een inschrijving vanaf € 2.500,- bieden wij gedurende de looptijd van de lening een aantrekkelijk korting van 20% op de huur van één van de schepen (ook op de grotere schepen van Rederij De Nederlanden).
- Naast de 20% korting nodigen wij investeerders vanaf € 5.000,- uit voor een speciale ‘Classic Canal Cab dag’. In de ochtend wordt tijdens de bouw een bezoek gebracht aan de werf. Scheepsbouwer Klaas Pater zal een toelichting geven op het fenomeen elektrisch varen. Men krijgt de mogelijkheid om de bouw van dichtbij te bekijken. Daarnaast vindt er in de middag een “Investors Cruise” plaats door de grachten van Amsterdam.
Reacties
Een hypothecaire zekerheid was immers bij de eerdere investering voor het binnenvaartschip wel het geval.
Voordat hierover meer duidelijkheid bestaat en gezien de lange looptijd wacht ik nog met investeren in dit project.
Overigens spreekt het idee van een historische boot met elektrische aandrijving me wel erg aan, dus ik hoop dat gauw duidelijkheid over mijn vraag komt!
Wij hebben hier niet voor hypothecaire zekerheid gekozen gezien de solvabiliteit van het bedrijf die – los van de taxaties – als uitstekend kan worden beschouwd. De forse eigen inbreng in de financiering in combinatie met enerzijds een conservatieve exploitatieprognose en anderzijds de ruime ervaring van de ondernemers, heeft geleid tot een ons inziens verantwoord risicoprofiel.
Er wordt weinig zekerheid voor de investeerder geboden.
Overwaarde zegt net al bij huizen niets. Weet hoe taxaties werken.
Gecombineerd met het vakmanschap en ondernemerschap zie ik hierin een goede investering
Zie voor de eerdere ervaringen met de Gemeente en Klaas Pater, URL http://www.elektrischvaren.info/?nr=24
Rederij Mokum B.V. heeft afspraken gemaakt om ligplaatsen buiten de stad te huren. Hiermee voldoen wij aan de door Waternet gestelde voorwaarde voor het verkrijgen van een exploitatie vergunning.
Dank voor uw toelichting.
Mvg