Geld & Ondernemen 29-5-2017
Collin: ‘Dit jaar eindigt boven 100 miljoen’
Collin: ‘Dit jaar eindigt boven 100 miljoen’
Drie jaar geleden ging het eerste crowdfunding-project van Collin Crowdfund live en inmiddels durft het zichzelf al marktleider te noemen in de branche. Onterecht kun je dat niet noemen. Het platform heeft in deze korte tijd ruim 10.000 investeerders aangetrokken en enkele honderden ondernemers samen voorzien van bijna 70 miljoen euro. Geld & Ondernemen ging met oprichter Jeroen ter Huurne in gesprek om te horen hoe dit zoal is bereikt.
Collin Crowdfund is in januari 2014 opgericht maar het eerste halfjaar bestond vooral uit het opstarten van de onderneming. Vanaf juni dat jaar ging het eerste project live en met name de afgelopen anderhalf jaar gaat het hard. Inmiddels zijn er ruim 330 projecten live gegaan. En met succes: tot op heden heeft elk goedgekeurd project nog voor de deadline haar complete financieringsaanvraag behaald.
Investeren? Dan moet je snel kunnen beslissen
Een groot aantal van de crowdfunding-projecten is binnen zeer korte tijd gefinancierd. Gemiddeld zit het net iets boven de 50 uur per project, maar dit getal geeft eigenlijk een vertekend beeld door enkele uitzonderingen en projecten tijdens de startfase. Als je op de site kijkt, is het aantal projecten dat binnen het uur haar financieringsdoel gehaald heeft niet te tellen. En het platform rondt uren naar boven af dus bij sommige projecten moet je werkelijk snel kunnen beslissen. Het lijkt bijna onrealistisch, maar het is zeker niet alleen een kwestie van geluk.
Intensief screeningsproces
Collin maakt het goudzoekers niet gemakkelijk, maar weet daarmee wel vertrouwen van investeerders te winnen. Om te beginnen door een vrij stevig screeningsproces te hanteren. Jeroen ter Huurne geeft aan dat dagelijks drie tot vier aanvragen binnenkomen. Een screening kost 350 euro, ook bij een afwijzing. Dat is al een aardige drempel en toch komt minder dan een derde werkelijk door de screening heen. Vrijwel dagelijks krijgen ondernemers dus ook hier nee te horen. In sommige gevallen worden ze doorverwezen naar andere financieringsvormen maar vaker wordt eerlijk aangegeven dat er niet het vertrouwen is dat een financiering het bedrijf verder helpt.
Als de cijfers wel op orde zijn kan een financieringsaanvraag binnen een week rond zijn, maar meestal zit er meer tijd tussen. Niet alleen de bedrijfscijfers als rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit, maar ook de ondernemer zelf wordt bezocht en beoordeeld. En naast de coach moet een aanvraag ook door een riskmanager en twee directieleden worden goedgekeurd.
Voordat een project dus op de site staat word je aardig doorgelicht en omdat veel data vervolgens op de site komen te staan moet je aardig met je billen bloot. Volgens Jeroen is hier bewust voor gekozen. Zowel de betrokken coach als directie investeert zelf ook in elk project dat live gaat.
Traject geeft investeerders vertrouwen
Het feit dat je streng en intensief wordt beoordeeld kan in beginsel natuurlijk confronterend zijn, maar uiteindelijk ook in je voordeel werken. Investeerders hechten veel waarde aan deze strenge controle en ondanks dat ze natuurlijk kritisch de aanvraag zullen bekijken, hebben de meesten direct bij de lancering al veel vertrouwen in een case. De goedkeuring van Collin kun je dus ervaren als een soort kwaliteitslabel.
Goede screening helpt bij snelheid investering
Dat zorgt niet alleen voor veel interesse maar ook voor veel snelheid. Eventuele vertraging tijdens het beoordelingsproces wordt hier meer dan goedgemaakt. Zo heeft het naast de site een mobiele app en krijgen investeerders bij elk project direct een pushnotificatie toegestuurd. Met duizenden aangesloten investeerders betekent dat direct veel aandacht voor een project. De beoordelingsperiode mag dan misschien iets langer duren, als veel projecten al op de ochtend van publicatie hun financiering rond hebben wordt daar weer veel tijd gewonnen.
Daarnaast worden ondernemers, nadat deze zijn goedgekeurd, actief geholpen door het platform. Zo helpt Collin actief bij het verkrijgen van media-aandacht voor de ondernemers. De financiering betekent meestal een mijlpaal binnen een onderneming en dat is wel een persbericht waard, zo is Collin van mening.
Doelstelling voor 2017 is een verdubbeling van totale investeringsbedrag
Goede technologie, een duidelijk businessmodel en een zeer goed trackrecord zorgen ervoor dat Collin momenteel hét platform is dat in de schijnwerpers staat. Op 1 januari had het iets minder dan 55 miljoen euro in 275 projecten geïnvesteerd en inmiddels staat de teller rond de 70 miljoen euro. Daarmee is het nog niet het platform waarin het meeste is geïnvesteerd, want er zijn platformen die langer bestaan. Maar volgens Jeroen ter Huurne is die mijlpaal slechts een kwestie van tijd.
In 2016 was Collin het platform waarmee de meeste financiering is opgehaald en voor 2017 wil het zelfs verdubbelen naar 60 miljoen. Dat betekent dat nog voor het einde van dit jaar de grens van 100 miljoen doorbreekt zal worden. Voor directeur Jeroen ter Huurne is dat nog maar het begin, want zijn inschatting is dat crowdfunding nog in de kinderschoenen staat.