Blog: crowdfinance is ook marketing!

Natuurlijk start een MKB onderneming een crowdfund campagne om geld op te halen om zijn investeringsplannen te realiseren. En in onze topmaand januari 2018 vestigen wij met ons platform Collin Crowdfund een nieuw record in ons 3,5 jarig bestaan: zo’n 20 ondernemingen mochten wij financieren voor een bedrag van ruim 6 miljoen euro!

Maar naast ‘de zak met geld’ wil ik nu graag stilstaan bij de marketing effecten van deze moderne vorm van financiering. Collin Crowdfund zoekt samen met de ondernemer bewust de publiciteit op. Enerzijds om de crowdfund campagne onder de aandacht te brengen, maar zeker ook om de onderneming c.q. zijn product te promoten. Een paar voorbeelden van afgelopen maand:

Ondernemer Pim Duetz haalde voor de overname van 17 Adam Brandstores 1,75 miljoen euro op via Collin. Zijn mooie bestand van 14.000 loyale klanten zorgde voor een eerste inbreng door de zogenaamde inner crowd van ruim een half miljoen euro. Het bestand van Collin investeerders zorgde in 1 dag voor het resterende bedrag van 1,25 miljoen. En al deze investeerders gaan natuurlijk met de cadeaubon die zij naast een mooie rentevergoeding ontvangen een van de nieuwe zaken bezoeken. Een win-win situatie.

De pers toonde veel interesse in het verhaal van deze succesvolle MKB onderneming. Een boeiend radio interview op BNR maakte hier onderdeel van uit. Natuurlijk kwam hierbij de onderscheidende financieringsvorm goed aan de orde.

Een ander mooi voorbeeld wordt gevormd door de twee ervaren advocaten Marloes Hulstein en Fabian David. Zij starten samen een nieuw letselschade kantoor. Na een lange ervaring bij grotere kantoren werd het tijd invulling te geven aan het eigen ondernemerschap. De reacties op social media waren overweldigend. Een mooie support voor een vliegende start. Aan de naamsbekendheid van “Letsel Lawyers’’ zal het in ieder geval niet liggen.

Tot slot mijn persoonlijke ervaring van afgelopen zaterdag middag. Als directeur van Collin, maar ook als persoonlijke investeerder mocht ik bij de feestelijke opening van Stadsbrouwerij St. Crispijn te Waalwijk aanwezig zijn. Prachtig om te zien dat twee jonge ondernemers (Annemieke Legerstee en Gilian van der Schans) hun ambitie, mede dankzij het vertrouwen van Collin investeerders, weten te realiseren. En ook hier natuurlijk een toepasselijke extra reward naast de rente vergoeding over de investering: naast het proeven tijdens de opening staat er ook nog een mooie fles met speciale opdruk ‘Investor bier’ thuis te pronken. St. Crispijn heeft er weer veel ambassadeurs bij gekregen.

Door deze vorm van financiering heeft Collin Crowdfund inmiddels veel tevreden klanten. De marketing tool, die bij onze manier van werken hoort, heeft niet alleen gezorgd voor ruim 95 miljoen euro voor 450 geldleners en meer dan 13.000 tevreden investeerders, maar vooral voor veel exposure en extra klanten voor onze MKB ondernemers.

Jeroen ter Huurne

Jeroen ter Huurne is mede oprichter en algemeen directeur van Collin Crowdfund. Marktleider in de Nederlandse crowdfinance markt.