“Crowdfunding wordt een miljardenzaak”

Jeroen ter Huurne (56) zette twee jaar geleden Collin Crowdfund op, waar ondernemers een lening aanvragen bij het publiek, ‘de crowd’. Zijn bedrijf en de markt groeien snel.

Terwijl algemeen directeur Jeroen ter Huurne in het bedrijfsrestaurant zijn salade zit te eten, maken tientallen mensen geld over naar zijn Collin Crowdfund. In enkele minuten stromen vele duizenden euro’s binnen bij de pas twee jaar oude crowdfundingwebsite. Het geld is niet bedoeld voor Collin zelf, maar voor het bedrijf dat die dag een leningaanvraag op de site heeft geplaatst.

Wie is Jeroen ter Huurne? Algemeen directeur en grootaandeelhouder van Collin Crowdfund, dat hij samen met Jan-Willem Onink oprichtte. Werkte dertig jaar voor diverse lokale Rabobanken, vaak in directiefuncties. Ter Huurne is getrouwd en heeft drie volwassen zonen. Hij woont in Udenhout en zit in zijn vrije tijd graag op zijn mountainbike.

Traditioneel zijn Nederlandse bedrijven voor hun financiering erg afhankelijk van de banken, maar daar komt door crowdfunding langzaam verandering in. Ondernemers presenteren hun kredietvoorstel dan niet aan de bank, maar aan het grote publiek. Wie er heil in ziet, zegt geld toe. Vaak zitten leningen van honderdduizenden euro’s bij Collin al binnen een uur ‘vol’.

‘Wij zetten aanvragen rond elf uur online en merken dat we voor een deel van Nederland de dagelijkse agenda bepalen. Mensen zitten om die tijd echt al klaar achter hun computer om te kijken wat voor project er nu weer wordt aangeboden.’ Ter Huurne praat met evenveel enthousiasme over zijn bedrijf, als over de projecten die via zijn website worden gefinancierd. ‘Het mooiste aan het financieringsvak vind ik om ondernemers te spreken. Gewoon bij klanten op bezoek gaan en een kijkje in de keuken krijgen.’