29061

Crusio Thee

€ 150.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 176 | Reacties: 0
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
credit score
Voldoende
Deze leningaanvraag is op 8-12-2017 in 1 uur volgeschreven door 176 investeerders

Samenvatting

Crusio Thee is sinds 2014 op de markt. Onderneemster Kiona Malinka is de drijvende kracht achter Crusio Thee, terwijl haar partner Coen Crusio haar ondersteunt en tevens de exploitant (vierde generatie) van familiebedrijf Crusio IJs is. Crusio Thee is een merk waarbij het hele traject van het vinden van ‘ongeblende’ en ‘ongeflavourde’ theeblaadjes en kruiden op de plantages tot aan het moment in het theeglas bij de drinker wordt verzorgd. Gezien de werkwijze en zetmethode is Crusio Thee een merk dat geschikt is voor bedrijven in het midden tot de bovenkant van de horeca, die losse thee willen gebruiken en geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de thee. Voor de komende drie jaar heeft Crusio Thee het opschalen van de activiteiten (onder andere door de verkoop via Sligro Food Group) ten doel gesteld.

Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte van Crusio Thee is € 190.000,-, waarvan € 40.000,- vanuit eigen middelen wordt ingevuld. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 150.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8,0% gedurende de gehele looptijd.

Risico
Dun & Bradstreet kwalificeert de debiteuren voor de financiering van Collin Crowdfund als Verhoogd risico. De Collin Credit Score is Voldoende. De debiteuren zijn Knotjes Thee Holding B.V., Crusio Thee B.V. en Kiona Malinka Tea B.V. Coen Crusio en Kiona Malinka geven een gezamenlijke persoonlijk borgstelling af voor € 150.000,- Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde. De ondernemers hebben inclusief het eigen vermogen van Crusio vof een neutrale vermogenspositie. De (huidige en toekomstige) inventaris en voorraad van Knotjes Thee Holding B.V., Crusio Thee B.V. en Kiona Malinka Tea B.V. wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
 

Leendoel

Om verder te kunnen groeien heeft Crusio Thee behoefte aan extra middelen om voorraad aan te kopen, een online platform (verder) te ontwikkelen, de aankoop van machines, voorfinanciering van de BTW en om de huidige locatie te verbeteren. 

Ondernemer

Kiona Malinka (1985) is de drijvende kracht achter Crusio Thee. Zij is opgeleid in de horeca, eerst aan het mbo de Rooi Pannen en daarna heeft ze een hbo opleiding afgerond aan de NHTV. Na het behalen van haar diploma werkte Kiona een jaar als manager in een groot horecabedrijf, waarna ze samen met Coen Crusio het familiebedrijf Crusio IJs heeft overgenomen. Tegelijkertijd was Kiona voor een periode van drie jaar op freelance basis verantwoordelijk voor alle interne trainingen voor Unilever Food Solutions BeNeFra bij Lipton Tea en werd ze regelmatig ingezet bij grote accounts waardoor ze veel kennis opdeed over de commerciële markt. Andere freelance werkzaamheden zijn onder andere lerares op NHTV en R&D werkzaamheden voor grote merken. Kiona was meerdere jaren columniste voor tijdschriften als Misset Horeca, Entree, Elle ETEN, Foodies en KoffieTheeCacao. Daarnaast werd ze Nederlands Theekampioen in 2011 en is ze de vaste thee expert naast topkok Alain Caron in het TV programma “Binnenstebuiten”. Kiona heeft een sterke visie op de stijl van Crusio Thee en zoekt hierbij steeds naar mensen die dit op een goede manier tot uitvoering kunnen brengen.
Kiona reist jaarlijst tijdens of vlak na de oogst naar de plantages in Azië en Afrika om de nieuwe oogst thee en kruiden te keuren. Voldoet deze aan haar verwachtingen, dan wordt deze direct naar Nederland gehaald. Binnen Crusio Thee heeft Kiona een groot palet aan verantwoordelijkheden. Denk hierbij, naast het keuren van de theeoogst, aan marketing, sales, branding en operatie. 

Coen Crusio (1981) is sinds mei 2000 ambachtelijk ijsbereider en sinds 2003 (mede-)eigenaar van het familiebedrijf Crusio C.V. Coen is de vierde generatie Crusio die de ijssalon exploiteert. In de winter van 2010/2011 werd ‘IJssalon Crusio’ omgevormd tot ‘Crusio’ waarna tot Coen zijn verantwoordelijkheden behoorden: de productie van het ijs en patisserie, administratie, dagelijkse bedrijfsvoering, personeelszaken en voorraadbeheer. Voor Crusio Thee verzorgt Coen het contact met de theeboeren en overige leveranciers, planning van de werkzaamheden van Kiona en de financiën. 
Coen zijn ambities zijn het op een efficiënte wijze commercieel en logistiek laten groeien van Crusio Thee en ondersteunend te zijn aan Kiona’s werkzaamheden met betrekking tot de filosofie en presentatie daarvan. Coen houdt van duidelijkheid en efficiëntie en wil dit in de communicatie en uitvoering van de werkzaamheden verwezenlijkt zien.

Onderneming

Historie
Crusio Thee is op de markt sinds 2014. Voor het ontstaan van Crusio Thee moet enkele jaren terug worden gegaan: in 2010 is de op dat moment 95 jaar bestaande IJssalon Crusio na overname door de huidige eigenaren (vierde generatie in het familiebedrijf) grondig gerenoveerd en heropend in het voorjaar van 2011 als Crusio. Dit is een plaats waar ijs, koffie, thee en taart op een gelijkwaardige manier geheel ambachtelijk bereid worden. Enig dissonant hierin was op dat moment het product thee, waarbij er geen goede partner gevonden werd, die kon voorzien in kennis over de oorsprong, kwaliteit en kunde om Crusio daarin te ondersteunen. Op dat moment heeft Kiona Malinka besloten dit persoonlijk te gaan opzetten. Zij is daartoe in het jaar 2012 voor het eerst naar Azië afgereisd voor een oogst-/werkbezoek. Na verder grondig onderzoek is in de tweede helft van het jaar 2013 het merk Crusio Thee opgezet, werden de direct trade inkoop contacten afgerond en is uiteindelijk in februari 2014 Crusio Thee op de markt gebracht. 

Producten van Crusio Thee
Crusio Thee is een merk waarbij het hele traject van het sourcen, het vinden van goede leveranciers, van ‘ongeblende’ en ‘ongeflavourde’ theeblaadjes en kruiden op de plantages tot aan het moment in het theeglas bij de drinker wordt verzorgd. Met daartussen alle stappen van direct trade importeren, het verpakken in gebruiksblikjes en navulzakken, het maken van de mooiste receptuur voor dit theeblad en het trainen van de theezetters in hun horecabedrijf. In 2015 werd er een (thee)zetmethode toegevoegd aan het assortiment, de Crusio Tea Maker. Dit (theezet)product wordt ‘custom made’ vanuit Taiwan geïmporteerd en voorziet daarmee zowel de horeca als de thuisgebruiker van een goede manier om thee te zetten. Door de vorm van de Crusio Tea Maker krijgen de theeblaadjes de ruimte die ze nodig hebben om zich te ontvouwen en hun smaak af te geven aan het water.

Afzet van Crusio Thee
Gezien de werkwijze en zetmethode is Crusio Thee een merk dat geschikt is voor bedrijven in het midden tot de bovenkant van de horeca, die losse thee willen gebruiken en geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de thee. Sinds de oprichting is er, zonder veel actieve acquisitie, een gestage groei doorgemaakt en wordt inmiddels in elf landen verkocht. Door middel van nauwe samenwerking met chefs, koffiebranders en hotels heeft Crusio Thee vele bijzondere klanten aan het klantenbestand kunnen toevoegen. Zo serveren ondertussen bijvoorbeeld Hotel the Dylan, Caffenation (BE) en Lebkov de thee van Crusio Thee aan hun gasten, en worden onze thee en kruiden door topchefs als Sergio Herman (The Jane**), Francois Geurds (FG** & FG Foodlabs*), Kobe Desramaults (Chambre Separee*) en Anne-Sophie Pic (Maison PIC***) in hun gerechten verwerkt.

Toekomstvisie
Voor de komende drie jaar heeft Crusio Thee zich ten doel gesteld te gaan werken aan het opschalen van de activiteiten en het uitbreiden van het delen van de beschikbare kennis over de producten. Om deze doelen te verwezenlijken is er in 2017 een segmentatie gemaakt in het klantenbestand. Crusio Thee zal grootschalig verkocht worden (onder andere via Sligro Food Group per december 2017). Voor de high-end bedrijven in het klantenbestand, zal het nieuwe merk Kiona Malinka Tea geïntroduceerd worden. Hierbij wordt gewerkt met exclusievere theesoorten, traditionele zetmethodes en begeleiding voor ondernemers. Om de online zichtbaarheid te verbeteren en de communicatie goed vorm te kunnen geven, wordt er een digitaal platform ontworpen waar de horecaklant alles kan vinden over het merk en de theesoorten, online trainingen gevolgd kunnen worden en on-demand verdieping kan komen op het gebied van theekennis. Alle foto’s, video’s en verhalen komen beschikbaar voor eenieder die de bijbehorende thee gebruikt. Het platform zal in december 2017 gelanceerd worden. 

Marktanalyse
Thee is, na water, het meest gedronken drankje ter wereld. Het is de oudste drank die we kennen. Thee is oorspronkelijk in Nederland geïntroduceerd als gezondheidsdrank, daarna voor convenience (zakjes in de supermarkt). De gemiddelde Nederlander drinkt ongeveer 2 kopjes per dag. De huidige trend in food maar ook zeker in de drankensector is dat transparantie, oorsprong, pure producten en echte verhalen steeds belangrijker worden. De Europese theemarkt wordt op dit moment gedomineerd door een paar grote mainstream merken. Voor deze merken is het vrijwel onmogelijk pure thee op de door hen gewenste schaal aan te bieden, aangezien direct trade en transparantie vaak een probleem vormen. In de Verenigde Staten is er een kentering te zien, waar bijna de helft van de theemarkt op dit moment bestaat uit high end merken. De ontwikkeling die koffie heeft doorgemaakt, van ‘convenience’ naar transparantie en kwaliteit, zien we nu steeds vaker bij thee. Consumenten hebben de beschikking over waterkokers op temperatuur, er zijn producenten van theemachines, in grote steden ziet men steeds meer speciaalzaken en, zoals eerder genoemd, het verbruik van losse thee zit in de lift. Daarnaast gaan steeds meer restaurantkeukens thee als ingrediënt beschouwen en heeft menig wijnkaart een thee-arrangement.

Juridische structuur

Crusio IJs V.O.F. is een vof van Coen Crusio en Kiona Malinka. Deze vof is recentelijk ontstaan na de omzetting van Crusio C.V. naar een vof-constructie. Coen is de vierde generatie Crusio die de ijssalon exploiteert. In 2016 is de ijssalon van een full service ijssalon met koffie en een lunchkaart omgevormd naar een ‘take-away’ ijssalon. Daardoor is de salon in de winter gesloten en is de focus in de winter volledig op Crusio Thee komen te liggen. 

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Inkoop voorraad (thee, tea makers en verpakkingen € 129.050,-
Labelmachine € 4.000,-
Aanpassingen locatie € 4.000,-
Online platform € 22.000,-
Voorfinanciering BTW € 20.000,-
Onvoorzien € 10.950,-
Totaal € 190.000,-
Eigen inbreng * € 40.000,-
Financiering via Collin Crowdfund € 150.000,-

*De inkoop van voorraad bestaat voor € 25.000,- uit de inkoop van tea makers die in de zomer van 2018 zullen worden aangekocht. Deze aankoop wordt vanuit eigen middelen gefinancierd. De eigen inbreng op het moment van financieren is € 15.000,-. 

Leenbedrag: € 150.000,-
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing
 

Risico

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteuren zijn Knotjes Thee Holding B.V., Crusio Thee B.V. en Kiona Malinka Tea B.V.
  • Coen Crusio en Kiona Malinka geven een gezamenlijke persoonlijk borgstelling af voor € 150.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde. De ondernemers hebben inclusief het eigen vermogen van Crusio vof een neutrale vermogenspositie. 
  • De (huidige en toekomstige) inventaris en voorraad van Knotjes Thee Holding B.V., Crusio Thee B.V. en Kiona Malinka Tea B.V. wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet kwalificeert Knotjes Thee Holding B.V., Crusio Thee B.V. en Kiona Malinka Tea B.V. als Verhoogd risico. Er is nog beperkt data aanwezig bij Dun & Bradstreet, aangezien alle B.V.’s in december 2017 zijn opgericht. Crusio vof kwalificeert Dun & Bradstreet als Laag risico. Voor deze aanvraag hanteren wij de kwalificatie Verhoogd risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit score is gebaseerd op de geconsolideerde exploitatie- en balansprognose van Knotjes Thee Holding B.V. voor de laatste twee maanden van 2017 en de jaren 2018 en 2019. 

Rentabiliteit
In 2017 is er tot en met september voor € 118.000,- aan omzet gerealiseerd die toe te schrijven is aan de verkoop van thee binnen Crusio C.V. Bij deze verkoop is een marge gerealiseerd van ruim € 50.000,-. In de laatste vier maanden van 2017 wordt er in de nieuwe B.V.-constructie een omzet van € 76.000,- geprognosticeerd. Hiervan blijft een netto winst van € 14.000,- over. Er is nog geen aflossingsdruk in 2017 (score Excellent). Voor 2018 wordt er een geconsolideerde omzet van € 686.000,- geprognosticeerd, waar een netto winst van € 153.000,- van resteert. Bij een geprognosticeerde genormaliseerde cashflow van € 163.000,- en een aflossingsdruk van € 30.000,- is de rentabiliteit dat jaar modelmatig als Excellent te kwalificeren. Voor 2019 verwachten de ondernemers een omzetstijging naar € 1,3 miljoen en een netto winst van ruim € 400.000,- (score Excellent). Er is comfort te halen uit het feit dat de ondernemers inkomen uit de ijssalon (Crusio IJssalon V.O.F.) kunnen halen, waardoor de voor € 86.000,- aan opgenomen managementvergoeding in de huidige financiële analyse niet per se uit Knotjes Thee Holding B.V. uitgekeerd hoeven te worden. Hierover moet nog gecommuniceerd worden met de belastingdienst. Aangezien we ons voornamelijk op prognoses moeten baseren, achten wij het passend om de Rentabiliteit van Knotjes Holding B.V. te kwalificeren als Ruim voldoende. 

Solvabiliteit
Per ultimo 2017 is de geconsolideerde solvabiliteit van Knotjes Thee Holding B.V. ongeveer 15% (score Matig) bij een balanstotaal van € 182.000,-. Per ultimo 2018 verbetert de solvabiliteit naar verwachting naar ongeveer 50% (score Excellent) bij een balanstotaal van € 426.000,-. De tijd en effort die Kiona en Coen aan Crusio Thee hebben besteed terwijl deze in Crusio C.V. geëxploiteerd werd, is niet geactiveerd op de balans van de nieuwe B.V.’s. In deze tijd hebben zij echter een sterk klantenbestand en merknaam opgebouwd, die nu wordt ingebracht in de B.V.’s. Wij achten het op dit moment passend om de Solvabiliteit van Knotjes Thee Holding B.V. als Matig te kwalificeren. 

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa / vlottende passiva) van Knotjes Thee Holding B.V. wordt per ultimo 2017 geprognosticeerd op 4,1 (score Excellent), waarbij de vlottende passiva grotendeels bestaat uit de aflossingsdruk voor 2018 jegens de investeerders van Collin. De vlottende passiva bestaat hoofdzakelijk uit voorraad en voor een gedeelte uit debiteuren en liquide middelen. Per ultimo 2018 zal de current ratio van Knotjes Thee Holding B.V. volgens de prognose 2,8 zijn (score Excellent). Voorzichtigheidshalve kwalificeren we de Liquiditeit als Ruim voldoende. 

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Matig
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Voldoende
 

Extra beloning

Er is veel over thee wat we niet weten. Hoe te zetten, hoe te drinken, wanneer te drinken en waar en hoe het groeit. Kiona vertelt graag in geuren en kleuren waar ze de thee vond en wat ze daar allemaal voor avonturen meemaakte voordat ze de thee te pakken had. Onder het genot van die verhalen nodigen wij alle investeerders graag uit voor een masterclass van Kiona van 1,5 uur waarin verschillende theesoorten worden gezet en geserveerd worden. 

Voor investeerders die € 2.000,- of meer investeren in Crusio Thee, stelt Crusio Thee een Theepakket beschikbaar. In dit Theepakket zit een Teamaker en Kiona's favoriete thee van dit moment. 

De uitnodiging en/of voucher zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.
 

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-34677 heeft € 500 geïnvesteerd.
08-12-2017 om 11:12
investeerder-30404 heeft € 500 geïnvesteerd.
08-12-2017 om 11:12
investeerder-27373 heeft € 500 geïnvesteerd.
08-12-2017 om 11:12
investeerder-35998 heeft € 500 geïnvesteerd.
08-12-2017 om 11:11
investeerder-1776 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
08-12-2017 om 11:11

Ondernemer




Kiona Malinka




Coen Crusio

Crowdfund Coach


Guus Oerlemans