22235

De Bossche (H)eerlijkheid

€ 80.000  |  8,0% rente  |  48 maanden  Investeerders: 76
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Minimaal risico
Collin
Credit Score
Voldoende
Deze leningaanvraag is op 9-03-2016 in 1 uur volgeschreven door 76 investeerders

Samenvatting

De Bossche (H)eerlijkheid (v.o.f.) is een lunchroom en winkel in hartje ’s-Hertogenbosch die wordt gedreven door Ronald Stoot en partner Erik van Veggel. Aanvankelijk (2014) is de winkel gestart als een delicatessenwinkel met pure, eerlijke en ambachtelijke producten. 

In de loop van 2015 vond met 17 zitplaatsen de eerste aanpassing plaats naar een lunchgedeelte binnen de winkel. Al snel blijkt dat dit aantal ook te weinig is met als gevolg dat de ondernemers de lunchroom hebben uitgebreid naar 26 zitplaatsen. Door de unieke locatie en de beschikking over een kelder, waar de eerste stadsmuur van ’s-Hertogenbosch zichtbaar aanwezig is, weten klanten De Bossche (H)eerlijkheid steeds vaker te vinden. Een volgende uitbreiding van het lunchgedeelte van de lunchroom/winkel, is daarom prioriteit nummer één. Het aantal zitplaatsen kan uitgebreid worden met 16 tot 18 plaatsen. Tevens is er nog de mogelijkheid om een terras voor de lunchroom te creëren van ca. 8 zitplaatsen. Met deze uitbreiding kan De Bossche (H)eerlijkheid ook goed inspelen op de extra aanloop die men zal krijgen als gevolg van het Jeroen Bosch jaar (2016) in ’s-Hertogenbosch.

Financieringsbehoefte

Om de uitbreiding te realiseren is er een financieringsbehoefte van € 80.000,-. Het leenbedrag wordt volledig via Collin gevraagd. Ronald Stoot heeft, om de opstart van de onderneming te bekostigen, reeds € 75.000,- aan eigen middelen in de onderneming geïnvesteerd. De looptijd van de lening is 4 jaar met een rente van 8% en een maandelijkse lineaire aflossing.

Structuur

De rechtsvorm betreft een vennootschap onder firma met Ronald Stoot en Erik van Veggel als firmanten. De onderneming handelt onder de naam De Bossche (H)eerlijkheid.

Risico

De rechtsvorm betreft een vennootschap onder firma met Ronald Stoot en Erik van Veggel als firmanten. De onderneming handelt onder de naam De Bossche (H)eerlijkheid.

Video Pitch

Leendoel

De financiering van € 80.000,- is bedoeld om de uitbreiding van de lunchroom te realiseren. Het aantal zitplaatsen binnen wordt uitgebreid met 16 zitplaatsen tot 42. Het terras voor de lunchroom biedt plaats aan ca. 8 personen. Onderdeel van de uitbreiding is de inrichting van de kelder in het authentieke Bossche pand, waar de eerste stadsmuur van ’s-Hertogenbosch zichtbaar is.

Ondernemer

De ondernemers zijn Ronald Stoot (47) en Erik van Veggel (55). Tevens zijn zij partners in het dagelijks leven.

Ronald heeft qua studie een voedingskundige en een financiële opleiding gevolgd.
Zijn werkervaring heeft hij hoofdzakelijk opgedaan in het bedrijfsleven in de functie Financial management (IT – SAP gerelateerde projecten). Door zijn achtergrond als voedingsdeskundige en zijn interesse in natuurlijke en eerlijke producten (grondstoffen) heeft Ronald zijn droom nagestreefd om deze producten zelf te gaan verkopen. Naast de bediening van klanten, is Ronald verantwoordelijk voor de inkoop, het contact met leveranciers alsmede voor sales en promotionele activiteiten. 

Erik heeft een opleiding tot natuurvoedingskundig adviseur op zijn cv staan.
Werkervaring heeft hij jarenlang opgedaan bij Eurest. Eurest biedt foodserviceoplossingen aan organisaties en organiseert daarnaast grote feesten en partijen (staatsbanketten). Erik is verantwoordelijk voor de bediening en is de kok.

Beide ondernemers hebben de motivatie om eerlijke en natuurlijke producten te verkopen en te serveren en daarbij, vanuit hun natuurvoedingskundige achtergrond, het verhaal achter het product te vertellen aan klanten.

Onderneming

Kernprofiel en doelgroep
De Bossche (H)eerlijkheid (www.debossche(H)eerlijkheid.nl) is gelegen in één van de winkelstraten die uitkomen op het marktplein te ’s-Hertogenbosch. Hierdoor leent de lunchroom zich uitstekend voor de toerist en het winkelend publiek. De lunchroom/winkel heeft een steeds grotere toeloop van het Bossche publiek dat de hoogwaardige producten ontdekt heeft. In 2016 herdenkt ’s-Hertogenbosch kunstschilder Jeroen Bosch en heeft dat jaar uitgeroepen tot het Jeroen Boschjaar. Hierdoor wordt verwacht dat de stad 3.000.000 extra toeristen zal trekken.

Een eigen product met een eigen verhaal
Ter bereiding van de lunchgerechten worden natuurlijke en eerlijke producten ingekocht. Speciaal voor het Jeroen Boschjaar zal er een delicatesse aangeboden worden, genaamd ‘De Tuin der Lusten’. Ook gaat De Bossche (H)eerlijkheid in 2016 voor het eerst ambachtelijk ijs verkopen. Het betreft een ijssoort met een bijzondere smaak, dat nergens anders te verkrijgen is in ‘s-Hertogenbosch.
De relatie die De Bossche (H)eerlijkheid met haar klant aangaat, kan het beste worden omschreven als ‘toegewijde persoonlijke assistentie’. Zowel bij de verkoop als bij de bediening heeft de klant te maken met de eigenaren zelf. Deskundig, maar ook betrokken en sociaal. Dat betekent dat de klant zich herkend voelt en de ruimte krijgt om zichzelf te zijn. Als een klant een product wil kopen om mee te nemen is er de mogelijkheid voor een praatje of informatie over het product en in de lunchroom is er tijd voor de klanten voor een goede persoonlijke bediening.

Missie, visie en doelstellingen
Ronald Stoot en Erik van Veggel houden er de volgende visie op na: Wanneer mensen meer bewust zijn van gezonde voeding, kunnen zij langer een vitaler en gezonder leven leiden. Het concept van de Bossche (H)eerlijkheid is gebaseerd op natuurlijke en/of eerlijke producten. Alle ingrediënten en toevoegingen die Erik van Veggel in zijn keuken gebruikt, zijn op basis van natuurlijke en/of eerlijke grondstoffen. 

Ronald Stoot en Erik van Veggel zijn ondernemers die vanuit hun deskundigheid over voeding een persoonlijk verhaal kunnen vertellen aan hun gasten over wat de gast drinkt en eet. Zij willen hun gasten laten kennis maken met gezond eten en drinken in een Bourgondische ambiance. Zij willen een begrip worden in ’s-Hertogenbosch en omgeving. Naamsbekendheid, dat zich het beste laat omschrijven als: ‘Historische ontmoetingsplaats voor gezond en lekker eten’. De naamsbekendheid zal in 2016 sterk groeien (mede als gevolg van het Jeroen Boschjaar) en maakt het mogelijk dat De Bossche (H)eerlijkheid een place to be gaat worden in de Bossche Binnenstad. 

Waar staat het bedrijf over 3 jaar 
Door de voorgenomen uitbreiding wil de onderneming groeien naar een volwaardige winkel/lunchroom waarbij een eerlijk product in combinatie met de locatie, historie, bediening (verhaal) zorgdraagt voor een optimale klantbeleving. Ook streven de ondernemers ernaar om een vaste klantenkring, ‘Bosch publiek’, op te bouwen en een trekpleister te worden voor toeristen.

Positionering in markt en concurrentiepositie
De Bossche (H)eerlijkheid wil zich onderscheiden van ‘standaard’ lunchroom. Het authentieke pand, met de eerste stadsmuur die in de kelder aanwezig is, dragen bij aan een optimale klantbeleving. Zeker in combinatie met het verhaal achter de natuurlijke producten. Naast het proeven van de producten kunnen deze ook gekocht worden om mee naar huis te nemen. Tevens heeft de ijsverkoop een extra aantrekkingskracht op de toeristen dan wel het Bossche publiek. De combinatie van gezond eten en drinken in een prachtig, historisch pand, maakt De Bossche (H)eerlijkheid tot een place to be.

Structuur

Financieringsbehoefte

In de startfase van de Bossche (H)eerlijkheid heeft Ronald Stoot ruim € 75.000,- aan eigen middelen in de onderneming geïnvesteerd. Om de volgende fase van de onderneming te realiseren is er een investeringsbehoefte van € 80.000,-.

Investeringsoverzicht

Investeringen winkel (kelder) Airco met splitunit

€ 7.600,-

Verlichting etalage (broodverlichting)

€ 3.200,-

Inrichting kelder/terras (uitbreiding zitplaatsen)

€ 5.000,-

Investering keuken en apparatuur

€ 12.100,-

Chocolade tempereermachine

€ 10.000,-

Marketing en branding communicatie/marketingplan

€ 5.500,-

Reclame Theater aan de Parade, Facebook, advertenties, website

€ 8.600,-

Voorraad (verpakking met logo)

€ 6.000,-

Mallen en vormen voor specifieke Jeroen Bosch producten

€ 5.000,-

Kosten financieringsaanvraag en werkkapitaal

€ 17.000,-

Totale investering 2016

€ 80.000,-

De benodigde € 80.000,- zal volledig via Collin gefinancierd worden.

Leenbedrag: € 80.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden 
Door de gekozen rechtsvorm van een v.o.f. zijn beide ondernemers hoofdelijk aansprakelijk voor de financiering. Zekerheden zijn er in de vorm van vermogensbestanddelen in privé. Bij de start van de onderneming in 2014 heeft Ronald Stoot € 75.000,- ingebracht. Daarnaast hebben de ondernemers een overwaarde op de eigen woning van ruim € 100.000,-. 

D&B score
De Dun & Bradstreet score geeft een Minimaal risico. 

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De score is gebaseerd op het volledige boekjaar 2015 en de prognoses over 2016 en 2017 na financiering. De overall Collin Credit Score is Voldoende. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en passend bij de branchecijfers uit de lunchroom marktverkenning 2016. De prognoses zijn opgesteld in samenwerking met Finc Accountants uit Waalwijk.

Rentabiliteit
De omzet is gedetailleerd begroot aan de hand van de omzet die per product, productgroep gerealiseerd zal worden. Dit op basis van de opgedane ervaring in 2015. Men verwacht in 2016 een minimale omzet te behalen van € 204.000,- wat een netto cashflow overschot (na aflossing en rente) oplevert van 
€ 24.000,-. Dit betreft het break-even scenario, waarbij de omzet € 84.000,- meer is, dan wat in 2015 is gerealiseerd.

Gebaseerd op de goede locatie, het gekozen concept van natuurlijke en gezonde producten en de doelgroep achten wij de prognose uit het break-even scenario reëel en scoort de rentabiliteit Goed. Gezien de fase, waarin de onderneming zit, wordt de score voorzichtigheidshalve afgewaardeerd naar Voldoende.

De ondernemers verwachten een omzet te realiseren van € 270.000,-. Het laatste kwartaal 2015 laat een verdubbeling van de omzet zien, hetgeen naar verwachting wordt voortgezet in 2016. Het gemiddeld aantal zitplaatsen is vanaf maart 2016 2,5 keer groter dan in 2015. In combinatie met een substantieel betere bezettingsgraad en gemiddelde besteding van € 13,- is een omzet van € 270.000,- haalbaar. Hetgeen resulteert in een netto cashflow overschot van € 60.000,-. 

Solvabiliteit 
Solvabiliteit is per eind jaar 2015 84% op een balanstotaal van € 75.000,-. In privé zijn er vermogensbestanddelen aanwezig in de vorm van een beleggingsportefeuille en een kapitaalverzekering ten behoeve van de woningfinanciering. De eerdergenoemde overwaarde op de woning versterkt ook het weerstandsvermogen. Wanneer de prognoses 2016 en 2017 gerealiseerd worden zal het eigen vermogen door winsttoevoeging en aflossingen verder stijgen. Dit mede geholpen vanuit de geringe privé-uitgaven die er zijn. Voorzichtigheidshalve wordt een score Ruim voldoende aangehouden. 

Liquiditeit
In de financieringsopzet is voldoende rekening gehouden met werkkapitaal dat benodigd is voor het jaar 2016. Hiermee kan de onderneming goed inspelen op diverse actualiteiten als gevolg van het Jeroen Boschjaar in ’s-Hertogenbosch. De liquiditeitsprognose geeft een goede liquide positie aan voor de komende jaren. De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) is 1,8. Voorzichtigheidshalve is de score voor liquiditeit gesteld op Voldoende vanwege de mate van afhankelijkheid van realisatie van de prognose.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Voldoende

Extra beloning

Investeerders ontvangen éénmalig:
1. Bij een investering vanaf € 500,- een voucher met een waarde van € 5,- voor korting op een lunch. 
2. Bij een investering vanaf € 1.000,- een voucher met een waarde van € 15,-.
3. Bij een investering vanaf € 1.500,- of meer een voucher met een waarde van € 25,- en één gratis ‘Tuin Der Lusten’

De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
09-03-2016 om 11:09
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
09-03-2016 om 11:09
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
09-03-2016 om 11:09
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
09-03-2016 om 11:09
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
09-03-2016 om 11:09

Ondernemer

Erik van Veggel en Ronald Stoot

Crowdfund Coach


Mark van Mensvoort