Het Financieele Dagblad 24-05-2016
Drukkerij Adriaan Dekker haalt €1,5 mln op voor nieuwe drukpers
Het Wormerse verpakkingsbedrijf Adriaan Dekker heeft in drie dagen tijd €1,5 mln bij het publiek opgehaald voor de aanschaf van een innovatieve drukpers. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. Met de nieuwe drukpers kan het 160-jarige Adriaan Dekker inspelen op de toenemende vraag naar papieren verpakkingsmaterialen met een ‘authentieke uitstraling’.
Volgens directeur Vincent Tol van Adriaan Dekker (AD) levert de nieuwe drukpers ook een efficiencyverbetering, waardoor tot februari 2018 zes van de 35 banen vervallen via natuurlijk verloop en gedwongen ontslagen. Met de nieuwe pers kan AD niet alleen full colour drukken, maar ook specifieke kleuren toevoegen, zoals het blauw van KLM, een bedrijf dat indirect klant is van het Zaanse bedrijf. Andere klanten van de ‘specialist in papieren verpakkingen’ zijn onder meer Albert Heijn, Suiker Unie, Fleurop en Ikea.
Rooskleurig
Omzetcijfers noemt enig aandeelhouder Tol niet, maar jaarlijks verwerkt zijn bedrijf duizenden tonnen papier. In 2004 heeft hij AD via een managementbuy-out overgenomen van zijn schoonvader, die in 1990 het bedrijf van de familie Dekker overnam. Tol schat de toekomst van zijn bedrijf rooskleurig in. Nieuwe wetgeving voor draagtassen en toenemende aandacht voor duurzaamheid spelen hem in de kaart. ‘Steeds meer retailers kiezen voor papieren verpakkingsmaterialen’, zegt hij. Ook spint hij garen bij online winkelen, waarbij retailers hun klanten een zelfde beleving willen bezorgen als in de winkel. ‘En dat gebeurt in belangrijke mate via mooi, hoogwaardig verpakkingsmateriaal, zoals het “zijdepapier” waar luxekleding in wordt verpakt.’
Grootste mkb-lening
Met de aanschaf van de drukpers is in totaal €1,64 mln gemoeid en hij wordt geleverd door het Italiaanse Uteco. De 534 ‘crowdfunders’ krijgen hun geld binnen 82 maanden terugbetaald, met een vaste jaarlijkse rente van 7%. Directeur Jan-Willem Onink van Collin Crowdfund, het platform waarop de lening werd gepubliceerd, claimt dat met het opgehaalde bedrag voor AD de grootste mkb-lening ooit met behulp van crowdfinance is gerealiseerd. ‘Een goed voorbeeld van hoe je gevestigde mkb-bedrijven met concrete groeiplannen en een gezond toekomstperspectief snel en goed kunt helpen aan serieuze financiering’, aldus Onink.