31618

Dumbo

€ 200.000  |  7,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 217 | Reacties: 2
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

9 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
credit score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 21-01-2019 in 3 dagen volgeschreven door 217 investeerders

Samenvatting

Drie creatieve ondernemers die reeds hebben aangetoond een bedrijf te kunnen managen, hebben samen het pand aan de Hoogstraat 44a in Rotterdam gekocht. Zij hebben dit pand zeer grondig verbouwd tot een veganistisch restaurant genaamd Dumbo en een mysterieuze cocktailbar Kamer 1. Bewust, veganistisch of vegetarisch eten is steeds populairder geworden bij de jongvolwassenen. In de meeste grote steden zijn er reeds trendy, veganistische restaurants waardoor Rotterdam niet kan achterblijven. De cocktailbar kent een mysterieuze uitstraling: exclusief en toch toegankelijk. De ondernemers zijn niet afhankelijk van hun inkomen uit deze locatie. De verbouwing is nagenoeg afgerond en het restaurant kan snel worden geopend.

Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte voor de aankoop en de verbouwing van het pand bedraagt € 1.050.000,- Naast de forse eigen inbreng, financieren ING en een aantal leveranciers een deel. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 200.000,-. De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste 3 maanden aflossingsvrij. Vanaf de 4de termijn geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 57 maanden. De rente bedraagt 7% gedurende de gehele looptijd. 

Risico
Dun & Bradstreet kwalificeert de bv’s gemiddeld als Verhoogd Risico. De overall Collin Credit Score komt uit op Ruim Voldoende. De debiteuren voor de financiering zijn Dumbo B.V., The Kings Of Zamunda B.V., Venour Holding B.V. en Je Zusje B.V. Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving van € 200.000,- op het bedrijfspand adres: Hoogstraat 44a te Rotterdam gevestigd met een voorbelasting van € 260.000,- en een getaxeerde waarde na verbouwing van € 772.000,-. De ondernemers U.P. Arnhem, N. Deelen en I. Yagoub geven ieder een persoonlijke borgtocht af van € 25.000,-. Eén van deze borgstellingen is materieel en de andere twee zijn van morele aard. De leningen van de aan de ondernemers gerelateerde bedrijven van in totaal € 355.000,- worden achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Er geldt een niet-onttrekkingsverklaring op het niveau van Venour Holding indien het geconsolideerde vermogen onder de 35% ligt.

Leendoel

De financiering is benodigd voor de aankoop en de grondige verbouwing van het pand tot restaurant en cocktailbar.

Ondernemer

Noël Deelen (34) heeft een opleiding beeldende kunst gevolgd en is sinds 2005 samen met Uriah in de entertainment sector actief met productiebedrijf Venour. In Venour hebben ze veel ervaring opgedaan met concept ontwikkeling, marketing en communicatie van grootschalige evenementen. Daarnaast vormt hij samen met Uriah een cabaretduo, heeft hij geacteerd in een aantal Nederlandse films en gepresenteerd op TV.

Uriah Arnhem (36) is ook in de entertainment sector actief met productiebedrijf Venour en vormt een cabaretduo met Noel. Ook hij is actief in televisieseries en reclamespots.

Issam Yagoub (31) heeft jarenlange ervaring op horeca en festivalgebied. Hij is jarenlang productieleider geweest voor diverse festivals zoals het Kralingse Bos Festival en het Vrije Volk festival. Hij heeft een groot netwerk in Rotterdam en omgeving.

De ondernemers zijn opgegroeid in gezinnen waar vlees het hoofdingrediënt van de maaltijd was. Binnen de eigen vriendenkring ervaart men nu ook de wereldwijde omslag naar meer plant-based ingrediënten. Het lichaam reageert er beter op, verteert de maaltijd sneller en je voelt je fitter. Zonder geheel veganistisch te moeten leven heeft de plant-based levensstijl zich wel bewezen waardoor men is geïnspireerd tot het gezamenlijk opzetten van Dumbo.

Onderneming

Dumbo
Dumbo is een street chique restaurant dat een thuisbasis biedt voor wie plant-based wil eten. Op rebelse, originele, vrolijke, moderne en artistieke wijze springt de lunch- en dinerplek in het gat dat de laatste jaren is ontstaan doordat Rotterdam deze ontwikkeling nauwelijks heeft bijgehouden.

Doelgroep
Dumbo is aantrekkelijk voor alle leeftijden maar richt zich in zijn communicatie op een kerndoelgroep van 20 tot en met 45 jaar. Deze doelgroep volgt via onlinekanalen wat er in de wereld speelt. Nieuwe restaurants vinden online hun weg door vanaf het begin rekening te houden met wat voor de doelgroep interessant is om te delen. Dit kunnen inspirerende gerechten zijn, maar ook met een artistieke inrichting en in het oog springende bar en bieren daagt Dumbo uit het leven te vieren.

Nederland telt inmiddels 170.000 veganisten en 1 miljoen vegetariërs. Inmiddels eet 55% van de Nederlanders meer dan drie dagen per week geen vlees. Deze veelal jongvolwassenen zijn bewust met voeding en duurzaamheid bezig. Gezond eten bestaat voor deze groep uit shakes met Açai, Soja Cappuccino’s, noodles met tofu en seitansteakes. Het plant-based eten moet voor deze groep vooral ook lekker zijn. Steden als Berlijn, Warschau, Valencia, Los Angeles, New York en Melbourne hebben inmiddels een ruim aanbod van restaurants die past bij deze levensstijl. In Rotterdam zijn er nog geen vergelijkbare restaurants.

Menu
Dumbo is een diner- en lunchplek waar het publiek van 12:00 tot 23:00 terecht kan. De keuken kijkt voorbij landsgrenzen en serveert een internationale menukaart. Denk aan maïs jalapenos- pannenkoekjes met korianderpesto, een lunch burrito, snack tostones, paddenstoelenpathé en als hoofdgerecht freekeh met geroosterde artisjok en granaatappel of gebakken aubergine met miso, dadels, knapperige boekweit en tahiniyoghurt.

Doordat in de communicatie niet de nadruk op het veganisme wordt gelegd, is Dumbo toegankelijk voor een doelgroep die veganistische restaurants vooralsnog links laat liggen. De drie eigenaren snappen waar laatstgenoemde groep vandaan komt, hoe hen te laten ervaren dat het anders kan en een plant based levensstijl perfect samengaat met een edgy en robuust gevoel. Zo zullen er krabkoekjes zonder krab en smeuïge gehaktballetjes van rijst, amandelen en saffraan worden geserveerd die niet van hun dierlijke variant zijn te onderscheiden.

Dumbo is aantrekkelijk voor alle leeftijden maar richt zich in zijn communicatie op een kerndoelgroep van 20 tot 45 jaar. Deze doelgroep volgt via onlinekanalen wat er in de wereld speelt. Nieuwe restaurants vinden online hun weg door vanaf het begin rekening te houden met wat voor de doelgroep interessant is om te delen. Dit kunnen inspirerende gerechten zijn, maar ook met een artistieke inrichting en in het oog springende bar en bieren daagt Dumbo uit het leven te vieren.

Kamer 1
Je drukt op de deurbel. Komt er iemand? Is dit wel de plek waar je moet zijn? Het schuifluik gaat voorzichtig een klein stukje omhoog. Je wordt gezien. Dan gaat de deur open en wordt je begroet door de gastheer. Het geluid van geroezemoes en muziek komt je tegemoet. Wanneer de gastheer je jas aanneemt en naar de garderobe brengt, kijk je verbaast om je heen. Je komt in Kamer 1 terecht. Een bruisende underground bar met een internationale sfeer. Hoe kan het dat een bar met zo’n exclusieve uitstraling toch zo intiem aanvoelt? Als je de ambiance hebt opgenomen, de sfeer hebt geproefd, is het eindelijk tijd om na te denken over welk drankje je gaat bestellen: wordt het een cocktail, lekker koud biertje, wijntje of een frisje? Kamer 1 is mysterieus, maar toch toegankelijk. Bruisend, maar toch intiem. Onvoorspelbaar, maar toch vertrouwd. High-end, maar toch laagdrempelig. Dé plek in Rotterdam om
cocktails te drinken.

Een ijskoud biertje, een lekker frisje of een cocktail? Op de kaart van Kamer 1 staat voor ieder wat wils. De cocktailkaart kent louter klassiekers. Op de dagcocktail na doet Kamer 1 niet aan prullaria in je
glas of verkapte fruitsmoothies. Naast perfect uitgevoerde klassiekers maken de netjes geklede bartenders ook cocktails op maat. Geef aan wat je lekker vindt en laat je verrassen!
Naast drankjes heeft Kamer 1 een breed scala aan hapjes. Dat sluit goed aan op de cocktail- en drankkaart. 

De speerpunten van Kamer 1:

  • Speciale guestroom, ofwel de kamer in Kamer 1. Hier kunnen koppels of vriendengroepen een sleutel krijgen voor de aparte kamer, waar ze worden verwend met een compleet arrangement.
  • Minimaal 25 jonge bedrijven bij het project betrekken. Van creatieve, reclame- en pr-bureaus tot evenementorganisatoren tot aan merk partners. We streven naar een samenwerking met bedrijven die bij de doelgroep van Kamer 1 passen.
  • Samenwerkingen aan met leuke en bijzondere (Rotterdamse) artiesten en organisaties. Denk aan een Cool Collective, theater Macabre, Chef’s Special. We willen een mooie balans vormen tussen dj’s en live performances.
  • Presentaties van nieuwe producten of release party’s. Daarnaast is de locatie ook uitermate geschiktvoor bijvoorbeeld workshops.

Goede muziek, heerlijke hapjes en een geweldige sfeer. Kamer 1 is die speciale plek waar hippe nationale en internationale mensen samenkomen. Het is dé plek voor onbevangen feestjes waar de early adapters
samenkomen. Kamer 1 is de plek waar je geweest moet zijn. Het is exclusief en toch toegankelijk.
 
Onroerend goed
Het onroerend goed is een oud hoekpand en beschikt over een oppervlakte op de begane grond van 251 m2 en in de kelder van 159 m2. Na aankoop van het onroerend goed heeft het de bestemming horeca gekregen, wat positieve invloed op de waarde heeft. Het pand, waar oorspronkelijk een supermarkt in was gevestigd, is volledig gestript en gemoderniseerd. De huurwaarde na verbouwing is getaxeerd op € 66.000,- en de marktwaarde vrij van huur na verbouwing op € 772.000,-. Op basis van deze hoge taxatiewaarde is de LTV (Loan-to-Value) na financiering 60%.

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Aankoop € 290.000,-
Verbouwing € 620.000,-
Inventaris  € 90.000,-
Kosten € 50.000,-
Totaal  € 1.050.000,-
ING Bank € 260.000,-
Leveranciers € 235.000,-
Eigen middelen/achterstelde leningen € 355.000,-
Lening via Collin Crowdfund € 200.000,-

Leenbedrag: € 200.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 60 maanden, met een aflossingsvrije periode van 3 maanden en daarna lineaire maandelijkse aflossing. Het is gedurende de looptijd toegestaan om eenmalig € 75.000,- extra af te lossen tegen een vergoeding van 3 maanden rente.

De lening van de ING heeft een aflossing van € 1.084,- per maand tot september 2027. Voor deze lening is er een eerste hypotheek gevestigd op het bedrijfspand voor € 260.000,- en zijn de roerende zaken verpand van Ups4ever B.V., Je Zusje B.V., Komt Morgen Holding B.V. en Justinkees B.V. 
De leningen van de leveranciers kennen een looptijd van 60 maanden.

Risico

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteuren zijn DUMBO B.V., The kings Of Zamunda B.V., Venour Holding B.V. en Je Zusje B.V.
  • ​Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving van € 200.000,- gedaan op het bedrijfspand adres: Hoogstraat 44a te Rotterdam gevestigd met een voorbelasting ten behoeve van ING-bank € 260.000,- en een getaxeerde waarde na verbouwing van € 772.000,-.
  • U.P. Arnhem geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 25.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde.
  • N. Deelen geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 25.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
  • I. Yagoub geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 25.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde.
  • Leningen van de ondernemers aan de gerelateerde bedrijven van in totaal € 355.000,- worden achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening zal er geen aflossing plaatsvinden op de achtergestelde lening. De rente wordt wel betaald.
  • Ter handhaving van de solvabiliteit is een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van Venour Holding B.V. mogen plaatsvinden, zolang de geconsolideerde solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 35% of lager is.

Dun & Bradstreet
Collin Crowdfund werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet. De kwalificatie van Dun & Bradstreet wordt gebruikt als voorspellende indicator om bedrijfsrisico’s te bepalen. De kwalificatie voor Dumbo B.V. is Verhoogd risico, voor alle andere bv’s is de kwalificatie Laag risico. Voor deze aanvraag hanteren we de kwalificatie Verhoogd risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De score is gebaseerd op de prognoses voor de eerste drie jaren van Dumbo B.V. waar de exploitatie van het restaurant en de cocktailbar is ondergebracht. De overall Collin Credit Score is Ruim Voldoende.

Rentabiliteit
Bij Dumbo zijn er 90 couverts. De openingstijden zijn woensdag tot en met zondag. In de omzetprognose is rekening gehouden met een bezetting van maar 40% op woensdag, donderdag en zondag en 60% op vrijdag en zaterdag. Voor de kelder is een vergelijkbare rekensom op basis van 50 zitplaatsen en uiteraard lagere bestedingen gemaakt. Op die basis komt de omzet voor volgens prognose in 2019 uit op € 1.170.000,-, wat volgens de ondernemers heel voorzichtig is. De inkoopkosten en personeelskosten liggen in lijn met de branche. De cashflow die ontstaat in 2019 is € 209.000,-, wat ruim voldoende is voor de verplichtingen. Indien de omzet 15% lager uitvalt is de cashflow nog voldoende voor de verplichtingen. Voor het tweede en derde jaar wordt een lichte stijging in omzet en operationele cashflow verwacht. De ondernemers zijn niet afhankelijk van het inkomen van het restaurant. De bestaande activiteiten van de bedrijven lopen voorspoedig. De Rentabiliteit kwalificeren we in verband met het startende karakter met Voldoende.

Solvabiliteit
Mede door de eigen inbreng, is de solvabiliteit volgens de prognose bij de start van 2019 34% en komt daarbij neer op een score van Ruim Voldoende vanaf de start. Deze zal door de resultaten en de aflossingen op de leningen verder toenemen. We kwalificeren de solvabiliteit als Ruim Voldoende.

Liquiditeit
Er is voldoende liquiditeit aanwezig waardoor de current ratio volgens de prognose van 2019 goed is met een ratio van 1,9. De ondernemers hebben ieder een eigen bedrijf waar voldoende cashflow wordt gegenereerd om bij mogelijke tegenvallers de liquiditeit te verruimen. De liquiditeit kwalificeren we als Ruim Voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Ruim Voldoende
Liquiditeit: Ruim Voldoende
Overall: Ruim Voldoende

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-51494 heeft € 19.500 geïnvesteerd.
21-01-2019 om 11:37
investeerder-14607 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
21-01-2019 om 11:32
investeerder-24097 heeft € 500 geïnvesteerd.
21-01-2019 om 11:25
investeerder-11499 heeft € 500 geïnvesteerd.
21-01-2019 om 11:21
investeerder-67642 heeft € 5.000 geïnvesteerd.
21-01-2019 om 11:17

Reacties

Investeerder – 3239
22-01-2019 10:53
In de pitch staat dat het pand een huurwaarde heeft van 260k en een MW van 772k. Lijkt mij niet juist. De waarde van het pand zou dan 3 x de huurwaarde zijn? Daarnaast is het ondenkbaar dat bij aanhuur dit horecabedrijf 260k aan huur kan ophoesten. Voorts is de vraag met welke gemiddelde besteding per klant rekening is gehouden. De omzet van het restaurant (zonder kelder) komt m.i. uit op ca. 570k o.b.v. 40% bezetting op woensdag, donderdag en zondag en 60% op vrijdag en zaterdag en een gemiddelde besteding van € 50,- p.p. en dat is al aan de hoge kant. Dan zou er uit de kelder ca. 600k omzet gedraaid moeten worden met slechts 50 plaatsen.

Collin Crowdfund
22-01-2019 10:56
Beste investeerder,

Bedankt voor uw bericht.

De huurwaarde in de pitch stond inderdaad fout. De werkelijke huurwaarde is € 66.000,-. Deze is inmiddels aangepast. Onze excuses hiervoor.

Met betrekking tot de omzet is er gerekend met iets hogere bestedingen per persoon (inclusief de drankjes), met name op de vrijdagen en zaterdagen. Hierdoor is de restaurantomzet hoger en de te realiseren omzet in de cocktailbar lager dan door u geschetst.

Met vriendelijke groet,
Collin Crowdfund

Ondernemer

Noël Deelen

Issam Yagoub

Uriah Arnhem

Crowdfund Coach


Marc Kogels