14742

eResults

€ 180.000  |  7,5% rente  |  60 maanden  Investeerders: 115
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

4 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Voldoende
Deze leningaanvraag is op 9-06-2015 in 2 dagen volgeschreven door 115 investeerders

Samenvatting

eResults creëert online succes in traditionele branches
eResults is specialist in het creëren van online succes voor middelgrote bedrijven die veelal actief zijn in traditionele branches; zoals industrie, bouw- en sloopwerken en scheepvaart. Deze bedrijven met 10-250 medewerkers richten zich op de zakelijke markt en haalden tot 2008 hun business voornamelijk uit hun netwerk en relaties. Sinds enkele jaren worden zij zich echter steeds bewuster van het nut en de noodzaak om ook online de zaken goed op orde te hebben; onder meer omdat online voorheen kleine concurrenten aan marktaandeel wonnen. Of het nu gaat om een goede, gebruiksvriendelijke website of snelle vindbaarheid via Google: eResults biedt deze specifieke groep bedrijven uitkomst met een unieke formule voor een complete online aanpak. Daarbij worden de bedrijven volledig ontzorgd en op continue basis begeleid zodat zij zich kunnen richten op hun core business. Sinds 2008 werkt eResults met veel succes voor ruim 300 relaties. In april 2015 beoordeelden klanten eResults in een enquête met een ruime 8.

eResults groeit na een aantal jaren van opstarten en ontwikkeling inmiddels snel en is winstgevend. De formule waarbij de klant volledig wordt ontzorgd en op continue basis wordt begeleid is een accelerator voor de groei gebleken. Het is precies waar deze groep bedrijven behoefte aan heeft en zorgt ervoor dat eResults zich – ondanks de vele aanbieders van online diensten – onderscheidt van concurrenten.

Voor eResults zelf is de ontwikkelde formule van belang omdat daarbinnen veel diensten in abonnementsvorm aangeboden kunnen worden, zoals het beheer van de website of social media. Dit biedt zekerheid en maakt structurele groei mogelijk. In 2014 is de omzet zodoende verdubbeld ten opzichte van 2013. In 2015 wordt verdrievoudiging van het resultaat verwacht (tot en met mei zijn de doelstellingen daarvoor behaald). Het meerjarig doel is om in 2017 een omzet van ruim 1.000.000 te realiseren, waarvan 75% uit abonnementen, met een gezond winstpercentage.

Om ons volledig te kunnen focussen op het behalen van onze groeidoelstellingen willen we maximale financiële stabiliteit creëren. Hieruit volgt onze financieringsvraag. Enerzijds om de voor onze groei benodigde investeringen optimaal te kunnen doen, anderzijds om een (beperkte) financiële erfenis uit onze opstartfase – met hoge rentelasten – weg te werken. Hoewel het verkrijgen van financiering niet noodzakelijk is voor de continuering en groei van ons bedrijf, helpt het om onze doelstellingen te behalen en onze groei te versnellen. Dit maakt van onze financieringsvraag voor u ook een interessante propositie, aangezien eResults al winstgevend is en een uitgebreid track record heeft.

eResults is opgericht door Pier van der Kraan, al sinds zijn tienerjaren succesvol online actief met de realisatie (en verkoop) van eigen websites en website voor klanten.

D&B score
eResults B.V. is in de huidige vorm (B.V.) een kort bestaande rechtspersoon, Dun & Bradstreet kwalificeert het risico daardoor als verhoogd. Het bedrijf is sinds 2008 actief als eenmanszaak.

Collin Credit score
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Matig
Liquiditeit: Matig
Overall: Voldoende

Hierbij kan worden aangetekend dat na het behalen van de resultaten uit de prognoses, bovenstaande scores snel zullen verbeteren. Collin Crowdfund is van mening dat deze prognoses realistisch en behoudend zijn opgesteld.

Video Pitch

Leendoel

Het leendoel is een combinatie van herfinanciering en werkkapitaal behoefte.

In de afgelopen anderhalf jaar is ons bedrijf getransformeerd van start-up naar een groeiende winstgevende onderneming met een unieke formule die bij ruim 300 relaties bewezen succesvol is. Om ons volledig te kunnen focussen op het verwezenlijken van onze groeidoelstellingen willen we zoveel mogelijk financiële stabiliteit realiseren. Vanuit onze opstartfase bestaat een (beperkte) financiële erfenis die we graag willen afsluiten. Daarnaast investeren we veel in onze groei, onder meer door nieuwe medewerkers aan te trekken, een representatief kantoorpand te betrekken en onze acquisitie te vergroten. Dat kunnen we grotendeels zelf financieren, maar externe financiering geeft ons een extra duw in de rug en helpt om onze doelstellingen te behalen.

Ondernemer

eResults is opgericht Pier van der Kraan (29). Pier heeft van jongs af aan affiniteit met IT en was al vroeg ondernemend, onder meer door vanaf zijn vijftiende computers te verkopen aan particulieren. Pier is min of meer tegelijkertijd opgegroeid met het internet en leerde zichzelf al vroeg websites te ontwikkelen. Dit resulteerde onder meer in de realisatie en verkoop van de award winnende website jongbeleggen.nl. Tijdens zijn studies aan de Universiteit Utrecht en Vrije Universiteit realiseerde Pier als bijbaan websites voor bedrijven. Daar ontdekte hij dat er bij ondernemers nog veel onvervulde behoeftes bestonden ten aanzien van hun online kansen en aanwezigheid. Dat was voor Pier, samen met zijn affiniteit voor ondernemerschap, aanleiding om na zijn studies eResults op te richten.

Inmiddels bestaat eResults ruim 6 jaar en is het bedrijf onder Piers leiding getransformeerd van start-up naar een snel groeiende en winstgevende onderneming. Pier geeft dagelijks leiding aan vijf eigen medewerkers en diverse freelancers. Samen bedienen zij ruim 300 relaties.

Kernkwaliteiten van Pier zijn een no-nonsense benadering, oog voor kwaliteit en streven naar lange termijnrelaties. Pier is getrouwd, vader van (bijna) 2 kinderen en houdt zich in zijn vrije tijd ook graag bezig met offline activiteiten, zoals klussen aan zijn dijkhuis uit 1890.

Onderneming

Doelgroep & USP’s
eResults is gespecialiseerd in het creëren van online succes voor middelgrote organisaties (10-250 medewerkers) die zich richten op de zakelijke markt (B2B). Dit doen we door deze bedrijven strategisch te adviseren en vervolgens hun websites, vindbaarheid, social media, etcetera. te optimaliseren.

Onze doelgroep bestaat vooral uit traditionele (familie)bedrijven in traditionele branches, zoals de maritieme sector, sloopwerken, staalhandel en installatiebedrijven. Bij vrijwel al deze bedrijven was internet tot voor kort een ondergeschoven kind, gezien de traditionele instelling van deze branches. Mede door de crisis begint dit echter te schuren en merken de DGA’s binnen onze doelgroep dat ook hun kansen steeds meer online komen te liggen. Dat levert hen over het algemeen een hoofdpijndossier op, omdat:

  • Binnen de organisatie geen online marketingexpertise beschikbaar is en dus niemand weet hoe online kansen benut kunnen worden en welke strategie daarbij past.
  • De huidige leverancier van hun website vaak alleen een deeloplossing (zoals enkel de website) levert, wat niet meer voldoende is voor een succesvolle strategie.
  • Het lastig is een goede aanbieder te vinden. Er zijn veel aanbieders binnen ons vakgebied actief, omdat de instapdrempel erg laag is. Door gebrek aan interne expertise is het voor onze doelgroep lastig om te bepalen welke partij de benodigde kwaliteit kan leveren. Dit is door de lage instapdrempel vaker niet dan wel het geval, wat nogal eens voor teleurstellingen zorgt.

Onze formule speelt volledig in op deze situatie:

    1. We koppelen een persoonlijke adviseur aan onze relatie. Onze adviseur bekijkt eerst samen met de klant welke wensen deze heeft en stelt daarvoor een passende strategie op.
    2. Pas daarna zorgt de adviseur dat benodigde optimalisaties (zoals de realisatie van een nieuwe website, of de optimalisatie van vindbaarheid) worden uitgevoerd. Dit doen we volledig in-house, waardoor de klant maar één aanspreekpunt nodig heeft.
    3. De adviseur blijft de klant proactief begeleiden met periodieke rapportages en aanbevelingen, zodat de klant volledig wordt ontzorgd en zich kan richten op zijn expertise met de zekerheid dat alle online kansen optimaal worden ingevuld.

Dat deze aanpak werkt bewijst ons klantenbestand van ruim 300 relaties, onze snelle groei en het feit dat onze klanten ons beoordelen met een ruime 8 (klantenquête april 2015).

Verdienmodel
Ontzorging is een belangrijk component van onze formule: de DGA’s en managers van onze relaties zijn over het algemeen al druk genoeg en delegeren hun online activiteiten graag aan ons als professionals. Dit heeft als voordeel dat we veel diensten, zoals de optimalisatie van vindbaarheid en het onderhoud van websites, kunnen aanbieden als abonnement. Dat biedt ons zekerheid van inkomsten. Zodoende is ons verdienmodel er via up- en cross selling op gericht zoveel mogelijk abonnementen aan te bieden. Ons doel is om in 2017 75% van onze omzet uit abonnementen te laten bestaan (eind 2014 was dat 33%).

Concurrentiepositie
Onze focus op onze doelgroep en onze formule die volledig inspeelt op hun behoefte, versterkt onze concurrentiepositie; voor zover wij weten is er geen concurrent die een vergelijkbare formule hanteert. Dit horen we ook terug van onze relaties en zorgt ervoor dat we in veel offertetrajecten concurrenten verslaan. Er zijn wel vrij veel concurrenten die in algemene zin vergelijkbare diensten aanbieden. Dat maakt het lastig zichtbaar te worden voor onze doelgroep. Daarin steken wij dan ook veel energie door middel van cold calling, online adverteren en andere acquisitievormen. Een deel van de financiering zal daarvoor worden aangewend.

Doelstellingen
Onze bedrijfsformule is in grote lijnen uitgekristalliseerd en heeft zich inmiddels bewezen. In de komende jaren focussen we zodoende volledig op groei van omzet en resultaat. Hiervoor is een driejarenplan opgesteld, met als einddoel in 2017 ruim 1.000.000 Euro omzet te realiseren. Van deze omzet moet 75% bestaan uit abonnementsgelden. Er wordt gestuurd op een gezond winstpercentage dat ruimte moet bieden voor verdere groei en ontwikkeling van de dienstverlening.

Organisatiestructuur & aandelenbelang
Het vaste team bestaat op dit moment uit 6 medewerkers, tussen de 25 en 29 jaar met allemaal 5+ jaar ervaring. We hebben 2 vacatures die we in 2015 willen invullen. Verder werken we intensief samen met enkele freelancers. Van de 6 medewerkers zijn 3 sinds de oprichting in 2008 werkzaam bij het bedrijf. De anderen zijn respectievelijk in maart 2012, maart 2014 en maart 2015 in dienst getreden. Het opleidingsniveau is 1x MBO-4, 4x HBO en 1x WO. Het dagelijks management is verdeeld over 3 personen. Twee collega’s zijn respectievelijk eindverantwoordelijk voor de techniek en het uitvoeren van klantopdrachten (projectmanager). Ikzelf ben commercieel en algemeen eindverantwoordelijk.

De aandelen zijn als volgt verdeeld:

  • 2 medewerkers hebben samen 13,8% gekocht, tegelijkertijd met de raad van advies.
  • 16,2% is verdeeld over drie oud-ondernemers die onze raad van advies vormen. Toen ons bedrijf doorgroeide merkten we dat we behoefte hadden aan een klankbord. Zodoende hebben we deze oud-ondernemers (die al klant waren) betrokken. Met hen bespreken we periodiek de voortgang en strategie van onze onderneming. Ook brengen zij klanten aan. Om hen te committeren hebben ze in 2012 ieder een beperkt belang gekocht tegen een waardering van 375.000 Euro.
  • De resterende 70% is in mijn bezit via mijn holding PWCR Holding BV. De namen van de medewerkers en leden van de Raad van Advies zijn bekend bij Collin.

Gebruik financiering
Om ons volledig te kunnen focussen op het verwezenlijken van onze groeidoelstellingen willen we zoveel mogelijk financiële stabiliteit realiseren. Vanuit onze opstartfase bestaat een financiële erfenis die we graag willen afsluiten. Daarnaast investeren we in 2015 volop in onze groei. In beide zaken investeren we zelf volop, maar met de lening willen we dit proces versnellen. Hieronder ziet u hoe we de lening zullen besteden en welke investeringen we daarnaast in 2015 vanuit eigen middelen doen.

  Bedragen in Euro x 1.000
Bedrijfskapitaal 104
Aflossing doorlopende kredieten 46
Werving en opleiding personeel 36 
Inrichting en borg nieuw kantoorpand  14 
Acquisitie / marketingkosten 60
Advieskosten
Cashflow buffer 34
Sub totaal 300
Eigen middelen + cashflow 2015 120
Financiering  180

Financieringsbehoefte

De totale externe financieringsbehoefte is € 180.000,-. Hoewel het mogelijk was dit bancair in te vullen (één van de grote Nederlandse banken was bereid ons een lening te verstrekken), hebben we ervoor gekozen onze financieringsbehoefte in te vullen via crowdfinance gezien de publiciteit en de complementariteit van het concept op ons type bedrijf. Uit onze prognoses volgt meer dan voldoende ruimte om aan onze aflossingsverplichting te voldoen. Aangezien we onze eerdere prognoses behaald hebben, hebben we er vertrouwen in dat we dit ook in de komende jaren zullen doen. Zodoende is een lening voor ons interessanter dan een investeringsronde.

In de komende jaren wordt geen additionele financieringsbehoefte voorzien. De huidige financieringsbehoefte is bedoeld om de transitie van start-up naar groeiend bedrijf te vergemakkelijk en versnellen en is zodoende de laatste financieringsronde, in het vervolg zal de groei volledig vanuit het eigen vermogen worden gefinancierd.

Specificaties

  • Bedrag: € 180.000,-
  • Rente: 7,5%
  • Looptijd: 60 maanden

Zekerheden

  • Persoonlijke borgstelling ondernemer voor het volledige bedrag

Onderbouwing aflossingscapaciteit
Onze resultaten en prognoses zijn als volgt en laten voldoende ruimte voor onze aflossingsverplichtingen.

Bedragen in Euro x 1.000 2014* 2015** 2016 2017
Omzet 297 502 748 1.058
Waarvan abonnementen 101 226 453 793
Waarvan abonnementen % 33% 45% 60% 75%

* Al volledig gerealiseerd
** Al gerealiseerd t/m mei 2015

Het behaalde en geprognosticeerde winstpercentage is gezond en biedt volgens het oordeel van Collin Crowdfund voldoende ruimte voor rente, aflossingen en de groeidoelstellingen.

Risico

Ondernemer geeft een persoonlijke borgstelling af voor het gehele bedrag gedurende de looptijd van de lening. In aandeelhoudersovereenkomst is vastgelegd dat winstuitkering max 50% van de netto winst mag bedragen. Hiermee is er voldoende ruimte in rentabiliteit.

D&B score
eResults B.V. is in de huidige vorm (BV) een kort bestaande rechtspersoon, Dun & Bradstreet kwalificeert het risico als verhoogd. Het bedrijf is sinds 2008 actief als eenmanszaak.

Collin Credit score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is berekend op basis van een mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit.

Rentabiliteit
De rentabiliteitsscore is berekend op basis van de prognose van het jaar 2015. Hiervan zijn de eerste vijf maanden al volgens prognose behaald. De opgestelde prognose is door Collin beoordeeld als realistisch en goed onderbouwd. De genoteerde score is Goed, rekening houdend met aflossing en rente over de aan te trekken crowdfinance lening. Ook in 2014 is een goed rendement behaald en dit zal volgens prognose ook voor 2016 gelden.

Solvabiliteit
De solvabiliteit ultimo jaar 2014 komt volgens beoordeling van Collin uit op 12% Deze relatief lage score is het gevolg van een hoge post immateriële activa (die door Collin is gecorigeerd), te weten de geactiveerde waarde van onderneming bij overgang van eenmanszaak naar BV. Ultimo 2015 zal deze score door toevoeging van de Crowdfundlening verder zakken, maar daarna door toevoeging van resultaat snel stijgen. Desondanks is Collin Crowdfund van mening dat de solvabiliteit gewaardeerd moet worden als Matig. Ondernemer geeft daarom een persoonlijke borgstelling af voor het gehele leenbedrag.

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa : vlottende activa) is met een score van 0.3 matig. Een groot deel van de kortlopende schulden bestaat voor uit langlopende crediteuren die deels worden afgelost met de crowdfinance lening. Na aflossing van de lening conform prognose verbetert deze score snel. Collin zal desondanks de score matig handhaven.

Samenvattend:
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Matig
Liquiditeit: Matig
Overall: Voldoende

Waarbij aangetekend kan worden dat na behalen resultaten uit de prognoses scores snel zullen verbeteren. Collin Crowdfund is van mening dat deze prognoses realistisch en behoudend zijn opgesteld.

Extra beloning

Bij een investering van € 1.500, of meer, ontvangt u (op aanvraag) kosteloos een succesanalyse van uw website (t.w.v. € 255,-):

  • Eén van onze ervaren adviseurs neemt uw website uitgebreid door en beoordeelt deze op 20+ punten, waaronder design, inrichting, conversie, vindbaarheid en social media.
  • Onze adviseur vat aandachtspunten en aanbevelingen samen in een helder rapport dat u digitaal toegestuurd krijgt.
  • De adviseur neemt enkele dagen na verzending telefonisch contact met u op om het rapport persoonlijk toe te lichten.

De succesanalyse maakt in één keer helder waar uw kansen online liggen en hoe u deze kunt pakken. Door onze onafhankelijke positie en uitgebreide ervaring (ruim 300+ succesvolle cases) bent u verzekert van een uitstekende analyse!

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
09-06-2015 om 22:26
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
09-06-2015 om 21:10
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
09-06-2015 om 20:48
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
09-06-2015 om 20:46
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
09-06-2015 om 20:12

Reacties

Investeerder – 1980
08-06-2015 10:19
mooie propositie, degelijk product met mooie degelijke klantportfolio. Bewezen stabiele rentabiliteit. Succes Pier!

Ondernemer




P.W.C.R. van der Kraan

Crowdfund Coach


Servicedesk