15413

FashionUnited

€ 225.000  |  7,0% rente  |  36 maanden  Investeerders: 151
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 17-08-2015 in 2 uur volgeschreven door 151 investeerders

Samenvatting

CEO Lennard Minderhoud van FashionUnited maakte 4 augustus deel uit van een reportage bij Nieuwsuur. Deze reportage handelde over crowdfunding in Nederland. Terug zien? Check de linkhttp://www.npo.nl/nieuwsuur/04-08-2015/VPWON_1235853?start_at=623

FashionUnited is een 15 jaar bestaand toonaangevend internationaal opererend B2B-platform voor de mode-industrie. Feitelijk een ‘one-stop-shop’ voor modeprofessionals. Wie op zoek is naar het laatste modevaknieuws of een baan wil vinden in de mode-industrie, checkt FashionUnited. FashionUnited biedt daarnaast een 'executive-' en ‘fashion education network’.  

De filosofie van FashionUnited is: alles doen wat mode ‘leuker en efficiënter’ maakt. Momenteel is FashionUnited actief in meer dan 20 landen, hanteert 8 talen en bereikt per maand meer dan 1,6 miljoen fashion-professionals.

Drijvende kracht achter FashionUnited is CEO Lennard Minderhoud (1971). ‘Winning is a habbit’ is één van zijn lijfspreuken. Met zijn achtergrond als topsporter (oud kampioen windsurfen) staat hij aan het roer van een team internationale professionals. 

Het bedrijf mag 70% van de grootste modebedrijven ter wereld tot haar klantenkring rekenen en groeit zowel qua omzet als geografisch bereik met meer dan 20% per jaar. De doelstelling voor de komende jaren is om FashionUnited uit te breiden naar 50 landen.   

Financieringsbehoefte

Om het huidige concept versneld uit te rollen zoekt de organisatie naar ondersteunende financiering voor een aantal grote landen, zodat het bedrijf ook daar een sterke positie kan innemen. In dit geval gaat het om de versterking van de posities in China en USA.

Meer dan de helft van de financieringsbehoefte wordt uit eigen middelen afgedekt bij het opzetten van het concept in andere landen. Hiervoor zijn voldoende liquide middelen beschikbaar. De totale additionele financieringsbehoefte bedraagt € 225.000,-, waarvan € 75.000,- wordt ingezet voor de USA en € 60.000,- voor China. De gelden worden aangewend voor IT-opstartkosten (25%), optuigen van een verkooporganisatie (35%), marketing budget (20%) en content/onderhoud (20%).

Daarnaast is er een centrale product database ontwikkeld waarin alle mogelijke mode items  worden opgenomen. Voor het vermarkten van deze tool gebruikt men  € 90.000,- van de gevraagde financiering.

Met de deze financiering wordt een versnelling bereikt ten opzichte van organische groei. De gevraagde financiering bedraagt in totaal € 225.000,-. De looptijd is 36 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. Rente: 7%.

Structuur

Infonomy B.V. en 100% aandeelhouder FashionUnited World Wide Ltd. als ook FashionUnited Benelux Ltd. zullen als gezamenlijk debiteur optreden.

Risico

Dun & Bradstreet kwalificeert het risico als ‘laag’ voor FashionUnited World Wide. De Collin Credit Score is ‘ruim voldoende’. Daarnaast staat de heer L.A. Minderhoud persoonlijk borg voor het gehele leenbedrag. Ter handhaving van de solvabiliteit wordt een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. De solvabiliteit na onttrekking van dividend of aspecten anders dan salaris, mag niet onder de 30% geraken.

Video Pitch

Leendoel

De financiering is benodigd voor het versneld uitrollen van het internetconcept in China en USA. Daarnaast wordt € 90.000,- van de gevraagde financiering gebruikt voor het verder vermarkten van de centrale product database. In deze centrale product database worden alle mogelijke mode items opgenomen.

Ondernemer

Het management team van FashionUnited bestaat – naar eigen zeggen – uit de meest getalenteerde mensen op hun vakgebied.

CEO en oprichter Lennard Minderhoud (1971) is internetpionier van het eerste uur en is sinds 1998 uitsluitend actief met de modebranche op internet. Als oud kampioen windsurfen (Benelux Kampioen 1995) is een van zijn lijfspreuken: ‘winning is a habbit’. Samen met zijn vriendin Kirsty runt hij ook een  gezin met drie kinderen. Levenspartner en mede aandeelhouder Kirsty Lippens is HR-Director. Zij heeft alle medewerkers binnen de organisatie aangenomen en is zeer kritisch in de beoordeling of mensen – met het juiste profiel – wel passen binnen het met zorg samengestelde team.

De overige MT leden zijn specialist op het gebied van modevakinformatie, sales, internetmarketing en  internet technologie. Drie van de zes MT leden zijn al meer dan 10 jaar actief bij de organisatie. De overtuiging van dit MT is dat iedereen binnen de organisatie ‘dé specialist’ moet zijn op zijn of haar vakgebied en regio. Alleen op deze manier kan de gebruikers de best mogelijke service geboden worden. 

Onderneming

FashionUnited is nu het toonaangevende internationale platform voor de mode-industrie met een global benadering van de markt in meer dan 20 landen.

FashionUnited biedt een one-stop-shop platform met:

  • Nieuws en trends
  • Vacaturebank
  • Evenementenkalender
  • Business Intelligence
  • Product data
  • Educatief centrum
  • Executive network.

70% van de mondiale top 100 modebedrijven maakt gebruik van FashionUnited diensten.

Historie
De roots van het bedrijf liggen in het ontstaan van een portal eind 1998, wat door oprichter Lennard Minderhoud gebouwd werd. Hij had diverse fashion merken als sponsor tijdens zijn windsurf wedstrijdcarrière en deed bij één van deze merken zijn afstudeeropdracht. Tijdens zijn HEAO studie had hij al veel interesse in het internet.

Bij het uitvoeren van zijn afstudeeropdracht bleek dat er nog geen enkel online overzicht van mode was op internet. Het modeportaal was het eerste platform voor en door de mode, met als doel om te luisteren naar wat de modebranche wilde op het internet. Het luisteren naar “de markt” is wat FashionUnited is blijven doen en van daaruit ontstaan nieuwe producten. Lennard heeft vanaf het begin ‘internationaal’ als insteek gehad, omdat het internet geen grenzen kent en schaalvoordelen essentieel zijn in de huidige wereld.

Gedurende de laatste 10 jaar is FashionUnited, het grootste modeplatform voor fashion professionals ter wereld, neergezet met meer dan 1,6 miljoen gebruikers per maand die er komen voor elementaire informatie. “Users do not come to FashionUnited only for fun, they come there because of their need to know!” FashionUnited heeft in relatief korte tijd marktleiders in de diverse landen van de troon gestoten die vaak al meer dan 70 jaar bestaan.

Het bedrijf is trots op wat het tot nu toe heeft bereikt en op het feit dat de allergrootste namen in de wereld zoals Gucci, Prada, Hugo Boss, Diesel, Adidas, Nike, Swarovski, H&M, Inditex, Tommy Hilfiger, etc. al jaren klant zijn. Allemaal bedrijven die zeer selectief zijn in de keuze van leveranciers. Ook het feit dat als men eenmaal klant is, men klant blijft, is een kernwaarde van FashionUnited.

Missie
FashionUnited is het grootste vakmedium ter wereld wat het leven van fashion professionals leuker en efficiënter wil maken.

Visie
Een onafhankelijk internationaal b2b platform wat grenzen en culturen overschrijdt en met behulp van moderne ICT de groeiende internationale modebranche helpt om efficiënter te werken door middel van nieuwsvoorziening, vacaturebanken, databases en web software.

Kernwaarden
Deze waarden vormen FashionUnited’s winnaars cultuur en geven richting aan het bedrijf en besluiten die genomen worden:

Toekomst
Het bouwen van een beter, sterker en duurzamer bedrijf voor toekomstige generaties, tegemoetkomend aan de verwachtingen van alle betrokkenen, handelend met een eigenaars mentaliteit, mensen ontwikkelen en niche communities verbeteren.

Waarde creatie
Gebruikers hun hoogwaardige bedrijven helpen verbeteren en lange termijn relaties opbouwen door innovatief te handelen en relevant te zijn, en altijd creatieve resultaten te blijven leveren.

Een leidend internationaal netwerk
Het inzetten van wereldwijde kennis, inzichten, relaties en netwerk om zo uitzonderlijke diensten te bieden aan gebruikers via een uniek internationaal modenetwerk.

Betrouwbare autoriteit
Het hardwerkende internationale FashionUnited team streeft er naar om het laatste modevaknieuws als eerste te brengen op basis van feiten en transparantie, als autoriteit, om zo trouwe gebruikers te voorzien van business informatie op het juiste niveau.

De beste mensen
Het aantrekken, ontwikkelen en vasthouden van het beste talent voor het bedrijf. Mensen met een innovatieve “can-do” houding die constant uitgedaagd worden in een omgeving waarbij samenwerking centraal staat en ieder voor zich de specialist is op een bepaald vakgebied of regio.

Levenslange relaties
FashionUnited is actief in een relatief kleine internationale sector en koestert elke relatie. Zij hebben een levenslange relatie met betrokkenen als doelstelling, omdat men elkaar altijd weer een keer tegenkomt.

Concurrentiepositie
Er is geen ander bedrijf ter wereld wat dezelfde service kan bieden als FashionUnited. De organisatie is uniek in haar soort. Het is het enige vakmedium wat onder één titel in zoveel landen actief is in zoveel talen. De voorsprong die het heeft op mogelijke concurrentie wordt voortdurend uitgebreid.

Structuur
Vanwege het feit dat het grootste deel van haar activiteiten en omzet in het buitenland wordt behaald is voor een gedeelte van de organisatie gekozen voor een Ltd. Internationaal een meer geaccepteerde bedrijfsvorm. De lening wordt aangegaan door de Nederlandse Besloten Vennootschap en de andere twee FashionUnited entiteiten. Alle FashionUnited bedrijven zijn bij de Nederlandse KVK ingeschreven en in Nederland belastingplichtig. 


Financieringsbehoefte

FashionUnited breidt uit naar meerdere landen. Meer dan de helft van de financieringsbehoefte wordt bij het lanceren van FashionUnited afgedekt uit de eigen cashflow. De additionele financieringsbehoefte bedraagt € 225.000,-, waarvan € 75.000,- benodigd is voor de Verenigde Staten en € 60.000,- voor China. Per land wordt 25% geïnvesteerd in IT opstartkosten, 35% in het optuigen van de verkooporganisatie, 20% in marketing en 20% in content en onderhoud. Daarnaast is een centrale product database ontwikkeld waar alle mogelijke mode items in worden opgenomen. De software is gereed en voor het verder vermarkten wenst men nog € 90.000,- aan te trekken.

Leenbedrag: € 225.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 36 maanden lineaire aflossing
Zekerheden:
– Persoonlijke borgstelling door de heer L.A. Minderhoud ter hoogte van € 225.000,-
– Non-onttrekkingsverklaring. Buiten reguliere salarissen zal er door de aandeelhouders geen onttrekking plaatsvinden uit het vermogen van de debiteuren anders dan wanneer het solvabiliteitspercentage ten minste 30% bedraagt.

Risico

Infonomy B.V., FashionUnited Benelux Ltd. en FashionUnited World Wide Ltd zullen gezamenlijk als debiteur optreden. Daarnaast staat de heer L.A. Minderhoud persoonlijk borg voor het gehele leenbedrag. De privé vermogenspositie toont voldoende ruimte ter afdekking van dit bedrag.

Ter handhaving van de solvabiliteit wordt een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van de drie debiteuren zullen plaatsvinden, zolang dat gevolgen heeft voor de solvabiliteit die minimaal 30% (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) dient te bedragen.

Dun & Bradstreet Score
De Dun & Bradstreet Score kwalificeert het risico als ‘laag’.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score wordt gekwalificeerd als ruim voldoende.

Rentabiliteit
FashionUnited bestaat meer dan 10 jaar en is de afgelopen 6 jaar winstgevend met een stijgende rentabiliteit (netto winst circa 10% van de omzet). Ook in 2015 wordt deze positieve trend voortgezet. De rentabiliteitsscore is gebaseerd op 2014 en komt met het meenemen van de lasten die voortvloeien uit deze nieuwe lening uit op “excellent”.

Solvabiliteit
De solvabiliteit van de onderneming is ook gezond. De geconsolideerde solvabiliteit van FashionUnited World Wide Ltd., gebaseerd op de tussentijdse cijfers 2015, komt uit op 22% (eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal) en is daarmee “voldoende”.

Liquiditeit
De liquiditeit van FashionUnited is prima. Gebaseerd op de tussentijdse cijfers 2015 bedraagt de current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) 1,3 en is daarmee “ruim voldoende”.

Samenvattend
Rentabiliteit: excellent
Solvabiliteit: voldoende
Liquiditeit: ruim voldoende
Overall: ruim voldoende

Extra beloning

Als extra beloning ontvangen investeerders vanaf € 2.500,- een ticket voor een VIP netwerk avond tijdens de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
17-08-2015 om 11:57
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
17-08-2015 om 11:56
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
17-08-2015 om 11:54
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
17-08-2015 om 11:53
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
17-08-2015 om 11:51

Reacties

Investeerder – 6094
17-08-2015 11:20
wel graag 4 kaarten dan
het feit dat investeerder voor 100% garant staat is in dit geval voor mij van doorslaggevende betekenis

Collin Crowdfund
17-08-2015 11:21
Wij hebben zojuist contact gehad met de ondernemer over uw vraag. Er zijn een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Zoals in de extra beloning vermeld krijgt elke investeerder boven de € 2.500,- één ticket. Afhankelijk van het aantal tickets dat overblijft wordt gekeken of bij grote investeringen meer tickets kunnen worden verstrekt.
Investeerder – 8044
17-08-2015 11:23
Waarom geeft u geen jaarcijfers 2013 en 2014 van de betreffende ondernemingen. Lijkt me een kleine moeite om deze bij de pitch te publiceren. Nu moet ik ze als investeerder tegen kosten ophalen bij de KvK als ik wat dieper naar de onderneming wil kijken.

Collin Crowdfund
17-08-2015 11:25
Het beleid van Collin is er op gericht dat de ondernemer in de pitch aangeeft wat hij/zij wil delen met de crowd, waarbij Collin de ondergrens bepaalt. Deze ondergrens zorgt ervoor dat onze investeerders een goede afweging kunnen maken om tot een verantwoorde investering te komen.
Uit dien hoofde is de Collin Credit Score een buitengewoon relevant aspect van de pitch. Hierin worden drie kwantitatieve elementen (rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit) behandeld, waarbij historische informatie en prognoses worden meegenomen. Deze analyse wordt aangevuld met een kwalificatie (zie ook risico’s voor nadere duiding).
Op deze wijze volgt er een relevant inzicht in deze belangrijke componenten, zonder dat er in alle gevallen gedetailleerde cijfermatige informatie met de crowd wordt gedeeld.

Collin is constant bezig met het verbeteren van haar dienstverlening. Intern overleggen wij steeds over hoe we de belangen van de ondernemer en de crowd nog beter in balans kunnen brengen. Uw feedback is daartoe meer dan welkom. Wij nodig u uit om deze kenbaar te maken via info@collincrowdfund.nl. Dan gaan wij graag het gesprek met u aan!

Investeerder – 4667
17-08-2015 12:01
Investeerder 8044: volledig met u eens! Hier verbaas/ stoor ik mij geregeld over/ aan. (op meerdere crowdfunding platforms) Indien men als ondernemer via de crowd geld op wenst te halen moet je ook zo eerlijk zijn op financieel vlak open kaart te spelen.
Collin Crowdfund
17-08-2015 12:02
Wij begrijpen uw reactie. Wij gaan in samenspraak met de geldleners kijken of we tot verdere verbetering van het inzicht voor de investeerders kunnen komen.
Wij beraden ons op welke wijze hier invulling aan te geven.

Ondernemer




Lennard Minderhoud

Crowdfund Coach


Fred Bouwman