20053

Fietsboetiek Vive le Velo

€ 125.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 113
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

5 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Gemiddeld risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 3-12-2015 in 1 uur volgeschreven door 113 investeerders

Samenvatting

Aanvraag betreft het opstarten van Fietsboutique en atelier Vive le Velo in Amersfoort door het Voorthuizense echtpaar Maarten en Marry Kammeijer. In deze boutique gaan ze producten verkopen van kleine tot middelgrote fabrieken in Europa, veelal handgemaakt, maar altijd van hoge kwaliteit. De producten worden rechtstreeks bij de fabriek ingekocht. Fietsmerken die men o.a. gaat voeren: Achielle, Brik, Pelago, Schindelhauer, VSF Fahrrad, EBManufaktur, Moustache en Butchers & Bicycles.

Naast de fietsen worden zowel in de boutique als in de webstore accessoires, onderdelen en modeartikelen verkocht waaronder helmen, kleding, tassen en schoenen. 

In het atelier maken zij zelf 2 typen fietsen: 

  • Restauratie/revisie/customizing: heropbouw van gebruikte frames met nieuwe hoogwaardige onderdelen (prijzen variërend van € 500,- tot € 1.500,-);
  • Art: opbouw van kunstzinnig bewerkte frames met hoogwaardige onderdelen (prijzen variërend van € 1.500,- tot € 3.000,-)

Financieringsbehoefte

De financieringsbehoefte bedraagt € 140.000,-. Aan eigen middelen wordt € 15.000,- ingebracht. Gevraagde financiering: € 125.000,-, looptijd: 5 jaar, rente: 8%, lineaire maandelijkse aflossing.

Structuur

De structuur van de onderneming is een eenmanszaak en er is dus sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid. Maarten Kammeijer en Marry Kammeijer-Schouten zullen beiden debiteur zijn.

Risico

De Dun & Bradstreet risicoscore geeft een Verhoogd risico aan; dit komt omdat het een start-up is. De Collin Credit Score komt overall uit op een Ruim voldoende.

Video Pitch

Leendoel

De totaalinvestering bedraagt € 140.000,-. Hiermee worden inventaris en voorraad aangeschaft en er is een bedrag aan werkkapitaal nodig. 

Ondernemer

Maarten Kammeijer (13-09-1978) is geboren en getogen in Voorthuizen, afkomstig uit een ondernemersgezin waar een toeristisch bungalowpark werd geëxploiteerd. Zijn opleidingen voltooide hij na de MAVO in Barneveld aan het IVA in Driebergen, de Hoge School Haarlem Small Business en Schoevers Arnhem, hbo accountmanagement. Werkervaring deed hij op als verkoopmedewerker bij een BMW motorzaak in Amersfoort, assistent-inkoper bij het Kruidvat voordat hij bij zijn ouders in dienst kwam als manager en later directie van beheer en exploitatie van Landgoed De IJsvogel in Voorthuizen. Daarnaast heeft hij nevenfuncties gehad als bestuurslid van de ondernemersvereniging in Voorthuizen en heeft hij nog een tweetal nevenfuncties in de toeristische sector in de gemeente Barneveld. Maarten beschikt over een behoorlijk netwerk in de regio. Het lag in de verwachting dat Maarten de onderneming van zijn ouders zou overnemen. Na 11 jaar ervaring heeft hij ingezien dat dit niet zijn uiteindelijke doel in het leven is. Samen met zijn echtgenote, die ook op het Recreatiebedrijf werkzaam is, heeft hij besloten een andere weg in te slaan. Zijn hobby`s zijn schilderen, fietsen ATB/wielrennen/toeren, fotografie, wandelen in de natuur, skiën/snowboarden, zeilen, koken, lezen.  

Marry Kammeijer-Schouten (30-11- 1978) is afkomstig uit een ondernemersgezin in Uddel. Haar opleidingen voltooide ze aan de MAVO in Apeldoorn en het MBO Landstede te Nunspeet. Na eerst bij haar ouders in de zaak (landbouwmachinefabriek) gewerkt te hebben (administratie, bestellingen en marketing), is ze gaan werken als administratief en commercieel medewerkster bij Edesign Reclamemakers in Ede (7 jaar), daarnaast bij de eigen onderneming Verhoeven Tuning en Mosselman Turbosystems in Harskamp (7 jaar) om vervolgens bij Van Iwaarden Artwork in Barneveld als commercieel medewerkster aan de slag te gaan. Sinds 2012 werkt ze bij haar echtgenoot en schoonouders als management assistente op Landgoed De IJsvogel in Voorthuizen. Haar hobby`s zijn wandelen, fietsen ATB/toeren, kamperen, zeilen, yoga, lezen.

Het echtpaar is gehuwd op huwelijkse voorwaarden. Samen hebben ze 1 dochter van 2 jaar oud.

De motivatie om zelfstandig en ondernemend te zijn zit diep in de genen omdat beiden uit ondernemende families komen. Samen hebben ze een sterke drang om de mouwen op te stropen, nieuwe kansen te pakken en de uitdagingen aan te gaan. De mogelijkheden die dit concept biedt zijn zeer interessant voor deze ondernemers, omdat hierbij hun onafhankelijkheid, creativiteit samen met hun sociale vaardigheden en het ambachtelijk creëren tot uiting kunnen komen.  

Onderneming

Fietsboutique en atelier Vive le Velo wordt gevestigd in een karakteristiek jaren 30 pand in Amersfoort aan de Leusderweg 21. Dit is een kruispunt van belangrijke invalswegen naar het kernwinkelcentrum, met in de directe omgeving veel bekende Amersfoortse middenstanders en diverse speciaalzaken, zoals bijvoorbeeld de naastgelegen Natuurwinkel. De inrichting van de boutique wordt een charmante mix van industrieel, huiselijk, modern, vintage en kunst. Een stijlvolle presentatie met ruimte en respect voor de producten.

Concurrentie  
In Amersfoort zijn een 5-tal serieuze concurrenten en een 2-tal branchegenoten. De concurrentie via internet is: Retrofietser.nl, libertyCycles.nl, Velovintage.nl, Ratbikes.nl, Futurumshop.nl, Hollandbikeshop.nl en Bricklanebikes.co.uk.

Daarnaast zijn er in Midden-Nederland een 6-tal winkels met een enigszins vergelijkbaar concept, zoals Breetbikes in Wageningen, Cyclenation in Arnhem, Freem en Republicdutch in Utrecht.Onderscheid zoekt men in de locatie (boutique en atelier waar een stukje beleving wordt gecreëerd), professionele webstore, Facebook, LinkedIn, twitter, You tube, instagram, whatsapp etc.

De markt 
De fietsdichtheid in Nederland is hoog en bedraagt meer dan 1 fiets per inwoner. Het totale fietsenpark ligt al boven de 22 miljoen fietsen. Het aantal e-bikes groeit en is de 1 miljoen inmiddels gepasseerd. De Nederlander legt gemiddeld 900 km per jaar op de fiets af, per e-bike is dat 1.500 kilometer. Qua gebruik komt de fiets na de auto op de 2e plaats. Het toenemende milieu- en gezondheidsbewustzijn zal het fietsgebruik verder intensiveren. Ook het aantal recreatieve fietsers stijgt nog steeds.De consument is over het algemeen niet erg merkentrouw. Slechts 25% heeft voorkeur voor een bepaald merk. Wel kiezen 2 van de 3 kopers voor een bekend merk. Fiscaal is er alleen nog iets mogelijk binnen de werkkostenregeling. De oude regeling is per 01-01-2015 vervallen.

Jaarlijks besteden Nederlanders gemiddeld 1,3 miljard euro aan tweewielers.De gemiddelde prijs per fiets bedraagt in 2014 € 844,- en er worden ruim 1 miljoen fietsen verkocht. De ontwikkeling in de bestedingen geeft een stijgende trend weer. Vanwege de afschaffing van het fietsplan verwacht men in 2015 een daling in de verkopen. Ruim 21% van de nieuwe fietsen is elektrisch. Deze kost gemiddeld € 1.800,-. De markt voor e-bikes verjongt en komt vooral uit de leeftijdsgroep onder de 50 jaar. 

In Nederland worden er jaarlijks 750.000 2e hands fietsen verkocht, waarvan 39% via de vakhandel. Uitwerkingen van internet en e-commerce lijken beperkt, omdat de koper een ‘need to feel/see’ gedrag vertoont.

Een alternatief voor het vervallen fietsplan is de BOVAG Leasefiets. Deze vorm van leasing wordt aangeboden door Friesland lease. Een werknemer kan op basis van operational lease met medewerking van zijn werkgever een fiets, e-bike of e-scooter leasen met gebruikmaking van de onbelaste reiskostenvergoeding.

De fiets is steeds vaker een lifestyleproduct. De markt verjongt, met name in de grote steden en men maakt bewuste keuzes bij de aanschaf van een fiets en stelt daarbij hoge eisen. Om zijn lokale marktpositie te behouden zal de ondernemer keuzes moeten maken en zich richten op klantbehoud en klantenbinding,

Trends

  • Consumenten hebben behoefte aan vereenvoudiging; de keuzemogelijkheid bij fietsen is enorm en men ziet door de bomen het bos niet meer, mede door constant vernieuwende collecties; 
  • Consumenten hebben behoefte aan optimale klantbediening en beleving, wat zowel in de winkel als op internet tot uiting moet komen;
  • De overheid streeft naar duurzame mobiliteit, waarbij het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd.   

Structuur 

De structuur van de onderneming is een eenmanszaak en er is dus sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid. Maarten Kammeijer en Marry Kammeijer-Schouten zullen beiden debiteur zijn. 

organigram

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht:  

Inventaris € 38.000,-
Voorraad € 58.000,-
Huurgarantie € 7.000,-
BTW (voor te schieten) € 15.000,-
Werkkapitaal € 22.000,-
Totaal € 140.000,-
Eigen inbreng € 15.000,-
Gevraagde financiering € 125.000,-

Naast de eigen inbreng van € 15.000,- zijn er voldoende eigen middelen achter de hand voor levensonderhoud. Het eerste jaar zijn er derhalve geen privé-opnamen benodigd.  

Leenbedrag: € 125.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden
De ondernemer is hoofdelijk aansprakelijk voor de financiering en zijn vrouw zal mededebiteur zijn. Daarnaast wordt er een privé borgstelling van € 30.000,- afgegeven door een vermogende relatie.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score geeft een Verhoogd risico aan. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat het hier een start-up betreft.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score, gebaseerd op een mix van rentabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit en heeft een overall score van Ruim voldoende. De cijfers zijn gebaseerd op de prognoses voor 2016, 2017 en 2018. 

Rentabiliteit
Er is uitgegaan van voorzichtige prognoses. Tevens hebben de ondernemers spaargeld achter de hand om het 1e jaar privé van te kunnen leven. Het eerste jaar zijn geen privé-opnames benodigd. De rentabiliteit krijgt het 1e jaar de kwalificatie Voldoende en groeit daarna door naar Goed. De prognose is voorzichtig en ze verwachten de begroting ruim te overtreffen. Uiteindelijk is de kwalificatie Ruim voldoende.

Solvabiliteit  
Door de eigen inbreng start men met een solvabiliteit van 10%, die in het eerst jaar groeit naar 22% en daarna naar 44%. De solvabiliteit komt hiermee over meerdere jaren uit op Ruim voldoende. Vanwege het start-up karakter wordt de score afgewaardeerd naar Voldoende. 

Liquiditeit 
Deze krijgt de kwalificatie: Excellent. Mooie scores omdat men start met een voorraad, terugvordering BTW en werkkapitaal zonder dat daar vlottende passiva tegenover staan. Deze verhoudingen blijven ook bestaan (de prognose voor 2016 geeft een current ratio van 33,0). Omdat het een start-up betreft waarderen we af naar Goed. 

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Goed
Overall: Ruim voldoende 

Extra beloning

  • Investeerders vanaf € 1.000,- krijgen een kortingsvoucher van 5%.  
  • Investeerders vanaf € 1.500,- krijgen een kortingsvoucher van 10%.
  • Investeerders vanaf € 2.500,- krijgen een kortingsvoucher van 15%. 

Als de financiering gerealiseerd wordt en de winkel is ingericht, krijgen alle investeerders een uitnodiging voor de officiële opening.   

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
03-12-2015 om 11:45
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
03-12-2015 om 11:43
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
03-12-2015 om 11:39
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
03-12-2015 om 11:38
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
03-12-2015 om 11:37

Ondernemer




Maarten Kammeijer




Marry Kammeijer-Schouten

Crowdfund Coach


Ies Bos