16885

Gelderblom Slagerij & Party Service Hendrik Ido Ambacht

€ 75.000  |  7,5% rente  |  60 maanden  Investeerders: 71
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

8 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 10-08-2015 in 2 uur volgeschreven door 71 investeerders

Samenvatting

Wout van der Horst is de eigenaar/franchisenemer van een slagerij, h.o.d.n. Gelderblom Slagerij & Party Service, in een jonge woonwijk in Hendrik Ido Ambacht. Naast verkoop van vlees- en vleeswaren vormt de partyservice een belangrijke activiteit. Wout heeft gekozen om als franchisenemer onder de vlag van Gelderblom Slagerij en Partyservice te gaan werken. Niet alleen omdat Wout als uitstekende vakman en verkoper bekend staat, maar ook om de onderneming later over te dragen aan zijn dochter Alexandra, die ook passie heeft voor het slagersvak.

De nieuwe winkel is gevestigd in het winkelcentrum Hoogambacht in de wijk De Volgerlanden in Hendrik Ido Ambacht, waar veel verschillende winkels en diverse horecagelegenheden te vinden zijn.

De franchiseformule van Gelderblom Slagerij en Partyservice is zeer succesvol. Inmiddels werken 14 franchisenemers in Midden Nederland onder de vlag van Gelderblom.

Financieringsbehoefte

De totale financieringsbehoefte bedraagt € 225.000,- waarvan € 150.000,- via een lening van derden wordt ingebracht. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 75.000,-. De looptijd is 5 jaar met een lineaire maandelijkse aflossing en een rentevergoeding van 7,5%. 

Structuur

Het betreft een eenmanszaak op naam van Slagerservice. Een naamswijziging in W.J.H. van der Horst tevens h.o.d.n. Gelderblom Slagerij & Party Service wordt nog doorgevoerd.

Risico

De Dun & Bradstreet kwalificeert voor Slagerservice een laag risico. De Collin Credit Score komt uit op ruim voldoende. Gezien de ondernemingsvorm (eenmanszaak) is W.J.H. van der Horst voor het volledige leenbedrag hoofdelijk aansprakelijk is. Door de franchisegever wordt een terugkoopverklaring voor het openstaande leenbedrag afgegeven. 

Video Pitch

Leendoel

De lening wordt aangewend ten behoeve van investeringen in het pand en werkkapitaal.

Ondernemer

Wout van der Horst is al meer dan 40 jaar actief in de slagersbranche. Wout is ooit begonnen als medewerker bij een slagerij in Rotterdam en 11 jaar chef-slager geweest bij grote organisaties. Van 1993 tot 2007 heeft hij een eigen slagerij in Bergen op Zoom gehad, waarna hij de laatste 8 jaar als ZZP-er werkzaam is geweest bij onder andere C1000. Hij heeft veel ervaring met marketing en verkoop bij slagerijafdelingen van C1000, Hoogvliet en Super de Boer.

Nu wil hij onder de vlag van Gelderblom een slagerij opstarten met als doel deze op termijn over te dragen aan zijn dochter Alexandra (21). Zij werkt nu twee dagen per week mee in de slagerij en wil eerst haar HBO-opleiding afronden. De opvolging van Wout is hiermee op termijn geregeld.

De kwaliteiten van Wout liggen op het gebied van vakkennis, vakbekwaamheid, verkoop en de omgang met klanten. Het promotiedeel en de inkoop wordt door de franchisegever verzorgd. Alexandra heeft vijf jaar ervaring bij een slagerij van C1000/Jumbo. Wout is door twee bestaande franchisenemers van Gelderblom aanbevolen.

Franchisegever Jan Gelderblom is een selfmade man, energiek en ondernemend. Hij had al op jonge leeftijd zijn eerste slagerij in Baarn en is 10 jaar later begonnen met het opzetten van de franchiseketen. Het betreft een ‘hard’ franchise formule die ontwikkeld is in samenwerking met een gerenommeerd franchiseadviesbureau. Jan heeft een ondernemend gezin; zijn zoon Jos runt de winkel in Montfoort en zijn dochter Naomi had al op 16-jarige leeftijd een eigen supermarkt. Naomi komt in het najaar het team van de franchise organisatie versterken.

Onderneming

De succesvolle franchiseformule van Gelderblom is gebaseerd op een aantal pijlers:
1. Versheid, gelijkblijvende hoge kwaliteit en centrale inkoop.
2. Ambachtelijke centrale worstmakerij.
3. Centraal geleide reclame, promotie, PR en website.
4. Intensieve bedrijfsbegeleiding van de franchisenemers (onder andere brutomarge analyses).

Dankzij deze formule realiseren de aangesloten winkeliers een hogere brutomarge en lagere kosten ten opzichte van branchegemiddelde. Daarnaast kunnen de winkels zich voor 100% richten op de verkoop en is minder personeel benodigd: in de winkels geen inkoop, geen uitbenen, etc.

Gelderblom heeft momenteel 17 vestigingen, waarvan 14 in de franchiseformule ‘Gelderblom Slagerij & Party Service’. Hij wil gestaag verder groeien omdat daar volgens hem uitstekende mogelijkheden voor zijn: klanten zoeken kwaliteit en beleving en Gelderblom kan dit bieden. In de rest van het jaar 2015 komen er nog vier winkels bij.

Het centrale team van de franchiseorganisatie bestaat naast Jan Gelderblom (inkoop, management worstmakerij en bedrijfsbegeleiding) uit Dominique Melis (promotie, PR, website) en binnenkort zijn dochter Naomi.

De winkels van Gelderblom worden gekenmerkt door een breed assortiment met een bovengemiddelde kwaliteit. Daarnaast door beleving: een goedgevulde toonbank, proactief personeel, een meewerkende ondernemer en een strakke uitstraling. Concurreren op prijs werkt volgens hem averechts. Zij leveren het beste vlees, met minder smaakversterkers en geen kiloknallers. De winkel van Wout van der Horst zal de nieuwste look and feel van Gelderblom krijgen.

Gelderblom en zijn winkeliers en medewerkers zoeken voortdurende de publiciteit en was zo onder andere te zien in de TV-uitzending RTL Lifestyle Xperience op zaterdag 20 juni jl. Daarnaast is een van de medewerkers, Jeroen Kroon, Europees Kampioen geworden bij de Young Butchers Competition.

Franchisenemer
Wout van der Horst is de eigenaar/franchisenemer van een slagerij, h.o.d.n. Gelderblom Slagerij & Party Service. De nieuwe winkel is gevestigd in het winkelcentrum Hoogambacht in de wijk De Volgerlanden in Hendrik Ido Ambacht, waar veel verschillende winkels en diverse horecagelegenheden te vinden zijn. Het is een populaire woonwijk waar de eerste huizen vijftien jaar geleden zijn gebouwd. Er zijn genoeg parkeerplaatsen, winkels, scholen en zorgvoorzieningen. De wijk is ruim, groen, waterrijk en kindvriendelijk. In de wijk worden nog steeds woningen gebouwd (er zijn nu concrete plannen voor 500 nieuwe woningen, waarvan het merendeel koopwoningen betreft). Momenteel heeft de Volgerlanden circa 7.500 inwoners. Een belangrijk demografisch kenmerk is dat de ouders vaak beiden werken en er vooral behoefte is aan gericht winkelen.

Positionering en concurrentiepositie
Onderscheidende aspecten op een rijtje:

  • Sterke succesvolle franchise formule,
  • Versheid met gelijkblijvende hoge ambachtelijke kwaliteit,
  • Winkelier voor 100% bezig met verkoop,
  • Strakke begeleiding vanuit de franchisegevers,
  • Centrale inkoop, promotie, PR en website,
  • Prima locatie in een populaire wijk.

Structuur
Het betreft een eenmanszaak op naam van Slagerservice. Een naamswijziging in W.J.H. van der Horst tevens h.o.d.n. Gelderblom Slagerij & Party Service wordt nog doorgevoerd. 

Financieringsbehoefte

Op basis van ervaringscijfers van de andere winkels is in samenwerking met Credion de onderstaande specificatie van de financieringsbehoefte opgesteld.De totale financieringsbehoefte bedraagt € 225.000,- waarvan € 150.000,- via een lening van derden wordt ingebracht. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 75.000,-.

De totale financieringsbehoefte kan als volgt worden gespecificeerd: 

Bouwkundige aanpassing                            € 22.000,- 
Koeltechnische inrichting                            € 120.000,- 
Verlichting en airco                                       € 13.000,- 
Overige bedrijfsinventaris                           € 35.000,- 
Aanloopkosten       € 25.000,- 
Werkkapitaal €   10.000,-
Totaal € 225.000,- 
Lening*                                                           € 150.000,- 
Gevraagde lening via Collin Crowdfund    €   75.000,- 

Leenbedrag: € 75.000,-
Looptijd: 60 maanden, lineaire aflossing
Rente: 7,5%

*Deze lening wordt verstrekt via een relatie van de franchisegever en wordt mogelijk gemaakt door een aanzienlijke overwaarde op de eigen woning van Wout van der Horst. De lening wordt in 10 jaar afgelost.

Risico

  • De lening wordt geadministreerd op W.J.H. van der Horst tevens h.o.d.n. Gelderblom Slagerij & Party Service. Gezien de ondernemingsvorm (eenmanszaak) betekent dit dat W.J.H. van der Horst voor het volledige leenbedrag hoofdelijk aansprakelijk is.
  • De franchisegever, Jan Gelderblom, tekent een terugkoopverklaring voor het volledige leenbedrag, aflopend in gelijk tempo met de aflossing van de lening.

Dun & Bradstreet score
De Dun & Bradstreet score voor Slagerservice kwalificeert een laag risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is gebaseerd op de financiële positie van Slagerservice en de prognose die is gebaseerd op ervaringen met de andere Gelderblom winkels en komt uit op ‘ruim voldoende’. 

Rentabiliteit.
Op basis van ervaringen in de diverse winkels in de Gelderblom franchiseketen is een prognose voor de komende jaren opgesteld. Daarbij is rekening gehouden met de locatie, ligging, nabijheid van andere winkels, concurrentie en de demografische ontwikkelingen in de wijk. Volgens de prognose biedt de cash flow ruim voldoende dekking voor betaling van rente en aflossing. Score: ruim voldoende.

Solvabiliteit
De solvabiliteit van de eenmanszaak is met 26% van het balanstotaal ‘ruim voldoende’. Dit wordt onder andere gerealiseerd door de waarde van de eigen woning van Wout van der Horst. Het bedrijf heeft buiten de verstrekte leningen geen schulden. Score: ruim voldoende.

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) is bijzonder goed door de financieringsstructuur. Score: goed.

Samenvattend
Rentabiliteit: ruim voldoende
Solvabiliteit: ruim voldoende
Liquiditeit: goed  
Overall: ruim voldoende

Extra beloning

Investeerders met een investering vanaf € 1000,- ontvangen een waardebon voor een russisch ei salade voor vier personen of twee gegrilde kippen. Dit geldt vanaf 1 oktober.

De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, omdat de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de onderneming.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
10-08-2015 om 11:10
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
10-08-2015 om 11:09
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
10-08-2015 om 11:08
Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
10-08-2015 om 11:07
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
10-08-2015 om 11:07

Ondernemer

Wout van der Horst

Alexandra van der Horst

Crowdfund Coach


Marc Kogels