Sprout 11-10-2018

Hoe 24kitchen-oprichter Jan Dekker Nederland gezonder wil maken door adverteerders buiten de deur te houden

Na tv-zender 24Kitchen stort ondernemer Jan Dekker zich met een digitaal – reclamevrij – platform op gezond leven. Dat is hard nodig, zegt Dekker, ‘want ik voel dat de samenleving zieker wordt’.

Jan Dekker was manager van tv-sterren onder wie Irene Moors (Telekids), Rob Verlinden en Nico Zwinkels (Eigen Huis &Tuin) en John Williams (Help mijn man is klusser). In 2011 lanceerde hij kookkanaal 24kitchen, dat zou uitgroeien tot een succesverhaal.

Maar Dekker voelde zich uiteindelijk niet meer op zijn plek bij de zender, zegt hij tegen interviewer Ronnie Overgoor, mede omdat adverteerders een te grote vinger in de pap hadden. “Dan kom je op de glijbaan te zitten, en zul je dingen moeten gaan doen waarvan je denkt: ‘dit heeft niks met voeding te maken’. Er is een verschil tussen ‘vullen’ en ‘voeden’.” De ondernemer verkocht 24Kitchen in 2014 voor een onbekend bedrag aan mediabedrijf Fox, waarmee hij de zender samen was gestart.

Afgelopen december lanceerde Dekker met FoodFirst Network een videoplatform voor een gezonde leefstijl. “We moeten anders kijken naar onze leefstijl en hier winst uit halen. Dat was mijn belangrijkste motivatie om met FoodFirst Network te starten.”

De publieke omroep voert de publieke taak wat dat betreft niet goed uit, vindt Dekker. “Ik heb jaren geleden al aangegeven dat zij meer moeten doen aan kookonderwijs. De Keuringsdienst van Waarde doet goed werk, maar dat is niet genoeg.” Maar de publieke omroep zelf hoeft Dekker niet op. “Traditionele televisie heeft het zwaar en met een digitaal platform en social media is simpel een groot bereik op te bouwen. Naast bereik wil ik vooral raken: mensen écht motiveren en intrinsieke content maken waar men iets aan heeft.”

Reclamevrij

Het businessmodel van Foodfirst bestaat uiit lidmaatschappen (50 euro per jaar) en kookworkshops. Daarnaast probeert Dekker bedrijven zover te krijgen dat ze abonnementen afsluiten voor hun personeel. Ook richt hij zich op verzekeraars, die collectieve abonnementen zouden kunnen aanbieden aan hun klanten. Bij elkaar claimt het platform nu 10.000 betalende gebruikers te hebben, inclusief werknemers van deelnemende bedrijven. Met het aansluiten van een aantal grote bedrijven hoopt Dekker voor het einde van dit jaar te groeien naar 50.000 gebruikers.

Een reclamevrij model voorkomt invloed van de voedingsmiddelen- en de farmaceutische industrie, die volgens Dekker “chemie heeft gemaakt van ons eten”. “Deze beide industrieën zijn veelal bezig met het verkopen van ongezonde dingen. Het wordt tijd dat we het eerlijke verhaal gaan vertellen.”