Hoe werkt investeren bij Collin?

Om te kunnen starten met investeren bij Collin dient u enkele stappen te doorlopen. Hieronder leest u hoe het investeringsproces bij Collin werkt en hoe u in slechts vier stappen kunt starten met investeren.  

Hoe werkt investeren?
Lening stappen mobiel (3)
Registreren bij Collin

Bent u nieuw bij Collin? Dan dient u zich eerst te registreren voordat u kunt gaan investeren. Dit kan zowel particulier als zakelijk. Bij registratie namens een bedrijf controleert onze servicedesk uw handelingsbevoegdheid. De servicedesk kan hierover contact met u opnemen, indien nodig.

Na registratie bij Collin, krijgt u een persoonlijke Collin rekening-courant. Deze is gekoppeld aan de bankrekening van Online Payment Platform (Collins betaaldienstverlener), zodat de geldstromen gescheiden lopen van de onderneming (Collin Crowdfund N.V.) waarin de exploitatie van Collin Crowdfund wordt gevoerd.

Vul de simulatietool in om goed voorbereid te starten met uw investeringen en om uw vermogen en capaciteit voor het opvangen van verlies uit crowdfunding te berekenen.

Investeren

Als u in een leningaanvraag wilt investeren, kiest u bij de desbetreffende investeringskans voor ‘Inschrijven’ en vult u het gewenste investeringsbedrag in. Het minimale investeringsbedrag bedraagt € 100,- bij Collin Direct investeringskansen en € 500,- bij investeringskansen van boven de € 250.000,-.

Hoe zorgt u voor saldo om in te kunnen schrijven?
U kunt het saldo op uw Collin rekening-courant te allen tijde aanvullen door middel van een bankoverschrijving of een iDEAL-betaling. In het geval van een bankoverschrijving wordt uw saldo pas aangevuld zodra wij uw betaling hebben ontvangen en verwerkt. Een iDEAL-betaling wordt daarentegen vrijwel direct verwerkt in het beschikbare saldo op uw Collin rekening courant.

Indien het beschikbare saldo op uw Collin rekening-courant niet voldoende is op het moment van inschrijving, kunt u de inschrijving van de investering alsnog uitvoeren middels een iDEAL-betaling. Voor een iDEAL-betaling geldt een maximum van € 50.000,- per betaling. Ten tijde dat u de betaling via iDEAL aan het uitvoeren bent, kunnen wij het gewenste investeringsbedrag niet voor u vasthouden. Wij kunnen dan ook niet garanderen dat het gekozen investeringsbedrag nog beschikbaar is als de iDEAL-betaling is afgerond. We raden u dan ook aan om uw beschikbare saldo alvorens inschrijving aan te vullen.

Let hierbij wel op dat het saldo dat gedurende een periode van twee maanden niet is gebruikt, automatisch wordt teruggestort op uw bankrekening. Collin heeft namelijk niet de bevoegdheid om gelden langer vast te houden.

Bevestiging inschrijving in investeringskans
U bevestigt uw inschrijving in de investeringskans met behulp van een verificatiecode, welke u ontvangt via een Authenticator app of SMS. Zodra uw inschrijving in de investeringskans is bevestigd, ontvangt u een bevestigingsmail. Daarnaast kunt u uw inschrijving terugvinden in uw Mijn Collin account onder ‘investeringen’.

Bedenktermijn

U heeft vanaf het moment van inschrijving een bedenktermijn van vier dagen. Tijdens deze periode kunt u uw investering naar wens aanpassen of terugtrekken.

Om uw inschrijving aan te passen, kiest u voor het ‘wijzigen’ van de investering binnen uw Mijn Collin account. Vervolgens kunt u de investering verhogen of verlagen naar wens.

Definitieve investering

Zodra 100% van het investeringsbedrag is behaald en de bedenktermijn van alle betreffende investeerders is verstreken, wordt de lening, en daarmee uw investering, definitief uitgeboekt aan de ondernemer. Dit betekent dat het gereserveerde investeringsbedrag in de Collin rekening-courant bij alle investeerders definitief wordt afgeschreven. De uitbetaling van rente en aflossing gebeurt maandelijks (tenzij het een aflossingsvrije lening betreft) via betaaldienstverlener Online Payment Platform en wordt bijgeschreven op uw Collin rekening-courant. De eerste termijn start doorgaans één maand na uitboekdatum van de lening.

U vindt uw lopende investeringen met hun terugbetaalschema terug in ‘Mijn Collin’, onder ‘Investeringen’.

Wat als de 100% niet wordt behaald?
Uiteindelijk bepaalt de crowd het succes van de financieringsaanvraag. Het kan dus ook gebeuren dat een leningaanvraag niet wordt volgeschreven. Dit betekent dat de leningovereenkomst niet tot stand komt en binnen één werkdag uw gereserveerde investeringsbedrag in uw Collin rekening-courant automatisch wordt vrijgegeven. U kunt het beschikbare saldo opnemen of opnieuw inschrijven op een andere leningaanvraag.

 

Korting voor Scorito gebruikers

Als Scorito gebruiker ontvangt u 10% korting op uw beheersvergoeding met de code: EK2024. Start hier uw registratie voor het aanmaken van een (zakelijk) investeerdersaccount en voer de code in bij ‘Hoe heeft u ons gevonden?’.  Vervolgens kunt u starten met investeren.

Ervaringen van investeerders

Vragen over investeren?

E-mail
info@collincrowdfund.nl

Telefoon
085 401 6546

Bereikbaarheid
Werkdagen van 9.00 – 17.00 uur.

Investeren bij Collin

  • Aantrekkelijk rendement
  • Kredietwaardige leningen
  • Loyaliteitsprogramma
  • Online portefeuille