12748

Inside Brands

€ 200.000  |  7,5% rente  |  60 maanden  Investeerders: 145
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

79 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 14-08-2015 in 12 uur volgeschreven door 145 investeerders

Samenvatting

Inside Brands is sinds 1985 actief in de sportbranche als importeur en distributeur van verschillende vooraanstaande sportmerken. De focus ligt op duurzame en innovatieve producten voor sporters die waarde hechten aan kwaliteit. De merken die Inside Brands vertegenwoordigt in de Benelux zijn Rossignol, Under Armour Golf, Pro Kennex, Trion:Z en Diadora. Het klantprofiel bestaat uit zo’n 500 sportwinkels, bestaande uit sportspeciaalzaken, allround sportzaken, sportketens en inkooporganisaties zoals Euretco, ANWR/Garant en GMS.

Financieringsbehoefte

Inside Brands wenst een financiering voor de verdere professionalisering en expansie van het bedrijf (waaronder voorraaduitbreiding) als ook herfinanciering in verband met de overgang van Deutsche Bank naar ING Bank. De totale financieringsbehoefte bedraagt € 600.000,- waarvan door de ING Bank een financiering van € 400.000,- wordt verstrekt. Het resterende bedrag dat men via Collin Crowdfund wenst te realiseren bedraagt € 200.000,-. De looptijd is 5 jaar met een maandelijkse lineaire aflossing. De rentevergoeding bedraagt 7,5%.

Structuur

De structuur van de onderneming bestaat uit MRK Holding B.V. en twee werkmaatschappijen SOLO TRES B.V. en US Brands B.V.

Risico

De Dun en Bradstreet score kwalificeert een laag risico voor MRK Holding B.V. en de Collin Credit Score komt uit op ruim voldoende. Door beide ondernemers wordt een persoonlijke borgstelling ter hoogte van € 25.000,- verstrekt gedurende de gehele looptijd van de lening.

Video Pitch

Leendoel

De financiering is bestemd voor verdere professionalisering en expansie van het bedrijf (waaronder voorraaduitbreiding) als ook herfinanciering in verband met de overgang van Deutsche Bank naar ING.

Ondernemer

Erwin van het Reve heeft als ondernemer en commercieel directeur de eindverantwoordelijkheid voor de sales en marketing activiteiten. In zijn meer dan 33 jarige carrière heeft hij diverse commerciële en leidinggevende functies bekleed bij onder meer Pro Kennex Holland. Als key-accountmanager van Pro Kennex Holland is hij tevens een fervent tennisser.

Peter Kurvers is als ondernemer verantwoordelijk voor finance, operations en export. In zijn meer dan 25 jarige carrière heeft hij diverse finance, binnendienst en commercieel gerelateerde functies bekleed bij onder meer General Electric, PostNL en Pro Kennex Holland.

Sinds 1995 zijn beide heren zelfstandig ondernemer en betrokken bij Inside Brands en haar rechtsvoorgangers.

Onderneming

Inside Brands, handelsnaam van MRK Holding en haar dochters, is sinds 1985 in de Benelux actief als distributeur van verschillende vooraanstaande sportmerken. Er zijn in de Benelux 5 tot 10 soortgelijke onafhankelijke bedrijven die sportmerken op eenzelfde manier importeren. Inside Brands heeft inmiddels bewezen in staat te zijn zowel technische als functionele producten op de markt te kunnen zetten als lifestyle producten. Het klantprofiel bestaat uit zo’n 500 sportwinkels, bestaande uit sportspeciaalzaken, allround sportzaken, sportketens en inkooporganisaties zoals Euretco, ANWR/Garant en GMS. Met de meesten van hen wordt al meer dan 20 jaar intensief samengewerkt.

Missie
De missie van Inside Brands is: “Een betrouwbare partner zijn in Europa voor sportretailers en sportmerken die de focus leggen op duurzame, innovatieve producten voor de sporter die waarde hecht aan kwaliteit en functionaliteit.” 

Positionering in markt
Voor de fysieke retailer wil Inside Brands handvaten bieden om succesvol te ondernemen. Zowel nu als in de toekomst in een wereld waarin online aankopen een steeds belangrijkere plaats innemen. Door onze servicegerichtheid, kennis en ervaring over te brengen aan de retailer kan hij vervolgens hetzelfde doen; zich onderscheiden, specialistisch zijn en zo de klant aan zich binden. Voor de online winkels is Inside Brands ook een flexibele partner, omdat service op maat wordt geboden en zij zeer snel kunnen leveren. Inside Brands fungeert tevens als gesprekspartner voor de merken die men importeert, om zo samen de doelstellingen te behalen. Snel schakelen en inspelen op veranderingen is de kracht van Inside Brands.  

Inside Brands verzorgt de sales, marketing en distributie. Hét speerpunt van het bedrijf is service op maat. Aan de hand van de specifieke wensen van de retailer wordt er meegedacht om tot oplossingen te komen, die voor de retailer aantrekkelijk zijn. Zowel op het gebied van sales, marketing en logistiek. Met deze één-op-één service en flexibiliteit wil Inside Brands een intensieve samenwerking op de lange termijn gaan met zowel de retailer als ook met de merken.  

Concurrentiepositie
Inside Brands heeft in de afgelopen woelige tijden aangetoond dat men beschikt over veel veerkracht. In 2011 verloor het de rechten tot verkoop van een belangrijk merk. Er is toen de keuze gemaakt een aantal nieuwe merken te gaan vertegenwoordigen. Deze merken hebben het bedrijf echter gedwongen zich te committeren aan minimale afname contracten met omvangrijke volumes. Dit heeft geleid tot een situatie waarbij de onderneming in 2012 een doorstart heeft gemaakt met de winstgevende activiteiten. Deze focus op de winstgevende activiteiten heeft geleid tot een toename van het eigen vermogen, door ingehouden winsten, naar ruim € 500.000,- per eind 2014.

Het merkenportfolio van Inside Brands is na een weloverwogen selectie tot stand gekomen. Hierbij is gekeken naar de eisen op het gebied van functionaliteit, duurzaamheid, innovatie en kwaliteit. Daarnaast moeten de merken zelf krachtig genoeg zijn en betrouwbaar. De merken die momenteel bij Inside Brands zijn ondergebracht zijn Rossignol, Under Armour Golf, Pro Kennex en Trion:Z. Inside Brands is hiervoor de distributeur in Nederland (Rossignol), in de Benelux (Under Armour Golf en Trion:Z) en in meerdere Europese landen (Pro Kennex). Daarnaast is het agentschap voor Nederland van het Italiaanse merk Diadora onlangs binnen gehaald. 

Structuur
Het onderstaande organigram is de huidige situatie waarbij vermeld dient te worden dat de heer Mekelenkamp met pensioen gaat en zijn aandelen zal overdragen aan de twee andere aandeelhouders. Hij blijft wel (parttime) adviseur voor het account Pro Kennex.

Financieringsbehoefte

Er is sprake van een co-financiering met de ING bank. Dankzij de financiering kan de voorraad worden uitgebreid. Daarnaast kan de organisatie een professionaliseringsslag maken en de verdere expansie financieren. Tevens betreft het een overgang van Deutsche Bank naar ING Bank. Bij Deutsche Bank was de financiering gekoppeld aan 80% uitstaande debiteuren en 50% betaalde voorraad. ING Bank neemt de debiteurenfinanciering ad. € 400.000,- voor haar rekening en aan Collin wordt gevraagd het restant ad. € 200.000,- te verstrekken. Van de € 200.000,- wordt € 150.000,- geïnvesteerd in voorraaduitbreiding en het restant in de groei van het bedrijf, zoals marketingkosten en uitbreiding personeel.

De totale financieringsbehoefte bedraagt €600.000,- en kan als volgt worden gespecificeerd:

Totale financieringsbehoefte  € 600.000,-
ING rekening courant               € 300.000,-
ING 5 jarige lening                    € 100.000,-
Gevraagde lening Collin           € 200.000,-

Leenbedrag: € 200.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 5 jaar, lineaire aflossing
De volgende zekerheden zijn van toepassing:
– persoonlijke borgstelling van P.P.C.M. Kurvers ter hoogte van € 25.000,-
– persoonlijke borgstelling van E.F. van het Reve ter hoogte van € 25.000,-

Risico

De lening wordt aangegaan door MRK Holding B.V., SOLO TRES B.V. en US Brands B.V. De heren P.P.C.M. Kurvers en E.F. van het Reve staan beiden persoonlijk borg voor een bedrag van € 25.000,- gedurende de gehele looptijd van de lening.

Dun en Bradstreet score
De Dun en Bradstreet score kwalificeert een laag risico voor MRK Holding B.V.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. De geconsolideerde cijfers van MRK Holding B.V. over de periode 2013-2015 geeft op basis van solvabiliteit, liquiditeit en rentabiliteit de score ruim voldoende.

Rentabiliteit
De geconsolideerde cijfers van MRK Holding B.V. geven over 2014 een excellente rentabiliteit weer. De verwachting voor 2015 geeft de score voldoende en de prognose voor 2016 de score excellent. Per saldo wordt de rentabiliteit gewaardeerd als ‘goed’.

Solvabiliteit
De solvabiliteit per ultimo 2014 bedraagt ruim 17%. Overigens in absolute zin wel een groot bedrag van ruim € 500.000,- (op een balanstotaal van ruim 3 miljoen euro). Score: ‘voldoende’.

Liquiditeit
De liquiditeit is de afgelopen jaren verbeterd en komt uit op voldoende. De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) is verbeterd van 1.1 naar 1.2 en zal naar verwachting de komende jaren doorstijgen. De prognose voor 2015 geeft een current ratio van 1,3 wat ruim voldoende is. Voorzichtigheidshalve wordt de score gewaardeerd als ‘voldoende’.

Samenvattend
Rentabiliteit: goed
Solvabiliteit: voldoende
Liquiditeit: voldoende
Overall: ruim voldoende

Extra beloning

  • Investeerders met een investering vanaf € 2.500,- ontvangen een golfpolo van Jordan Spieth. Dit geschiedt rechtsreeks via Inside Brands na achterlating van uw naam, adresgegevens en maat bij Inside Brands. Het staat de investeerders vrij om op basis van deze voorwaarde een golfpolo te ontvangen.      
  • Investeerders met een investering vanaf € 5.000,- zonder GVB ontvangen een Golfclinic van PGA Pro Lawrence Möger en investeerders met GVB ontvangen een 18-holes green fee onder begeleiding van PGA Pro Lawrence Möger.

De extra beloning zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, omdat de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de onderneming.                               

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
14-08-2015 om 22:47
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
14-08-2015 om 22:40
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
14-08-2015 om 22:35
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
14-08-2015 om 22:30
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
14-08-2015 om 22:27

Ondernemer

Erwin van het Reve

Peter Kurvers

Crowdfund Coach


Johan Mol & Leon Westmaas