Johnny’s Burger Company Restaurant Rotterdam B.V.
Samenvatting
Johnny’s Burger Company is een take away en delivery concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgt. Tevens is de doelstelling om, waar mogelijk, biologische producten te gebruiken. Het doel van de leningaanvraag via Collin is het openen van een Johnny’s Burger Restaurant in Rotterdam aan de West-Kruiskade door Fouad Taalat en Leila Saeidi El-Kasmi.
Franchisegever
De missie is om eind 2016 een totaal van ruim 20 filialen te hebben. Op lange termijn is dit om ook uitbreiding binnen Europa te bereiken en in Nederland de nummer 1 te worden en te blijven in kwalitatief hoogwaardige hamburgers die thuisbezorgd worden.
Johnny’s Burger Company Restaurant Rotterdam wordt het Vlaggenschip van Johnny’s Burger: een halal gecertificeerde vestiging van een van de snelst groeiende franchiseketens van dit moment in Nederland die zich onderscheidt met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny’s is de authentieke, à la minute bereiding. De kracht van Johnny’s Burger Company Restaurant Rotterdam zit hem in de locatie aan de West-Kruiskade. Deze is zeer geschikt voor het concept en het product. Het restaurant zal zich, dit in tegenstelling tot andere vestigingen, focussen op de Eat In formule, waar natuurlijk ook Food to Go mogelijk is.
Ondernemer
De ondernemers Fouad Taalat en Leila Saeidi El-Kasmi hebben momenteel een goede baan in loondienst en kiezen nu heel bewust voor een ander pad. Ze hebben geen ervaring in de horeca, maar wel in het aansturen van een team. In de afgelopen jaren hebben ze zich goed kunnen ontwikkelen als leidinggevende. Ze wonen beiden in Rotterdam en zijn al jarenlang bevriend.
Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte is € 216.000,-, waarvan € 129.000,- uit eigen middelen ingebracht wordt middels 2 achtergestelde leningen. De BTW voor het eerste kwartaal van € 32.000,- wordt door de franchisegever gefinancierd. De eigen inbreng is geverifieerd door de franchisegever en aangetoond via bankafschriften. De overgebleven € 55.000,- is de gevraagde financiering via Collin Crowdfund. De looptijd is 60 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente bedraagt 7,5% gedurende de gehele looptijd.
Structuur
De debiteuren zijn Johnny’s Burger Company Restaurant Rotterdam B.V. en de bovenliggende persoonlijke holdings van Fouad Taalat en Leila Saeidi El-Kasmi. Zij zijn via hun persoonlijk holdings elk voor 50% aandeelhouder.
Risico
De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico. De Collin Credit Score is na afwaardering Ruim voldoende. Fouad Taalat en Leila Saeidi El-Kasmi geven een persoonlijke borgstelling af van € 55.000,-. De leningen van de ondernemers ter hoogte van in totaal € 129.000,- worden achtergesteld t.o.v. de lening via Collin Crowdfund.
Video Pitch
Leendoel
Het leendoel is het openen van een hamburger Restaurant in Rotterdam onder de franchiseformule Johnny’s Burger. Johnny’s Burger is een full franchiseformule, die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau en als het moet op orderniveau. De lening wordt gebruikt voor de verbouwing en inrichting van de vestiging, aanschaf van apparatuur en vervoersmiddelen, huurgarantie en een lokaal marketingbudget voor het eerste jaar. Deels zijn deze kosten al betaald door de eigen inbreng, deels betreft het openstaande facturen van de verbouwing die in volle gang is. Fouad en Leila willen zo snel mogelijk open gaan in Rotterdam, de verbouwing is al in volle gang.
Ondernemer
Fouad Taalat (1986) is momenteel nog werkzaam bij de marktleider op het gebied van flexibele arbeid, namelijk Randstad Groep Nederland. Hij is hier ooit gestart bij dochteronderneming Tempo-Team Group als derdejaars HBO stagiaire. Na zijn stage werd hem een tijdelijke bijbaan aangeboden als intercedent. Direct na zijn studie is hij vast in dienst getreden en heeft sindsdien verschillende commerciële en leidinggevende functie bekleed. Op dit moment geeft hij leiding aan een team van zes planners die dagelijks zorgen dat alle klantbehoeftes ingevuld worden. Gedurende de jaren hebben deze functies hem gevormd tot de persoon die hij vandaag de dag is. Tijdens zijn carrière werd er steeds een beroep gedaan op zijn ondernemerschap in een moeilijke economische tijd voor de uitzendbranche. Gaandeweg is hij er dan ook achter gekomen dat het hebben van een eigen onderneming zijn droom is. Dit in combinatie met zijn passie voor goed eten en vooral de hamburger, heeft ervoor gezorgd dat hij vorig jaar in contact is gekomen met het concept Johnny’s Burger. Johnny´s spreekt hem erg aan door de snelle groei die zij doormaken en daar wil hij graag onderdeel van uitmaken. Zijn doelstelling voor de toekomst is het franchisen van meerdere vestigingen van Johnny’s Burger in de regio Rotterdam. Fouad is getrouwd en woont in Rotterdam.
Leila Saeidi El-Kasmi (1985) is momenteel nog werkzaam als leidinggevend regieverpleegkundige bij Rijndam Revalidatiecentrum te Rotterdam. Na haar opleiding is ze één jaar werkzaam geweest bij Zorgwerk uitzendbureau. Via het uitzendbureau is ze in veel instellingen werkzaam geweest. Na deze ervaringen heeft ze besloten om door te gaan als revalidatie verpleegkundige en zodoende heeft ze gesolliciteerd bij Rijndam revalidatiecentrum. Na enige ervaring binnen deze instelling is ze aangesteld als Regie-verpleegkundige en heeft ze zich als enige gespecialiseerd in diabetes. Als Regie verpleegkundige is ze verantwoordelijk voor alle patiënten en geeft ze leiding aan alle verpleegkundigen in haar unit. Inmiddels zijn er 9 jaar verstreken en is Leila eraan toe om aan een eigen onderneming leiding te geven. Met het oog op de ontwikkelingen die ze ziet in haar huidige beroep in de gezondheidszorg heeft ze een intrinsieke motivatie om te ondernemen in de horeca met een concept dat eerlijk en gezond voedsel aanbiedt. Voor haar persoonlijk betekent dit voedsel zonder toevoegingen van allergenen, E-nummers en smaak- en kleurstoffen. Haar motto is dan ook verantwoord genieten voor iedereen. Johnny´s spreekt haar om deze reden dan ook erg aan. Haar doelstelling voor de toekomst is het franchisen van meerdere vestigingen van Johnny’s Burger in de regio Rotterdam om iedereen verantwoord te laten genieten van onze hamburgers. Leila is getrouwd, heeft 2 kinderen en woont in Rotterdam.
Onderneming
Johnny’s Burger Company Restaurant Rotterdam wordt het Vlaggenschip van de Johnny’s: een halal gecertificeerde vestiging van een van de snelst groeiende franchiseketens van dit moment in Nederland, die zich onderscheidt met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny’s is de authentieke, à la minute bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme, persoonlijke eetbeleving. De kracht van Johnny’s Burger Company Restaurant Rotterdam zit hem in de locatie aan de West-Kruiskade. Deze is zeer geschikt voor het concept en het product. De mogelijkheid om op deze locatie te vestigen is gewonnen via een inschrijvingsprocedure via de gemeente, waarbij originaliteit en kwaliteit overtuigende factoren waren. Het restaurant zal zich, dit in tegenstelling tot andere vestigingen, focussen op de Eat In formule, waar natuurlijk ook Food to Go mogelijk is.
Informatie over Franchisegever
De missie op kortere termijn is om eind 2016 een totaal van ruim 20 filialen te hebben. Op de lange termijn wil men uitbreiden binnen Europa en in Nederland de nummer 1 worden en blijven in thuisbezorgde, kwalitatief hoogwaardige hamburgers. Het concept is ontstaan in Nederland in 2014 toen de oprichters met elkaar tot de conclusie kwamen dat er in Nederland geen kwalitatieve hamburgers thuisbezorgd werden. Het idee groeide uit naar Johnny’s Burger Company en staat voor de vintage hamburgerketen: old school met slow cooked hamburgers. Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising en verpakkingswereld, zijn de oprichters.
Inmiddels zijn er 17 geopende vestigingen. Hiervan zijn er 4 Shop in shop: Purmerend, Amsterdam Ceintuurbaan, Haarlem; en 13 Stores: Amsterdam-Noord, Leiden, Zoetermeer, Gouda, Rotterdam Kralingen, Hoofddorp, Leidschendam, Noordwijk, Krommenie, Schiedam, Rijswijk, Alphen en Arnhem. Op (zeer) korte termijn worden er Stores geopend in Utrecht, Eindhoven, Groningen, Waddinxveen en natuurlijk het eat-in restaurant Rotterdam!
Concept en producten
In de directe omgeving van ons restaurant bevindt zich op dit moment geen gespecialiseerd hamburgerrestaurant. Bovendien zal Johnny’s Burger een welkome aanvulling zijn in het straatbeeld van de duizend smaken, iets waar de West-Kruiskade bekend om staat. De (halal) hamburgerrestaurants in Rotterdam kenmerken zich op dit moment enerzijds door hoge prijzen voor een A-kwaliteit hamburger of anderzijds een B-kwaliteit hamburger voor een lage prijs. Wij zijn ervan overtuigt dat Johnny’s Burger het beste biedt van beide werelden, oftewel een A-kwaliteit hamburger voor een eerlijke prijs. Daarnaast is er een uitgebreid assortiment van andere producten voor de klant, zoals: Johnny’s Wrap, Wedges & Fries, Johnny’s Chicken, diverse toppings, sauzen en warme en koude dranken. Ook zullen wij een assortiment gaan voeren van verschillende (halal) bieren. Voor de toekomst wordt er in de productcommissie van Johnny’s Burger nagedacht over een nieuw uniek aardappelproduct toe te voegen. Ons motto luidt dan ook ‘vernieuwing is een noodzaak’.
Plaats & Distributie
Voor ons restaurant aan de West-Kruiskade hebben wij gekozen voor een tweetal distributiekanalen om onze hamburgers aan de man te brengen, te weten:
- Eat in: De gast komt ons restaurant binnen en zal zijn eten bestellen. Hierop krijgt men gelijk een drankje mee om vervolgens plaats te nemen in ons smaakvol ingericht restaurant. Hierop zal één van onze grillexperts de bestelling bereiden. Zodra de bestelling compleet is, zal de buzzer die de klant al eerder heeft meegekregen afgaan, zodat de gast zijn bestelling kan afhalen om in ons restaurant te genieten van zijn bestelling.
- Food to Go: De gast komt ons restaurant binnen en zal zijn eten bestellen. Uiteraard kan een bestelling ook telefonisch gedaan worden. Hierop zal één van onze grillexperts de bestelling bereiden. Zodra de bestelling compleet is, zal de buzzer die de klant al eerder heeft meegekregen afgaan, zodat de gast zijn bestelling kan afhalen en met behoud van kwaliteit thuis kan genieten van zijn bestelling.
Lokale Marketing
Naast het gebruik van social media voor lokale marketing zullen wij zelf ook veel energie gaan steken in zichtbaarheid in Rotterdam. Als jongens van de stad vinden wij het bijvoorbeeld erg belangrijk om lokale initiatieven te sponsoren, werkgelegenheidsproject te starten voor kansarmen en het bieden van stageplekken voor jongeren uit de buurt. Bovendien zullen wij bijdragen aan de leefbaarheid van de wijk, door ons in te zetten voor de bekende Opzoomer acties in de wijk van ons restaurant. In deze visie zit een stuk maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar zeker ook het bevorderen van lokale bekendheid.
Doelgroepen
Een hamburger is een geliefd product binnen alle lagen van de bevolking tussen 10 en 60 jaar. Mannen appreciëren alle soorten hamburgers, terwijl vrouwen eerder kiezen voor de verse hamburger. Omdat Johnny’s Burger, naast de hoogste kwaliteitseisen, een halal-certificering heeft, kunnen we ook de doelgroep van moslims makkelijker bereiken. Voor de Eat-in component bestaat de doelgroep uit mensen die winkelen en boodschappen doen in de omgeving en zij die gepland hebben om te komen eten bij Johnny’s Burger. De Delivery en Food to Go componenten zijn het populairst onder alleenstaanden en tweeverdieners zonder kinderen. Door de huidige ontwikkeling vanuit de productcommissie van de franchisegever om een kindermenu in het assortiment te gaan voeren, kunnen we de doelgroep van samenwonenden met kinderen beter bereiken.
Personeel
Een goede personele bezetting is erg belangrijk voor ons restaurant. Het aannemen, aansturen en opleiden van personeel is een continu proces dat uitsluitend door één van de bestuurders zal gebeuren. Gedurende de openingstijden van ons restaurant zal altijd één van de bestuurders aanwezig zijn. De werkzaamheden van de bestuurders zullen verder bestaan uit:
- Het voeren van de administratie
- Inkoop
- Lokale marketing
- Controleren uitgaande bestellingen
- Het bereiden van hamburgers
- Inspringen daar waar nodig
Uiteraard zullen wij te allen tijde zorgen voor voldoende en gekwalificeerd personeel in de keuken en in het restaurant zelf. Uiteraard maken wij gebruik van een handboek voor ons personeel dat is opgesteld voor de gehele franchise Johnny’s Burger.
Structuur
Financieringsbehoefte
Investeringsoverzicht
Verbouwing | € 71.000,- |
Inventaris, inrichting, vervoersmiddelen, voorraad | € 87.000,- |
Franchise Fee, huurgarantie en BTW | € 51.000,- |
Marketingkosten | € 7.000,- |
Totaal | € 216.000,- |
Eigen inbreng middels achtergestelde leningen | € 129.000,- |
Voorfinanciering BTW door franchisegever | € 32.000,- |
Lening via Collin Crowdfund | € 55.000,- |
Leenbedrag: € 55.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing
Risico
Zekerheden
- De debiteur is Johnny’s Burger Company Restaurant Rotterdam B.V. i.o., L.S. Holding B.V. i.o. en A.T. Holding B.V. i.o. Alle vennootschappen moeten opgericht zijn, alvorens de lening uitgeboekt wordt.
- Leila Saeidi en haar echtgenoot geven een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af van € 55.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment een morele waarde.
- Fouad Taalat en zijn echtgenote geven een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af van € 55.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment een morele waarde.
- De lening van Leila Saeidi ter hoogte van € 64.500,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. De rente wordt wel betaald. De aflossing van deze lening zal starten vanaf 1 januari 2019.
- De lening van Fouad Taalat ter hoogte van € 64.500,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. De rente wordt wel betaald. De aflossing van deze lening zal starten vanaf 1 januari 2019.
Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico voor alle vennootschappen, aangezien het een startende onderneming betreft.
Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Voor de beoordeling is uitgegaan van de prognose 2016 en 2017 na financiering, rentebetalingen en aflossingen op de lening via Collin. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en passend bij het verzorgingsgebied, de branche en ervaringscijfers van de franchisegever. Ze zijn opgesteld in samenwerking met de huis-accountant van de franchisegever. De Collin Credit Score is Ruim voldoende na afwaardering. De vestiging Rotterdam is voor Johnny’s Burgers een nieuwe locatie met een nieuw concept (focus op eat-in). De prognoses zijn gebaseerd op de ervaringen van andere vestigingen en kengetallen van vergelijkbare restaurants van andere ketens. De andere via Collin gefinancierde vestigingen draaien conform prognoses.
Rentabiliteit
Het restaurant in Rotterdam is voor Johnny’s Burgers een nieuwe locatie en nieuw concept (restaurant in plaats van focus op afhaal). In de prognose is een management fee opgenomen. Hierin zit echter ruimte om tegenvallers op te vangen, aangezien de partners van beide ondernemers voldoende inkomen hebben om te voorzien in de belangrijkste privé uitgaven. Het verwachte netto cashflowoverschot na rente en aflossingen is nihil in de eerste maanden van opening in 2016. In het eerste volledige jaar 2017 is de score Excellent met een verwacht netto cashflowoverschot van € 51.000,- bij een geprognosticeerde omzet van € 654.000,-. Gezien enerzijds de opstartfase en anderzijds de goede ervaringen met de formule krijgt de rentabiliteit een score Ruim voldoende.
Solvabiliteit
De openingsbalans na financiering geeft de score Goed met een solvabiliteit van 37% op een balanstotaal van € 215.000,-. Eind 2016 zal deze solvabiliteit door aflossing van een kortdurende crediteurenfinanciering (vanuit franchisegever) en de aflossingen bij Collin naar verwachting stijgen naar 47% op een balanstotaal van € 177.000,-. Eind 2017 wordt een Excellente solvabiliteit van 58% geprognosticeerd. Voor nu wordt de score Goed van de openingsbalans aangehouden.
Liquiditeit
Bij de openingsbalans na financiering is de liquiditeit Matig, met een current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) van 0,9. Eind 2016, dus drie maanden na de start en na aflossing van de korte crediteurenfinanciering, is de liquiditeit gestegen naar 1,0 (Voldoende) om vervolgens door te stijgen naar 2,5 eind 2017 (Excellent). Gezien het startende karakter van deze vestiging wordt voorzichtigheidshalve de score Voldoende gehanteerd.
Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Ruim voldoende
Extra beloning
Investeerders vanaf € 1.000,- ontvangen een kortingskaart voor 10% korting gedurende de looptijd van de lening bij bestellingen in alle vestigingen van Johnny’s Burger Company.
De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.