25912

Johnny’s Burger Eindhoven

€ 105.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 121
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Voldoende
Deze leningaanvraag is op 23-12-2016 in 1 uur volgeschreven door 121 investeerders

Samenvatting

Johnny’s Burger Company is een take away en delivery concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgt. Tevens is de doelstelling om, waar mogelijk, biologische producten te gebruiken. Het doel van de leningaanvraag via Collin is het openen van een Johnny’s Burger franchisevestiging door Zahida Sinanovic en Ibrahim Alobaidy in Eindhoven. De onderneming gaat geëxploiteerd worden in een v.o.f.

Franchisegever
De missie op korte termijn is om eind 2017 een totaal van 25 à 30 filialen te hebben. Op lange termijn is dit om ook uitbreiding binnen Europa te bereiken en in Nederland de nummer 1 te worden en te blijven in kwalitatief hoogwaardige hamburgers, die thuisbezorgd worden. Johnny’s Burger Eindhoven wordt een halal gecertificeerde vestiging van een van de snelst groeiende franchiseketen van dit moment in Nederland, die zich onderscheidt met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny’s is de authentieke, à la minute bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme, persoonlijke eetbeleving. De kracht van Johnny’s Burger Eindhoven zit hem in het triple serviceconcept: Eat in, Food to Go én delivery. Johnny’s Burger is een full franchiseformule die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau en als het moet op orderniveau. Het doel is om Johnny’s Burger Eindhoven tot het beste delivery concept in de stad te maken dat een top service kan bieden aan haar klanten. 

Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte is € 154.000,-, waarvan € 24.000,- door crediteuren en € 25.000,- uit eigen middelen ingebracht wordt: Ibrahim en Zahida brengen ieder € 12.500,- in. De overgebleven € 105.000,- is de gevraagde financiering via Collin Crowdfund. De looptijd is 60 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente bedraagt 8,0% gedurende de gehele looptijd. 

Risico
De Dun & Bradstreet score noteert een Laag risico. De Collin Credit Score is na afwaardering Voldoende. De debiteur is Johnny’s Burger Eindhoven v.o.f.. Door de gekozen rechtsvorm zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Verder wordt er een overlijdensrisicoverzekering (gelijk aan de looptijd van de lening) van € 105.000,- gesloten op beide levens, welke verpand wordt aan de investeerders van Collin.

Video Pitch

Leendoel

Het leendoel is om medio januari 2017 de franchisevestiging Johnny’s Burger te Eindhoven te openen. De lening wordt gebruikt voor de verbouwing en inrichting van de vestiging, aanschaf van apparatuur en vervoersmiddelen, huurgarantie en een lokaal marketingbudget voor het eerste jaar.

Ondernemer

Ibrahim Alobaidy (27 jaar) komt uit Oss en is momenteel werkzaam op de IT-klantenservice in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Daarvoor heeft hij bij andere bedrijven gewerkt, altijd in een service gerichte functie. Zijn passie voor het ondernemen is de voornaamste reden waarom hij een zelfstandig ondernemer wil worden. Zijn vader heeft een eigen onderneming (reisbureau) waar hij veel praktische ervaring heeft opgedaan. Na enige tijd gewerkt te hebben als IT-er voelt hij een grote innerlijke drang om een carrièreswitch te maken en voor zichzelf te gaan werken. Hij is altijd een ondernemend persoon geweest en staat bekend om zijn creatieve manier van werken. Ibrahim ziet zichzelf graag als onderdeel van de professionele Johnny’s organisatie.

Zahida Sinanovic (21 jaar) woont ook in Oss en heeft recent haar mbo-opleiding afgerond. Tijdens haar studie en in de vakantieperiodes heeft ze gewerkt als consulent in een zonnestudio en drie jaar als floormanager bij een fastfoodketen. Daarnaast heeft ze voor zichzelf een visie ontwikkeld hoe je succesvol moet ondernemen in de horeca. Ze is zich bewust van de risico’s in de horeca en heeft zich goed verdiept in de branche en de vestigingsplaats Eindhoven. Na de opening zal ze keihard meewerken op de werkvloer en zal ze er alles aan doen om de zaak van de grond te krijgen en medewerkers te stimuleren. Ze is nog jong en gaat daarom regelmatig sparren met een bevriende en ervaren horecaondernemer uit haar omgeving.

Het runnen van een horecaonderneming was een lang gekoesterde droom van Zahida en Ibrahim. In grote steden zijn vele hamburgerzaken die heerlijke hamburgers verkopen in zijn puurste vorm. De hamburger is hip en begint zijn positie te vergroten in de foodbranch. Na het bezoeken van verschillende formules wisten ze het: dit willen we ook, en Johnny’s Burger sprak ze het meeste aan. De ondernemers zijn goed met elkaar bevriend; Zahida en Ibrahim kennen elkaar 4 jaar. Ze wonen op dit moment nog bij hun ouders. In de toekomst zijn ze van plan samen te gaan wonen. Samen hebben ze als doelstelling een succesvolle onderneming op te bouwen met verschillende vestigingen. Ze weten dat het opstarten van een nieuwe zaak lastig kan zijn in het begin, maar als je een goed concept hebt zal het alleen maar beter en beter gaan. Ze zijn overtuigd van het concept van Johnny’s Burger, de ondersteuning door de franchisegever en geloven in de eigen capaciteiten

Onderneming

Onderneming
Johnny’s Burger Eindhoven is een halal gecertificeerde vestiging van een van de snelst groeiende franchiseketens van dit moment in Nederland, die zich onderscheidt met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny’s is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme, persoonlijke eetbeleving. De kracht van Johnny’s Burger Eindhoven zit hem in het triple serviceconcept: Eat in, Food to Go én delivery.

Informatie over Franchisegever
De missie op korte termijn is om eind 2017 een totaal van 25 à 30 filialen te hebben. Op de lange termijn wil men uitbreiden binnen Europa en in Nederland de nummer 1 worden en blijven in thuisbezorgde, kwalitatief hoogwaardige hamburgers. Het concept is ontstaan in Nederland in 2014 toen de oprichters met elkaar tot de conclusie kwamen dat er in Nederland geen kwalitatieve hamburgers thuisbezorgd werden. Het idee groeide uit naar Johnny’s Burger Company en staat voor de vintage hamburgerketen: old school met slow cooked hamburgers. Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising- en verpakkingswereld zijn de oprichters. Inmiddels zijn er 19 geopende vestigingen. Hiervan zijn er 4 Shop in shop: Purmerend, Amsterdam Ceintuurbaan, Haarlem; en 15 Stores: Amsterdam-Noord, Leiden, Zoetermeer, Gouda, Rotterdam Kralingen, Hoofddorp, Leidschendam, Noordwijk, Krommenie, Schiedam, Rijswijk, Alphen a/d Rijn, Nijmegen, Arnhem en Rotterdam (eat-in restaurant). Op korte termijn worden er Stores geopend in Utrecht, Groningen en Zwijndrecht. En nu in Eindhoven. 

Concept en producten
Johnny’s Burger Company maakt hamburgers alleen op bestelling. Na bereiding worden de hamburgers zo snel mogelijk bezorgd bij de klant. Het bezorggebied is bewust niet heel groot, omdat de versheid anders niet gegarandeerd kan worden, terwijl dat juist een Unique Selling Point van het bedrijf is. De openingstijden in Eindhoven zijn van 12.00 uur tot 22.00 uur, 364 dagen per jaar. Er is voor ieder wat wils, met keuze uit 10 verschillende burgers, wraps, salades en bijgerechten zoals potato wedges en twister fries. Daarnaast wordt er door de productcommissie vanuit de franchise formule elk kwartaal een nieuwe burger ontwikkeld. Ons drankenassortiment is smal maar doeltreffend. De klant heeft de keuze uit Coca-Cola, Fanta, Sprite, Ice tea, water en Red Bull. De dranken worden voorgekoeld op 5 graden Celsius zodat bij aankomst bij de klant er een frisse drank op tafel komt.

Prijs
Vaste prijzen in het hele land met als uitgangspunt dat het voor iedereen bereikbaar is. Vanaf € 9,95 is een burgermenu aan huis te verkrijgen. De bezorging is altijd gratis. Met de prijs zit het bedrijf in het laagsegment ten opzichte van professionele fooddelivery bedrijven als Domino’s Pizza en bijv. Sparerib Express. 

Plaats & Distributie
Eindhoven heeft een verzorgingsgebied van 225.000 inwoners. Het blijkt dat wanneer food delivery aanbieders als New York Pizza, Domino’s Pizza en de Sparerib Express in je buurt zitten, er een bezorgcultuur is in de regio. De vestiging aan de Keizergracht 23 in Eindhoven biedt in de nabijheid zowel horeca als exclusieve winkeltjes. Daarnaast ligt het pand om de hoek bij de bekende uitgaansstraat van Eindhoven: Stratum. In een straal van 50 meter bevinden zich winkels, kroegen, een bioscoop en een casino en een avondwinkel. In het centrum van Eindhoven is ruimte voor een take away en delivery concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgt. Tegelijkertijd is de concurrentie groot, zoals andere delivery bedrijven als Burger Business; bijna 3 km verwijderd van de locatie van Johnny’s Burger Eindhoven. Daarnaast zijn McDonald’s en lokale snackbars ook concurrenten. Johnny’s Burger onderscheidt zich door echte home made burgers. De burgers worden per bestelling bereid en niet op voorhand zoals bij de grote ketens. Tevens is het mogelijk om zelf een hamburger samen te stellen door additionele producten toe te voegen. Johnny’s Burger was de eerste professionele hamburgerketen in Nederland die hamburgers thuisbezorgt. Men hoeft de deur niet meer uit.

Distributiekanalen

  • Delivery: Via de telefoon of online heeft de klant zijn bestelling geplaatst. Op het afgesproken tijdstip wordt de maaltijd op de opgegeven locatie afgeleverd. Tijdens de bereiding van een delivery bestelling krijgt de koerier het adres door en bepaalt hij zijn route zodat snelle afhandeling gegarandeerd is. 
  • Food to Go: De klant bestelt zijn maaltijd aan de foodbar of heeft dit via de telefoon of online gedaan. Na bereiding neemt de klant het bestelde mee om het ergens anders op te eten.
  • Eat in: De klant loopt binnen en bestelt zijn maaltijd aan de foodbar. Deze wordt na bereiding opgegeten in de winkel. 

Doelgroepen
Een hamburger is een geliefd product binnen alle lagen van de bevolking tussen 10 en 60 jaar. Mannen appreciëren alle soorten hamburgers, terwijl vrouwen eerder kiezen voor de verse hamburger. Omdat Johnny’s Burger, naast de hoogste kwaliteitseisen, een halal-certificering heeft, kunnen we ook de doelgroep van moslims makkelijker bereiken. Voor de Eat-in component bestaat de doelgroep uit mensen die winkelen en boodschappen doen in de omgeving en zij die gepland hebben om te komen eten bij Johnny’s Burger. De Delivery en Food to Go componenten zijn het populairst onder alleenstaanden en tweeverdieners zonder kinderen. Door de huidige ontwikkeling vanuit de productcommissie van de franchisegever om een kindermenu in het assortiment te gaan voeren, kunnen we de doelgroep met kinderen beter bereiken. Fast food is onder de studenten erg populair. Eindhoven telt ruim 30.000 studenten- van mbo tot universiteit. Omdat studenten overal met elkaar afspreken, vormen zij een belangrijke doelgroep voor Johnny’s Burger. High Tech Campus Eindhoven is de slimste vierkante kilometer in Nederland met meer dan 140 bedrijven en instituten en zo’n 10.000 onderzoekers, ontwikkelaars en ondernemers die werken aan toekomstige technologieën en producten. Veel buitenlanders en expats; waar Johnny’s Burgers Eindhoven markt in ziet. Eindhoven heeft jaarlijks veel evenementen en trekt miljoenen toeristen met meer dan 700.000 hotelovernachtingen. Volgens het NBTC-NIPO staat Eindhoven op de 3e plaats, achter Amsterdam en Rotterdam als het gaat om “binnenlandse toeristische omzet”. Johnny’s Burger Eindhoven zal gaan inspelen op de vele evenementen in Eindhoven om zo de klanten te trekken.

Marketing 
Een groot gedeelte van de lokale marketing komt vanuit de franchisegever zelf. Bij de bestaande vestigingen worden wekelijks flyers huis aan huis verspreid in de verschillende postcodegebieden met acties die zowel landelijk als lokaal zijn gericht. Johnny’s Burger maakt gebruik van twee soorten vervoersmiddelen die ook een marketingwaarde vertegenwoordigen:

  • Bezorgscooter: De bezorgscooters hebben allemaal een witte kleur met achterop een foodbox die voorzien is van Johnny's Burgers stickers. Deze box wordt verlicht, zodat deze ook in het donker duidelijk waarneembaar is.  
  • Bezorgfiets: De bezorgfietsen hebben uiteraard ook een foodbox en de fiets is voorzien van reclame.

Online
De duidelijk herkenbare startpagina geeft de kijker direct een bepaald vertrouwen. Johnny’s Burger krijgt een retrolook van de jaren 50/60. Na het intikken van de postcode komt de bezoeker in het keuzemenu. Het keuze proces is zo simpel dat de klant met een aantal klikken klaar is met zijn of haar bestelling. Er zijn geen bezorgkosten. De klant heeft de keus uit contante betaling bij levering of direct online via IDEAL. 

App
In de App Store is de Johnny app gratis verkrijgbaar voor IOS en Android. 

Social media
De ondernemers zullen met Johnny’s Burger Eindhoven op verschillende sociale platformen verschijnen, zoals Facebook Ads, Twitter, Instagram en Google reviews.

Ambitie ondernemers
Over 2 jaar is Johnny’s Burger Eindhoven uitgegroeid tot een begrip in de stad. Er wordt een constante kwaliteit geboden en snelle bezorging. 
De kernwaarden laten zien vanuit welke basisgedachte Johnny’s Burger denkt en doet. Dit geldt voor de benadering van klanten, omgang met elkaar en op welke wijze wij de beste willen zijn.

  • Talent verwezenlijken: Johnny’s medewerkers zitten vol gekend en ongekend talent. Door deze met elkaar te ontdekken en te verbinden zijn wij in staat om elke dag te oogsten.
  • Kwaliteit: door talent te verwezenlijken komt de interne kwaliteit tot bloei en zijn wij in staat om de klant exact te leveren waar hij naar verlangt.
  • Vertrouwen: door op elkaar te kunnen rekenen en met elkaar te bouwen maken wij een (h)eerlijk product.

Structuur

organigram” class=”img-responsive

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Verbouwing en inrichting €89.500,-
Computer, software en vervoermiddelen €7.500,-
Franchise fee en marketingkosten €19.000,-
Voorraad €4.000,-
Waarborgsom huur €5.500,-
Liquide middelen en BTW * €28.500,-
Totale investering €154.000,-
Leverancierskrediet €24.000,-
Eigen inbreng €25.000,-
Lening via Collin Crowdfund € 105.000,-

* Doordat de BTW deels wordt mee gefinancierd, ontstaat na teruggave extra werkkapitaal van waaruit de aanloopkosten opgevangen kunnen worden.

Leenbedrag: € 105.000,- 
Rente: 8,0 %
Looptijd: 60 maanden, lineaire aflossing.

Risico

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteur is Johnny’s Burger Eindhoven v.o.f. met als firmanten Zahida Sinanovic en Ibrahim Alobaidy. Hiermee zijn zij beiden hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. Beide firmanten hebben geen eigen woning en hun vermogenspositie is op dit moment nihil. 
  • Er zal een lineair dalende (5 jaar) overlijdensrisicoverzekering van € 105.000,- worden gesloten op beide levens, gedurende de looptijd van de lening. Deze overlijdensrisicoverzekering zal worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet kwalificeert de onderneming met een Laag risico, ondanks het startende karakter van de onderneming.

Collin Credit Score 
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Voor de beoordeling is uitgegaan van de openingsbalans en prognoses 2017 en 2018 na financiering. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en passen bij de markt en ervaringscijfers van de franchisegever. Ze zijn opgesteld in samenwerking met de huis-accountant van de franchisegever. De andere via Collin gefinancierde vestigingen draaien conform eerdere prognoses. De overall Collin Credit Score is, na afwaardering, Voldoende.

Rentabiliteit
De vestiging in Eindhoven is voor Johnny’s Burger een nieuwe locatie, de deuren gaan eind januari 2017 open. De prognoses zijn gebaseerd op de ervaringen van andere vestigingen. Voor 2017 wordt een omzet geprognosticeerd van € 363.000,-. De verwachte genormaliseerde cashflow (na privé) komt uit op € 33.000,- met een netto cashflow overschot van € 12.000,- (score Goed). Doordat de omzet nog wel waargemaakt moet worden, hebben wij de score afgewaardeerd naar Voldoende.

Solvabiliteit
De solvabiliteit na financiering bedraagt 16% (score Voldoende) op een balanstotaal van € 154.000,-. Per ultimo 2017 zal de solvabiliteit naar verwachting stijgen naar 26% (score Ruim voldoende). Wij kwalificeren de Solvabiliteit als Voldoende. 

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa/ vlottende passiva) na financiering is 1,1 (score Voldoende). Per ultimo 2017 zal de liquiditeit naar verwachting verbeteren en komt de current ratio uit op 1,4, om vervolgens door te groeien naar 2,3. Wij beoordelen de Liquiditeit als Voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Voldoende 
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Voldoende

Extra beloning

Investeerders vanaf € 1.000,- ontvangen een kortingskaart voor 10% korting gedurende de looptijd van de lening bij bestellingen in alle vestigingen van Johnny’s Burger Company. 

De kortingskaart zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-22063 heeft € 500 geïnvesteerd.
23-12-2016 om 11:10
investeerder-22413 heeft € 500 geïnvesteerd.
23-12-2016 om 11:09
investeerder-15793 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
23-12-2016 om 11:09
investeerder-18366 heeft € 5.000 geïnvesteerd.
23-12-2016 om 11:09
investeerder-8626 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
23-12-2016 om 11:09

Ondernemer




Zahida Sinanovic en Ibrahim Alobaidy

Crowdfund Coach


Henk Beke