22426

Johnny’s Burger Krommenie

€ 90.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 99
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

15 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 19-02-2016 in 3 uur volgeschreven door 99 investeerders

Samenvatting

Johnny’s Burger Company is een take away en delivery concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgd. Tevens is de doelstelling om, waar mogelijk, biologische producten te gebruiken. 

Franchisegever
De missie op korte termijn is om eind 2016 een totaal van 25-30 filialen te hebben. Op lange termijn ook uitbreiding binnen Europa en in Nederland de nummer 1 te worden en te blijven in kwalitatief hoogwaardige hamburgers, die thuisbezorgd worden. 

Johnny’s Burger Krommenie wordt een halal gecertificeerde vestiging van de snelst groeiende franchiseketen van dit moment in Nederland die zich onderscheidt met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme, persoonlijke eetbeleving. De kracht van Johnny’s Burger zit hem in het triple serviceconcept: Eat in, Food to Go én delivery.

Ondernemer
Ik ben Roland van Leeuwen (52) uit Nieuw-Vennep, gehuwd, en ik heb 2 kinderen van 15 en 19 jaar. Na 35 jaar intensief gereisd en gewerkt te hebben met tennisprofessionals voel ik een grote innerlijke drang om een carrièreswitch te maken en voor mijzelf te gaan werken. Ik ben altijd een ondernemend persoon geweest en sta bekend om mijn creatieve en innovatieve manier van werken. Dit neemt niet weg dat je uiteindelijk in meer of mindere mate afhankelijk bent van je spelers of iets een succes wordt of niet. Coachen tijdens tenniswedstrijden is niet toegestaan. In mijn eigen Johnny’s is dit met het personeel wel mogelijk. Met deze switch ben ik die afhankelijkheid kwijt en komt het voor het grootste deel op mijzelf aan hoe groot het succes zal zijn als ondernemer. Een ondernemingsplan schrijven is voor mij dan ook een logisch iets, want zoals ik in de topsport geleerd heb: “Falen in de voorbereiding, is voorbereiden op het falen.”

Financieringsbehoefte

De totale investeringsbehoefte is € 110.000,-, waarvan € 15.000,- uit eigen middelen ingebracht wordt. Daarnaast wordt € 5.000,- door middel van een achtergestelde lening door mijn schoonvader ingebracht. De overgebleven € 90.000,- is de gevraagde financiering via Collin. De looptijd is 60 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente is 8%. 

Structuur

De debiteuren zijn Johnny’s Burger Krommenie B.V. en Rashdoo B.V. De holding is 100% eigenaar van werkmaatschappij, Roland is 100% eigenaar van de holding.

Risico

De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico. De Collin Credit Score is Ruim voldoende na afwaardering. De ondernemer geeft een persoonlijke borgstelling af van € 90.000,-. Daarbij zal de lening van Rolands schoonvader, meneer Bron, achtergesteld worden ten opzichte van de lening bij Collin. De debiteuren zijn Johnny’s Krommenie B.V. en de persoonlijk holding van Roland Rashdoo B.V.

Video Pitch

Leendoel

Het leendoel is het opstarten van Johnny’s Burger te Krommenie (binnen een hard franchiseformule). De lening wordt gebruikt voor de verbouwing en inrichting van de vestiging, aanschaf van apparatuur en vervoersmiddelen, huurgarantie en een lokaal marketingbudget voor het eerste jaar. 

Ondernemer

Roland van Leeuwen (52) uit Nieuw-Vennep is gehuwd en heeft 2 kinderen van 15 en 19 jaar. Na 35 jaar intensief gereisd en gewerkt te hebben met tennisprofessionals voel ik een grote innerlijke drang om een carrièreswitch te maken en voor mijzelf te gaan werken. Ik ben altijd een ondernemend persoon geweest en sta bekend om mijn creatieve en innovatieve manier van werken. Dit neemt niet weg dat je uiteindelijk in meer of mindere mate afhankelijk bent van je spelers of iets een succes wordt of niet. Coachen tijdens tenniswedstrijden is niet toegestaan. In mijn eigen Johnny’s Burger is dit met het personeel wel mogelijk. Met deze switch ben ik die afhankelijkheid kwijt en komt het voor het grootste deel op mijzelf aan hoe groot het succes zal zijn als ondernemer. Een ondernemingsplan schrijven is voor mij dan ook een logisch iets, want zoals ik in de topsport geleerd heb: “Falen in de voorbereiding, is voorbereiden op het falen.”

Sterke punten

  • Gedrevenheid: ik werk graag hard aan mijn doelen op weg naar succes. Ik zet ideeën om in actie en stop niet voordat iets klaar is.
  • Creatief: ik besteed veel tijd en onderzoek aan nieuwe ideeën en inzichten. Problemen bekijk ik van verschillende kanten om tot een voor mij logische oplossing te komen.
  • Zelfverzekerd: ik geloof in mijn kracht, wie ik ben en waar ik voor sta en straal dat uit op een natuurlijke manier.

Ik ben zolang als het nodig is 7 dagen per week nadrukkelijk aanwezig. De belangrijkste taken zullen, zeker in het begin, vooral het werven, het trainen en coachen van personeel zijn, naast de normale taken behorend bij het runnen van een eigen zaak zoals inkoop, marketing, administratie en bijspringen waar nodig. Mijn vrouw zal drie dagen per week aanwezig zijn en op andere dagen ook vanuit huis meewerken.

Onderneming

Ik zie een grote potentie in de bezorgdienst en het afhalen van hoogwaardige kwalitatieve hamburgers. Johnny’s Burger Company is de eerste Nederlandse franchiseformule die als doel heeft hoogwaardige, kwalitatieve en smaakvolle hamburgers voor bezorging en afhalen te maken. Het vlees dat Johnny’s Burger gebruikt, is traceerbaar tot bij de boer en 100% halal zonder toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen. De burgers worden met de hand gevormd en langzaam gebakken op een grillplaat. Het zijn dus geen droge schijven die op een lopende band verhit worden, maar sappige burgers die nooit perfect rond zijn, belegd met producten uit de regio: Slow cooked fastfood. De bereidingstijd is hierdoor iets langer dan men gewend is bij bijvoorbeeld de grote bestaande ketens, maar de smaak is veel beter. Johnny’s Burger Krommenie wordt een halal gecertificeerde vestiging van de snelst groeiende franchiseketen van dit moment in Nederland. Ze onderscheidt zich met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme persoonlijke eetbeleving. De kracht van Johnny’s Burger zit hem in het triple serviceconcept: Eat in, Food to Go én Delivery.

Informatie over Franchisegever
De missie op korte termijn is om eind 2016 een totaal van 25-30 filialen te hebben. Op de lange termijn wil men uitbreiden binnen Europa en in Nederland de nummer 1 worden en blijven in thuisbezorgde, kwalitatief hoogwaardige hamburgers. Het concept is ontstaan in Nederland in 2014 toen de oprichters met elkaar tot de conclusie kwamen dat er in Nederland geen kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgd werden. Het idee groeide uit naar Johnny’s Burger Company en staat voor de vintage hamburgerketen: old school met slow cooked hamburgers. Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising en verpakkingswereld, zijn de oprichters.

Inmiddels zijn er 11 geopende vestigingen. Hiervan zijn er 4 Shop in shop: Purmerend, Amsterdam Ceintuurbaan, Haarlem; en 7 Stores: Amsterdam Noord, Leiden, Zoetermeer, Gouda, Rotterdam Kralingen, Hoofddorp, Leidschendam, Noordwijk. Op (zeer) korte termijn woorden er Stores geopend in Schiedam, Krommenie, Rijswijk, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Alphen, Waddinxveen, Arnhem en Rotterdam (eat-in restaurant). Ter ondersteuning van de vestigingen maken ze gebruik van een zeer geavanceerd online bestel- en volgsysteem. Hiermee kunnen ze de individuele vestigingen tot op detailniveau coachen.

Concept
Johnny’s Burger Company maakt hamburgers alleen op bestelling. Na bereiding worden de hamburgers zo snel mogelijk bezorgd bij de klant. Het bezorggebied is bewust niet heel groot, omdat de versheid anders niet gegarandeerd kan worden, terwijl dat juist een Unique Selling Point van het bedrijf is. De minimale openingstijden zijn van 16.00 uur tot 22.00 uur, 364 dagen per jaar. We hebben voor ieder wat wils: met keuze uit 10 verschillende burgers, wraps, salades en bijgerechten zoals potato wedges en twister fries. Daarnaast wordt er door de productcommissie vanuit de Franchiseformule elk kwartaal een nieuwe burger ontwikkeld. Ons drankenassortiment is smal maar doeltreffend. De klant heeft de keuze uit Coca-Cola, Fanta, Sprite, Ice tea, Water en Red Bull. De dranken worden voorgekoeld op 5 graden Celsius zodat bij aankomst bij de klant er een frisse drank op tafel komt. Bij Johnny’s Burger Krommenie kunnen klanten ook genieten van topkoffie, bereid door een Barista met een halfautomaat espressomachine.

Prijs
Vaste prijzen in het hele land met als uitgangspunt dat het voor iedereen bereikbaar is. Vanaf € 9,95 is een burgermenu aan huis te verkrijgen. De bezorging is altijd gratis. Met de prijs zitten wij in het laagsegment ten opzichte van andere professionele fooddelivery bedrijven als New York Pizza en de Sparerib Express. 

Lokale markt 
Krommenie heeft samen met de plaatsen Assendelft, Wormerveer en Westzaan een verzorgingsgebied van ruim 54.000 inwoners mét een grote Vinex-wijk. In 2016 komen hier nog eens 1.374 nieuwbouwwoningen bij. De grootste bezorggebieden liggen allemaal in een straal van 3,5 km. Het is een wetmatigheid dat, wanneer fooddelivery aanbieders als New York Pizza (2x) en de Spareribs Express in je buurt zitten, er een bezorgcultuur is in deze regio. De vestiging ligt op een zichtlocatie in een drukke winkelstraat. Tegenover Johnny’s Burger bevindt zich de Hema en als buurman heeft het de Zeeman. Ook andere grote ketens bevinden zich binnen een afstand van 50 meter van Johnny’s Burger. Er is parkeermogelijkheid (blauwe zone) rondom het pand. Er is de hele dag veel traffic op deze weg, zowel auto’s, fietsers als voetgangers. Leveranciers kunnen voor de deur laden en lossen. 

Marketing
De aankleding van het winkelfront is herkenbaar, uitdagend en duidelijk waarneembaar vanaf de weg. Dagelijks rijdt er veel verkeer rondom de vestiging. Er is ook enorm veel traffic op de fiets en te voet door de aanwezigheid van grote landelijke ketens. We maken gebruik van 3 vervoersmiddelen die ook een marketingwaarde vertegenwoordigen door de aangebrachte reclame-uitingen: de bedrijfsauto, de bezorgscooter en de bezorgfiets.

Concurrentie
Directe concurrenten zijn de andere professionele delivery bedrijven: New York Pizza Krommenie, New York Pizza Wormerveer en de Sparerib Express Wormerveer. Door hun langjarige en landelijke dekking zijn ze inmiddels betrouwbare spelers op de markt. De indirecte concurrenten zijn:

  • De Admiraal. Een regionaal cateringbedrijf in de snacksector dat in het weekend met 4 scooters bezorgt in de regio.
  • Meerdere regionale eetgelegenheden die met max. 2 scooters op drukke tijden rijden met een assortiment in de breedte.

Ik ben van mening dat wij als fooddelivery bedrijven elkaar eerder versterken en aanvullen, dan beconcurreren met bijvoorbeeld lage prijsstellingen. Kijk naar food-etages in winkelcentra en meerdere schoenenwinkels in de Kalverstraat bij elkaar. Wij zijn erbij gebaat als de consument meer keus heeft.

Doelgroepen
Een hamburger is een geliefd product binnen alle lagen van de bevolking tussen 10 en 60 jaar. Mannen appreciëren alle soorten hamburgers terwijl vrouwen eerder kiezen voor de verse hamburger. Omdat Johnny’s Burger, naast de hoogste kwaliteitseisen, een halal-certificering heeft, kunnen we ook de doelgroep van moslims makkelijker bereiken. Voor de Eat-in component bestaat de doelgroep uit mensen die winkelen en boodschappen doen in de omgeving en zij die gepland hebben om te komen eten bij Johnny’s Burger. De Delivery en Food to Go componenten zijn het populairst onder alleenstaanden en tweeverdieners zonder kinderen. Door de huidige ontwikkeling vanuit de franchisegever om een kindermenu in het assortiment te gaan voeren kunnen we de doelgroep van samenwonenden met kinderen beter bereiken.

Ambitie ondernemer
Tussen nu en 3 jaar wil ik in 5 verschillende gebieden een Johnny’s Burger hebben volgens navolgende planning:

  • 1e kwartaal 2016 1 in Krommenie.
  • 4e kwartaal 2016 2 in Heemskerk.
  • 3e kwartaal 2017 3 in Zaandam.
  • 2e kwartaal 2018 4 in Heerhugowaard.
  • 1e kwartaal 2019 5 in Alkmaar.

Dit ga ik realiseren door:

  • Kwaliteit in ALLES wat we doen. Dat begint en eindigt met de kwaliteit van de interactie tussen personeel en de klant. Daartussenin zit ons unieke product. Bij werving van personeel zal dit centraal staan. Personeel wordt intern opgeleid en bijgestuurd. Dit is essentieel omdat bij de start van de voorbereiding op mijn 2e Johnny’s vestiging ik een filiaalmanager nodig heb zonder kwaliteitsverlies bij Johnny’s Burger Krommenie.
  • Geld verdienen is niet het hoofddoel, maar is het middel om te groeien en te investeren in de opbouw van de volgende Johnny’s Burger vanuit mijn Holding Rashdoo B.V.

De planning is natuurlijk afhankelijk van succes en beschikbaarheid van een goede locatie.

Structuur
De debiteuren zijn Johnny’s Burger Krommenie B.V. en Rashdoo B.V. De holding is 100% eigenaar van werkmaatschappij, Roland is 100% eigenaar van de holding.

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht 

Verbouwing

€ 22.000,-

Inventaris, inrichting, vervoersmiddelen

€ 31.000,-

Voorraad en werkkapitaal

   € 27.000,-

Franchise Fee, huurgarantie en BTW

€ 30.000,-

Totaal

€ 110.000,-

Eigen inbreng en achtergestelde lening

€ 20.000,-

Lening via Collin

€ 90.000,-

Leenbedrag: € 90.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 60 maanden, lineaire aflossing

Risico

Zekerheden 

  • Persoonlijke borgstelling voor een bedrag van € 90.000,- door R.G.M. van Leeuwen.
  • Achterstelling van de bestaande lening van € 5.000,- door Hendrik Bron.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico, aangezien het een startende onderneming betreft.

Collin Credit Score 
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Voor de beoordeling is uitgegaan van de prognose 2016 na financiering, rentebetalingen en aflossingen op de lening via Collin. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en passend bij het verzorgingsgebied, de branche en ervaringscijfers van de franchisegever. Ze zijn opgesteld in samenwerking met BDO-accountants.

Rentabiliteit
De ondernemer kent de locatie goed (familie) en stuurt aan op een buurtfunctie met uitbreiding van de activiteiten, buiten de hamburgers. Dit is niet meegenomen in prognose. De omzet is begroot op ruim € 300.000,- met een netto cashflow overschot (na aflossing en rente) van € 31.000,-. Hiermee komt de rentabiliteit op een score Excellent, die vanwege het startende karakter afgewaardeerd wordt naar Ruim voldoende.

Solvabiliteit
Op de openingsbalans bedraagt de solvabiliteit 20% met een balanstotaal van € 111.000,-. Dit geeft de score Voldoende. Na het behalen van de resultaten in 2016 zal het eigen vermogen door winsttoevoeging en aflossingen snel stijgen. Er wordt een verdubbeling verwacht van de solvabiliteit naar 40% eind 2016. Voorzichtigheidshalve wordt de score Voldoende van de openingsbalans na kredietverlening aangehouden.

Liquiditeit
De vlottende activa betreffen voornamelijk liquide middelen. Door de aard van het bedrijf, met de vele contante en pinbetalingen, is de kans minimaal dat er oninbare debiteurenposten ontstaan. De liquiditeitsprognose geeft ook een prima liquide positie aan voor de komende jaren. De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) is minimaal 1,3. Hiermee komt de score op Ruim voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Alle investeerders vanaf € 1000,- krijgen een kortingskaart voor 10% korting bij elke vestiging van Johnny’s Burger Company gedurende de looptijd van de lening.

De waardebon waarmee de kortingskaart aangevraagd kan worden, zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
19-02-2016 om 13:03
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
19-02-2016 om 13:02
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
19-02-2016 om 12:53
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
19-02-2016 om 12:50
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
19-02-2016 om 12:46

Reacties

P.F. Verhaar
19-02-2016 11:31
is de vestiging in Krommenie onderdeel van een bestaande franchise formule (en wie is daarvan de eigenaar) of moet die nog worden opgebouwd?

R.G.M. van Leeuwen
19-02-2016 11:37
Is een onderdeel van een bestaande franchise formule Met inmiddels 13 vestigingen. Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising en verpakkingswereld, zijn de oprichters.
Investeerder – 1980
19-02-2016 11:55
Bij de opening van het filiaal in Noordwijk zag ik de rijen staan voor de deur… goed concept, snelle service, lekkere burgers. Veel succes!

R.G.M. van Leeuwen
19-02-2016 12:08
Dank je wel! Noordwijk draait als een speer.

Ondernemer




Roland van Leeuwen

Crowdfund Coach


Henk Beke