22433

Johnny’s Burger Schiedam

€ 55.000  |  8,0% rente  |  48 maanden  Investeerders: 66
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

2 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 29-02-2016 in 1 uur volgeschreven door 66 investeerders

Samenvatting

Johnny’s Burger Company is een take away en delivery concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgd. Tevens is de doelstelling om, waar mogelijk, biologische producten te gebruiken. Het doel van de lening aanvraag via Collin is het openen van een Johnny’s Burger franchisevestiging door Volkan Dursun in Schiedam.

Franchisegever
De missie op korte termijn is om eind 2016 een totaal van 25-30 filialen te hebben. Op lange termijn ook uitbreiding binnen Europa en in Nederland de nummer 1 te worden en te blijven in kwalitatief hoogwaardige hamburgers, die thuisbezorgd worden. 

Johnny’s Burger Schiedam wordt een halal gecertificeerde vestiging van de snelst groeiende franchiseketen van dit moment in Nederland die zich onderscheidt met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme, persoonlijke eetbeleving. De kracht van Johnny’s Burger Schiedam zit hem in het triple serviceconcept: Eat in, Food to Go én delivery.

Ondernemer
Volkan Dursun (30 jaar) is geboren en getogen in Leiden. Hij is een jonge, ambitieuze ondernemer met grote affiniteit voor take away en delivery. Hij heeft jaren horeca-ervaring en is de laatste 3 jaar filiaalmanager bij een grote landelijke pizzaketen in Schiedam. In deze functie heeft hij alle ins en outs geleerd die nodig zijn voor het succesvol runnen van een horecaonderneming. Met volle inzet, hard werken en goede local store marketing heeft hij een omzetgroei van 35% kunnen realiseren. Inmiddels is het de sterkst groeiende zaak binnen de organisatie. De kennis en ervaring die hij heeft opgebouwd bij een professionele franchiseorganisatie heeft hem geïnspireerd en gemotiveerd om nu een eigen horecaonderneming te beginnen.

Financieringsbehoefte

De totale investeringsbehoefte is € 88.000,-, waarvan € 33.000,- uit eigen middelen ingebracht wordt. De overgebleven € 55.000,- is de gevraagde financiering via Collin. De looptijd is 48 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente is 8%. 

Structuur

De debiteuren zijn Johnny’s Burger Schiedam B.V. en V. Dursun Holding B.V. De holding is 100% eigenaar van de werkmaatschappij, Volkan Dursun is 100% eigenaar van de holding. Deze structuur is opgericht om de beoogde groei in goede banen te kunnen leiden, waarbij overzicht tussen de verschillende filialen gewaarborgd blijft.

Risico

De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico. De Collin Credit Score is Ruim voldoende na afwaardering. De ondernemer geeft een persoonlijke borgstelling af van € 55.000,-. De debiteuren zijn Johnny’s Burger Schiedam B.V. en de persoonlijke holding V. Dursun Holding B.V.

Video Pitch

Leendoel

Het leendoel is het opstarten van Johnny’s Burger te Schiedam (binnen een hard franchiseformule).
De lening wordt gebruikt voor de verbouwing en inrichting van de vestiging, aanschaf van apparatuur en vervoersmiddelen, huurgarantie en een lokaal marketingbudget voor het eerste jaar.

Ondernemer

Volkan Dursun (30) is geboren en getogen in Leiden. Hij is een jonge, ambitieuze ondernemer met grote affiniteit voor take away en delivery. Hij heeft jaren horeca-ervaring en is de laatste 3 jaar filiaalmanager bij een grote landelijke pizzaketen in Schiedam. In deze functie heeft hij alle ins en outs geleerd die nodig zijn voor het succesvol runnen van een horecaonderneming. Met volle inzet, hard werken en goede local store marketing heeft hij een omzetgroei van 35% kunnen realiseren. Inmiddels is het de sterkst groeiende zaak binnen de organisatie. De kennis en ervaring die hij heeft opgebouwd bij een professionele franchiseorganisatie heeft hem geïnspireerd en gemotiveerd om een eigen horecaonderneming te beginnen.

Volkan: “Het runnen van een eigen hamburgerzaak stond al lange tijd hoog op mijn lijst. In de grote steden, zoals Amsterdam, zijn vele hamburgerzaken die heerlijke hamburgers verkopen in zijn puurste vorm. De hamburger is hip en begint zijn positie te vergroten in de foodbranche. Na het bezoeken van vele zaken wist ik het: Dit wil ik ook! Ik kwam in contact met Johnny’s Burger Company en zag een kans die ik moest grijpen. De burgers zijn niet alleen lekker, ze worden ook thuisbezorgd. Een groot gat in de markt, die deze organisatie zal opvullen. De ervaring met een bezorgdienst heb ik immers ook op zak. Ook door het feit dat Johnny’s Burger Company 100% halal is, was het voor mij snel duidelijk dat dit de franchiseorganisatie is waarmee ik aan de slag wil. Mijn ervaring in Schiedam heeft geleerd dat Halal producten heel belangrijk zijn in Schiedam. Ik ben ervan overtuigd dat Johnny’s Burger Schiedam een groot succes zal worden.”

Onderneming

“Als ondernemer met een grote ervaring in de delivery en take-away markt van maaltijden zie ik zeer grote potentie in de bezorgdienst en het afhalen van hoogwaardige kwalitatieve hamburgers. Het Johnny’s Burger concept biedt dit en is onderscheidend in haar werkwijze. Bij Johnny’s Burger worden de hamburgers authentiek bereid in tegenstelling tot de grote hamburgerketens. Hierdoor is het product onderscheidend en smaakvoller!” 

Johnny’s Burger Schiedam wordt een halal gecertificeerde vestiging van de snelst groeiende franchiseketen van dit moment in Nederland die zich onderscheidt met een exclusief assortiment in de diepte. Uniek aan de burgers van Johnny is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme, persoonlijke eetbeleving. De kracht van Johnny’s Burger Schiedam zit hem in het triple serviceconcept: Eat in, Food to Go én delivery.

Informatie over Franchisegever
De missie op korte termijn is om eind 2016 een totaal van 25-30 filialen te hebben. Op de lange termijn wil men uitbreiden binnen Europa en in Nederland de nummer 1 worden en blijven in thuisbezorgde, kwalitatief hoogwaardige hamburgers. Het concept is ontstaan in Nederland in 2014 toen de oprichters met elkaar tot de conclusie kwamen dat er in Nederland geen kwalitatieve hamburgers thuisbezorgd werden. Het idee groeide uit naar Johnny’s Burger Company en staat voor de vintage hamburgerketen: old school met slow cooked hamburgers. Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising en verpakkingswereld, zijn de oprichters.

Inmiddels zijn er 11 geopende vestigingen. Hiervan zijn er 4 Shop in shop: Purmerend, Amsterdam Ceintuurbaan, Haarlem; en 7 Stores: Amsterdam Noord, Leiden, Zoetermeer, Gouda, Rotterdam Kralingen, Hoofddorp, Leidschendam, Noordwijk. Op (zeer) korte termijn woorden er Stores geopend in Schiedam, Krommenie, Rijswijk, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Alphen, Waddinxveen, Arnhem en Rotterdam (eat-in restaurant).

Concept
Johnny’s Burger Company maakt hamburgers alleen op bestelling. Na bereiding worden de hamburgers zo snel mogelijk bezorgd bij de klant. Het bezorggebied is bewust niet heel groot, omdat de versheid anders niet gegarandeerd kan worden, terwijl dat juist een Unique Selling Point van het bedrijf is. De minimale openingstijden zijn van 16.00 uur tot 22.00 uur, 364 dagen per jaar. 
We hebben voor ieder wat wils, met keuze uit 10 verschillende burgers, wraps, salades en bijgerechten zoals potato wedges en twister fries. Daarnaast wordt er door de productcommissie vanuit de Franchiseformule elk kwartaal een nieuwe burger ontwikkeld. Ons dranken assortiment is smal maar doeltreffend. De klant heeft de keuze uit Coca-Cola, Fanta, Sprite, Ice tea, water en Red Bull. De dranken worden voorgekoeld op 5 graden Celsius zodat bij aankomst bij de klant er een frisse drank op tafel komt.

Prijs
Vaste prijzen in het hele land met als uitgangspunt dat het voor iedereen bereikbaar is. Vanaf € 9,95 is een burgermenu aan huis te verkrijgen. De bezorging is altijd gratis. Met de prijs zitten wij in het laagsegment ten opzichte van professionele fooddelivery bedrijven als New York Pizza en de Sparerib Express.

Plaats & Distributie
Schiedam heeft een verzorgingsgebied van ruim 77.000 inwoners. De grootste bezorggebieden liggen allemaal in een straal van 3,5 km. Het is een wetmatigheid dat, wanneer fooddelivery aanbieders als New York Pizza, Domino’s Pizza en de Sparerib Express in je buurt zitten, er een bezorgcultuur is in deze regio. De vestiging ligt op een zichtlocatie rondom winkels, aan de drukste rotonde van Schiedam en tegenover een grote supermarkt. Er is gratis parkeermogelijkheid voor het pand én aan de overkant bij de supermarkt. Ons pand bevindt zich op de drukste doorgaande weg van Schiedam. In een straal van 300 meter bevinden zich 3 middelbare scholen, een station, een hotel en het ziekenhuis. Leveranciers kunnen voor de deur laden en lossen. De inrichting van de winkel zal herkenbaar in een licht Amerikaanse stijl zijn.

Concurrentie
Directe concurrenten zijn de andere professionele delivery bedrijven. Ik ben van mening dat wij als fooddelivery bedrijven elkaar eerder versterken en aanvullen, dan beconcurreren met bijvoorbeeld lage prijsstellingen. Wij zijn erbij gebaat als de consument meer keus heeft.

Doelgroepen
Een hamburger is een geliefd product binnen alle lagen van de bevolking tussen 10 en 60 jaar. Mannen appreciëren alle soorten hamburgers terwijl vrouwen eerder kiezen voor de verse hamburger. Omdat Johnny’s Burger, naast de hoogste kwaliteitseisen, een halal-certificering heeft, kunnen we ook de doelgroep van moslims makkelijker bereiken. Voor de Eat-in component bestaat de doelgroep uit mensen die winkelen en boodschappen doen in de omgeving en zij die gepland hebben om te komen eten bij Johnny’s Burger. De Delivery en Food to Go componenten zijn het populairst onder alleenstaanden en tweeverdieners zonder kinderen. Door de huidige ontwikkeling vanuit de productcommissie van de franchisegever om een kindermenu in het assortiment te gaan voeren kunnen we de doelgroep van samenwonenden met kinderen beter bereiken.

Ambitie ondernemer
Op termijn wil ik uitbreiden naar 4 tot 5 vestigingen van Johnny’s Burger. 
Wat ga ik doen:

  • Kwaliteit leveren. Dat begint en eindigt met de kwaliteit van de interactie tussen personeel en de klant. Daartussenin zit ons unieke product. Bij werving van personeel zal dit centraal staan. Personeel wordt intern opgeleid en bijgestuurd.
  • Geld verdienen is niet het hoofddoel maar het middel om te groeien, investeren in de opbouw van de volgende Johnny’s Burger. Dit zal natuurlijk pas gebeuren als er een goede locatie beschikbaar komt en er stabiliteit in de bedrijfsvoering behaald is.

Structuur
De debiteuren zijn Johnny’s Burger Schiedam B.V. en V. Dursun Holding B.V. De holding is 100% eigenaar van de werkmaatschappij, Volkan Dursun is 100% eigenaar van de holding. Deze structuur is opgericht om de beoogde groei in goede banen te kunnen leiden, waarbij overzicht tussen de verschillende filialen gewaarborgd blijft.
organigram

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Verbouwing

€ 27.000,-

Inventaris, inrichting, vervoersmiddelen, voorraad    

€ 33.000,-

Franchise Fee, huurgarantie en BTW

€ 28.000,-

Totaal

€ 88.000,-

Eigen inbreng en achtergestelde lening

€ 33.000,-

Lening via Collin

€ 55.000,-

Leenbedrag: € 55.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 48 maanden, lineaire aflossing

Risico

Zekerheden 
Persoonlijke borgstelling voor een bedrag van € 55.000,- door Volkan Dursun.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico, aangezien het een startende onderneming betreft.

Collin Credit Score 
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Voor de beoordeling is uitgegaan van de prognose 2016 na financiering, rentebetalingen en aflossingen op de lening via Collin. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en passend bij het verzorgingsgebied, de branche en ervaringscijfers van de franchisegever. Ze zijn opgesteld in samenwerking met BDO-accountants. De Collin Credit Score is Ruim voldoende na afwaardering.

Rentabiliteit
Voor de beoordeling is uitgegaan van prognoses 2016 inclusief volledige rentebetalingen en aflossingen op de lening via Collin. De ondernemer heeft bijzonder veel ervaring als bedrijfsleider van een vestiging van een landelijke Pizzaketen. Er is sprake van een goed doortimmerde prognose met ondersteuning vanuit een toonaangevend accountantskantoor. Dit gerelateerd aan de ruime ervaringsgegevens van de franchisegever leidt eind 2016, op basis van de verwachte cijfers, tot een score Goed voor de rentabiliteit. Het verwachte netto cashflowoverschot na rente en aflossingen is dan € 18.000,- bij een omzet van ruim € 360.000,-. Gezien het startende karakter wordt de score afgewaardeerd naar Ruim voldoende.

Solvabiliteit
De openingsbalans na financiering geeft de score Ruim voldoende met een solvabiliteit van 36% op een balanstotaal van € 88.000,-. Eind 2016 zal deze solvabiliteit, door aflossingen op de lening en toevoeging van de winst, stijgen naar Excellent met 59% (balanstotaal € 102.000,-). Voorzichtigheidshalve wordt de score Ruim voldoende aangehouden.

Liquiditeit
Bij de openingsbalans na financiering is de liquiditeit Ruim voldoende met een current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) van 1,2. Na het eerste jaar zal de liquiditeit volgens prognose Excellent scoren met een current ratio van 1,8. De volgende jaren zal deze naar verwachting alleen maar verbeteren. Gezien het startende karakter wordt voorzichtigheidshalve de score Ruim voldoende gehanteerd.
 
Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Investeerders vanaf € 1.000,- ontvangen een kortingskaart voor 10% korting gedurende de looptijd van de lening bij bestellingen in alle vestigingen van Johnny’s Burger Company. 

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
29-02-2016 om 11:15
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
29-02-2016 om 11:14
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
29-02-2016 om 11:14
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
29-02-2016 om 11:14
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
29-02-2016 om 11:12

Reacties

Investeerder – 1980
29-02-2016 11:13
Ervaren vent met veel kennis lokale mogelijkheden, groeiende franchise formule, beperkte looptijd. Mooie aanvraag!

Ondernemer

Volkan Dursun

Crowdfund Coach


Henk Beke