Johnny’s Burger Zwijndrecht
Samenvatting
Johnny’s Burger Company is een take away en delivery concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgt. Tevens is de doelstelling om, waar mogelijk, biologische producten te gebruiken. Het doel van deze leningaanvraag is om medio maart 2017 een tweede Johnny’s Burger franchisevestiging te openen door Volkan Dursun in Zwijndrecht. Volkan exploiteert op dit moment al een Johnny’s Burger franchisevestiging in Schiedam die ook mede via Collin is gefinancierd.
Franchisegever
Er zijn nu 19 Johnny’s Burger vestigingen in Nederland. Het plan is om eind 2018 landelijke spreiding te hebben met in totaal een 30-tal vestigingen. Op lange termijn is dit om ook uitbreiding binnen Europa te bereiken en in Nederland de nummer 1 te worden en te blijven in kwalitatief hoogwaardige hamburgers, die thuisbezorgd worden. Johnny’s Burger Zwijndrecht wordt een nieuwe vestiging van een van de snelst groeiende franchiseketen van dit moment in Nederland, die zich onderscheidt met een exclusief assortiment. Uniek aan de burgers van Johnny is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme persoonlijke eetbeleving. De kracht van de Johnny’s Burger vestigingen zit hem in het triple serviceconcept: Eat in, Food to Go én delivery. Johnny’s Burger is een full franchiseformule die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau en als het moet op orderniveau.
Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte bedraagt € 141.150,-. Hiervan wordt € 25.000,- uit eigen middelen ingebracht middels een achtergestelde lening. Crediteuren financieren een bedrag van € 8.650,-. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 107.500,-. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8% gedurende de gehele looptijd.
Risico
De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico. De Collin Credit Score is Voldoende. De debiteuren voor de financiering zijn V. Dursun Holding B.V., Johnny’s Burger Schiedam B.V. en JBC Zwijndrecht B.V. Volkan Dursun (DGA) geeft samen met zijn echtgenote een persoonlijke borgstelling af ter hoogte van € 107.500,-. Er is een overlijdensrisicoverzekering afgesloten voor een bedrag van € 107.500,- op het leven van de ondernemer. Deze wordt verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Ook de inventaris van JBC Zwijndrecht B.V. wordt verpand ten gunste van de investeerders van Collin Crowdfund. Tenslotte worden de leningen van de DGA, tezamen groot € 75.000,-, achtergesteld ten opzichte van de Collin investeerders.
Video Pitch
Leendoel
De lening wordt gebruikt voor de verbouwing en inrichting van de vestiging. Verder zal het ook gebruikt worden voor de aanschaf van apparatuur en vervoersmiddelen. Tenslotte zal de lening ook worden aangewend voor marketing in met name het eerste jaar.
Ondernemer
Volkan Dursun (31 jaar) is in 2016 getrouwd met Ebru Bingul en zij hebben geen kinderen. In 2013 is Volkan begonnen als filiaal manager bij New York Pizza Schiedam. Deze functie heeft hem alle ins en outs geleerd over het succesvol runnen van een horecaonderneming. Inmiddels is Volkan eigenaar van de Johnny’s Burger franchisevestiging in Schiedam. Deze vestiging is in mei 2016 officieel geopend. Na een aanloopperiode van circa 6 maanden draait de omzet van Schiedam boven prognose. Volkan ervaart dat de franchiseformule zich blijft ontwikkelen en dat zijn ervaringen in Schiedam worden meegenomen tot verdere verbetering van de formule. Dit sterkt hem in het geloof dat het mogelijk is om verdere uitbreiding succesvol vorm te geven. De opening van de nieuwe vestiging in Zwijndrecht ziet hij dan ook met veel vertrouwen tegemoet. Omdat Johnny’s Burger Schiedam zoals gezegd inmiddels stabiel draait, kan hij de nodige managementaandacht geven aan de opstart van Johnny’s Burger in Zwijndrecht. De opgedane ervaringen van de opstart in Schiedam kan Volkan hiervoor goed gebruiken.
Onderneming
Onderneming
De onderneming wordt geleid door Volkan Dursun die na financiering de leiding heeft over twee Johnny’s Burger franchisevestigingen. Begin 2016 is Volkan gestart met de franchisevestiging in Schiedam, destijds mede gefinancierd via Collin Crowdfund. Conform de beschreven ambitie in de pitch van Johnny’s Burger Schiedam gaat de ondernemer uitbreiden met een tweede vestiging; Johnny’s Burger Zwijndrecht.
Informatie over Franchisegever
Johnny’s Burger is een full franchiseformule die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau. Het doel is om Johnny’s Burger tot het beste delivery concept in elke vestigingsplaats te maken en een top service te bieden aan haar klanten. Het plan is om eind 2018 een totaal van zo’n 30 filialen te hebben. Op de lange termijn wil men uitbreiden binnen Europa en in Nederland de nummer 1 worden en blijven in thuisbezorgde, kwalitatief hoogwaardige hamburgers. Het concept is in 2014 ontstaan in Nederland toen de oprichters samen tot de conclusie kwamen dat er in Nederland geen kwalitatieve hamburgers thuisbezorgd werden. Het idee groeide uit naar Johnny’s Burger Company en staat voor de vintage hamburgerketen: old school met slow cooked hamburgers. De oprichters zijn Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising en verpakkingswereld. Inmiddels zijn er 19 geopende vestigingen. Hiervan zijn er 3 Shop in shop: Purmerend, Amsterdam Ceintuurbaan en Haarlem; en 16 Stores: Amsterdam-Noord, Leiden, Zoetermeer, Gouda, Rotterdam Kralingen, Hoofddorp, Leidschendam, Noordwijk, Krommenie, Schiedam, Rijswijk, Alphen a/d Rijn, Nijmegen, Arnhem, Eindhoven en Rotterdam (eat-in restaurant). Op korte termijn worden er Stores geopend in Almere, Utrecht en Groningen en nu dus in Zwijndrecht.
Concept en producten
Johnny’s Burger Company maakt hamburgers alleen op bestelling. Na bereiding worden de hamburgers zo snel mogelijk bezorgd bij de klant. Het bezorggebied is bewust niet heel groot, omdat de versheid anders niet gegarandeerd kan worden, terwijl dat juist een Unique Selling Point van het bedrijf is. De openingstijden in Zwijndrecht zijn van 12.00 uur tot 22.00 uur, 364 dagen per jaar. Er is voor ieder wat wils, met keuze uit 10 verschillende burgers, wraps, salades en bijgerechten zoals potato wedges en twister fries. Daarnaast wordt er door de productcommissie vanuit de Franchiseformule elk kwartaal een nieuwe burger ontwikkeld. Het drankenassortiment is smal maar doeltreffend. De klant heeft de keuze uit Coca-Cola, Fanta, Sprite, Ice tea, Chaudfontaine water en Red Bull. De dranken worden voorgekoeld op 5 graden Celsius zodat bij aankomst bij de klant er een frisse drank op tafel komt.
Prijs
Johnny’s Burger werkt met vaste prijzen in het hele land, met als uitgangspunt dat het voor iedereen bereikbaar is. Vanaf € 9,95 is een burgermenu aan huis te verkrijgen. De bezorging is altijd gratis binnen het verzorgingsgebied. Met de prijs zit de onderneming in het lagere segment ten opzichte van Domino’s Pizza en Sparerib Express.
Plaats en distributie
Zwijndrecht heeft een verzorgingsgebied van 44.500 inwoners. Johnny’s Burger Zwijndrecht komt naast het treinstation. Het station van Zwijndrecht kent circa 6.000 reizigers per dag. Mede door deze passanten heeft Johnny’s Burger Zwijndrecht de potentie om een begrip en een herkenningspunt te worden. Maar ook de bewoners in de buurt vormen een belangrijke doelgroep. De buurt kent veel bedrijvigheid, variërend van ambachtelijke bedrijven tot creatieve professionals. Een take away en delivery concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgt is er nog niet. Johnny’s Burger voegt dus echt iets toe aan deze wijk. Johnny’s Burger onderscheidt zich door echte home made burgers. De burgers worden per bestelling bereid en niet op voorhand, zoals bij de grote ketens. Tevens is het mogelijk om zelf een hamburger samen te stellen door additionele producten toe te voegen. Johnny’s Burger is de eerste professionele hamburgerketen in Nederland die hamburgers thuisbezorgt. Men hoeft de deur niet meer uit.Een hamburger is een geliefd product binnen alle lagen van de bevolking tussen 10 en 60 jaar. Mannen appreciëren alle soorten hamburgers, terwijl vrouwen eerder kiezen voor de verse hamburger. Omdat Johnny’s Burger, naast de hoogste kwaliteitseisen, een halal-certificering heeft, kunnen we ook de doelgroep van moslims makkelijker bereiken. Voor de Eat-in component bestaat de doelgroep uit mensen die winkelen en boodschappen doen in de omgeving en zij die gepland hebben om te komen eten bij Johnny’s Burger. De Delivery en Food to Go componenten zijn het populairst onder alleenstaanden en tweeverdieners zonder kinderen.
Distributiekanalen
- Delivery: Via de telefoon of online heeft de klant zijn bestelling geplaatst. Op het afgesproken tijdstip wordt de maaltijd op de opgegeven locatie afgeleverd. Tijdens de bereiding van een delivery bestelling krijgt de koerier het adres door en bepaalt hij zijn route zodat snelle afhandeling gegarandeerd is.
- Food to Go: De klant bestelt zijn maaltijd aan de foodbar of heeft dit via de telefoon of online gedaan. Na bereiding neemt de klant het bestelde mee om het ergens anders op te eten.
- Eat in: De klant loopt binnen en bestelt zijn maaltijd aan de foodbar. Deze wordt na bereiding opgegeten in de winkel.
Marketing
Een groot gedeelte van de lokale marketing komt vanuit de franchisegever zelf. Bij de bestaande vestigingen worden wekelijks flyers huis aan huis verspreid in de verschillende postcodegebieden, met acties die zowel landelijk als lokaal zijn gericht. Johnny’s Burger maakt gebruik van twee soorten vervoersmiddelen die ook een marketingwaarde vertegenwoordigen:
- Bezorgscooter: De bezorgscooters hebben allemaal een witte kleur met achterop een foodbox die voorzien is van Johnny's Burgers stickers. Deze box wordt verlicht zodat deze ook in het donker duidelijk waarneembaar is.
- Bezorgfiets: De bezorgfietsen hebben uiteraard ook een foodbox en de fiets is voorzien van reclame.
Online/App
De duidelijk herkenbare startpagina geeft de kijker direct een bepaald vertrouwen. Johnny’s Burger krijgt een retrolook van de jaren ‘50/’60. Het keuze proces is zo simpel dat de klant met een aantal klikken klaar is met zijn of haar bestelling. Er zijn geen bezorgkosten. De klant heeft de keuze uit contante betaling bij levering of direct online via iDEAL.
Social media
De ondernemers zullen met Johnny’s Burger Zwijndrecht op verschillende sociale platformen verschijnen, zoals Facebook Ads, Twitter, Instagram en Google reviews.
Ambitie ondernemers
Over 2 jaar is Johnny’s Burger in Zwijndrecht uitgegroeid tot een begrip in de stad. Er wordt een constante kwaliteit geboden en snelle bezorging. De kernwaarden laten zien vanuit welke basisgedachte Johnny’s Burger denkt en doet.
- Talent verwezenlijken: Johnny’s medewerkers zitten vol gekend en ongekend talent. Door deze met elkaar te ontdekken en te verbinden is Johnny’s Burger in staat om elke dag te oogsten.
- Kwaliteit: door talent te verwezenlijken komt de interne kwaliteit tot bloei en is Johnny’s Burger in staat om de klant exact te leveren waar hij naar verlangt.
- Vertrouwen: door op elkaar te kunnen rekenen en met elkaar te bouwen maakt Johnny’s Burger een (h)eerlijk product.
Structuur
Financieringsbehoefte
De vestiging Zwijndrecht wordt turnkey opgeleverd, waardoor er geen risico op overschrijding van kosten is. De verhuurder is overtuigd van het succes van Johnny’s Burger Zwijndrecht en heeft geen borgsom/bankgarantie voor de huur gevraagd. Omdat het de tweede Johnny’s Burger vestiging is van Volkan Dursun, hoeft hij geen franchise entree fee te betalen.
Investeringsoverzicht
Verbouwing | € 55.000,- |
Installaties en inventaris | € 27.500,- |
Vervoermiddelen en voorraad | € 7.500,- |
Marketingkosten | € 20.000,- |
Liquide middelen en btw | € 31.150,- |
Totale investering | € 141.150,- |
Leverancierskrediet | € 8.650,- |
Achtergestelde lening ondernemer | € 25.000,- |
Lening via Collin Crowdfund | € 107.500,- |
Leenbedrag: € 107.500,-
Rente: 8,0%
Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing.
Lopende financieringen
De vestiging in Schiedam is mede gefinancierd middels een 4-jarige lening van € 55.000,- door Collin Crowdfund. Het uitstaande saldo op deze lening bedraagt ongeveer € 42.000,- en de debiteur is haar betalingsverplichtingen tot dusverre altijd nagekomen .
Risico
Zekerheden en voorwaarden
- De debiteuren zijn V. Dursun Holding B.V., Johnny’s Burger Schiedam B.V. en JBC Zwijndrecht B.V.
- Volkan Dursun geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 107.500,-. Deze borgstelling heeft op dit moment een morele waarde.
- Er is een overlijdensrisicoverzekering afgesloten op het leven van Volkan Dursun ter hoogte van € 107.500,- gelijk aan de looptijd van de lening. De verzekering zal worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
- De inventaris van JBC Zwijndrecht B.V. zal worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund inclusief een terugkoopverklaring van de franchisegever.
- De nieuwe lening van Volkan Dursun ter hoogte van € 25.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Op deze lening wordt pas vanaf 1-2-2020 afgelost in 48 maandelijkse termijnen. De rente van 4% wordt wel jaarlijks betaald.
- De bestaande lening van Volkan Dursun ter hoogte van € 17.500,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Op deze lening wordt pas vanaf 31-1-2020 afgelost in 48 maandelijkse termijnen. De rente van 4% wordt wel jaarlijks betaald.
- De bestaande lening van Volkan Dursun ter hoogte van € 32.500,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Op deze lening wordt pas vanaf 31-1-2019 afgelost in 48 maandelijkse termijnen. De rente van 4% wordt wel jaarlijks betaald.
Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico voor V. Dursun Holding B.V. Voor Johnny’s Burger Schiedam B.V. en JBC Zwijndrecht B.V. geldt op dit moment een Verhoogd risico. Voor deze aanvraag hanteren wij een Verhoogd risico.
Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is mede gebaseerd op de geconsolideerde balans na investering, de gerealiseerde jaarcijfers 2016 van de vestiging Schiedam en de gecombineerde prognoses 2017 en 2018 van de nieuwe vestiging Zwijndrecht en de bestaande vestiging Schiedam. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en passen bij de markt en ervaringscijfers van de franchisegever. Ze zijn opgesteld in samenwerking met de accountant van de franchisegever. De andere via Collin gefinancierde vestigingen draaien grotendeels conform eerdere prognoses. De overall Collin Credit Score is Voldoende.
Rentabiliteit
Voor 2017 wordt er een geconsolideerde omzet (2 vestigingen) geprognosticeerd van € 803.000,- en een genormaliseerde cashflow van € 62.000,-. Na aflossing van de lopende leningen bij Collin Crowdfund resteert er voor 2017 een verwacht netto cashflow overschot van € 21.000,- (Goed).
Zwijndrecht
De vestiging in Zwijndrecht is een nieuwe locatie en gaat medio maart 2017 open. De verwachte omzet voor het eerste jaar komt uit op € 382.500,- met een resultaat na belasting van € 8.000,-. Voor het tweede jaar wordt er een omzet verwacht van € 420.000,- met een resultaat na belasting van € 28.000,-. De prognoses zijn gebaseerd op ervaringsgetallen van de franchisegever op de reeds geopende filialen.
Schiedam
De vestiging in Schiedam is een bestaande locatie en is op 25 mei 2016 geopend. Inmiddels presteert deze vestiging boven prognose. Bij het extrapoleren van de gerealiseerde eerste 8 maanden (juni 2016 tot en met januari 2017) naar een 12-maandsperiode komt men uit op een omzet van ruim € 400.000,-, waar een omzet werd geprognosticeerd van € 360.000,-. Het verwachte cashflowoverschot voor het eerste jaar bedraagt € 26.000,-.
Doordat de exploitatie in de nieuwe vestiging nog wel waargemaakt moet worden, beoordelen wij de Rentabiliteit op Ruim voldoende.
Solvabiliteit
De geconsolideerde solvabiliteit (risicodragend vermogen/ balanstotaal) na financiering bedraagt 22% (Voldoende) op een balanstotaal van € 238.000,-. Per ultimo 2017 zal deze solvabiliteit naar verwachting stijgen naar 38% (Goed). Wij kwalificeren de Solvabiliteit vooralsnog als Voldoende.
Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) na financiering is 1,0 (Matig). Doordat de BTW deels wordt mee gefinancierd, ontstaat er na teruggave extra werkkapitaal waaruit de aanloopkosten opgevangen kunnen worden. Per ultimo 2017 zal de liquiditeit naar verwachting verbeteren en komt de current ratio uit op 1,4 (Ruim voldoende) om vervolgens door te groeien naar 1,9. Wij beoordelen de Liquiditeit als Voldoende.
Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Voldoende
Extra beloning
Investeerders vanaf € 1.000,- ontvangen een kortingskaart voor 10% korting gedurende de looptijd van de lening bij bestellingen in alle vestigingen van Johnny’s Burger Company.
De kortingskaart zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.