Kasteel Kerckebosch
Samenvatting
Thuiskomen en echt genieten! Kasteel Kerckebosch staat voor een toegankelijke, comfortabele en culinaire belevenis. Het managementteam zorgt ervoor dat iedere individuele gastbelevenis uniek en speciaal is, door gasten te erkennen en herkennen en de plaatsing binnen een authentiek kasteel met een moderne twist!
Het Kasteel Kerckebosch in Zeist verdient het om de welverdiende glans en regionale positie weer terug te krijgen, waar het vroeger zo bekend om stond. De ondernemers willen deze unieke kans met twee handen aangrijpen. Met het beschikbaar stellen van een groot deel eigen vermogen in combinatie met ruim 20 jaar opgedane kennis en ervaring op het gebied van hotellerie, culinaire evenementen en de financiële dienstverlening bezitten de ondernemers de juiste bagage voor deze uitdaging.
Financieringsbehoefte
Het Kasteel – dat tot voor kort werd geëxploiteerd door de Bilderberg Groep – zal vanaf januari 2015 aan zowel de buiten- als binnenzijde volledig worden gerenoveerd. De verbouwing van de binnenzijde (€ 850.000,-) is geheel gefinancierd door de eigenaar/verhuurder van het vastgoed. De gevraagde extra financiering is nodig voor extra werkkapitaal, zie financieringsbehoefte voor detailinformatie. Het leningbedrag is € 200.000,-. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. Rentevergoeding: 7,5%.
Structuur
Hotel Exploitatie Kerckebosch B.V. is eigendom van twee management echtparen met ruim 20 jaar werkervaring in de horeca sector. Via de persoonlijke holdings zijn zij elk voor 50% aandeelhouder.
De bestuurders zijn:
- Ingmar Sloothaak & Marco de Haas (OpenYourHotel Management B.V.)
- Hans van Triest & Cynthia Schell (Hans van Triest Holding B.V.)
Risico
Risico
De Dun & Bradsteetscore rapporteert de kwalificatie verhoogd risico, aangezien het een nieuw opgerichte rechtspersoon betreft, de langer bestaande bovenliggende holding OpenYourHotel Management B.V. krijgt een kwalificatie laag risico. De Collin Credit Score komt uit op voldoende.
De twee holdings tekenen volledig mee voor de financiering. Daarnaast geven de twee bestuurders beide een persoonlijke borgstelling ter hoogte van € 100.000,- af gedurende de looptijd van de lening.
Video Pitch
Leendoel
Hotel Exploitatie Kerckebosch B.V. wenst € 200.000,- op te halen via crowdfinance. Kasteel Kerckebosch heeft tot op de dag van vandaag een ‘natuurlijke drempel’ voor de regionale bewoners (imago te duur en oubollig). Het managementteam wil deze drempel wegnemen, door het kasteel voor een breed publiek toegankelijk te maken. Zowel jong als oud moet zich thuis voelen in het kasteel. Dit is ook duidelijk omschreven in het ondernemingsplan en de daarin omschreven visie en missie; “Iedere individuele gastbelevenis uniek en speciaal maken.” respectievelijk “Thuiskomen en echt genieten!”
Ondernemer
Hotel Exploitatie Kerckebosch B.V. bestaat uit twee management echtparen, welke elkaar in discipline bijzonder goed complementeren.
Hans van Triest (44) & Cynthia Schell (45)
Hans is chef-kok en verantwoordelijk voor het algemeen dagelijks management en heeft ruim 20 jaar ervaring in restaurants en internationale hotels (restaurants de Bokkedoorns, Fifteen en Herman den Blijker). Cynthia neemt marketing & strategie voor haar rekening en heeft marketing, PR en commerciële ervaring binnen entertainment en toerisme.
Al meer dan 20 jaar vormen Hans en Cynthia een gelukkig en onafscheidelijk paar. Zij hebben twee prachtige zonen, Ruben van 11 jaar en Storm van 9 jaar. Als familie vormen zij een zeer sterke basis, met het motto “iedere dag een feestje”. Een feestje voor zichzelf, maar ook zeker een feestje waar zij anderen graag deelgenoot van laten zijn.
Ingmar Sloothaak (38) & Marco de Haas (39)
Samen met Hans is Ingmar verantwoordelijk voor het algemeen dagelijks management. Marco biedt daarbij ondersteuning op financieel en procesmatig vlak. Ingmar heeft ruim 15 jaar werkervaring in de (inter)nationale gerenommeerde hotellerie. Marco is werkzaam geweest als business controller/accountant in de zakelijke dienstverlening.
Marco en Ingmar zijn al bijna tien jaar samen en sinds 08-08-’08 met elkaar getrouwd. Hun gezamenlijke motto is “be true to yourself no matter what they say”. Werk is hun grootste hobby & passie. Zij vinden het heerlijk om samen met vrienden en familie lang te tafelen en nieuwe gerechten te ontdekken. Maar ook om gasten thuis te ontvangen en ze helemaal thuis te laten voelen.
Ingmar: “We zijn trots op ons complementaire team, nu al! Bevlogen vrienden, die wij na onze jarenlange vriendschap kunnen vertrouwen en waarmee wij een gezamenlijk doel nastreven en elkaar alles gunnen.”
Onderneming
Visie
‘Iedere individuele gastbelevenis uniek en speciaal maken.’
Kasteel Kerckebosch staat voor een toegankelijke, comfortabele en culinaire belevenis. Dit kan een diner in de Bistoria of het restaurant zijn, een overnachting in het kasteel of een bruiloft/event. Maar ook een kop heerlijke vers gemaakte koffie op het terras.
Als gepassioneerde ondernemers hebben wij de schakels voor een perfect verblijf in handen. Zo laten wij een unieke en individuele op maat gemaakte beleving ontstaan. Wij blijven onze grenzen verleggen om de perfecte beleving te realiseren voor iedere gast.
Missie
‘Thuiskomen en echt genieten!’
De unieke gastbeleving binnen een authentiek Kasteel met een moderne twist is de sleutel voor ons succes. Wij hebben de passie om onze gasten te laten thuiskomen. We luisteren, vragen, creëren en maken mogelijkheden. Onze gast kan rekenen op totale ontzorging zodra men de deuren van Kasteel Kerkebosch binnenkomt. Qua culinaire invulling wordt de gast verrast met een vernieuwend concept. Onze restaurants hebben een duidelijke eigen identiteit – onderscheidend maar tegelijkertijd toegankelijk. Van een goed belegde boterham tot een echte signature dish. Met mooie streek -en waar mogelijk- biologische producten.
Historie
Ruim 111 jaar geleden ontstond Kasteel Kerckebosch. Al vanaf 1947 doet het dienst als hotel restaurant, waarvan de laatste 20 jaar onder de vlag van een keten. Voor die tijd had het Kasteel een zeer belangrijke regionale functie; feesten, partijen, ontmoetingen maar ook zondagmiddag werd bij Kasteel Kerckebosch doorgebracht. Kinderen groeiden op met mooiste herinneringen aan Kasteel ‘t Kerckebosch. Van eerste feestjes, tot de plek waar ze wekelijks hun opa en oma zagen…
Vanaf 2015 zal Kasteel Kerckebosch opnieuw deze regionale functie gaan vervullen; mensen culinair gaan beroeren. Het kasteel zal het credo – het maakt niet uit hoe lang maar hoe goed je hebt geleefd – opnieuw eer aan gaan doen.
Marktinformatie
- Prijs en beleving worden steeds belangrijker. Er is een opkomst van low-budget ketens zonder horeca of bijzondere voorzieningen. Als tegenreactie: meer beleving, thematisering, luxe of bijzondere concepten.
- Internet (online vindbaar zijn) en social media zijn van doorslaggevend belang.
- Duurzaamheid en aanwezigheid van WIFI is een hygiëne factor.
- Meer (korte) vakanties per jaar die kort van te voren worden geboekt.
- Steeds meer worden mooie locaties ingezet bij korting acties.
- Uit onderzoek van de grootste OTA (Booking.com) is gebleken dat 40% van de reizigers nog eens in een kasteel willen overnachten.
Perspectief
- De vraag in 2014 bleef gelijk aan 2013. Voor 2015 wordt een lichte stijging in vraag verwacht.
- Consumenten en bedrijven blijven kritisch over hun uitgaven en zullen minder snel in hotels overnachten.
- Aanbod logiesaccommodatie is sterk toegenomen waarbij de bezetting sterk afhankelijk is van de locatie. – Groeiende concurrentie van branchevreemde aanbieders (bijvoorbeeld AirBnB).
- Reviews worden het meest belangrijk bij het nemen van het besluit voor een boeking.
Kasteel Kerckebosch gaat werken met een uitermate innovatief systeem, waarbij de gastbeleving vanaf het moment van boeken, tijdens het verblijf en naderhand gemanaged gaat worden. Naast de beleving in het authentieke kasteel in combinatie met het culinaire hoogwaardige karakter, zal dus ook door gebruik van innovatieve systemen en actieve marketing de beleving gemaximaliseerd worden.
Concurrentiepositie
Concurrentie is op te splitsen in hotelbedrijven en het restaurantgedeelte. Het Kasteel zal vanaf januari 2015 aan zowel de buiten- als binnenzijde volledig worden gerenoveerd door HIP Studio (onder andere bekend van de restaurants van Ron Blaauw (Gastrobar in Amsterdam en Central Park in Voorburg, ’t Amsterdammertje, Restaurant Paardenburg). Hierna zal de restauratieve capaciteit circa 200 couverts bedragen (huidige aanbod 80 couverts). Dit wordt voornamelijk bereikt door het betrekken van de lounge, toevoeging van de Bistoria en actieve verkoop stijlkamer met private Dining. De verbouwing van de binnenzijde (€ 850.000,-) is, evenals renovatie aan buitenzijde, geheel gefinancierd door de eigenaar/verhuurder van het vastgoed. Het Kasteel zal turn-key worden opgeleverd aan uitbater Hotel Exploitatie Kerckebosch B.V. vastgelegd in een huurcontract met een looptijd van 20 jaar.
De directe concurrentie wordt gevormd door de hotelbedrijven die in de buurt zijn gesitueerd of een gelijkwaardige uitstraling hebben. Kasteel Kerckebosch zal extra value for money bieden door het hanteren van een prijsstelling die relatief “gunstig” is in vergelijking met de concurrentie, in combinatie met een hoogstaande culinaire belevenis en authentieke service. Het terrein en de omgeving van het Kasteel zullen actiever bij de hotelexploitatie betrokken worden.
Structuur
Financieringsbehoefte
De financieringsbehoefte ziet er op detailniveau als het volgt uit:
Waarborg ten behoeve van huur | € 88.687,- |
Inkoop Food & Beverages | € 50.000,- |
Trainingskosten | € 10.000,- |
Kosten crowdfinance campagne | € 10.000,- |
Verzekering | € 15.000,- |
IT | € 40.000,- |
Bedrijfskleding | € 17.500,- |
Oven | € 10.000,- |
Onvoorzien | € 8.813,- |
Totaal | € 250.000,- |
Eigen middelen -/- | € 50.000,- |
Gevraagde financiering | € 200.000,- |
Leenbedrag: € 200.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 48 maanden, lineaire aflossing
Zekerheden:
- Persoonlijke borgstelling I. Sloothaak a € 100.000,-
- Persoonlijke borgstelling H. van Triest a € 100.000,-
Cijfermatige onderbouwing
Mochten de kosten in een worst case scenario, ondanks dat in de begroting de omzet conservatief en de kosten progressief zijn opgenomen, toch hoger uitvallen dan hierboven beschreven, dan kunnen inkomsten vanuit andere projecten in de holding OpenYourHotel Management B.V. aangewend worden.
Op basis van de exploitatiebegroting en meerjarenbegroting, met conservatieve omzetschattingen, mede gebaseerd op de historische exploitatiecijfers van de Bilderberg Groep, is de verwachte cashflow ruim voldoende om de verplichten na te komen. Dit wordt versterkt door het volgende:
- Meewerkende management echtparen, allen met passie voor het vak en beschikkend over een groot netwerk.
- De unieke locatie.
- Het kasteel is al sinds 1947 in functie als hotel/restaurant en heeft daarmee dus al een enorme naamsbekendheid opgebouwd.
- Gebruik van geavanceerde software, om de continuïteit en controle te houden op alle bedrijfsprocessen.
Risico
Aangezien het een nieuwe activiteit betreft tekenen de aandeelhouders volledig mee in de via Collin Crowdfund verkregen lening. Daarnaast geven de ondernemers samen een persoonlijke borgstelling af voor het gehele bedrag gedurende de looptijd van de lening.
- Persoonlijke borgstelling I. Sloothaak a € 100.000,-
- Persoonlijke borgstelling H. van Triest a € 100.000,-
Tevens wordt er een non-onttrekkingsverklaring getekend welke geldig is gedurende de looptijd van de lening. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van Hotel Exploitatie Kerkebosch B.V. zullen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 30% of lager is.
D&B score
Hotel Exploitatie Kerckebosch B.V. is een nieuwe activiteit van de aandeelhouders en krijgt van Dun & Bradstreet als nieuwe rechtspersoon de risicokwalificatie verhoogd risico.
De D&B-scores van de aandeelhouders zijn als volgt:
- OpenYourHotel Management B.V.: laag risico
- Van Triest B.V. (nieuwe rechtspersoon): verhoogd risico
Collin Credit score
Rentabiliteit
De rentabiliteitsscore is berekend op basis van een gemiddelde van de prognoses van de jaren 2015 t/m 2017. De prognoses zijn opgesteld aan de hand van historische cijfers van exploitatie door Bilderberg Groep en ervaringscijfers. Prognose over het jaar 2015 geeft een vertekend beeld door enerzijds vrijstelling van huur voor de periode van drie maanden, anderzijds het gemis aan omzet tijdens de verbouwing. De opgestelde prognoses zijn realistisch en goed onderbouwd. De gemiddelde rentabiliteit over deze jaren geeft een score Ruim Voldoende, aangezien het een nieuwe activiteit betreft is deze score echter voorzichtigheidshalve bijgesteld tot Voldoende.
Solvabiliteit
In de openingsbalans komt de solvabiliteit uit op 20% (€ 50.000,- eigen inbreng versus € 250.000,- balanstotaal (200 CF). Dat zou een Voldoende impliceren. Na het eerste jaar (9 maanden exploitatie na opening 1 april) zal de solvabiliteit gegroeid zijn naar 28% wat een Ruim Voldoende zal opleveren. Aangezien de openingsbalans relatief is door snelle balansverlening en prognose nog waargemaakt moet worden is Collin Crowdfund van mening dat de solvabiliteit gewaardeerd moet worden als Matig. Daarom zullen de bovenliggende holdings meetekenen in de leningovereenkomst en de geven de ondernemers een persoonlijke borgstelling af.
Liquiditeit
In prognose scoort de liquiditeit een score van Excellent, mede doordat er geen vaste activa op de balans staan. Aangezien dit een momentopname betreft wordt deze score bijgesteld naar Ruim Voldoende.
Samenvattend:
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Matig
Liquiditeit: Ruim Voldoende
Overall: Voldoende
Waarbij aangetekend kan worden dat op alle onderdelen de scores conservatief zijn toegepast aangezien het hier een, weliswaar goed onderbouwde, prognose betreft van een startende onderneming met ervaren ondernemers.
Extra beloning
Investeerders boven de € 1.000,- euro ontvangen een gratis fles huiswijn tijdens lunch of diner in Bistoria of Restaurant. De eerste 20 investeerders die minimaal € 2.500,- investeren worden uitgenodigd voor een unieke kookworkshop door Chef-kok Hans van Triest in het Kasteel.
De uitnodiging hiervoor zal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.
Reacties
Ik kom zeker eens langs voor een zakenlunch of overnachting.