12434

KeyGames Network

€ 350.000  |  7,0% rente  |  48 maanden  Investeerders: 133
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

85 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Goed
Deze leningaanvraag is op 23-03-2015 in 4 dagen volgeschreven door 133 investeerders

Samenvatting

Al eeuwen lang worden er spelletjes gespeeld, maar de laatste tijd vindt er een verschuiving plaats. Steeds meer worden spelletjes niet meer op een pc, maar op een mobiel of tablet gespeeld. De gamingwereld zit in een transformatieproces.

KeyGames Network is een gamingbedrijf dat al tien jaar bestaat en continu investeert in nieuwe games, nieuwe concepten en nieuwe technologieën. Het is onderdeel van het bredere Orangegames, met veel meer gamingbedrijven onder één paraplu met wereldwijd bekende titels als Stratego, Governor of Poker, Sushi, Bingo, Zigiz en Gembly. KeyGames Network heeft een ijzersterk portefeuille met titels als de grootste spelletjessites van Nederland zoals www.spele.nl, www.spelletjesoverzicht.nl, en www.keygames.com. Daarnaast heeft zij ook vele succesvolle mobiele game titels zoals Plumber, Jeweljewels, Jewelspin, Duskracer, Lovetester, Mahjong, Solitaire, etc. Deze mobiele spelen hebben miljoenen downloads en miljoenen gebruikers wereldwijd.

Key Games Network investeert continu in nieuwe technologie, nieuwe games en nieuwe concepten. In de gamingwereld is het essentieel dat nieuwe games, nieuwe concepten en nieuwe technologieën snel op de markt komen. Key Games Network is financieel een uiterst gezond bedrijf, met een uiterst positieve cashflow en een positief ebitda. 

Financieringsbehoefte

KeyGames Network heeft een financieringsbehoefte van € 350.000,- om de mobiele portefeuille te versnellen. De looptijd is 4 jaar met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente is 7%. De Collin Credit Score is “Goed” en de D&B score geeft een minimaal risico aan.

Video Pitch

Leendoel

KeyGames Network wenst € 350.000,- op te halen via Collin Crowdfund. Met het opgehaalde bedrag willen zij mobiele gaming sneller laten groeien. KeyGames Network investeert reeds veel in deze groei, maar kan middels deze financiering een nog snellere groei realiseren.

Ondernemer

De twee ondernemers die aan het roer staan bij KeyGames Network zijn drs. Atilla Aytekin en ir. Umut Akpinar. Atilla Aytekin heeft Bestuurlijke Informatiekunde gestudeerd aan de economische faculteit van de Universiteit van Tilburg, waarna hij bij de internationale tak terechtkwam van Baan international. Sinds 1995 is hij ondernemer in de technologie sector en heeft hij meerdere bedrijven opgericht. Daarnaast is hij de auteur van het boek Atilla’s Dutch Dream. Umut Akpinar heeft Electrotechniek gestudeerd aan de Technische Universiteit van Delft. Alvorens hij zijn succesvolle ondernemers carrière startte vanaf 2003, heeft hij ervaring opgedaan bij onder andere Fokker en Philips Business Communications.

Beide heren hebben hun sporen ruimschoots verdiend in het ondernemerschap. Sinds 2005 bouwen ze samen aan IT en Tech bedrijven. In 2005 werd de groep Triodor Software opgericht. Triodor Software is opgericht als een internationaal bedrijf dat high-tech software ontwikkelt op basis van nearshoring in Istanbul. Het hoofdkantoor is in Amsterdam en het ontwikkelkantoor in Istanbul. Hiernaast zijn er aparte productkantoren in Leersum en Michigan, Amerika. Triodor Software is uitgegroeid tot een middelgroot Tech bedrijf met meer dan 200 medewerkers en internationaal opererend. Sinds de start van Triodor Software zijn er allerlei prijzen en awards gewonnen zoals de eerste Amsterdamse Ondernemersprijs, meest gewaardeerde bedrijf tussen Nederland en Turkije, European Microcredits Technology Award, Best Technology Company Award in Turkey (twee jaar op rij) en de meest internationale ondernemers Award. Onder Triodor zijn er vele nieuwe technologie bedrijven opgestart en of aangekocht.

De ondernemers zijn sinds 2010 gericht bezig met een gamingstrategie. Vanuit Triodor Software werden er al veel ontwikkelwerkzaamheden uitgevoerd voor gamingbedrijven. In 2012 zijn de eerste investeringen gedaan in game bedrijven. Dit was het begin van een omvangrijke portefeuille van gamingbedrijven, wat op dit moment onder de titel van Orangegames is samengevoegd. 

Onderneming

Key Games Network is een gaming bedrijf dat al 10 jaar bestaat. Tegenwoordig is zij onderdeel van het veel grotere Orangegames, met internationale titels als Stratego, Governor of Poker, Sushi, Bingo, Zigiz en Gembly.

Key Games Network is begonnen met het aanbieden van spelletjes op internet middels de site www.spele.nl. Deze site is uitgegroeid tot de grootste spelletje site van Nederland. Hiernaast zijn er veel thema sites gebouwd zoals speciale sites voor meisjes www.starbie.co.uk. Daarnaast zijn er vele internationale sites gebouwd zoals onder andere spielspiele.de (Duitsland), spele.be (België), jouerjouer.com (Frankrijk), 1001igry.ru (Rusland), clavejuegos.com (Spanje). In 2013 en 2014 zijn er ook investeringen gedaan in Nederland, Zuid-Afrika en Turkije voor de versterking van de internationale portefeuille. In Nederland is www.spelletjesoverzicht.nl overgenomen, de drie na grootste casual gaming portal van Nederland. Hiernaast is www.games.co.za aangekocht, de grootste casual gaming portal van Zuid-Afrika en uiteindelijk www.oyungemisi.com, de twee na grootste casual gaming portal van Turkije.

Key Games Network investeert continu in nieuwe technologie, nieuwe games en nieuwe concepten. In de gamingwereld is het essentieel dat nieuwe games, nieuwe concepten en nieuwe technologieën snel op de markt komen.

Structuur 

Organisatie
De structuur van Orangegames Holding en Key Games Network bestaat uit een directie, een management team en het team. De directieleden zijn drs. Atilla Aytekin en ir. Umut Akpinar. Atilla Aytekin houdt zich als directielid voornamelijk bezig met externe groei. Groei op basis van strategische samenwerkingsverbanden, overname portals, mobiele games en of bedrijven. Umut Akpinar houdt zich voornamelijk bezig met groei vanuit de bestaande omgeving.

Het managementteam bestaat uit Robbert Oomens, Jur van Teunenbroek en Daan Boekestein. Alle drie hebben ruime ervaring in het gaming landschap van Nederland. Robbert Oomens werkt geruime tijd als Commerciële lead van Key Games Network en kent alle ins en outs van het vak. Jur van Teunenbroek is meer dan 10 jaar werkzaam in de gaming industrie in verschillende creatieve en productowner rollen voornamelijk in Games Studio’s, waar van idee tot ontwikkeling complete games werden ontwikkeld. Daan Boekestein werkt ook meer dan 10 jaar in de gaming industrie in verschillende ondernemende, management en technische rollen.

Sector
De totale mondiale gamingmarkt heeft in 2013 een grootte bereikt van meer dan 93 miljard dollar en in 2015 wordt dit geschat op 111 miljard dollar. In 2013 waren er 1,23 miljard spelers wereldwijd. De verdeling van deze spelersgroep naar regio’s is als volgt: 36% Azië-Pacific, 32% Noord-Amerika, 28% Europa, Midden-Oosten en Afrika, 4% Latijns-Amerika. 


(Bron: Gartner oktober 2013)

De gaming sector zit in een transformatieproces. De gamingwereld wordt steeds internationaler en mondialer. Het wordt een globale markt. Sinds een aantal jaren is de mobiele markt dusdanig dominant geworden, dat de gaming strategieën volledig omgegooid zijn. De gaming bedrijven die in het verleden succes hebben gehad met games op internet via pc, of downloadgames dienen zichzelf razendsnel aan te passen aan de nieuwe situatie. Veel gaming bedrijven hebben hier moeite mee omdat dit enorme investeringen met zich meebrengt, nieuwe kennis benodigd is en ingespeeld moet worden op meerdere disciplines tegelijk. Hierdoor zal er een sterke consolidatie en uitval gaan ontstaan in de gaming markt. 

Mobiel & Tablet
De  spelletjessector heeft zich ontwikkeld van spelletjes op pc naar spelletjes op mobiel en tablet. Op de mobiel en tablet kunnen spelletjes op twee manieren spelletjes worden gespeeld, namelijk via de browser op je mobiel of tablet, of via het downloaden van een app.

Het spelen van een spelletje op de browser van de mobiel of tablet vergt een andere technologie dan op de browser van een pc. Hiervoor zijn andere sites en andere spelletjes gebouwd. In 2014 is er veel geïnvesteerd om dit mogelijk te maken en werd de nieuwe site www.keygames.com gelanceerd. Deze site kan geopend worden middels de browser op de mobiel of tablet. In de technologie worden deze sites HTML5 sites en HTML5 spelletjes genoemd.

De app markt zorgde voor een grote verandering in de spelletjesmarkt. Ieder spel wordt op mobiel uitgebracht als een app, welke kan worden gedownload via de Appstore (bij een iPhone of iPad) of Playstore (bij een Android apparaat). In 2014 is er ook een grote investering gedaan om een groot aantal spelletjes als app te ontwikkelen. Juist deze vorm van spelletje heeft een dominante positie gekregen. 

Strategie
De strategie die KeyGames Network hanteert bij mobiele apps kan worden uitgelegd middels een piramidevorm. Alle nieuwe mobiele apps worden gelanceerd in de Appstore en Playstore. De apps die succesvol worden en positieve KPI’s laten zien, worden extra ondersteund in marketingbudget, zodat ze in een hogere laag van de piramide terechtkomen. Bij apps die in een hogere laag nog betere KPI’s laten zien, worden extra features ingebouwd en wordt het marketingbudget opgeschroefd. Dit proces wordt doorgezet totdat er een paar apps helemaal bovenin de piramide terechtkomen die uiterst succesvol zijn in traffic en omzet. In dit geval wordt gesproken over miljoenen downloads en miljoenen gebruikers. Vervolgens kunnen deze succesvolle apps weer dienen als een launching platform voor nieuwe apps, waarna het proces zich weer herhaalt. Op deze manier kunnen we onze eigen repeterende, geïntegreerde launching c.q. push mechanismes ontwikkelen.

Concurrentiepositie
Aangezien de gaming markt transformeert is het heel erg belangrijk dat de transformatie naar mobiel steeds sneller gaat plaatsvinden. In dit proces is het belangrijk dat er toonaangevende titels, sterke merken,  in de portefeuille zitten zodat de concurrentiepositie sterk blijft. Key Games Network heeft hele sterke titels, in zijn portefeuille zoals spele.nl, spelletjesoverzicht.nl, games.co.za, etc.

Key Games Network is onderdeel van Orangegames. Orangegames heeft een brede portefeuille van games, titles en portals,  waardoor er een sterke synergie is tussen de gamingbedrijven. Deze synergie en vaste duidelijke strategie in de gamingmarkt zorgt ervoor dat KeyGames Network een sterke concurrentie positie kan hebben in de gaming sector.

Financieringsbehoefte

Voor het sneller laten groeien van de mobiele gaming wenst KeyGames Network  € 350.000,- op te halen via Collin Crowdfund. De financieringsbehoefte ziet er op detailniveau als volgt uit:

Aankoop nieuwe mobiele spellen € 130.000,-
Ontwikkeling van nieuwe mobiele spellen € 130.000,-
Promotie van nieuwe spellen  € 90.000,-
Totaal € 350.000,-

Toelichting
Nieuwe mobiele spellen worden op twee manieren ontwikkeld; zelf ontwikkelen of uit de markt kopen. De helft van de spellen koopt KeyGames Network uit de markt. Zij maken gebruik van de creativiteit van de markt en kopen spelletjes die heel erg goed zijn op exclusieve basis inclusief de codes. Het budget voor het exclusief kopen van een mobiel spel ligt tussen € 1.000,- en € 10.000,-. Dit is afhankelijk van het genre, de uitgebreidheid, aantal levels en dergelijke van het spel. In een tijdsbestek van 9 maanden heeft KeyGames Network een budget van € 15.000,- per maand gereserveerd om mobiele spelletjes te kopen met als doel 4 spelletjes per maand in te kopen.

Hiernaast ontwikkelt KeyGames Network intern ook nieuwe concepten. Deze concepten laten zij extern exclusief ontwikkelen. Het budget voor het ontwikkelen van een mobiele game kan ook enorm variëren afhankelijk van de uitgebreidheid, maar zij proberen een budget van € 7.500,- per spel aan te houden. Het doel is om hiermee 2 spelletjes per maand te laten ontwikkelen in de aankomende 9 maanden. De spelletjes die intern door KeyGames Network worden ontwikkeld zijn altijd uitgebreider en grotere spellen dan de spellen die worden ingekocht vanuit de markt.

KeyGames Network kiest bewust voor deze dubbele strategie, zodat zij de ontwikkelingen en creativiteit van de markt niet uit het oog verliezen en zelf waarde kunnen toevoegen om zelf bedachte concepten te ontwikkelen.

Tot slot heeft KeyGames Network een reservering van € 90.000,- voor de aankomende 9 maanden voor de promotie van de verschillende spelletjes. De aangekochte en ontwikkelde spelletjes zullen vooral in het begin gepromoot worden via verschillende kanalen om de nodige aandacht te krijgen.

Leenbedrag: € 350.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 48 maanden, lineaire aflossing

Cijfermatige onderbouwing
De cijfers van Key Games Network laten jaarlijks een uiterst gezond rendement zien. Door de sterke posities van de landelijk bekende merken is er een goede continuïteit in de bezoekersaantallen. Er is een uiterst ruime cashflowpositie aanwezig.

Risico

De financiering wordt door KeyGames Network B.V. aangegaan waarbij ter voorkoming van structuurrisico door de huidige Topholding Triodor Holding B.V. zal worden meegetekend. Na de, bij Collin Crowdfund bekende, herstructurering van de Triodor Groep zal deze topholding de aansprakelijkheid van Triodor Holding B.V. overnemen. De Triodor Groep zal namelijk een scheiding aanbrengen tussen de automatiseringsactiviteiten en de gamingtak onder een nieuwe topholding.

Ter handhaving van de geconsolideerde solvabiliteit is een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van KeyGames Network en de topholding (nu Triodor Holding B.V.) zullen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 25% of lager is.

Dun & Bradstreet score
De risicoscore van Dun & Bradstreet is ‘laag risico’.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. 

Rentabiliteit
Key Games Network bestaat 10 jaar en ieder jaar is winstgevend afgesloten.

Dit geldt ook voor 2014. De rentabiliteitsscore gebaseerd op 2014 is een ‘Goed’.

Solvabiliteit
Ook de solvabiliteit is positief en scoort ruim boven de 35%. De solvabiliteitsscore van Collin gebaseerd op de 2014 cijfers is een ‘Ruim voldoende’.

Liquiditeit
De liquiditeit van Key Games Network is gezond met een current ratio van + 1,5. Gebaseerd op cijfers 2014 is de liquiditeit ‘Excellent’. 

Samenvattend: 
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Ruim Voldoende
Liquiditeit: Excellent
Totaal score: Goed

Extra beloning

Als extra beloning voor investeerders vanaf € 2.500,- geeft KeyGames Network een workshop/masterclass gaming, over de ins and outs van de gaming industrie, hoe een game wordt ontwikkeld, etc.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
23-03-2015 om 9:29
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
23-03-2015 om 8:45
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
22-03-2015 om 0:26
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
22-03-2015 om 22:31
Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
22-03-2015 om 15:04

Reacties

Investeerder – 3081
19-03-2015 21:48
Hallo, waarom is Triodor Holding wel debiteur en Orange Games Holding niet?

Collin Crowdfund
20-03-2015 15:10
In de analyse van de primaire debiteur (Key Games Network B.V.) wordt door Collin de afweging gemaakt hoe ‘hoog’ in de organisatie wij comfort zoeken. In die afweging is de conclusie getrokken dat mededebiteurschap van Triodor Holding B.V. in combinatie met een zogenaamde non-onttrekkingsverklaring van afdoende niveau is om van een verantwoorde investering te kunnen spreken.

Ondernemer




Atilla Aytekin




Umut Akpinar

Crowdfund Coach


Fred Bouwman