25127

Ligtblauw

€ 50.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  |  Investeerders: 58  |  Reacties: 0
Reeds
geïnvesteerd
100%
Verlopen
inschrijftijd
1%
Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
credit score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 6-01-2017 in 1 uur volgeschreven door 58 investeerders

Samenvatting

Samenvatting
Patrick Ligthart en Fimme Blauw willen in de binnenstad van Haarlem een hoog segment herenmode winkel starten. Beide ondernemers zijn al jarenlange vrienden en collega’s en hebben meer dan 12 jaar ervaring met de herenmode. Deze ervaringen hebben zij opgedaan bij gerenommeerde herenmode-winkels in Alkmaar en sinds 2009 te Haarlem. Met de opgedane ervaringen en het verkrijgen van een uniek winkelpand vinden zij het tijd om zelfstandig te gaan ondernemen binnen de Haarlemse detailhandelsbranche. Dit willen zij gaan doen met hun eigen herenmode winkel genaamd Ligtblauw. 

Ligtblauw zal zich vestigen op een A-locatie in een van de belangrijkste winkelstraten van de Haarlemse binnenstad, de Anegang 29. De winkel wordt omringd door restaurants en speciaal-winkels en is verbonden met de Haarlemse Grote Markt. De ondernemers willen zich positioneren als een hoog segment kledingwinkel. Dit willen zij realiseren met een hoog kwaliteitsniveau van producten en klantservice. Ligtblauw zal zich primair richten op het verkopen van exclusieve herenmode merken die nog niet elders in Haarlem worden verkocht. Voor de ondernemers speelt daarin de samenstelling en kwaliteit van het productassortiment een essentiële rol. Zij zijn overtuigd dat een uniek productassortiment en het leveren van persoonlijke klantservice zorgt voor een eigentijdse winkelpresentatie. Door hun Haarlemse detailhandelservaringen weten zij hoe zij klanten optimaal kunnen bedienen en het verschil kunnen maken in de lokale omgeving. Daarnaast vinden de ondernemers het zeer belangrijk dat de klanten zich welkom voelen. Dit willen zij realiseren door het creëren van een informele en prettige sfeer, waarbij persoonlijke aandacht te allen tijde centraal staat. Ondersteunend aan de fysieke winkel zullen zij ook klanten online gaan bedienen. De combinatie van een offline en online winkelbediening, moet zorgen voor een versterking van de verkoop en promotie van de winkel. 

Het doel van Ligtblauw is om een begrip te worden in Haarlem en omstreken. Een plek waar klanten zich op hun gemak voelen en positief verrast worden door het productassortiment. Doordat het pand gevestigd is midden in het centrum van Haarlem, is er een gegarandeerde bezoekers-toestroom. Hierdoor zijn in combinatie met de jarenlange detailhandservaring en het opgebouwde Haarlemse netwerk de ondernemers klaar om te gaan ondernemen en de beoogde doelen te gaan realiseren. 

Financieringsbehoefte
De financiering is bedoeld voor het aanschaffen van het productassortiment en een kleine verbouwing aan het winkelpand. De totale investeringsbehoefte bedraagt € 100.000,-, waarvan € 35.000,- door de ondernemers wordt ingebracht. Daarnaast wordt € 15.000,- gefinancierd via een kredietfaciliteit van de Rabobank. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 50.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8% gedurende de gehele looptijd.

Risico
Dun & Bradstreet noteert een Verhoogd risico, omdat Ligtblauw B.V. een recent opgerichte onderneming betreft. De Collin Credit Score is Ruim voldoende en is gebaseerd op de prognose voor het eerste jaar uit het ondernemingsplan van Ligtblauw B.V. in combinatie met de ingebrachte eigen middelen. Verder staan de ondernemers ieder persoonlijk borg voor het gehele bedrag van € 50.000,- gedurende de gehele looptijd van de lening. 

Leendoel

De financiering is nodig voor het starten van de onderneming. Daartoe dient enerzijds een productassortiment voor de winkel te worden aangelegd. Anderzijds zal het pand een kleinschalige verbouwing ondergaan. Met de aanschaf van het productassortiment en de verbouwing streven de ondernemers naar een sterke start en een eigen winkelidentiteit. 

Ondernemer

Patrick Ligthart (1982) heeft zijn opleiding genoten aan de modevakschool te Amsterdam. Na zijn opleiding is hij direct begonnen als assistent winkelmanager bij een modewinkel te Alkmaar. Daar heeft hij zijn passie ontwikkeld voor herenmode en ondernemen in de detailhandelsbranche. Patrick is ruim 12 jaar werkzaam binnen de detailhandelsbranche, waarvan de laatste 7 jaar als winkelmanager bij een erkend herenmode merk te Haarlem. Gaandeweg heeft hij zich ontwikkeld tot een winkelmanager met een eigen stijl van ondernemen, klantbediening en relatieonderhoud. Patrick heeft een zakelijk karakter dat zich kenmerkt door een directe aanpak. Daarnaast heeft hij affiniteit met financiën, organisatie en commercie. Deze ervaringen heeft Patrick opgedaan, doordat hij gedurende zijn carrière in de detailhandelsbranche steeds meer eigen verantwoordelijkheden kreeg en kon ondernemen. Tegelijkertijd is zijn droom ontstaan om een eigen onderneming te gaan starten. Met zijn opgedane ervaringen wil hij samen met zijn vriend en collega Fimme Blauw voor zichzelf gaan beginnen. Dit wil hij doen in Haarlem met zijn eigen herenmode winkel: Ligtblauw. Daarmee komt een lang gekoesterde droom van een eigen kledingwinkel voor hem tot werkelijkheid. Zijn doelstelling is om met Ligtblauw een gevestigde naam te worden binnen Haarlem en omstreken.

Fimme blauw (1982) heeft de opleiding mode en detailhandel genoten. Na het afronden van zijn opleiding is hij direct gaan werken als assistent winkelmanager bij een herenmode winkel te Alkmaar. Vervolgens is hij in Haarlem gaan werken als winkelmanager voor een franchisewinkel van een gerenommeerd herenmodemerk. Fimme heeft meer dan 12 jaar ervaring in de detailhandelsbranche. In deze periode heeft hij een passie voor winkelstyling en ondernemerschap ontwikkeld. Zijn kwaliteiten liggen met name op het gebied van klantbediening, winkelstyling en het creatief samenstellen van collecties ten behoeve van de winkelpresentatie en verkoop. Het klantcontact en de winkelstyling zijn werkzaamheden waarmee hij zich graag bezig houdt. Fimme vindt het telkens weer een leuke uitdaging om de winkel zo te stijlen dat de producten worden gewaardeerd door klanten. Dit komt tevens ten goede van de verkoop. Fimme heeft 7 jaar ervaring opgedaan in de Haarlemse detailhandelssector. Gedurende deze periode heeft hij een groot Haarlems netwerk opgebouwd en ervaren hoe het is om dagelijks leiding te geven in een winkel. Op basis hiervan wil hij samen met zijn vriend en collega Patrick Ligthart zijn eigen herenmode winkel beginnen. De doelstelling van Fimme is om met Ligtblauw een begrip te worden in Haarlem en klanten op herenmode gebied steeds weer opnieuw te verrassen en te inspireren. 

Onderneming

Kernprofiel 
Ligtblauw betreft een herenmodewinkel, die zich zal vestigen in de binnenstad van Haarlem. De winkel heeft reeds een grote verbouwing ondergaan en heeft een oppervlakte van 110m2. Het productassortiment wordt gekenmerkt door compactheid, kwaliteit en exclusiviteit. Wij willen een combinatie van hoog segment merken realiseren dat elkaar onderling versterkt op het gebied van diversiteit en vernieuwing. Ligtblauw richt zich op mannen van 21 jaar en ouder. Naast onze eigen winkel zullen wij actief worden met onze website. De website moet de verkoop en promotie ondersteunen. Ligtblauw wil zich onderscheiden door zich te positioneren als herenmode winkel met een exclusief productassortiment dat voorziet in de kledingbehoefte van onze doelgroep.

Visie
Onze visie op Ligtblauw bestaat uit vier kernelementen. Dit zijn een onderscheidende winkelpresentatie, een uniek aanbod van producten, een hoge klantservice en een gespecialiseerde website voor onze klanten. De invulling, details en interactie tussen elk element vinden wij daarin van primair belang. Dit samen moet zorgen voor een onderscheidend en eigentijds karakter van Ligtblauw. In combinatie met ons unieke assortiment en lokale kennis willen wij een begrip worden in Haarlem. Daarnaast vinden wij samenwerken met onze leveranciers en diverse Haarlemse netwerken van essentieel belang.

Locatie 
Het winkelpand bevindt zich aan de Anegang 29 en is gelegen midden in het stadshart van Haarlem. De Anegang is verbonden aan de Warmoesstraat en Schagchelstraat. Dit zijn twee van de belangrijkste winkelstraten van de binnenstad van Haarlem. Haarlem heeft circa 158.000 inwoners en heeft daarmee een groot verzorgingsgebied. Rondom onze locatie bevinden zich drie ruime parkeergelegenheden. Daarnaast is onze winkel ook goed bereikbaar per fiets of met het openbaar vervoer. Zo bevindt het centraal station Haarlem zich op loopafstand van de winkel. Een belangrijke reden waarom wij hebben gekozen voor de Anegang is, omdat deze verzekerd is van een hoge bezoekers-toestroom. Dit komt doordat het winkelpand in de nabijheid ligt van de altijd druk bezochte Grote Markt. Op de Grote Markt worden wekelijks markten gehouden en diverse activiteiten georganiseerd. Een andere belangrijke reden waarom wij voor deze locatie hebben gekozen is omdat de entourage van de locatie bijdraagt aan de presentatie van Ligtblauw als hoog segment herenmodewinkel.

Collectie 
Bij Ligtblauw vindt men een unieke mix van exclusieve merken en producten op het gebied van herenmode. De producten zijn allemaal van hoge kwaliteit en worden niet elders in Haarlem verkocht. Periodiek zullen wij onze collectie met nieuwe producten aanvullen. Het Ligtblauw productassortiment is daardoor continue vernieuwend. Hiermee proberen wij onze klanten steeds te verrassen. Onze collectie bestaat uit drie kledingmerken, Filippa K, Hetrego en Hugo Boss. Van Hugo Boss zullen wij exclusief de lijnen Boss Orange, Boss Green en HUGO gaan verkopen. De combinatie van de drie merken versterken elkaar, omdat deze onderscheidend zijn op het gebied van pasvorm, prijs en kwaliteit. Wij kiezen bewust voor een compacte selectie van kledingmerken, omdat wij niet geloven in allerlei diverse merken bij elkaar. Wel geloven wij in een samenhang van kwalitatief sterke merken die een duidelijk en overzichtelijk collectiebeeld laten zien. De Ligtblauw-collectie zal worden onderverdeeld in een basis-collectie en seizoen-collecties. De basis-collectie zal het gehele jaar verkrijgbaar zijn en herkenbaar moeten worden bij onze klanten. De seizoen-collecties bestaan uit (1) Voorjaar-, (2) Zomer-, (3) Najaar- en (4) Winter-collecties. Aanvullend hierop zullen wij met tussencollecties werken. Met ons productassortiment willen wij de keuze in Haarlem op het gebied van herenkleding gaan verbreden en meer diversiteit aanbrengen. Tegelijkertijd willen wij hiermee van toegevoegde waarde zijn voor het algehele straatbeeld alsmede voor Haarlem als winkelstad. 

Doelgroep
De doelgroep waar Ligtblauw zich op zal richten zijn mannen van 21 jaar en ouder. De klanten van Ligtblauw hechten waarde aan exclusieve producten, persoonlijke service en kwaliteit. Onze klanten hebben een modaal tot bovenmodaal inkomen, zijn hoog opgeleid en besteden veel geld aan kleding, sport en gezondheid. Specifiek op kledinggebied zoeken zij voornamelijk naar kwalitatieve en exclusieve kleding. Daarnaast hebben onze klanten een druk leven, sporten regelmatig en kunnen genieten van een goede kop koffie.

Lokale zichtbaarheid en promotie
De aankleding van de voorkant van het winkelpand is herkenbaar, aantrekkelijk en duidelijk waarneembaar voor passanten. Voor verdere zichtbaarheid van onze winkel zullen wij diverse offline en online promotie kanalen gebruiken. Daarnaast vinden wij het belangrijk om lokaal betrokken te zijn met andere ondernemers. Daarom streven wij om te gaan samenwerken en een bijdrage te leveren aan lokale evenementen. Hiermee willen wij de leefbaarheid en bekendheid van de Haarlemse winkelstad en onze winkelstraat vergroten. Daarnaast willen wij actief worden binnen diverse Haarlemse netwerken en ondernemingsverenigingen. 

Positionering en concurrentiepositie
Ligtblauw onderscheidt zich door middel van de volgende aspecten: 

  • Exclusieve herenmode 
  • Hoog niveau van klantservice 
  • Jonge en ambitieuze ondernemers
  • Vakmannen met veel ervaring
  • Goede bereikbaarheid 
  • 7 dagen in de week open 
  • Vernieuwd productassortiment dat nog niet elders in Haarlem wordt aangeboden

In Haarlem zijn een drietal concurrenten gevestigd. Op basis van een vergelijkingsanalyse op het gebied van product en kwaliteitsniveau verwachten wij een onderscheidende positie te verkrijgen. 

Structuur 
De onderneming Ligtblauw wordt geëxploiteerd in een besloten vennootschap. Dit resulteert in de volgende structuur.

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Voorraad € 80.000,-
Verbouwing € 10.000,-
Inrichting € 10.000,-
Totaal € 100.000,-
Inbreng eigen middelen € 35.000,-
Rabobank Krediet € 15.000,-
Financiering via Collin € 50.000,-

Leenbedrag: € 50.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden

  • De debiteur is Ligtblauw B.V. 
  • Patrick Ligthart geeft een persoonlijke borgstelling af van € 50.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment een morele waarde. 
  • Fimme Blauw geeft een persoonlijke borgstelling af van € 50.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment een morele waarde. 

Dun & Bradstreet
Aangezien het een startend bedrijf betreft geeft Dun & Bradstreet voor Ligtblauw B.V. als score Verhoogd risico aan.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Aangezien de bedrijfsactiviteiten pas vanaf 1 maart een aanvang zullen nemen is voor de beoordeling uitgegaan van de prognose en slotbalans 2017 na financiering, rentebetalingen en aflossingen op de lening via Collin. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en zijn opgesteld in samenwerking met de accountant. De overall CCS-score is Ruim voldoende.

Rentabiliteit
Na jarenlang in loondienst veel kennis en ervaring te hebben opgedaan achten Patrick Ligthart en Fimme Blauw de tijd rijp om uitvoering te gaan geven aan hun ideeën op het gebied van herenmode. Zij kunnen daartoe een mooie winkel huren op de Anegang 29 te Haarlem in een reeds verbouwd pand, waar tot voor kort een kledingzaak van een specifiek merk was gevestigd. Op basis van een zeer uitgebreid ondernemersplan, waarin voor de aanvangsfase onder meer een huurvrije periode van zes maanden is meegenomen en gedegen marktonderzoek heeft men een behoudende prognose opgesteld, waarbij vanuit de privé-situatie voldoende buffer aanwezig is om tegenvallende resultaten in aanvang op te vangen. Over 2017 is vanaf maart een omzet van € 333.000,- geprognosticeerd met een voorzichtige stijging van 5% in 2018. De begrootte cashflow is met € 29.000,- over 2017 en € 25.000,- over 2018 ruim voldoende om aan de aflossingsverplichtingen te kunnen voldoen. Mede vanwege het starterskarakter kwalificeren wij de rentabiliteit voor dit onderdeel van de Collin Credit Score behoudend als Voldoende.

Solvabiliteit
Van de totale financieringsbehoefte van € 100.000,- bij de start van de onderneming brengen de heren zelf € 35.000,- in, waarmee dit onderdeel met een solvabiliteit van 35% Ruim voldoende kwalificeert. Per de jaarultimo's van 2017 en 2018 is de solvabiliteit op 56% en 71% geprognosticeerd op de respectievelijke balanstotalen van € 92.000 en € 104.000. Voor nu wordt de kwalificatie Ruim voldoende aangehouden.

Liquiditeit
De geprognosticeerde current ratio's bedragen per ultimo 2017 en 2018 respectievelijk 7,9 en 9,5. Vanwege de behoorlijke eigen inbreng van € 35.000,- zijn de financieringslasten beperkt en in combinatie met de buffer in privé beoordelen wij dit onderdeel als Goed.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Goed
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Voor de investeerders vanaf € 1.000,- wordt in de maanden maart en april 2017 een speciale avond georganiseerd. Op een van deze avonden kunt u kennis maken met ons en onze winkel. Tijdens deze speciale avonden wordt u voorzien van een hapje en een drankje en kunt u onder het genot hiervan de collectie bekijken en passen. Aan het eind van de avond hebben wij voor u een stijlvol praktisch presentje. Wat dat is, dat laten wij u graag zien op de betreffende avond zelf. Het belooft een modieuze en gezellige avond te worden. Wij hopen u daarom graag te mogen verwelkomen. 

De uitnodiging en verdere inhoudelijke informatie zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemers.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-13097 heeft € 500 geïnvesteerd.
06-01-2017 om 11:03
investeerder-14762 heeft € 500 geïnvesteerd.
06-01-2017 om 11:03
investeerder-15796 heeft € 500 geïnvesteerd.
06-01-2017 om 11:03
investeerder-13473 heeft € 500 geïnvesteerd.
06-01-2017 om 11:03
investeerder-3352 heeft € 500 geïnvesteerd.
06-01-2017 om 11:02

Ondernemer

Fimme Blauw en Patrick Ligthart

Crowdfund Coach


Fred Bouwman