20749

Max Mobiliteit

€ 300.000  |  7,0% rente  |  36 maanden  Investeerders: 248
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

97 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 10-01-2016 in 6 dagen volgeschreven door 248 investeerders

Samenvatting

Max Mobiliteit B.V. is producent van de MAX Mobiel, een volledig elektrisch aangedreven klein voertuig voor 2 personen in de categorie gesloten invalidenvervoer. De ontwikkeling van de MAX Mobiel heeft ruim 3 jaar geduurd. Met behulp van klantenpanels is de MAX Mobiel ontwikkeld tot een voertuig met maximaal gebruikersgemak, zoals een hoge instap, eenvoudige besturing en veiligheid. 

De zorg is een moeilijke markt, maar staat wel open voor nieuwe ideeën. Verbinden is hierbij een cruciale factor. Gemeenten, zorginstellingen, de zorgverzekeraars, mantelzorgers en vrijwilligers; iedereen heeft een rol in het geheel. Het is de taak van Max Mobiliteit B.V. om alles goed te coördineren, wat tot nu toe zeer geslaagd is.

Financieringsbehoefte

Na alle investeringen (ruim € 750.000,-) die zelf al gedaan zijn in de ontwikkeling van de Max Mobiel, wordt met het leenbedrag de productie van de eerste 50 MAX Mobielen gerealiseerd. Dit gebeurt in samenwerking met grote partners in de automotive industrie, waaronder Mannen van Staal, Terberg Specials, Plastoform en Staalglas. De gevraagde financiering bedraagt € 300.000,-. De looptijd is 36 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7%.

Structuur

Debiteuren zijn EPF Participaties B.V. en de 100% dochteronderneming Max Mobiliteit B.V..

Risico

Dun & Bradstreet geeft een Verhoogd risico. De Collin Credit Score komt uit op Ruim voldoende (na afwaardering). De 4 belangrijkste aandeelhouders (samen voor 96%) van EPF Participaties B.V. geven ieder een borgstelling af. Roland Notermans staat in privé borg voor € 100.000,- en Hans Liefers staat in privé borg voor € 50.000,-. Hans de Jongste en Hugo Brouwer staan ieder voor € 50.000,- borg met hun persoonlijke holdings respectievelijk Le Jeune Enterprises B.V. en Toeff Beheer B.V..

Video Pitch

Leendoel

Het totale bedrag van € 300.000,- wordt gebruikt om de productie van de eerste 50 MAX Mobielen op te starten en uit te leveren. Onderdelen voor deze 50 Max Mobielen zijn al aanwezig bij Terberg Specials. De debiteuren voor de lening zijn Max Mobiliteit B.V. en de holding EPF Participaties B.V. 

Er rijdt inmiddels 1 MAX Mobiel. Deze is in de voorverkoop verkocht aan De Friesland Zorgverzekeraar voor een bedrag van € 15.000,-. Deze wordt vervolgens weggegeven aan een zorginstelling.

Met Friesland Lease is een afnamecontract gesloten met een afnameverplichting van 25 MAX Mobielen met een totaalprijs van € 300.000,- en een optie op nog eens 25. De betaling geschiedt direct bij aflevering.  

Ondernemer

Centrale figuur binnen de onderneming is Roland Notermans. Roland heeft economie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en is zeer praktisch ingesteld. Hij is een serial entrepreneur. De volgende kernwoorden horen bij hem: bedenken, initiëren, opzetten, uitbouwen en enthousiasmeren. Zijn kracht en interesse liggen met name in het teamverband: de sterktes van mensen gebruiken en de zwaktes aanvullen. Hij weet de juiste snaar te raken bij een ogenschijnlijk kansloze of in problemen verkerende onderneming. Of hij ondersteunt een succesvol gestarte onderneming, waar de power ontbreekt om door te groeien.

Naast Roland Notermans zijn er nog 3 aandeelhouders actief in EPF Participaties B.V., al dan niet via hun personal holding. Ieder met een verschillende aandelenverhouding en inbreng van kennis en kapitaal. Deze aandeelhouders fungeren als klankbord en hebben op juridisch, financieel en operationeel vlak hun sporen verdiend. 

Onderneming

Missie
De missie van Max Mobiliteit is om een volledig nieuw, elektrisch, veilig en modern gesloten invalidenvoertuig op de markt te zetten. Het doel is mobiliteit aan te bieden aan een nationale niche markt van mindervaliden die geen rijbewijs kunnen halen. Voor deze groep, die afhankelijk is van specifieke mobiliteit-oplossingen, wil Max Mobiliteit een betrouwbare partner zijn.  

Visie 
De auto-industrie staat onder druk en 100% elektrisch is zeer belangrijk voor de toekomst van deze branche. Wanneer er over een aantal jaren rijden overal in Nederland MAX Mobielen rondrijden, met of zonder hulp van vrijwilligers, om de mindervaliden in onze samenleving mobiliteit te bieden, wil Max Mobiliteit zich ook gaan richten op de andere markten van elektrische mobiliteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alternatieven voor de zogenaamde Last Mile Solution.

Strategie
In de ontwikkel- en groeimarkt van elektrische voertuigen gaat Max Mobiliteit zich richten op een markt waarvoor de volumes (relatief) laag zijn en het maatwerk specifiek. Het gesloten invalidenvervoer is een overzichtelijke markt in Nederland met eigenlijk maar 1 serieuze andere aanbieder, de Canta van de firma Waaijenberg.

Markt
De MAX Mobiel is zo ontworpen dat met relatief weinig ontwikkeltijd er allerlei varianten van het voertuig gemaakt kunnen worden. De focus echter zal in de eerste jaren volledig liggen op de productie van de MAX voor het gesloten invalidenvervoer. Deze markt is dusdanig overzichtelijk en interessant dat de minimale aantallen om de productie goed te laten draaien geen probleem zouden moeten zijn. Er rijden ca. 7.000 invalidenvoertuigen rond, waarbij de jaarlijkse vervanging al een paar honderd is.

De huidige elektrische vervoersystemen (EV) markt in West-Europa is sterk in beweging. Waar een aantal jaren geleden kleine bedrijven zijn gestart met het elektrificeren van bestaande/bekende voertuigen (conversie) zie je nu heel duidelijk dat in het personenwagen segment de OEM’s (Original Equipement Manufacturers) deze taak volledig overnemen en zelf nieuwe EV’s op de markt brengen. Deze OEM’s zijn begonnen met de hybride-technologie die in drie generaties verder wordt ontwikkeld tot een volwassen hybride-technologie. Ondertussen is de ontwikkeling voor full electric vehicles (FEV) op gang gekomen, waarbij verwacht wordt dat er rond 2020 een volwassen markt voor elektrische voertuigen is.

Concurrentie
De grootste concurrent, voor zover daarvan sprake is, is de reeds genoemde firma Waaijenberg. Een aantal partijen verkoopt ook kleine, elektrisch aangedreven vervoersmiddelen, maar deze worden alle geïmporteerd waar de resellers weinig commissie op maken. Mango Mobility is een speler op dit gebied, maar zou vanwege het ontbreken van eigen producten ook een toekomstige partner kunnen zijn.

Onze belangrijkste partners zijn:

  • Mannen van Staal uit Leeuwarden (www.mannenvanstaal.nl). Zij maken het complete frame en transporteren dit naar
  • Terberg Specials (www.terbergspecials.be), die de assemblage van de MAX Mobiel voor haar rekening neemt in Genk, België.
  • Plastoform (www.plastoform.eu) is de leverancier van de body panelen en is een grote, bekende leverancier van dit soort materiaal.
  • Staalglas (www.staalglas.nl) is de producent van alle ruiten die uiteraard een Europese typegoedkeuring hebben.  

De belangrijkste onderdelen zoals de besturing, printplaat en kabelboom zijn door Max Mobiliteit zelf bedacht en worden in opdracht door specialistische bedrijven geproduceerd (Control Q en M&K). Tenslotte zijn er standaardproducten van diverse bedrijven uit China betrokken. De onderdelen voor de eerste 50 MAX Mobielen liggen allemaal al bij Terberg Specials. Omdat wij niet alleen producent zijn maar ook meehelpen via mobiliteitsconcepten de MAX in de markt te zetten, kunnen wij het hele proces bedienen. Met de partners is de kwaliteit gewaarborgd en is de opschaling naar grotere productie-aantallen geen enkel probleem.

Structuur

organigram

Financieringsbehoefte

Na alle investeringen (ruim € 750.000,-) die zelf gedaan zijn in de ontwikkeling van de MAX Mobiel is de huidige investeringsbehoefte:   

Productie eerste 50 MAX Mobielen

€ 175.000,-

Kosten uitlevering

€ 35.000,-

Werkkapitaal

€ 50.000,-

Onvoorzien

€ 40.000,-

Totaal investering

€ 300.000,-

Leenbedrag: € 300.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 36 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Het grootste risico is wellicht om te hard te groeien. Vandaar dat er ook voor gekozen is om met grote partners in zee te gaan. Naast de gebruikelijke verzekeringen, waar je als Automotive bedrijf toe verplicht bent, zijn uiteraard de leveranciers cruciaal. Door hen bij de ontwikkeling te (blijven) betrekken en in veel gevallen per MAX Mobiel te betalen, betrek je hen ook in het succes. Alle ontwikkelingen, software, auteursrechtelijke tekeningen, schema’s, etc. zijn goed beveiligd. 

Zekerheden 

  • Het hoofdelijk mee verbinden van de holding EPF Participaties B.V. naast het debiteurschap van Max Mobiliteit B.V.
  • Achterstelling van de leningen door de aandeelhouders ter hoogte van € 285.000,- 
  • Borgstelling van de vier aandeelhouders. Roland Notermans staat in privé borg voor € 100.000,- en Hans Liefers staat in privé borg voor € 50.000,-. Hans de Jongste en Hugo Brouwer staan ieder voor € 50.000,- borg met hun persoonlijke holdings respectievelijk Le Jeune Enterprises B.V. en Toeff Beheer B.V..
  • Ter handhaving van de solvabiliteit is een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van EPF Participaties B.V. zullen plaatsvinden, zolang de geconsolideerde solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 40 % of lager is.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet Score geeft een Verhoogd risico, aangezien er feitelijk sprake is van een startende onderneming.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op de mix van rentabiliteit, solvabiliteit, en liquiditeit en is berekend op de financiële positie van Max Mobiliteit B.V. na verstrekking van de gevraagde financiering via crowdfunding. Deze berekening wordt vanwege de startjaren 2014 en 2015 gebaseerd op het 1e realistische jaar 2016. De Collin Credit Score komt overall uit op Ruim voldoende.

Rentabiliteit 
Rentabiliteit van de onderneming wordt als Ruim voldoende beoordeeld. Hierbij is een netto cashflow overschot berekend voor 2016 van € 59.000,- oplopend naar een veelvoud hiervan in 2017 en verder. In de berekening van de netto cashflow overschot is in ruime mate rekening is gehouden met reserveringen voor de betaling van belastingen (vanaf 2017) en het vormen van een voorziening voor het geven van garanties. Voorzichtigheidshalve wordt de score voor rentabiliteit afgewaardeerd naar Voldoende, vanwege mogelijke tegenvallende verkopen in het eerste jaar.

Solvabiliteit
Ondernemers hebben in de opstartjaren zelf de ontwikkeling gefinancierd, waardoor er nu een zeer acceptabel vermogen is. Naast inbreng van aandelenkapitaal zullen de leningen van de aandeelhouders achtergesteld worden. Hierdoor ontstaat een solvabiliteit van 44% op een balanstotaal van € 1.173.000,-. Gezien prognoses is de ontwikkeling van het vermogen goed. Er worden vooralsnog geen onttrekkingen voorzien t.l.v. het netto resultaat, zodat de goede vermogenspositie in stand blijft. De solvabiliteit scoort Goed.

Liquiditeit
De liquiditeit scoort Excellent met een current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) > 2,0. Vrije liquiditeiten zijn al aanwezig. Na realisatie van de eerste verkopen aan Friesland Lease zullen deze sterk toenemen. Vanwege mogelijke lagere verkoopaantallen in 2016 wordt de score voor de liquiditeit voorzichtigheidshalve afgewaardeerd naar Goed.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Goed
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Investeerders vanaf € 2.500,- worden uitgenodigd bij de introductie van de eerste voertuigen en het zien en meemaken van de blije gebruikers. 

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 4.500 geïnvesteerd.
10-01-2016 om 20:51
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
10-01-2016 om 19:31
Anonieme investeerder heeft € 3.000 geïnvesteerd.
10-01-2016 om 15:25
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
10-01-2016 om 12:19
Anonieme investeerder heeft € 3.000 geïnvesteerd.
10-01-2016 om 8:28

Reacties

Investeerder – 6961
04-01-2016 12:40
Zijn de borgstellingen ter onderstreping van het commitment of ook daadwerkelijk wat waard? Graag altijd vermelden in een pitch zodat we als investeerders de waarde ervan in kunnen schatten 🙂

Collin Crowdfund
04-01-2016 12:42
Bij de beoordeling van de borgstellingen van de B.V.’s is ons hardheid gebleken. Op verzoek van de aandeelhouders doen wij geen mededeling over de persoonlijke situatie.
Investeerder – 2405
04-01-2016 13:31
Op uw website lees ik over de proef van 6 maanden in Friesland met 50 voertuigen die in gedurende 6 maanden in bezit blijven van Max-mobiliteit. Ik lees verder hierboven over een contract met Friesland Lease over de aankoop van 25 voertuigen voor 300k en een optie op nog 25 stuks.

Hoe verhouden die ontwikkelingen zich tot elkaar? Wordt de cash-flow uit de verkoop van 25 stuks aan lease maatschappij gebruikt om de lening terug te betalen?

Collin Crowdfund
04-01-2016 15:56
Hierbij het antwoord namens de ondernemer:
De pilot bedraagt 50 MAX Mobielen, waarvan 25 zijn verkocht aan Friesland Lease en 25 zelf geëxploiteerd worden. De inkomsten uit de verhuur van de MAX Mobielen kunnen de rente en aflossing dragen. Hoewel we er niet van uit gaan dat de pilot na 6 maanden niet omgezet gaat worden in een langere verhuurperiode, dan zijn er voldoende andere partijen die nu al hebben aangegeven de MAX Mobiel in hun regio (buiten Friesland) in te willen zetten.
Investeerder – 1708
05-01-2016 9:09
Mooi initiatief opgetuigd door ervaren ondernemers. Ik doe graag weer mee!

Anoniem

R.J. Notermans
04-01-2016 13:44
De pilot bedraagt 50 MAX Mobielen, waarvan 25 zijn verkocht aan Friesland Lease en 25 zelf geëxploiteerd worden. De inkomsten uit de verhuur van de MAX Mobielen kunnen de rente en aflossing dragen. Hoewel we er niet van uit gaan dat de pilot na 6 maanden niet omgezet gaat worden in een langere verhuurperiode, dan zijn er voldoende andere partijen die nu al hebben aangegeven de MAX Mobiel in hun regio (buiten Friesland) in te willen zetten.
Anoniem

R.J. Notermans
04-01-2016 15:44
De pilot bedraagt 50 MAX Mobielen, waarvan 25 zijn verkocht aan Friesland Lease en 25 zelf geëxploiteerd worden. De inkomsten uit de verhuur van de MAX Mobielen kunnen de rente en aflossing dragen. Hoewel we er niet van uit gaan dat de pilot na 6 maanden niet omgezet gaat worden in een langere verhuurperiode, dan zijn er voldoende andere partijen die nu al hebben aangegeven de MAX Mobiel in hun regio (buiten Friesland) in te willen zetten.

Ondernemer




Roland Notermans

Crowdfund Coach


Servicedesk