Omvang crowdfunding neemt weer toe

Kleine Nederlandse ondernemers hebben vorig jaar €170 mln opgehaald met crowdfunding, een alternatieve vorm van financiering waarbij geldschieters direct contact hebben met een onderneming.

Hoewel crowdfunding op macroniveau een marginale rol speelt, neemt de financieringsvorm in omvang sterk toe. De stijging bedroeg bedroeg vorig jaar 33%, zo blijkt uit cijfers van het gespecialiseerde adviesbureau Douw&Koren. In 2015 was met crowdfunding €128 mln opgehaald, in 2014 was dat €63 mln.

Met crowdfunding is vorig jaar de realisatie van ruim 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk gemaakt. Het overgrote deel van het geld (€141 mln) ging naar naar commerciële ondernemers (1750). Het gemiddelde van €80.500 per commerciële onderneming laat volgens Douw&Koren zien dat niet alleen startende ondernemers gebruik maken van crowdfunding. De bedragen die in de creatieve sector (films, theater) en in maatschappelijke projecten (speeltuinen) omgaan, zijn aanzienlijk lager.