19273

Phoundry

€ 120.000  |  8,0% rente  |  48 maanden  Investeerders: 124
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 5-02-2016 in 1 uur volgeschreven door 124 investeerders

Samenvatting

Phoundry B.V. is in 2014 ontstaan door de overname van de maatwerkactiviteiten van e-mail marketingspecialist Webpower. De ondernemers, Arnoud Wijnands en Alexander van der Hooft, hebben de Phoundry activiteiten gekocht met als doel het om te vormen tot een vooraanstaand middelgroot internetbureau. Daarnaast wilden ze ook eigen SAAS-producten ontwikkelen, gericht op marketing automation en leadgeneratie. Bijna twee jaar na de overname heeft Phoundry haar positionering gevonden en komt de groei op gang. Elke maand komen er nieuwe klanten bij. Stuk voor stuk serieuze bedrijven waar Phoundry een langdurige relatie mee wil aangaan.

Ze richt zich op waardecreatie voor haar klanten en ontwikkelt websites en applicaties die aantoonbaar bijdragen aan de commerciële doelstellingen van bedrijven. De focus ligt daarbij op de Nederlandse maakindustrie. Phoundry helpt deze bedrijven zich internationaal te profileren op het internet en campagnematig leads te genereren. Phoundry richt zich primair op MKB-bedrijven, maar bedient ook enkele grote beursgenoteerde ondernemingen.

Phoundry heeft een grondige aanpak, waarbij het succes van de klant centraal staat. Dat merkt de prospect al na het eerste gesprek, waarvan hij binnen een week een uitgebreid verslag met advies krijgt. De specialisten van Phoundry komen pas met voorstellen als zij de businesscase doorgronden en concreet (smart) kunnen vertalen naar een online oplossing. Klanten geven vaak als terugkoppeling dat de online strategie workshops van Phoundry veel waarde toevoegen en een eyeopener zijn.

De afgelopen 2 jaar heeft Phoundry geïnvesteerd in twee nieuwe producten, de Interesse API en het Personal Mobile Magazine. Dit zijn onderscheidende nieuwe producten die Phoundry via haar dochteronderneming PAS B.V. zelf gaat exploiteren en die inspelen op een paar belangrijke trends.

Financieringsbehoefte

De gevraagde financiering bedraagt € 120.000,- voor marktbewerking, versterking van de organisatie en uitbreiding van het werkkapitaal. Hiermee wordt beoogd de sales een impuls te geven, de groei te versnellen en kunnen nieuwe producten sneller in de markt gezet worden. Sinds de overname in 2014 hebben aandeelhouders uit eigen middelen ruim € 250.000,- geïnvesteerd in de onderneming voor overname en productontwikkeling. De looptijd is 48 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente is 8%.

Structuur

Phoundry is onderdeel van een groep van B.V.’s. Defac Holding B.V. is 100% eigenaar van de onderliggende B.V.’s. De ondernemers participeren ieder voor 50% in Defac Holding B.V. vanuit hun persoonlijke holdings, Texander B.V. en AVBZ B.V.

Risico

Dun & Bradstreet noteert een Laag risico. De Collin Credit Score is Ruim voldoende na afwaardering. De aandeelhouders geven elk een persoonlijke borgstelling af van € 60.000,-. De door de aandeelhouders ingebrachte leningen van € 240.000,- worden geheel achtergesteld ten opzichte van de Collin lening. De debiteuren zijn Defac Holding B.V. met de onderliggende werkmaatschappijen, Phoundry B.V., Phoundry Nearshoring B.V. en Phoundry Application Services B.V.

Video Pitch

Leendoel

De gevraagde financiering bedraagt € 120.000,- voor marktbewerking, versterking van de organisatie (toevoeging van voor de groei essentiële competenties) en uitbreiding van het werkkapitaal.

Om de sales en marketing een extra impuls te geven is een ervaren salesmedewerker (zzp’er) aangesteld. Er is recentelijk een junior salesmedewerker aangesteld en de werving voor een tweede is onderweg. Deze worden beiden ingewerkt door de zzp’er en Arnoud Wijnands. De salescapaciteit wordt zowel voor het online bureau ingezet als voor het vermarkten van het Mobile Magazine. Tegelijk is de UX-designcapaciteit uitgebreid die het mogelijk maakt om klanten beter te bedienen en zowel de sales- als de visual-design capaciteit optimaal in te zetten. 

Ondernemer

Arnoud Wijnands (1968, HTS) heeft vanaf 1995 commerciële rollen vervuld in technische omgevingen. Hij heeft ervaring opgedaan in een start-up (1995-1999), waar hij met de biotrickling luchtfiltratie installaties van Estic/Bioway marktleider is geworden in de communale Vlaamse markt voor waterzuiveringsinstallaties. Arnoud heeft tevens ervaring opgedaan in corporate ondernemingen: Koninklijke Bijenkorf Beheer, KLM, KPN en Volker Wessels. In 2005 is Arnoud in dienst getreden als salesmanager bij IT-bedrijf XB. In 2007 heeft hij in de functie van Commercieel Directeur met succes leidinggegeven aan de turnaround van het bedrijf XB Managed Services. Na de overname van de XB-Groep door Detron heeft hij 5 jaar leidinggegeven aan softwarebedrijf XB Software Solutions. Als Commercieel Directeur heeft hij XB Software Solutions omgevormd van technisch softwarebureau tot het internetbureau Marviq. Dat bureau ging met succes de concurrentie aan met de gevestigde fullservice internetbureaus en verwierf aansprekende klanten zoals de Nederlandse Energie Maatschappij, Hallmark en Voetbal International. Na een, op het laatste moment afgeblazen Management buy-out, is Arnoud begin 2012 Algemeen Directeur geworden. Eind 2013 heeft hij afscheid genomen, omdat hij toch koos voor het ondernemerschap. Zijn commerciële ervaring stelt hem in staat snel te schakelen met klanten. Door zijn ruime kennis en ervaring is hij in elke situatie een volwaardige gesprekspartner. 

Alexander van der Hooft (1965) heeft zowel nationaal als internationaal uiteenlopende managementrollen vervuld in technische omgevingen. Na zijn studie Elektronica heeft hij leidinggegeven aan de ontwikkeling van barcodescanners voor Scantech. Naast zijn werk volgde hij een MBA-opleiding. Daarna heeft hij voor Philips een aantal jaren leidinggegeven aan een software gerelateerde serviceorganisatie in Hilversum en Eindhoven. Opvolgend heeft Alexander voor Philips Semiconducters (het huidige NXP) gewerkt, waar hij leiding heeft gegeven aan een businessunit die onder andere componenten maakte ten behoeve de tweede generatie IPod van Apple. In deze rol heeft Alexander niet alleen veel KLM Miles verzameld, maar ook commerciële ervaring opgedaan door zelf overal in de wereld de contacten te onderhouden met de lokale Philips salesorganisatie en klanten. Daarna heeft hij een aantal jaren Business Development gedaan voor Thales, voordat hij in 2011 door Arnoud werd gevraagd als Operationeel Directeur van internetbureau Marviq. Alexander combineert kennis van Software Development en elektrotechniek met een grote passie voor het bedenken van oplossingen voor moeilijke technische problemen. Hij is sterk in het herkennen van kansen die door middel van creativiteit en techniek kunnen worden ingevuld.

Arnoud en Alexander zijn jeugdvrienden die, met tussenpozen, meer dan 25 jaar hebben samengewerkt en goed op elkaar zijn ingespeeld. 

Onderneming

Met de totstandkoming van Phoundry is een online bureau ontstaan dat zich wil positioneren tussen de toonaangevende midsize bureaus in Nederland. Phoundry richt zich op waardecreatie voor haar klanten en ontwikkelt websites en applicaties die aantoonbaar bijdragen aan de commerciële doelstellingen van bedrijven. De focus ligt daarbij op de Nederlandse maakindustrie, vaak onbekende parels van het Nederlandse bedrijfsleven. Phoundry helpt deze bedrijven zich internationaal te profileren op het internet en campagnematig leads te genereren.

Phoundry richt zich primair op MKB-bedrijven, maar bedient ook enkele grote beursgenoteerde ondernemingen. Als onderdeel van het commerciële proces worden bedrijven eerst gescreend op match en kredietwaardigheid voordat er contact wordt gelegd.

Phoundry beschikt over een eigen development team in Oost-Europa. Daardoor kan Phoundry snel opschalen en is er de beschikking over kennis die het mogelijk maakt verbindingen te leggen naar andere systemen (bijvoorbeeld Salesforce of SAP). Dit betekent voor de klant meer aandacht (oog voor detail) tegen lagere kosten. Ze levert ook Nearshoring diensten aan klanten via haar dochteronderneming Phoundry Nearshoring Services B.V. Phoundry werkt daarbij sinds kort nauw samen met Symphony Solutions, het bedrijf van de zeer ervaren en succesvolle Nederlandse offshore ondernemer Theo Schnitfink. Arnoud heeft eerder, vanaf 2010 tot en met 2013, zaken gedaan met Symphony Solutions.

Phoundry heeft een grondige aanpak, waarbij het succes van de klant centraal staat. Dat merkt de prospect al na het eerste gesprek, waarvan hij binnen een week een uitgebreid verslag met advies krijgt. De specialisten van Phoundry komen pas met voorstellen als zij de businesscase doorgronden en concreet (smart) kunnen vertalen naar een online oplossing. Klanten geven vaak als terugkoppeling dat de online strategie workshops van Phoundry veel waarde toevoegen en een eyeopener zijn.

Geschiedenis
Phoundry was tot maart 2014 onderdeel van Webpower, de e-mail marketingspecialist uit Barneveld. Webpower is in 1999 opgericht als internetbureau met e-mail marketing als specialisatie. Webpower ontwikkelde voor gerenommeerde klanten. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld Uitzending gemist voor NPO en de webshop voor e-tailer Pluimen. In 2006 heeft Webpower zich op de Chinese markt gestort nadat ze al actief was in meerdere Europese landen. In 2010 is Webpower markleider e-mail marketing geworden in China en is het idee ontstaan om het maatwerk onderdeel af te stoten en zich helemaal te richten op e-mail marketing. In dat jaar zijn ook de eerste verkennende gesprekken gevoerd. Dat resulteerde op dat moment nog niet in een overname. In het voorjaar van 2014 is het alsnog tot een activa/passiva transactie gekomen.

Bij de overname heeft de continuïteit voor klanten en personeel centraal gestaan. Daarom is de naam van het eigen Content Management Systeem gebruikt als bedrijfsnaam en is als vestigingsplaats Barneveld gekozen. Phoundry is op 200 meter van Webpower gevestigd in het kantoor waar Webpower ooit begonnen is. Voor klanten is hiermee duidelijk dat de software ook in de toekomst ondersteund wordt en de medewerkers hoefden niet te verhuizen. Webpower en Phoundry werken nog steeds nauw samen.

Door de overname is een nieuw bedrijf ontstaan. Arnoud en Alexander brengen hierin kennis van (mobiele) applicatieontwikkeling en persuasive design technieken mee. Bij Webpower zat personalisatie en marketing automation in de genen. Phoundry combineert deze kennis en kan zich mede daardoor meteen positioneren tussen de vooraanstaande bureaus. Ook het indrukwekkende klantportfolio draagt daaraan bij, waaronder bekende namen als Albert Heijn en Pluimen en voor het grote publiek minder bekende namen zoals Moba en Leertouwer, gerenommeerde B2B-bedrijven.

Eigen productontwikkeling
De afgelopen 2 jaar heeft Phoundry geïnvesteerd in twee nieuwe producten, de Interesse API en het Personal Mobile Magazine. Dit zijn onderscheidende nieuw producten die Phoundry via haar dochteronderneming PAS B.V. zelf gaat exploiteren en die inspelen op een paar belangrijke trends zoals:

1. Content is king. Content wordt steeds belangrijker in B2B marketing.

2. Relevantie door personalisatie en marketing automation.

3. Mobile first, mobiele devices worden voor een steeds groter deel van de online consumptie gebruikt.

De Interesse API is een hulpmiddel om de interesse van een bezoeker/gebruiker van een website of app beter te leren kennen en de prospect database te verrijken. De Interesse API is een aanvulling op Google Analytics en speelt een rol bij het toepassen van personalisatie. De eerste versie is in 2010 specifiek ontwikkeld voor een klant. De tweede generatie van de Interesse API is onlangs voltooid. Deze werkt in principe samen met elk Content Management Systeem.

Het Personal Mobile Magazine is een zogenaamde SAAS-applicatie, waarmee bedrijven eenvoudig zelf een E-zine kunnen uitgeven zonder tussenkomst van technisch specialisten. Het magazine kan automatisch worden gepersonaliseerd aan de hand van klantinformatie. Daarmee is het een aanvulling op e-mail marketing en vormt het een onderdeel van Marketing Automation. Het magazine wordt verspreid als Mobiele App maar kan ook in een webbrowser worden bekeken.

Het Personal Mobile Magazine wordt in het eerste kwartaal van 2016 voor het eerst bij klanten ingezet.

Core business en focus
Tot de core business behoren: 

Advies

  • Online Marketing en Strategie.
  • Marketing Automation
  • Content, begeleiding van content creatie

Design en ontwerp

  • UX/UI/Persuasive Design
  • Functioneel/Technisch ontwerp
  • Implementatie

​Softwareontwikkeling

  • Webdesign
  •  Projectmanagement (Waterval/Agile)
  • QA, Testen

​Beheer en support

  • Hosting
  • Applicatiebeheer
  • Security en incident management

Doelstelling
Om de gewenste dienstverlening compleet en goed te kunnen neerzetten en continuïteit te kunnen garanderen is een vast team van ca. 20 – 25 mensen nodig. Doelstelling is om dat in 2 jaar te realiseren en ongeveer gelijk te verdelen over Nederland en de Nearshoring faciliteiten. De beoogde omzet die daarbij hoort is ca. € 2.500.000,- bij een rendement van 20% voor belasting. Tegelijk moeten de eigen producten en beheerdiensten zorgen voor een gezonde groei van de recurring business.

Door de toegenomen volatiliteit in de markt, de inflexibiliteit en risico’s die gepaard gaan met arbeidscontracten en de hoge kosten en risico’s die het inhuren van freelancers met zich meebrengt, kiest Phoundry voor inzet van nearshoring. Hiermee wordt naast flexibiliteit ook een kostenvoordeel gerealiseerd. De ondernemers hebben veel ervaring met nearshoring en hebben uitstekende faciliteiten geregeld. Alle mensen in Oekraïne (en Nederland) spreken minimaal intermediate niveau Engels en er is een Nederlands sprekende lead in Oekraïne.

Structuur
Phoundry is onderdeel van een groep van B.V.’s. Defac Holding B.V. is 100% eigenaar van de onderliggende B.V.’s. De ondernemers participeren ieder voor 50% in Defac Holding B.V. vanuit hun persoonlijke holdings, Texander B.V. en AVBZ B.V.

organigram

Financieringsbehoefte

Per 1 maart 2014 zijn de maatwerkactiviteiten door Defac Holding overgenomen van Webpower. Deze overnamesom is deels cash betaald, deels als achtergestelde lening en deels als earn-out.

Om de sales en marketing een extra impuls te geven is een ervaren salesmedewerker (zzp’er) aangesteld. Er is recentelijk een junior salesmedewerker aangesteld en de werving voor een tweede is in volle gang. Deze worden beiden ingewerkt door de zzp’er en Arnoud Wijnands. De salescapaciteit wordt zowel voor het online bureau ingezet als voor het vermarkten van het Mobile Magazine. Tegelijk is de UX-designcapaciteit uitgebreid die het mogelijk maakt om klanten beter te bedienen en zowel de sales- als de visual-design capaciteit optimaal in te zetten. 

De lening wordt grofweg als volgt besteed:

Sales

€ 40.000,-

Ontwikkeling

€ 40.000,-

Werkkapitaal

€ 40.000,-

Totaal

€ 120.000,-

Leenbedrag: € 120.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 48 maanden, lineaire aflossing

Risico

De debiteuren zijn Defac Holding B.V. met de onderliggende werkmaatschappijen, Phoundry B.V., Phoundry Nearshoring B.V. en Phoundry Application Services B.V.

Zekerheden

  • Achterstelling van de door de 2 aandeelhouders verstrekte leningen van in totaal € 240.000,-.
  • Persoonlijke borgstelling voor een bedrag van € 60.000,- door C.A.E. van der Hooft.
  • Persoonlijke borgstelling voor een bedrag van € 60.000,- door A.F. Wijnands.

Dun & Bradstreet Score
De Dun & Bradstreet Score noteert een Laag risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De score is tot stand gekomen op basis van de cijfers 2014, voorlopige cijfers 2015 en prognose 2016.

Rentabiliteit
Voor de beoordeling is uitgegaan van de prognose 2016 inclusief rente en aflossingen. De leningen van de DGA’s worden volledig achtergesteld t.o.v. de Collin investeerders en zullen vanzelfsprekend niet afgelost worden. De omzet van het eerste kwartaal (€ 218.000,-) is voor ruim 80% al gecommitteerd door bestaande en nieuwe klanten. De geprognotiseerde cashflow bedraagt zo'n 10% op een omzet van ruim € 1.000.000,-, met een netto cashflow overschot van € 28.000,- (na aflossing Collin). De rentabiliteitsscore komt daarmee uit op Ruim voldoende. Deze is gezien de korte winstgevende historie na overname afgewaardeerd naar Voldoende.

Solvabiliteit
Op basis van de interne cijfers 2015 is de solvabiliteit 41% op een balanstotaal van circa € 560.000,- (Goed). Dit is inclusief de achter te stellen leningen van de ondernemers (totaal € 240.000,-). Eind 2016 zal de solvabiliteit door toevoeging van de winst en aflossing op de langlopende leningen boven de 40% blijven. Voorzichtigheidshalve is de solvabiliteitsscore afgewaardeerd naar Ruim voldoende in verband met het grote aandeel van voorraden en vorderingen in relatie tot de liquide middelen.

Liquiditeit 
Doordat de ondernemers bij overname voldoende liquide middelen ingebracht hebben, is de liquiditeit prima met een current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) van 2,3 eind 2015. Dit zorgt voor een score Excellent. Na financiering wordt de liquiditeit verder versterkt. Uit de prognose 2016, ondersteund door een gedetailleerde liquiditeitsprognose, blijkt een current ratio van 3,7. Vanwege de hoge aflossingsdruk wordt de score bijgesteld naar Ruim voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Investeerders vanaf € 500,- ontvangen een uitnodiging voor een lezing over de laatste ontwikkelingen op het gebied van online Marketing onder het genot van een hapje en een drankje.

Investeerders vanaf € 2.500,- euro krijgen een waardecheque voor een gratis Online Strategie workshop. De workshop omvat één dagdeel en vindt plaats bij Phoundry in Barneveld. Tijdens de workshop wordt ingegaan op de onderscheidende propositie van de klant en worden de doelstellingen SMART gemaakt. Op grond daarvan wordt een advies gegeven met betrekking tot Online Marketing. Binnen een week na de workshop ontvangt de klant een uitgebreid verslag met advies.

De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
04-02-2016 om 21:47
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
04-02-2016 om 21:35
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
03-02-2016 om 18:25
Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
03-02-2016 om 16:50
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
03-02-2016 om 16:17

Ondernemer




Arnoud Wijnands




Alexander van der Hooft

Crowdfund Coach


Servicedesk