17515

PrevDent International

€ 350.000  |  7,0% rente  |  48 maanden  Investeerders: 259
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Goed
Deze leningaanvraag is op 11-04-2016 in 2 uur volgeschreven door 259 investeerders

Samenvatting

Mogen wij u voorstellen: nHAp® (nano-hydroxyapatiet) hét nieuwe en veelbelovende alternatief voor het giftige fluoride in tandverzorgingsproducten.

Tanden zijn opgebouwd uit het mineraal hydroxyapatiet (het glazuur voor 97%, het tandbot (dentine) voor 67%). PrevDent ontwikkelde een tandverzorgingslijn waarin nano-hydroxyapatiet verwerkt is. Deze kleine deeltjes hydroxyapatiet kruipen in de beschadigingen van het glazuur en de openliggende kanaaltjes (tubuli) naar de tandzenuw, sluiten deze af en/of repareert ze.  

PrevDent International B.V. (www.prevdent.com) is het initiatief van Petra J. Ruijs en Maarten J.M. Cuppen. Opgericht in 2004 was zij tot 2013 voornamelijk actief als importeur/distributeur van het Amerikaanse tandenbleekproduct BriteSmile. Als gevolg van de in 2012 gewijzigde wet- en regelgeving in de Europese Unie op het gebied van het gebruik van waterstofperoxide in tandenbleekproducten mocht BriteSmile in Europa niet meer verkocht worden. PrevDent besloot een eigen productlijn te ontwikkelen die wél aan de Europese wet- en regelgeving voldoet. Wat ontstond is een fluoride vrije productlijn voor ‘Sensitivity-Management en Repair-Whitening’ gebaseerd op het gebruik van nano-hydroxyapatiet.

Gedurende de periode 2013 tot en met 2015 zijn de producten van PrevDent uitontwikkeld en is de productie georganiseerd. Tegelijkertijd zijn de directe verkopen gestabiliseerd en groeiende. Per februari 2016 worden PrevDent producten geëxporteerd naar diverse landen binnen en buiten Europa.

Financieringsbehoefte

De gevraagde financiering bedraagt € 350.000,-. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing en de rente bedraagt 7%. Deze financiering is bedoeld voor marketingkosten, patentverwerving en het opbouwen van de voorraad.

Risico

Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico voor Prevdent International B.V. De Collin Credit Score komt overall uit op Goed. Naast Prevdent International B.V. worden de personal holdings Ruijs Holding B.V. en Cuppen Holding B.V. mee worden verbonden als debiteur. Daarnaast geven beide directieleden, Maarten Cuppen en Petra Ruijs, ieder een persoonlijke borgstelling af voor het leningbedrag van € 350.000,-. Tevens zullen bestaande leningen van € 550.000,- en waarvan de namen van de debiteuren bekend zijn bij Collin Crowdfund, worden achtergesteld ten opzichte van de investeerders van Collin Crowdfund. Er zal op deze leningen in 2016 een maximaal bedrag van € 68.750,- mogen worden afgelost na de aflossingen aan Collin.

Video Pitch

Leendoel

De financiering zal gebruikt worden ten behoeve van:

  • verwerving 100% eigendom CrWR patent en overige intellectuele patenten (iP),
  • afkoop royalties productontwikkelaar,
  • aanpassing productnamen en verpakkingen producten voor orthodontisten,
  • aankoop en instandhouding van de benodigde voorraden halffabricaten,
  • marketingondersteuning van de bestaande en nog op te tekenen distributeurs in diverse landen.

Ondernemer

Petra Ruijs (51) is energiek en ondernemend, een Amsterdamse in hart en nieren. Ze werkte gedurende 12 jaar als senior secretaresse voor iP-lawyers van toonaangevende advocatenkantoren. Daarna werkte zij als office-manager in een grote tandartsenpraktijk in Amsterdam. Daar maakte zij kennis met het ondernemerschap door het verwerven van de exclusieve vertegenwoordigingsrechten van het Amerikaanse tandenbleekproduct BriteSmile. Na het wegvallen van de BriteSmile producten voor de Europese markt zette zij haar kennis en ervaring in voor de op- en inrichting van PrevDent International B.V. Petra geeft lezingen/workshops over het onderwerp tandenbleken en nano-hydroxyapatiet in vele landen en aan de ACTA (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam).

Maarten Cuppen (58) is ondernemer in hart en nieren. Gedurende de periode 1979 tot 2000 was hij ondernemer/ontwikkelaar/exploitant van recreatie- en hotelbedrijven, waarna hij een paar jaar als directielid bij Reggeborgh werkzaam was. Gedurende de periode 2002 tot 2010 was hij werkzaam als consultant en bedrijfsbegeleider voor derden met als zwaartepunten de zakelijke begeleiding van MS De Jordaan, Jonnie & Therese Boer, De Librije/Zwolle en PrevDent International B.V. (voorheen PEGOMA B.V. genaamd). Eind 2010 werd duidelijk dat de EU de wetgeving inzake het gebruik van waterstofperoxide in tandenbleekproducten zodanig zou aanpassen dat verdere distributie van BriteSmile producten door Petra onmogelijk zou worden. Vanaf 2011 heeft Maarten zich geconcentreerd op de noodzakelijke herstructurering van de onderneming, de ontwikkeling van de eigen productlijn en alle voorkomende zakelijke aspecten.

In 2015 kocht Petra, met behulp van crowdfunding via Collin, MS De Jordaan: dé Amsterdamse Feestboot. Het schip was een zeer opvallende en vrolijke verschijning tijdens SAIL 2015. De exploitatie van MS De Jordaan verloopt succesvol. De geprognosticeerde resultaten zijn in 2015 ruimschoots behaald en de toekomst ziet er zonnig uit. In 2016 introduceert MS De Jordaan, naast haar inmiddels beroemde Muziekvaart, de Sjon & Sjaan Amsterdam Show, een Engelstalig programma speciaal bedoeld voor buitenlandse bezoekers aan Amsterdam. Petra en Maarten noemen MS De Jordaan liefkozend hun ‘uit de hand gelopen hobby’ waar ze heel veel plezier en levensvreugde aan ontlenen.

Onderneming

PrevDent International B.V. (www.prevdent.com) bestaat 14 jaar en heeft in de jaren 2013 t/m 2015 een bijzondere, fluoridevrije productlijn ontwikkeld ten behoeve van de behandeling van gevoelige tanden (Sensitivity Management) én het schoonmaken c.q. terugbrengen naar de natuurlijke witheid van én het repareren van tanden (Repair Whitening). Op het door PrevDent ontwikkelde CrWR product is een octrooi (patent) geregistreerd in de Europese Unie en de Verenigde Staten, zoals nHAp®, DeSensiDent® en OrthoCare®.

De door PrevDent ontwikkelde producten zijn vrijwel alle gebaseerd op het gebruik van nHAp® (nano-hydroxyapatiet), een mineraal waaruit dentine (67%) en tandglazuur (97%) zijn opgebouwd. Daarbij zijn de producten fluoridevrij. nHAp® is hét nieuwe, moderne alternatief voor fluoride.

Producten van PrevDent zijn in eerste instantie bedoeld om gebruikt te worden door of via dentale professionals zoals orthodontisten, tandartsen en mondhygiënisten. Het beeldmerk (afbeelding van een tand in een wapenschild) staat voor de missie van PrevDent: de ontwikkeling, productie en distributie van excellent oral care producten ter voorkoming van cariës, wereldwijd volksziekte nummer 1. Onder het beeldmerk worden meerdere productnamen/aanduidingen gebruikt zoals nHAp®, DeSensiDent® en OrthoCare®. De kleuren blauw/wit en zilver benadrukken de kwaliteit van de producten terwijl het rode driehoekje een kwinkslag is naar de nationale kleuren van Nederland.

In 2014 is het gelukt het CrWR-product te stabiliseren en het geschikt te maken voor massaproductie volgens nationale en internationale certificeringsvoorwaarden. Producten van PrevDent voldoen aan alle internationale wet- en regelgeving. Nu kunnen de PrevDent producten en met name ook de belangrijkste, meest profijtelijke producten, vrijelijk en zonder belemmeringen geproduceerd en verkocht worden.

De autonome omzet van PrevDent producten vanaf de introductie in 2013 heeft zich in 2014 gestabiliseerd en is sinds begin 2015 groeiende. De acceptatie van onze producten in onze thuislanden (Benelux) is langzaam groeiende. Voor andere landen geldt dat de noviteiten uit Europa, met name uit Nederland en Duitsland, met open armen ontvangen worden. Daarom hebben wij besloten ons ook te concentreren op het identificeren en werven van distributeurs in andere landen, die optimaal te trainen en te begeleiden vanuit de thuisbasis Nederland. Zo kunnen wij met een klein team van ‘kennisdragers’ de verkoopslagkracht optimaliseren zonder al te grote financiële risico’s te hoeven dragen.

Inmiddels hebben wij uit het jarenlang opgebouwde (internationale) netwerk diverse distributeurs aan ons verbonden. Zo worden PrevDent producten inmiddels aangeboden in een aantal Oost-Europese landen, Duitsland, Spanje en Turkije.

In het Verenigd Koninkrijk stond onlangs in het OK! Health Magazine (oplage: 285.000) een brede test naar de effectiviteit van tandenbleekmethodes. PrevDent Repair Power Whitening werd daarin tot het beste in-office tandenbleekproduct uitgeroepen met een waardering van 10 uit 10. Dat heeft interesse opgewekt bij potentiële dealers/distributeurs, waarmee de onderhandelingen op dit moment gaande zijn.

Daarnaast is de start van de distributie in de Verenigde Staten erg uitdagend. De markt voor onze producten is daar oneindig veel groter dan in Europa. Amerikanen staan open voor nieuwe producten uit Europa en zijn, eerder dan collega’s in Europa, bereid ze uit te proberen. Zo is het waarschijnlijk dat enkele PrevDent producten in mei/juni via het Amerikaanse Home-Shopping Channel QVC aangeboden zullen gaan worden. Dat zal bijdragen aan merkbekendheid en leiden tot behoorlijke volumes. Het businessplan van PrevDent USA LLC (NB géén deelneming van PrevDent International B.V. maar een zelfstandige onderneming in handen van mr. Kevin Brookhart) laat indrukwekkende resultaten zien tijdens en na het eerste implementatiejaar.

Vanaf 2016 zal aandacht worden besteed aan de distributie in retail. Dat vindt al op bescheiden schaal plaats via onze eigen webshop en die van enkele van onze klanten. Gezien de marge en bescheiden investeringen die dat met zich meebrengt, is het onze doelstelling in 2016 een omzet van meer dan € 250.000,- te behalen.

In 2015 ontwikkelde PrevDent zogenaamde OrthoCareplannen, bedoeld om door orthodontisten aan hun patiënten voor te schrijven c.q. aan te bevelen. Dit zijn pakketten voor het dagelijks tand- en mondonderhoud gedurende de tijd dat een patiënt zijn/haar beugels draagt. Vanwege de gemiddelde behandeltermijn van 18 maanden met 6 wekelijkse controlebezoeken, kent dit pakket met de bijbehorende herhaalaankopen een enorm marktpotentieel. (Zie de bijlage OrthoCare brochure voor Orthodontisten.)

Zo verwacht PrevDent eind 2016 een stabiele en groeiende afzet te hebben gerealiseerd in de thuislanden Benelux en Duitsland en verder in Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Turkije enkele Oost-Europese landen en Scandinavië.

Structuur

organigram

Financieringsbehoefte

Met behulp van financieringen uit bevriende kringen heeft de onderneming de laatste jaren € 580.000,- in de ontwikkeling van de productlijn, het zeker stellen van het CrWR octrooi, de registratie van merken en merkrechten geïnvesteerd. In het overzicht hieronder wordt de besteding van de via Collin gevraagde financiering gespecificeerd.

Investeringsoverzicht

Verkrijgen volle eigendom CrWR patent/afkoop royalties

€ 50.000,-

Opbouwen voorraad

€ 150.000,-

Verkrijgen en vermarkten nieuwe merken

€ 50.000,-

Marketingondersteuning (buitenlandse) distributeurs

€ 100.000,-

Totale lening via Collin

€ 350.000,-

Leenbedrag: € 350.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden

  • De debiteuren zijn Prevdent International B.V., Ruijs Holding B.V. en Cuppen Holding B.V.
  • Beide directieleden M. Cuppen en P. Ruijs geven ieder een persoonlijke borgstelling af voor het gehele leningbedrag van € 350.000,-. Deze hebben op dit moment vooral een morele waarde.
  • Tevens zullen de bestaande leningen ten bedrage van € 550.000,- en waarvan de namen van de debiteuren bekend zijn bij Collin Crowdfund N.V. worden achtergesteld ten opzichte van de lening via Collin. Er zal op deze leningen vanaf 2016 maximaal € 11.500,- per maand mogen worden afgelost en deze aflossingen worden pas gestart vanaf juli 2016. Daarnaast heeft de aflossing aan de investeerders van Collin altijd voorrang op de aflossingen op de achtergestelde leningen. De rentevergoeding wordt wel betaald.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score is gebaseerd op de recent ingediende cijfers van 2015 en geeft de kwalificatie Laag risico.

Collin Credit Score 
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Voor de beoordeling is uitgegaan van de cijfers 2015 en de prognose en slotbalans van 2016 na financiering, rentebetalingen en aflossingen op de lening via Collin. De prognoses zijn degelijk onderbouwd en opgesteld in samenwerking met de accountant.

Rentabiliteit
Naast hun activiteiten met de eveneens door Collin Crowdfund gefinancierde en blijkens de cijfers van 2015 succesvol geëxploiteerde MS De Jordaan, zijn beide ondernemers al jaren actief met de ontwikkeling en verkoop/distributie van mond- en tandverzorgingsproducten van het merk PrevDent in Nederland en vooral ook in het buitenland. Nu de producten voor dit moment ver genoeg zijn uitontwikkeld, heeft men in 2015 een positief resultaat (netto winst € 79.000,-) behaald bij een omzet van circa € 1.200.000,- (2014: ruim € 800.000,-).  Op grond van de bestaande contacten en geplande marketingactiviteiten bestaat de verwachting dat de omzet over 2016 zal stijgen naar € 2.250.000,- met een verwacht netto cashflowoverschot van € 292.000,-. De geautomatiseerde score komt hiermee uit op Excellent. Voorzichtigheidshalve wordt de rentabiliteit afgewaardeerd naar Goed.

Solvabiliteit
Inclusief het achtergestelde vreemd vermogen is de solvabiliteit eind 2015 35% (Ruim voldoende) en komt hiermee net 2% te kort voor een score Goed. Eind 2016 is de solvabiliteit naar verwachting gestegen naar ruim 45% (score Goed) op een balanstotaal van circa € 1.200.000,-. De solvabiliteitsscore komt hiermee uit op Goed.

Liquiditeit
De vlottende activa betreffen voorraden, debiteuren, alsmede courante vorderingen op de Engelse dochter en een Duitse distributeur. De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) is direct na financiering 1,2 (Ruim Voldoende). Volgens prognose stijgt deze eind 2016 naar 2,1, waarmee de liquiditeit uitkomt op Excellent. Voorzichtigheidshalve wordt de score direct na financiering aangehouden ofwel Ruim voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Goed

Extra beloning

Alle investeerders worden extra beloond met een korting van 33 1/3% op aankopen van PrevDent producten in de webshop gedurende de looptijd van de lening.

Investeerders vanaf € 2.500,- worden extra beloond met een periodieke (1x per kwartaal) toezending van gratis nHAp® tandpasta en nHAp® mondwater gedurende de looptijd van de lening.

Investeerders vanaf € 5.000,- krijgen daarbovenop een gratis Repair Whitening behandeling aangeboden.

De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
11-04-2016 om 7:53
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
10-04-2016 om 19:50
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
10-04-2016 om 13:34
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
08-04-2016 om 19:51
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
08-04-2016 om 19:48

Reacties

Investeerder – 5025
04-04-2016 11:34
Succes met de aanvraag.

Als ik goed ben geïnformeerd heeft deze onderneming reeds eerder tweemaal geld opgehaald via het platform ‘Geld Voor Elkaar’, en daarna ook nog via het platform ‘Symbid’. Mijn allereerste vraag is waarom hierover niets in de pitch is vermeld. De tweede vraag is waarom nu wéér gebruik wordt gemaakt van een ander platform. Een derde vraag luidt in hoeverre de vermelde stapeling van financieringen van invloed is op de gepresenteerde zekerheden.

M.J.M. Cuppen
04-04-2016 13:52
Beste meneer/mevrouw,

Graag antwoord ik als volgt op uw vragen/opmerkingen.

Het is correct dat wij eerder via Geld voor Elkaar crowdfunding tot stand gebracht hebben. Daarvan is de eerste lening geheel afgelost, van de 2e lening resteren nog een zestal termijnen waarna die ook zal zijn afgelost. Via het platform Symbid hebben wij géén aandelen deelname gerealiseerd. Dat hebben wij destijds wél onderzocht maar voortijdig beëindigd omdat de belangstelling voor aandelen-participatie in Nederland nog niet écht aanwezig leek.

In 2015 hebben wij met Collin Crowdfund een crowd-funding gedaan t.b.v. MS De Jordaan BV. Daarbij hebben wij kennis gemaakt met de wijze waarop Collin met behulp van ’crowd-fund coaches’ aanvragen voorbereidt, begeleidt vóór en nà de funding die ons heel erg goed bevalt. Los van de kennis van zaken op velerlei gebied die door de crowd-fund coach met je gedeeld wordt, opent zich daarnaast een netwerk van geïnteresseerde beleggers waar je óók wat mee kan naast ‘sec het geld lenen’. Die ’verbondenheid’ van mensen met materie spreekt ons aan óók omdat wij weten dat de ontwikkeling van ons bedrijf het in de toekomst wellicht weer eens nodig maakt een beroep te moeten doen op de kapitaalmarkt.

Omdat de GvE leningen nagenoeg afgelost zijn is er geen sprake van ‘stapeling van zekerheden’.

Groet,
Maarten J.M. Cuppen
CEO PrevDent International BV

Ondernemer




Petra Ruijs




Maarten Cuppen

Crowdfund Coach


Fred Bouwman