Reclamezuil filmt het wegverkeer op A20

De modernste reclamemasten langs de snelweg herkennen je auto. Handig voor adverteerders, want die kunnen zo campagnes op maat voeren.
Peugeot heeft zo al bestelauto’s aan de man gebracht. Het automerk toonde de nieuwste modellen op het digitale bord naast de A20 bij Moordrecht op uren dat veel busjes op de snelweg voorbijkwamen.

,,De camera’s op de mast zien de vorm van de auto”, zegt Danny Tournier. ,,Zo weten we precies op welke tijdstippen welke soorten auto’s het meest langskomen.”

Van kentekens scannen is geen sprake, zegt hij. Voor de daarvoor benodigde infraroodstraal staat de mast te ver van de weg. Privacyregels zouden die methode ook ingewikkelder maken. Met gewone camera’s komt Tourniers bedrijf Beyond Outdoor genoeg te weten.

,,De volgende stap is merken van auto’s herkennen en het bouwjaar, dat kan allemaal puur op basis van vorm en afmetingen.” Zo kan een autobedrijf een nieuw model promoten op tijdstippen dat veel gedateerde exemplaren voorbijkomen.

Internet
Beyond Outdoor uit Capelle aan den IJssel exploiteert tien reclamemasten in Nederland. Het bedrijf heeft daarmee een marktaandeel van 30 procent. Het is nu de enige mastenexploitant die met camera’s zijn publiek op deze manier in kaart brengt.

Oprichter Tournier verklaart dat met zijn achtergrond uit de marketing. ,,Op internet is zo’n op het publiek toegesneden campagne heel normaal. Gewoon een mooie reclame langs de snelweg ophangen is leuk, maar de huidige technische mogelijkheden maken een doeltreffender aanpak mogelijk. Met digitale borden zijn boodschappen gemakkelijk te wisselen. Een fastfoodketen kan ’s ochtends ontbijtjes promoten, ijs als het warm is en appelflappen als de temperatuur daalt. Als het verkeer goed doorrijdt, zijn korte teksten beter. Wanneer het opstroopt, hebben automobilisten meer tijd voor een langere mededeling. Bij files hebben we elektrische fietsen gepromoot.”

De volgende stap is merken van auto’s herkennen en het bouwjaar
Door ook nog te kijken naar wat voor verkeer er langskomt, zegt hij, is de doelgroep nog nauwkeuriger bepalen. Nog een voorbeeld: als veel gezinsauto’s passeren is het voor speelgoedfabrikanten interessant om te adverteren.

Danny Tournier noemt zijn in 2015 opgerichte bedrijf de ‘aanvoerder in de digitale revolutie in de traditionele markt van de buitenreclame’.

Beyond Outdoor wil het aantal masten dit jaar nog uitbreiden van tien naar vijftien. Een reclamemast kost, inclusief de camera’s en de software, al snel een half miljoen tot 750.000 euro en daarvoor is het bedrijf geld aan het ophalen bij banken, investeerders en het publiek.

Dat laatste gebeurt met crowdfunding. Waarom je als gewone sterveling zou investeren in een reclamemast? ,,Het levert een goede rente op.”