25136

Retail Unity

€ 150.000  |  7,5% rente  |  36 maanden  Investeerders: 156
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 17-08-2016 in 1 uur volgeschreven door 156 investeerders

Samenvatting

De traditionele retail heeft het zwaar. Denk aan de retailketens die de laatste tijd zijn omgevallen en helaas nog steeds omvallen. De hoofdoorzaak is de (gedeeltelijke) verschuiving van de traditionele winkel (“bricks”) naar het internet (“clicks”). Hoe men hierop moet inspelen, staat bij elke retailer hoog , zo niet bovenaan de agenda. De beoogde oplossing is een ‘omnichannel’ strategie, waarbij de “bricks” en de “clicks” elkaar nadrukkelijk versterken.

Retail Unity is een software development bureau, waarvan het gehele team een jarenlange ervaring heeft in omnichannel in de retail. Zij lopen dan ook voorop in de ontwikkelingen van deze strategie. Retail Unity heeft nu als eerste een oplossing ontwikkeld die elke retailer in staat stelt om omnichannel snel, efficiënt en winstgevend te implementeren. In de Retail Unity omnichannel strategie vervullen de winkels een voorname rol in het creëren en afhandelen van online verkopen. Retail Unity zorgt ervoor dat de traditionele retail en e-commerce naadloos in elkaar overgaan en hiermee versterkt dan e-commerce de winkels en vice versa. Retail Unity bundelt alle voorraden van alle filialen en alle magazijnen tot één virtuele voorraad. Deze voorraad is beschikbaar voor alle verkoopkanalen (via tablets en verkoopportalen in fysieke winkels en online op alle aangesloten websites). Een snelle implementatie is o.a. mogelijk doordat de software naadloos aansluit op het bestaande IT-landschap van de retailer. Concurrerende pakketten vragen juist om één of meerdere onderdelen van een IT-landschap te vervangen. De resultaten bij de huidige retailers, waaronder Jeans Centre, gaan met een Retail Unity implementatie nu al alle verwachtingen te boven. De online verkoop stijgt direct na de implementatie. De fysieke winkels hebben eveneens baat bij de gebundelde voorraden. De reguliere winkelverkoop stijgt bijvoorbeeld substantieel door additionele verkoop via de touchscreens in de winkels. De “nulverkopen”, door bijvoorbeeld het niet aanwezig zijn van de juiste maat, kleur of keuze, vormen een belangrijk potentieel bij het toepassen van de omnichannel strategie.

Financieringsbehoefte

De totale investeringsbehoefte is € 172.000,- voor werkkapitaal, dat met name wordt ingevuld door ontwikkelings- en implementatiekosten en inventaris. Hiervan wordt € 22.000,- uit eigen middelen voldaan en de gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 150.000,-. De looptijd is 36 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7,5% gedurende de gehele looptijd.

Structuur

Retail Unity B.V. is voor 100% in handen van Retail Unity Holding B.V., dat op zijn beurt de persoonlijke holdings van de ondernemers als aandeelhouders (beide voor 50%) heeft.

Risico

Dun & Bradstreet kwalificeert Retail Unity B.V. als Verhoogd risico gezien het startende karakter. De Collin Credit Score overall komt uit op Ruim voldoende. De heren P. Blom en P. Jansen geven beiden een persoonlijke borgstelling af van € 50.000,-. De debiteuren zijn Retail Unity B.V., Retail Unity Holding B.V., Blom Management & Investment B.V. en P.D. Beheer B.V. Tot slot is er een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen tot en met een solvabiliteit van 30%.

Video Pitch

Leendoel

Er is behoefte aan een financiering van € 150.000,- die bestemd is voor het werkkapitaal. De belangrijkste financieringsdoelen worden gevormd door de ontwikkelingskosten en de arbeidsintensieve implementatie van de software bij de klant.

Ondernemer

Peter Blom (34) is al sinds jonge leeftijd actief in de IT en softwareontwikkeling. Na betrokkenheid bij een aantal succesvolle start-ups is hij van begin 2014 tot begin 2016 bij Unlimited Sports groep verantwoordelijk geweest voor de in-house omnichannel ontwikkelingen.

Peter Jansen (58) is in zijn carrière ICT-manager geweest bij meerdere retailketens als Dixons, Kijkshop en Perry Sports. Sinds 2010 was hij E-commerce, supply-chain en IT-directeur bij Unlimited Sports groep. 

Beide ondernemers hebben dus een ruime werkervaring in omnichannel strategieën bij retailers. Peter Blom legt zich toe op de commerciële en de financiële zaken. Peter Jansen houdt zich bezig met de klantoplossingen. Beiden zijn verantwoordelijk voor de aansturing van de ontwikkelaars.

Beiden hebben al laten zien daadkrachtig te kunnen opereren. In maart jl. zijn ze gestart met Retail Unity, waarna ze op zeer korte termijn een organisatie met developers hebben opgezet. Daarnaast heeft hun bestaande netwerk en reputatie in het Retail landschap direct geresulteerd in een grote lijst met geïnteresseerde prospects, consultants en resellers. Zo hebben zij voor wat betreft het sales orgaan nu al volledige support van Internationale hardware leveranciers die Retail Unity het benodigde platform bieden om breed de EMEA markt te bereiken. Zoals een startup betaamt zijn de kosten low-budget. Wel is er fors geïnvesteerd in de ontwikkelingstak. Dat kan niet zonder geloof in het eigen product en in het eigen kunnen. Het product heeft zich zeer snel ontwikkeld en nu is deze ontwikkelingscapaciteit van cruciaal belang om de 1e pilots bij de Retailers uit te rollen. Het feit dat Retail Unity al snel een launching customer (Jeans Centre met 125 filialen) had, heeft eveneens de investering versneld. Ook die acquisitie had alles te maken met daadkracht. Op dezelfde wijze bouwen ze voort aan de uitbouw van de klantenkring en de daarbij behorende organisatie.

Onderneming

Retail Unity (www.retailunity.com) houdt zich bezig met ontwikkeling en implementatie van software en heeft als eerste een oplossing voor retailketens ontwikkeld om een omnichannel strategie efficiënt en winstgevend toe te passen. Concreet betekent dit dat de voorraden van alle filialen en magazijnen virtueel worden gecombineerd tot 1 voorraad. Deze voorraad is vervolgens beschikbaar voor alle verkoopkanalen (doorgaans de website en filialen), waardoor er in filiaal A een item kan worden verkocht en verzonden wat in filiaal B niet aanwezig is.

Missie
Retail Unity realiseert voor Retail bedrijven een extra omzettool. Het is veel meer dan een combinatie van “stenen” winkels en een webshop. De winkels zijn er al, de voorraad is er al en het personeel is er al. Er hoeft alleen maar geïnvesteerd te worden in de software, de implementatie hiervan en in de werkwijze.

De praktijk
De winkels worden voorzien van een portal met een groot scherm, waarop de gehele voorraad valt op te halen. Hoewel een klant gebruik van het scherm kan maken, ligt het initiatief bij het winkelpersoneel. Dat leidt tot een hogere omzet. Immers, als een klant graag een bepaald item wil en het is niet in de juiste kleur en/of maat aanwezig, dan zijn er dermate veel koopsignalen dat het een inkoppertje is om het item via de website of een ander filiaal te verkopen. Het andere filiaal zorgt er dan ook voor dat het bij de klant terecht komt.

Launching customer is Jeans Centre (www.jeanscentre.nl) met circa 125 filialen. Hiermee heeft men inmiddels een 5-jarig contract gesloten en daar is de software en de daarbij behorende werkwijze succesvol geïmplementeerd. De resultaten zijn overweldigend. De invloed van de “schermomzet” en “ship-from-store tactiek” op de totale bedrijfsomzet is substantieel. Bijkomende voordeel: het winkelpersoneel fungeert eveneens als magazijnpersoneel, waardoor pieken in de digitale verkoop vele malen beter opgevangen worden zonder dat er extra geïnvesteerd wordt in het magazijn. De nieuwe goederenstroom uit de winkels wordt zo gestuurd dat er besparingen op replenishment gerealiseerd worden. De wijze waarop de Retail Unity oplossing dit doet zorgt ervoor dat het winkelassortiment beter wordt i.p.v. kannibaliseert. 

De term Clicks & Bricks krijgt door de toepassing veel meer diepgang. Tot op heden impliceert deze term vooral de combinatie van een “stenen” winkel en webshop of toepassingen met een marginaal effect. Retail Unity voegt er echt een dimensie aan toe.

De primaire markt bestaat uit retailketens met identificeerbare producten in Nederland en de omringende landen. Hoewel er veel retailketens zijn omgevallen, zijn er veel meer die hun zaken wel voor elkaar hebben. Elke potentiele klant wordt hierop getoetst.

Structuur:
organigram

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Bedrijfsinventaris € 22.000,-
Werkkapitaal € 150.000,-
Totaal € 172.000,-
Eigen middelen € 22.000,-
Financiering via Collin € 150.000,-

Leenbedrag: € 150.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 36 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden

  • De debiteuren zijn Retail Unity B.V., Retail Unity Holding B.V., Blom Management & Investment B.V. en P.D. Beheer B.V.
  • Beide ondernemers P. Jansen en P. Blom geven ieder een persoonlijk borgstelling ter hoogte van € 50.000,- af. De borgstellingen hebben op dit moment beide een materiële waarde. 
  • Ter handhaving van de solvabiliteit is een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van Retail Unity Holding B.V. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 30% of lager is.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score geeft een Verhoogd risico op alle entiteiten; dat komt doordat de entiteiten in 2016 zijn opgericht.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit en vloeit voort uit de prognoses voor 2016, 2017 en 2018. De overall score komt uit op Ruim voldoende.

Rentabiliteit
Zoals gezegd is er een 5-jarig contract met de launching customer, daarnaast zijn er consultancy-inkomsten en zijn er een aantal retailketens binnen de salesfunnel in de pilotfase. De ondernemers hebben aangegeven dat ze een jaar geen management fee hoeven te onttrekken. Met deze gegevens zijn er een aantal scenario’s geprognosticeerd voor de komende jaren. Voor de bepaling van de score van de rentabiliteit zijn we uitgegaan van het meest realistische scenario inclusief nieuwe klanten en inclusief betaling management fee. In dat scenario zal er naar verwachting het eerste jaar (2016) een omzet van rond de € 400.000,- worden gerealiseerd met een kasstroom van rond de € 100.000,-. Van de omzet is circa € 250.000,- met contracten gegarandeerde omzet. Het 2e jaar (2017) zal zowel de omzet als de kasstroom in dit scenario naar verwachting verdubbelen, waardoor de financieringslasten ruimschoots kunnen worden voldaan. Dit zou voor beide jaren de kwalificatie Excellent betekenen. Gezien het startende karakter waarderen we de kwalificatie van de rentabiliteit voorzichtigheidshalve af naar Ruim voldoende.

Solvabiliteit
Doordat er beperkte investeringen noodzakelijk waren bij de start van het bedrijf en er al snel omzet werd gegenereerd is de eigen inbreng beperkt geweest. Hierdoor is de solvabiliteit bij de start slechts 13% op een balanstotaal van € 216.000,- na financieren. Door de verwachte resultaten gecombineerd met beperkte investeringsbehoeftes, waardoor de balans kort zal blijven, zal de komende jaren de solvabiliteit snel toenemen. Voor eind 2017 wordt al een solvabiliteit verwacht van 45% op een balanstotaal van circa € 300.000,-. Vooralsnog kennen we voorzichtigheidshalve de kwalificatie Voldoende toe voor de solvabiliteit.

Liquiditeit
De financiering van Collin is voor een groot deel werkkapitaal en buffer voor mogelijke langere en intensieve implementatietrajecten. De buffer geeft ook de retailers vertrouwen in dit bedrijf in de opstartfase. Indien het rentabiliteitsscenario als beschreven wordt gerealiseerd resteert een ruime liquiditeit met current ratio’s (vlottende activa/vlottende passiva) ruim boven de 2 voor zowel 2016 als 2017. Door deze liquide buffer geven we met een lichte afwaardering de kwalificatie Goed aan de liquiditeit.

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Goed
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Alle investeerders krijgen een eenmalige korting van 20% op een aankoop via de webwinkel van Jeans Center, zodat men de toepassing van Retail Unity zelf kan ervaren.

De voucher zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-2479 heeft € 500 geïnvesteerd.
17-08-2016 om 10:15
investeerder-20527 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
17-08-2016 om 10:14
investeerder-6120 heeft € 500 geïnvesteerd.
17-08-2016 om 10:13
investeerder-20065 heeft € 1.000 geïnvesteerd.
17-08-2016 om 10:13
investeerder-6953 heeft € 500 geïnvesteerd.
17-08-2016 om 10:13

Reacties

Investeerder – 4945
17-08-2016 10:09
Interessante pitch! Succes heren!

P.A. Blom
19-08-2016 14:13
Dank u wel voor het compliment!
Investeerder – 20832
22-08-2016 13:02
Hoe gaan jullie de markt benaderen? Jullie hebben nu één contract. Ik zie verder geen plan hoe jullie dit denken te gaan vergroten.

P.A. Blom
22-08-2016 13:56
Onze klanten werven we op de eerste plaats voornamelijk middels ons netwerk. Vanwege onze eerdere functies in het Retail landschap hebben we veel nauwe banden met directie en boardmembers van verschillende grote Retailers. Die hebben we uiteraard als eerst benaderd. Deze gesprekken zijn dan ook al in volle gang. Het gaat dan om Retailers met 150 tot 300 filialen.

Het gaat overigens niet alleen om Nederlandse Retailers. Een tweede manier van klanten werven verloopt namelijk via Europees georiënteerde consultants die wij van Sales materiaal en presentaties voorzien hebben. Tevens spreken Peter Jansen en ik hierdoor ook op beurzen en conferenties.

Ook hebben wij volledige support van enkele grote hardware leveranciers en distributeurs. Zij bieden ons o.a. een platform op verschillende Retail events in Europa. Dat zal voornamelijk in Januari weer van start gaan. En last but not least is eveneens een grote kleding en schoenen fabrikant gecharmeerd van ons systeem. Hierdoor hebben we momenteel enkele gesprekken bij Retailers in Noord Europa lopen.

In onze agenda’s is duidelijk te merken dat de vakantietijd bij de Retailers weer voorbij is. We merken dat de agenda’s weer vol lopen!

Investeerder – 20832
23-08-2016 8:59
Duidelijk. Ik zie dat jullie je doelbedrag bij elkaar hebben dis kan ik niet meer investeren. Veel succes bij jullie verdere activiteiten.

Ondernemer




Peter Blom




Peter Jansen

Crowdfund Coach


Marc Kogels