19130

SAMR SmartAgent-MarketResponse

€ 400.000  |  7,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 251
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

11 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Zeer goed
Deze leningaanvraag is op 15-02-2016 in 2 uur volgeschreven door 251 investeerders

Samenvatting

MarketResponse was in 1985 het eerste onderzoeksbureau met een geautomatiseerd contact center voor telefonische datacollectie naast marketing consultancy, en staat al 30 jaar onafgebroken in de top 10 van onderzoekbureaus. MarketResponse is een begrip in Nederland. In 2000 is SmartAgent als innovatie neergezet met als doel de creatie van een landelijk dekkende database met consumentengedrag op basis van het Brand Strategy Research leefstijl model. Hiermee is de afgelopen jaren heel Nederland (7,5 miljoen huishoudens) op psychografisch niveau geprofileerd om bedrijven te helpen met gesegmenteerde marktbenadering, productontwikkeling en communicatie. 

Begin 2015 zijn alle activiteiten van MarketResponse en SmartAgent samengevoegd onder de nieuwe merknaam SAMR, expert op het gebied van ‘customer behavioral decision making’. Dit maakt het mogelijk flexibel in te spelen op toekomstige marktontwikkelingen.

Ter verdere versterking van haar marktpositie en autonome groei neemt SAMR alle activiteiten over van Service Check en Panel “Consumeningen” (Cendris/Post NL). Beide targets zijn bestaande samenwerkingspartners. De hier gevraagde lening wordt gebruikt voor beide overnames.    

Financieringsbehoefte

De totale investeringsbehoefte voor deze twee strategische overnames door SAMR is € 842.000,-, waarvan € 442.000,- uit eigen middelen en via een zogenaamde ‘Earn out’ regeling gefinancierd wordt. Het resterende deel wil het bedrijf via Collin Crowdfund financieren. De gevraagde financiering is € 400.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7%.

Structuur

De kredietnemers zijn MarketResponse Nederland B.V. en De Onderzoek Groep B.V., de respectievelijke kopers van de overgenomen activiteiten. De meerderheid in beide vennootschappen is via personal holdings in handen van algemeen directeur Jorgen Botermans (60%) en mededirecteur/oprichter Willem Brethouwer (23,63%). 

Risico

De Dun & Bradstreet score geeft een Laag risico. De Onderzoek Groep B.V. is een nieuw opgerichte vennootschap, waarvan de activiteiten via MarketResponse Nederland B.V. worden ingehuurd. We gaan uit van de samengevoegde activiteiten. De overall Collin Credit Score is Goed. Er wordt een non-onttrekkingsverklaring afgegeven tot en met een solvabiliteit van 35%. 

Video Pitch

Leendoel

Ter versterking van haar activiteiten en autonome groei neemt SAMR een tweetal activiteiten over middels activa – passiva transacties. Ter financiering van deze strategische overnames wil SAMR € 400.000,- lenen. De eerste overname betreft het Panel “Consumeningen” van Cendris (PostNL), waarmee een aantal ondervertegenwoordigde doelgroepen worden toegevoegd aan het huidige landelijke consumentenpanel van De Onderzoek Groep B.V.. Het marktbereik van SAMR neemt daardoor verder toe. De tweede overname betreft de activiteiten van Service Check, een bureau gespecialiseerd in interne organisatie en medewerkers onderzoek binnen dienstverlenende bedrijven. Middels deze overname vergroot SAMR haar portfolio, klantenkring en specialisten (bij gelijkblijvende overhead). De overname betreft alle activiteiten inclusief enkele medewerkers en de handelsnaam Service Check. 

Ondernemer

Jorgen Botermans (1961) is een zeer ervaren bestuurder en ondernemer. In 2003 was hij onderdeel van het managementteam dat Unirobe kocht van Axa. Eind 2007 heeft het managementteam Unirobe succesvol verkocht aan Aegon, en samengevoegd tot het huidige Unirobe Meeùs Groep (UMG). In 2011 heeft hij de board van UMG verlaten. Sinds 2009 heeft Jorgen als private investeerder/ondernemer diverse initiatieven mede opgezet en/of gefinancierd. Vanaf 2012 is hij zich volledig op deze activiteit gaan richten. Medio 2013 is hij ingestapt als directeur mede-eigenaar van het huidige SAMR. Jorgen is verantwoordelijk voor het algemene beleid, personeelszaken, financiën, IT, innovatie, investeringen, juridische zaken en ontwikkeling van het bedrijf.

Willem Brethouwer (1957) is één van de twee oprichters van MarketResponse en SmartAgent. Hij is inmiddels bijna 30 jaar actief met SAMR. Binnen de organisatie is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe en bestaande business, relatiebeheer, product inhoudelijke innovaties en het associates netwerk. Willem is tevens actief als coach en vervult diverse commissariaten bij profit en non-profit organisaties.

Onderneming

Dienstverlening
SAMR helpt haar klanten hun markt- en/of concurrentiepositie te versterken met het ontdekken, ontwikkelen en benutten van (externe en interne) marktkansen. Door het toenemend belang van ‘big data’ en de ‘voice of the customer’ heeft SAMR haar businessmodel verder ontwikkeld van traditionele Marktonderzoekers naar nieuwe Marktvinders. Aan de basis ligt het 360SAMR model met daarin de 4 C’s: Customer, Company, Competition en Context. Dit om in te zoeken | vinden | verbinden en waarmee SAMR projecten slim analyseert en opdrachtgevers inzicht geeft in haar interne/externe kansen met als uitgangspunt ‘waar men meer van wil’. Denk aan het vinden van meerwaarde voor klanten, een hogere conversie, hogere click rate, meer klantwaarde, scherpere strategie, innovaties, etc.. Uitgangspunten hierbij zijn ‘data driven’, ‘fact based’, ‘mobile first’ en ‘intuïtieve’ toepassingen en adviezen. Data science, gedragspsychologie en design gaan in de nieuwe strategie van SAMR hand in hand.

Zie als voorbeeld de dienstverlening aan de NS via deze video op YouTube.

Samenvattend is SAMR actief op het gebied van: data-intelligence, marktcampagnes, klantprofilering, customer journey mapping, klant DNA-trainingen, klant Feedback programma’s, merkbeleving, inzicht in ROI en online surveys.

Organisatie
SAMR kent een zeer platte organisatie met in totaal 54 werknemers uit meerdere disciplines, zoals consultants, gedragswetenschappers, econometristen, statistici, wiskundigen en programmeurs. Deze worden ondersteund door finance & control, officemanagement en facilitair. Het contact center werkt met maximaal 120 enquêteurs via payrolling om flexibel te kunnen schalen afhankelijk van het aantal opdrachten. Gedurende piekperiodes beschikt SAMR over ervaren freelancers, veelal voormalige werknemers, om aan de gevraagde doorlooptijd te kunnen voldoen.

Strategie
Bij de oprichting van MarketResponse was er sprake van een (groot) tekort aan marktdata. Inmiddels spreken we van een (groeiend) overschot, ook wel ‘big data’ genoemd. De markt heeft daardoor minder behoefte aan het generen van meer nieuwe data, maar juist meer behoefte aan het vinden en verbinden van bestaande data. De ambitie van SAMR is om de komende jaren een topspeler te blijven met een unieke positionering. Voorspelmodellen, segmentatie, profiling, targetting en personaliseren zijn de belangrijkste drivers de komende jaren. Naast autonome groei verwacht SAMR zich verder te versterken via overnames, mits deze direct bijdragen aan de strategie, groei en rendement van de onderneming.

Markt
SAMR is actief in diverse marktsectoren, waaronder marketing en communicatie, HR en Technologie & Media. Globaal kan worden gesteld dat vanaf 2014 deze markten weer licht groeien, waarvan een groot deel is te relateren aan een toenemend aantal ZZP’ers. Een tweede trend is de verschuiving naar digitale kanalen. Ook neemt het aandeel technologie steeds meer toe. Er is steeds meer ruimte voor data gedreven marketing en externe ondersteuning bij eigen campagnes binnen bedrijven.

Belangrijkste ingrediënt voor de toekomst is dan ook snel kunnen inspelen op marktveranderingen. De komende jaren liggen er uitstekende groeikansen op het gebied van data analytics.

"Gartner forecasting that the Voice of Customer software market will grow 30% per annum in the next five years."

Positionering
Met haar ‘in huis’ technieken, software, kennis ervaring en relatienetwerk is SAMR uitermate goed gepositioneerd om op de veranderende marktvraag in te spelen, nationaal en internationaal. Stuur- en beslisinformatie middels dashboards, voorspelmodellen, keuze algoritmes e.d. behoren tot de standaarduitrusting, net als de zelf ontwikkelde software voor ‘voice of the customer’; SAMR Direct Feedback, SmartAllies suite en maatwerk oplossingen.

Concurrentie
In de praktijk opereert SAMR op verschillende markten en voor verschillende klantsegmenten. Veelal verschilt de competitie per activiteit en/of marktsegment. Op het klassieke kwantitatieve marktonderzoek zijn een aantal internationale spelers actief, zoals GfK en TNS Nipo. Voor kwalitatief werk is er vaker concurrentie van gespecialiseerde kantoren zoals Beautiful Lives en Mare.

Op softwaregebied zijn dit andere – meer technische – spelers, zoals MetrixLab en veel kleine bedrijfjes. Bij Data intelligence werkzaamheden zijn het meer bureaus die middels detachering specialisten inzetten, zoals KPMG, EY, etc. Er is in Nederland geen bedrijf dat 1-op-1 vergelijkbaar is met SAMR en haar aanbod.

De kracht van SAMR is dat zij 45 jaar ervaring meebrengt rond consumer behavior, data en insights kan duiden en combineren voor opdrachtgevers. De uitdaging voor SAMR is zich continu opnieuw uit te vinden en te meten met de nieuwe ‘jonge’ bureaus uit de digitale wereld. Met het Associate Partnernetwerk zorgt SAMR ervoor dat een veelheid aan specialismen en capaciteit aan klanten kan worden geboden, waarbij binnen de eigen organisatie focus wordt behouden. 

Structuur
De debiteuren MarketResponse Nederland B.V. (MRN) en De Onderzoek Groep B.V. (DOG) zijn 100 % dochters van MarketResponse International Group B.V. en (via personal holdings) in handen van de bestuurders Jorgen Botermans (60%) en Willem Brethouwer (23,63%). Vanuit historie houdt daarnaast IDE-X Projekten het resterende belang van 16,37%. IDE-X is een investeringsmaatschappij met kennis en ervaring in de branche.

De Kredietnemers zijn MRN en DOG, de kopende entiteiten waarvoor de financiering wordt gevraagd. MRN is de feitelijk operationele organisatie van waaruit alle activiteiten plaats vinden (onder de naam SAMR). Naast MRN zijn er een drietal zustervennootschappen:

  1. Het Onderzoek Team BV. Hierin zitten de ondersteunende telefonische research activiteiten, onder de naam ContactPulse (intercompany).
  2. De Onderzoek Groep BV. Panelactiviteiten in opdracht van of via MRN.
  3. The SmartAgent Company Nederland BV is sinds 2014 een 100% zuster van SAMR. In het kader van de samenwerking (onder 1 naam) zijn alle activiteiten en medewerkers per 1-1-15 overgegaan naar kredietnemer MRN
organigram

Financieringsbehoefte

De financieringsbehoefte komt voort uit de overname van een tweetal strategische activiteiten middels activa – passiva transacties. Beide overnames zijn complementair en versterken de autonome groei van SAMR. 

De eerste overname betreft het Panel “Consumeningen” van Cendris (PostNL). Met de overname en integratie van Consumeningen beschikt SAMR over een landelijk representatief consumentenpanel, waarmee een aantal ondervertegenwoordigde doelgroepen worden toegevoegd aan het huidige panel. Het marktbereik van SAMR neemt daardoor toe, wat interessant is voor opdrachtgevers. Het panel wordt formeel ondergebracht in De Onderzoek Groep B.V. De totale investering bedraagt € 200.000,- inclusief integratiekosten. 25% van de koopsom wordt up front betaald. Het meerdere wordt verrekend middels diensten welke Cendris de komende 3 jaar bij SAMR afneemt.

De tweede overname betreft de activiteiten van Service Check, een bureau gespecialiseerd in interne organisatie en medewerkers onderzoek binnen dienstverlenende bedrijven (Company uit de 4 C’s van het 360SAMR model). Middels deze overname vergroot SAMR haar portfolio, klantenkring en specialisten (bij gelijkblijvende overhead). De overname betreft alle activiteiten inclusief enkele medewerkers en de handelsnaam Service Check. De totale investering bedraagt € 542.000,- inclusief kosten. De koopsom wordt deels up front en deels via een earn out betaald. Vanwege de overgenomen contracten/omzet stijgt het benodigd werkkapitaal met ca € 100.000,-.

Investeringsoverzicht

Overname Panel Consumeningen

€ 175.000,-

Integratie- en advieskosten

€ 25.000,-

Overname Service Check

€ 440.000,-

Tijdelijke extra managementkosten Service Check

€ 102.000,-

Toename werkkapitaal

€ 100.000,-

Totaal

€ 842.000,-

Eigen middelen/earn-out

€ 442.000,-

Lening via Collin

€ 400.000,-

Leenbedrag: € 400.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

De ondernemer is bij deze aanvraag begeleid door zijn adviseur en preferred supplier voor Collin Crowdfund, FBM B.V. te Nieuwegein.

Risico

Zekerheden
Met de debiteuren is ter handhaving van de solvabiliteit een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze verklaring houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van MarketResponse Nederland B.V. en/of De Onderzoek Groep B.V. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 35% of lager is.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score geeft een Laag risico. 

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Deze score is gebaseerd op de prognose 2016 in combinatie met de cijfers 2015. Dit betreft de samengevoegde cijfers van MarketResponse Nederland B.V. en De Onderzoek Groep B.V.

Rentabiliteit
Het is de verwachting dat de omzet in 2016 ten opzichte van 2015 met bijna 13% toeneemt. Dit leidt tot een kasstroom van ruim 2,5 maal de financieringsverplichtingen (rente en aflossing) aan Collin. Hieruit kunnen de aflossingen ruimschoots worden voldaan. De rentabiliteit komt hiermee op Goed.

Solvabiliteit
De solvabiliteit komt na financiering en besteding aan het leendoel uit op 36% op een balanstotaal van € 2.700.000,-. De verwachting is dat de solvabiliteit eind 2016 is aangegroeid tot 44%. De solvabiliteit komt hiermee op Goed.

Liquiditeit
Er zijn voldoende liquide middelen aanwezig om aan de kortlopende verplichtingen te voldoen. Na verstrekking van de lening komt de current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) uit op 2,1 en eind 2016 wordt een ratio van 2,0 verwacht. Deze ratio’s impliceren een score van Excellent. Voorzichtigheidshalve wordt de liquiditeitsscore afgewaardeerd naar Goed. 

Samenvattend
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Goed
Overall: Goed

Extra beloning

SAMR is een veelzijdig bedrijf, wat wordt weergegeven middels het logo in diamant facette geslepen. Om de veelzijdigheid van de investeerders bij Collin recht te doen, ontvangen investeerders vanaf €2.500,- een foto naar keuze afgedrukt in diamantstijl met een formaat van 60×60 cm.

De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

image

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
15-02-2016 om 12:35
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
15-02-2016 om 12:28
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
15-02-2016 om 12:26
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
15-02-2016 om 12:25
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
15-02-2016 om 12:23

Reacties

Investeerder – 12382
15-02-2016 11:39
Ik zie dat de lening in een werkmij weggestopt wordt. Waarom niet de hele groep aansprakelijk wordt gesteld? en waarom geen pandrechten?

Collin Crowdfund
15-02-2016 12:04
Er is hier volstaan met debiteurschap van deze werkmaatschappijen inclusief non-onttrekingverklaring aangezien de Collin Credit Score op niveau van deze werkmaatschappijen uitkomt op Goed. Het eigen vermogen van deze twee werkmaatschappijen samen bedraagt € 984.000,- per ultimo 2015, ofwel 36% op een balanstotaal van zo’n € 2,7 miljoen.
Verpanding doen we enkel wanneer er sprake is van een zuivere ‘object financiering’.
Investeerder – 13570
15-02-2016 12:04
Gelet op de omvang van de lening, looptijd en gevraagd rentepercentage vraag ik mij af waarom het middel van Crowdfunding gezocht is. Uitgaande van de juistheid van de risico-inschatting door Collin zou het bedrag met dezelfde looptijd en omvang tegen een lager rentepercentage bij een reguliere bank verkregen moeten kunnen worden, zeker gelet op het gegeven dat Marketresponse ‘al even’ bestaat.

Dat doet vermoeden dat men geen zekerheden kan of wil afgeven, waarom anders dief van eigen portemonnee zijn en tegen een hoger rentepercentage lenen via dit platform dan bij de Rabo of ABN mogelijk is?

Oftewel: wat mis ik? wat zie ik over het hoofd in deze kredietcasus?

J.C.A. Botermans
15-02-2016 12:36
Geachte,

Dank voor uw vraag. SAMR heeft ook bij de bank een aanvraag ingediend voor deze overname financiering. Wij hebben deze aanbieding vergeleken met de aanbieding van Collin. Wij vonden het aanbod dat we met Collin hebben kunnen samenstellen passender.
Niet alleen qua voorwaarden (o.a. lagere rente) maar ook meer passend bij het type bedrijf dat SAMR is. In deze tijd past een hybride financieringsstructuur en daarnaast levert een crowdfund actie ook een extra marketing bereik op.

Investeerder – 12527
15-02-2016 12:30
U schrijft:
“Rentabiliteit
Het is de verwachting dat de omzet in 2016 ten opzichte van 2015 met bijna 13% toeneemt. Dit leidt tot een kasstroom van ruim 2,5 maal de financieringsverplichtingen (rente en aflossing) aan Collin. Hieruit kunnen de aflossingen ruimschoots worden voldaan. De rentabiliteit komt hiermee op Goed.”
Waarom kijkt u hier alleen naar de financieringsverplichtingen aan Collin? Op de balans staat na deze transactie ruim 1.7 miljoen aan vreemd vermogen, waarvan ‘slechts’ 0.4 miljoen via Collin. Er zou toch gekeken moeten worden naar de verhouding tussen (verwachte) kasstroom en totale rente- en aflossingsverplichtingen? Van de resterende 1.3m vreemd vermogen is maar 0.45 miljoen earn-out …
Gaarne een toelichting.

Collin Crowdfund
15-02-2016 12:36
Geachte investeerder,

Vanzelfsprekend kijken wij bij de rentabiliteitsscore naar het totaal van de rente en aflossingsverplichtingen van alle financiers samen. De Collin-lening maakt van deze verplichtingen inderdaad een beperkt deel uit.

Overigens is een groot deel van het vreemd vermogen kortlopend waarop geen aflossingsverplichtingen van toepassing zijn.

Met vriendelijke groet,

Collin Crowdfund

Ondernemer




Jorgen Botermans




Willem Brethouwer

Crowdfund Coach


Servicedesk