13656

Soonsalon

€ 100.000  |  7,5% rente  |  60 maanden  Investeerders: 49
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

2 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Goed
Deze leningaanvraag is op 1-05-2015 in 2 uur volgeschreven door 49 investeerders

Samenvatting

Soonsalon produceert en distribueert sinds 2008 opmerkelijke designproducten van talentvolle ontwerpers. De producten zijn niet alleen ontworpen om het dagelijks leven van hun bezitters comfortabeler en mooier te maken, ze moeten een glimlach op het gezicht toveren en de “wow” factor bezitten.

Het assortiment lifestyle artikelen is verder uitgebreid met 3D geprinte sieraden (oorbellen etc.). Dit segment slaat enorm goed aan. Door ABN AMRO is een sector rapport opgesteld aangaande 3D printing, waarin Soonsalon specifiek wordt genoemd als marktleider op het gebied van 3D geprinte sieraden. De belangstelling aangaande het assortiment van Soonsalon, neemt in rap tempo toe, waaronder ook toonaangevende resellers, zoals internet warenhuizen.

De designs van Soonsalon vind je over de hele wereld. Van IJsland tot Japan, van Amerika tot Nieuw Zeeland en vele landen daar tussenin. U hoeft er niet ver voor te reizen, want Soonsalon beschikt over een uitgebreid netwerk aan distributeurs die er voor zorgen dat uw bestelling keurig thuis wordt afgeleverd. Een groot deel van de omzet wordt gerealiseerd in het buitenland. Belangrijke verkooppunten van Soonsalon zijn: Stedelijk Museum te Amsterdam, MoMA te New York en Tokyo, Tate te London, Centre Pompidou te Parijs en Luisa via Roma te Florence. Het internationale karakter is dus groot.

Financieringsbehoefte

Om verdere groei te realiseren heeft Soonsalon behoefte aan een groter werkkapitaal. De financieringsbehoefte is € 202.000,- waarvan € 50.000,- reeds is ingevuld door huisbankier Rabobank en € 52.000,-is gefinancierd uit de vrije cashflow over de afgelopen periode. Het gewenste leenbedrag via Collin Crowdfund bedraagt € 100.000,- met een looptijd van 60 maanden, met een maandelijkse lineaire aflossing. Het jaarlijkse rentepercentage bedraagt 7,5%.

Structuur

De vennootschap onder firma is volledig in handen van de vennoten Pascal Michorius en Sheila Prommenschenckel. Niet alleen partners in business; zij vormen ook een stel al sinds vele jaren. Pascal en Sheila zijn al meer dan 25 jaar zelfstandig ondernemers.

Risico

De Dun & Bradstreet score geeft aan een “laag risico”. De Collin Credit Score, gebaseerd op de onderdelen rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit is “ruim voldoende”. Soonsalon betreft een vennootschap onder firma, met twee privé personen als vennoot, waardoor zij beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de lening.

Video Pitch

Leendoel

Om door te kunnen groeien dient Soonsalon sneller en frequenter met nieuwe producten te komen. Tevens dienen deze producten ook snel uit de voorraad geleverd te kunnen worden. De verkoop aan grote internet warenhuizen heeft ook een hogere debiteuren positie tot gevolg. Daarnaast dient het verkoopteam uitgebreid te worden met een verkoopmedewerker en agenten in het buitenland. Vanwege deze reden is er behoefte aan extra werkkapitaal van € 100.000,-.

Ondernemer

De vennoten Sheila Prommenschenckel en Pascal Michorius zijn ondernemers in hart en nieren en werken al meer dan 25 jaar samen. Ze hebben beiden een opleiding gevolgd aan de Detailhandelsschool en zijn daarna gelijk het ondernemerschap in gegaan. Hun eerste onderneming was Sipro Sporting Goods, een bedrijf in racketsportartikelen. Sipro Sporting Goods ontwikkelde zelf producten, liet deze produceren in het Verre Oosten en verkopen op de West-Europese markt. Dit gebeurde met zowel een eigen merk “SIPRO”, als onder private labels voor derden (o.a. SPORT 2000). Vanwege het feit dat de markt voor sportartikelen veel transparanter is geworden, zijn de prijzen van de A merken concurrerender geworden ten koste van de B merken. Dit hebben Sheila en Pascal vroegtijdig ingezien, waarna zij het roer volledig omgegooid hebben. Vervolgens zijn zij zich gaan richten op design lifestyle artikelen en 3D printing.

Sheila Prommenschenckel en Pascal Michorius halen maandelijks slechts een beperkt inkomen uit de onderneming; dit om de liquiditeit van het bedrijf zo groot mogelijk te houden. Zij vinden de groei van de onderneming belangrijker dan een vast hoog eigen inkomen. Zij wonen bij de zaak, hetgeen de efficiency vergroot.

Onderneming

In 2008 zijn de vennoten designlabel “Soonsalon” gestart met in eerste instantie een behangcollectie, maar met tegenwoordig een veelomvattende collectie die varieert van keramiek naar meubels tot 3D geprinte sieraden. In deze laatste categorie behoort Soonsalon tot één van de marktleiders.

De ontwerpen van Soonsalon worden wereldwijd verkocht, van IJsland tot Nieuw Zeeland en van Panama tot Japan. Ze exporteren naar meer dan 20 landen en 80% van hun omzet komt dan ook uit het buitenland. Deze wereldwijde expansie groeit ook in 2015 gestaag door met nieuwe klanten in onder andere opkomende markten zoals China en India. Soonsalon presenteert zich internationaal op toonaangevende beurzen in Milaan, Parijs, Frankfurt, Keulen en Tokyo. 

Doelstelling
Het plan is om de huidige collectie te splitsen in een commerciële collectie en een hoger segment collectie. Een commerciëlere collectie met onder andere 3D geprinte producten en andere toegankelijker producten. Daarnaast een collectie voor het hogere segment interieur/design shops en concept stores. Beide collecties zijn onderscheidend van andere producten in de markt door het design en het verhaal achter het product.

De commerciële collectie zal apart van de andere collectie worden gepresenteerd op bijvoorbeeld een beurs in Parijs. Hiermee willen zij grotere accounts en een veel breder publiek benaderen.

Het betreft hier met name de 3D geprinte collectie. Deze techniek wordt nu door een breed publiek gedragen en is daarom ook geschikt voor verkoop bij warenhuizen, waar nog veel terrein te winnen is.

De exclusieve collectie zal meer worden verkocht aan de hoger segment design shops en concept stores. In deze collectie worden bijvoorbeeld meubels ondergebracht. Deze collectie is ook erg belangrijk voor de branding van het merk en biedt sneller toegang tot de juiste klanten en gratis PR.

Structuur

Financieringsbehoefte

Er dient geïnvesteerd te worden in extra personeel, promotie en in een grotere voorraad gereed product, teneinde backorders te minimaliseren, alsmede een hogere debiteurenpositie. Van hardlopers in de collectie dienen levertijden te worden teruggedrongen en dienen de verpakkingen verder geoptimaliseerd te worden voor een eenvoudigere en snellere orderverwerking en betere uitstraling.

Parttime commercieel medewerker € 25.000,-
Ontwikkelingskosten € 20.000,-
Voorraad € 50.000,-
Debiteuren       € 25.000,-
Agenten buitenland € 17.000,-
Beurskosten   € 10.000,-
Onvoorzien € 5.000,-
Totaal € 152.000,-
Eigen middelen € 52.000,-    -/-
Leenbedrag Collin Crowdfund € 100.000,-

Leenbedrag: € 100.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden, middels lineaire maandelijkse aflossing.

Risico

Soonsalon betreft een vennootschap onder firma, met twee privé personen als vennoot, waardoor zij beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de lening.

Dun & Bradstreet score
De Dun & Bradstreet score kwalificeert een “laag risico”.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is Ruim Voldoende.

Rentabiliteit
De score op dit onderdeel, gebaseerd op de voorlopige cijfers 2014 en prognose 2015, geeft aan “goed”.

Solvabiliteit
Rekening houdende met de aanwezige stille reserve in het bedrijfsgebonden onroerend goed (marktwaarde minus balanswaarde), is de score op het risicodragend vermogen “voldoende”.

Liquiditeit
De current ratio is 1,45 (vlottende activa/vlottende passiva); waarmede de score uitkomt op “goed”.

Samenvattend: 
Rentabiliteit: goed
Solvabiliteit: voldoende 
Liquiditeit: goed
Overall: ruim voldoende

Extra beloning

  • Iedere investeerder ontvangt een kortingscode waarmee 30% op het gehele assortiment van Soonsalon wordt verkregen.
  • De eerste 10 investeerders en iedere investeerder met een inschrijving vanaf € 5.000,- ontvangen een kortingscode waarmee zij een vaas van ontwerper Frank Willems kunnen verkrijgen. 

Via Collin Crowdfund wordt hiertoe een e-mail verstuurd. 

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 5.000 geïnvesteerd.
01-05-2015 om 17:20
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
01-05-2015 om 17:18
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
01-05-2015 om 17:17
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
01-05-2015 om 17:17
Anonieme investeerder heeft € 7.000 geïnvesteerd.
01-05-2015 om 17:16

Ondernemer




Pascal Michorius

Sheila Prommenschenckel

Crowdfund Coach


Charles Bijvoet