20767

Stadskombuis Harboury

€ 75.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 81
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Goed
Deze leningaanvraag is op 15-01-2016 in 1 uur volgeschreven door 81 investeerders

Samenvatting

Op het mooiste plekje aan de Piushaven in Tilburg gaan Hein en Marly een restaurant en terras met de naam Stadskombuis HARBOURY openen.

Stadskombuis HARBOURY wil koken met de mooiste producten en met oorspronkelijke technieken om op deze manier de beste smaakcombinaties te creëren. Men richt zich op de vijfendertigplussers die op zoek zijn naar een nieuwe beleving, een nieuwe smaak en goede wijn! Gasten kunnen heerlijk genieten van proeverijen, mooie wijnen met smaken die elkaar versterken en prachtig samen gaan. Dat alles in een warme en ontspannen sfeer. Samen eten waarbij het samen genieten zal zijn.

Of men kan er lekker borrelen met vrienden na een drukke werkweek. Stadskombuis HARBOURY zorgt dan voor de lekkere hapjes en drankjes. De gast hoeft alleen maar te relaxen.

Hein is een ervaren kok en Marly heeft jarenlange ervaring in de commerciële dienstverlening. Nu gaan ze hun krachten bundelen om Stadskombuis HARBOURY tot een succes te maken. 

Het is een overname van het huidige restaurant BIKU. De voormalige exploitant is bereid mee te investeren, omdat hij absoluut ziet wat de mogelijkheden zijn van een restaurant met het hierboven beschreven concept op deze locatie aan de Piushaven in Tilburg. Daarnaast wordt een deel uit eigen middelen ingebracht. Voor het restant van de financiering wil men gebruik maken van crowdfinance.

Financieringsbehoefte

De totale investeringsbehoefte bedraagt € 145.000,-. Er wordt € 35.000,- aan eigen middelen ingebracht en € 5.000,- door de brouwer. De verhuurder verstrekt een lening van € 30.000,-. Het leenbedrag via Collin bedraagt € 75.000,-. De looptijd is 5 jaar met een rente van 8,0% en een maandelijkse lineaire aflossing. 

Structuur

De rechtsvorm betreft een v.o.f. met als firmanten Hein Schlahmilch en Marly Hendrickx onder de naam Stadskombuis HARBOURY. 

Risico

De Dun & Bradstreet Score geeft Verhoogd risico in verband met het startende karakter. De Collin Credit Score is vastgesteld op Ruim voldoende. Vanwege de v.o.f.-structuur is er sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid van de ondernemers.

Video Pitch

Leendoel

Met de financiering van € 75.000,- wordt op het mooiste plekje aan de Piushaven in Tilburg de exploitatie van het huidige restaurant BIKU overgenomen. Stadskombuis HARBOURY krijgt een volledig eigen stijl en er zal duidelijk en herkenbaar zijn waar Stadskombuis HARBOURY voor staat. 

Ondernemer

Hein Schlahmilch (1964) wist al vanaf de lagere school dat hij kok wilde worden en heeft dat ook waar gemaakt. Hij is zijn loopbaan begonnen bij restaurant de Swaen in Oisterwijk. Cas Spijkers is nog steeds zijn grote inspiratie. Daarna werkte hij tot 1991 als chef-kok bij toonaangevende restaurants in Nederland. Hein is al vanaf 1991 ondernemer. Hij heeft een delicatessenzaak en een gesloten wijnhuis gehad. De kwaliteiten van Hein zijn: 

  • innovatief, creatief en oplossingsgericht 
  • inspirator en motivator op culinair vlak
  • doorzetter vanuit eigen autonomie

Hein heeft een paar jaar geleden in de crisisjaren een te hoge financiering gehad op zijn onderneming. Dit heeft, in combinatie met een echtscheiding, geleid tot financiële problemen en een aantal BKR-meldingen. De echtscheiding is afgewikkeld, het huis is verkocht en voor alle schulden zijn regelingen getroffen die ook volledig voldaan zijn. Hiermee is deze historie afgewikkeld.

Marly Hendrickx (1960) heeft een lange carrière bij de Rabobankorganisatie achter de rug. Vanaf 1991 was zij actief als manager van diverse commerciële afdelingen bij verschillende Rabobanken. Daar was zij commercieel eindverantwoordelijk voor de behaalde resultaten van haar afdelingen. Klantgerichtheid zit in haar genen. Haar jarenlange ervaring kan ze nu inzetten bij het runnen van haar eigen bedrijf. De kwaliteiten van Marly zijn:

  • motiveren en inspireren
  • coachend en faciliterend leiderschap, in de echte praktijk
  • resultaat- en outputgericht
  • analytisch, vindingrijk en innovatief 
  • het geheel overzien

Hein en Marly gaan hun krachten bundelen in Stadskombuis HARBOURY. Samen zijn ze een sterk ondernemersduo. 

Onderneming

Culinair Hedonisme is een term waarmee Hein het ultieme genieten van mooie gerechten wil uitdrukken. Hij streeft naar onbeperkt gastronomisch genieten. Ingrediënten van de beste kwaliteit, daarmee experimenteren in zijn zoektocht naar de beste bereidingen en smaakcombinaties. Daarmee ontstaan verrassende gerechten waarvan de gasten genieten van begin tot eind. Het restaurant is Hein en Marly: in de keuken én bij de gasten aan tafel. De klanten worden bijgestaan in hun keuzes. Alles is gericht op een ultieme beleving van genieten van deze speciale klanten en hun gezelschap: Just for One of Shared Dining.

De culinaire insteek wordt het gebruik van lokale producten die op een bijzondere manier zijn bereid. Terug naar de basis van het koken: ambachtelijk, puur, open vuur en rook, met respect voor het product en onze gasten. Het dwingt ons ons opnieuw te leren en te proberen, vaak leidt dat tot prachtige ontdekkingen. 

‘De hooikist’ wordt een onderscheidende, zichtbare pijler in de herkenbaarheid van onze eigen stijl. De werking is simpel: het vasthouden van de warmte, waardoor een langzame garing plaatsvindt, met als gevolg een heerlijk resultaat. Slow food op onze manier.

Het terras is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. De culinaire insteek van Stadskombuis HARBOURY is ook op het terras herkenbaar. De focus ligt echter op het beleven van de sfeer van het buitenzijn in de Piushaven. Genieten van mooie wijnen en speciaal bieren. Het gebruik van de smoker en het rookvat om met elementaire kooktechnieken heerlijke streetfood gerechten te maken.

De missie
De missie is om nieuwe indrukken op te doen, waardoor we kunnen experimenteren op zoek naar de beste bereidingen en smaakcombinaties. Altijd het beste en mooiste uit een product halen. Een eigen stijl, waarvan de gasten genieten en waarvoor ze graag terugkomen.

Strategie en branding
Belangrijkste doelstelling in het marketingplan wordt het streven om een merk te worden. Stadskombuis Harboury in de Piushaven. Onderscheidend en herkenbaar. Sterke USP’s met een imago dat stevig staat. Om dat te bereiken wordt een stevige marketingmix ingezet zoals social media, nieuwsbrief en terugkerende herkenbare thema’s passend bij het concept.

De markt in beeld
Van de Nederlanders eet 10% wekelijks buiten de deur. De oudere consument is een belangrijke gast voor de restaurants. Nederlanders tussen de 50 en 64 jaar zijn goed voor bijna 40% van de totale bestedingen in de restaurantbranche. Restaurants kunnen profiteren van een meer over de week gespreide besteding van deze doelgroep.

Unieke beleving gevraagd
Uit eten gaan blijft populair, waardoor de vraag stabiel zal blijven. De verwachting is dat de buitenshuis consumptie blijft groeien, vooral door de veranderende samenstelling in huishoudens (meer singles, meer ouderen). Eetgelegenheden zullen zich ten opzichte van de concurrentie moeten blijven onderscheiden met een herkenbare meerwaarde. De consument laat zich graag verleiden tot het betalen van een meerprijs voor een product met een unieke beleving. Ondernemers kunnen hierop inspelen door in te zetten op verse, regionale en biologische producten of een bijzonder (thematisch) concept. De restaurateur moet creatief zijn en tegelijkertijd strak sturen op rendement en kosten.

Doelgroep 
De bestaande gasten van het huidige restaurant BIKU bevinden zich in de middenklasse en hoger en hebben een hoog 50+gehalte. Deze doelgroep is veelal een trendvolger. Doel is om de continuïteit én groei te waarborgen door in te spelen op de behoefte van het huidige gastenbestand en uitbreiding daarvan.

Stadskombuis HARBOURY onderscheidt zich met name in de ultieme smaakcombinaties en unieke beleving. Daarmee positioneren we ons in de bovenkant van de middenklasse en hoger.

Verdere specificering van de doelgroep ziet er als volgt uit:

  • Vanaf 35+
  • Bovenkant middenklasse en hoger
  • Ouderen met meer vrije tijd
  • Trendvolgers die gaan voor een unieke beleving
  • Trendvolgers die gaan voor maatwerk, eerlijk en gezond
  • Liefhebbers van gastronomie en wijn
  • Bewoners van de appartementen in het havengebied
  • Evenementbezoekers (van de vele evenementen die in het gebied georganiseerd worden)
  • Toeristen die specifiek voor de Piushaven komen 
  • Trendvolgers die de Piushaven willen beleven 

Benadering van de doelgroep
Een van de belangrijkste pijlers van het aanspreken van de doelgroep is de zichtbaarheid op de locatie. Duidelijk herkenbaarheid is waar onze Stadskombuis HARBOURY voor staat. Wat de visie is en wat men kan verwachten. Onderscheidend door ultieme smaakcombinaties en een unieke beleving.

Door met het terras de verbinding te maken met binnen ontstaat een duidelijkere uitstraling van sfeer, beleving en concept. Plaatsen van luifels, afscheiding, loungebanken, warmtelampen en/of gashaarden, parasols en plantenbakken maakt daar onderdeel van uit. Robuust, sfeervol, warm.

Het terras aan de waterkant is een belangrijke trekker. Onderscheidend van de terrassen van de concurrenten wordt hier de insteek. Open vuur en rook, door het koken met rookvat en de smoker. Robuust in uitstraling. De blik van de toevallige voorbijganger moet als het ware als een magneet naar de zaak en het terras getrokken worden.

We starten met een try-out maand, waarin we onze gasten vragen mee te denken aan hoe het nog beter kan. Experimenteren naar perfectionisme. Daarna volle kracht vooruit met een grand opening.

Concurrentie
In de Piushaven zijn een achttal eetgelegenheden. Daardoor heeft het havengebied ook zijn aantrekkingskracht als ‘place to be’ voor de buitenshuis consumenten. De horeca versterkt elkaar en ieder heeft een eigen concept. Het aanbod varieert van de wat luxere broodjeszaak tot het trendy eetcafé. Naast de gebruikelijke ‘all you can eat’ sushibar en een sfeervolle tapaszaak zijn er enkele lunch- en dinerzaken gevestigd, die zich richten op de onderkant van het middensegment.

Tilburg centrum heeft vele horeca-aanbieders. De Piushaven heeft echter een unieke aantrekkingskracht. Als ontwikkelingsgebied van de gemeente Tilburg heeft het inmiddels de ambitie om te worden tot een hotspot van Brabant. En daarmee onderscheidt het gebied zich duidelijk van de binnenstad.

Structuur
­Stadskombuis Harboury is de handelsnaam van v.o.f. Harboury met als vennoten Hein Schlahmilch en Marly Hendrickx.

organigram

Financieringsbehoefte

Overnamesom € 85.000,-
Inrichting en inventaris € 26.000,-
Automatisering en promotie € 8.000,-
Overige kosten   € 5.000,-
Werkkapitaal € 21.000,-
Totale investering  €145.000,-
Eigen inbreng liquide   € 35.000,-
Lening huidige eigenaar € 30.000,-
Bijdrage brouwer   € 5.000,-
Financiering via Collin  € 75.000,-
Totale financiering € 145.000,-

Onderdeel van het contract met de brouwer is een promotiebijdrage voor de inrichting van het terras, die niet terugbetaald hoeft te worden. De voormalige eigenaar verstrekt een lening van € 30.000,- met een looptijd van 60 maanden.  

Leenbedrag: € 75.000,-
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden
Door de v.o.f.-structuur zijn beide ondernemers hoofdelijk aansprakelijk voor de financiering.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score is Verhoogd risico in verband met het startende karakter. 

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De score is gebaseerd op de prognoses over 2016, 2017 en 2018 na financiering. De Collin Credit Score is Ruim voldoende.

Rentabiliteit
De omzet is gedetailleerd bepaald aan de hand van een gemiddelde bezetting, aantal stoelen, aantal dagen en gemiddelde besteding voor zowel het restaurant als het terras. Hierdoor wordt een te verwachte omzet gerealiseerd van € 307.000,-. Dit is ruim € 100.000,- meer dan het huidige restaurant. Door een betere focus, ruimere openingstijden en een andere formule is dit gerechtvaardigd. De brutomarge is bepaald op 70%. De personeelskosten bedragen excl. privé-opnamen 25% van de omzet. Overige kosten zijn reëel meegenomen. Hierdoor ontstaat een kleine winst na privé-opnamen het eerste jaar en een marge in de kasstroom van ca. € 25.000,- (na privé-opnamen) het eerste jaar. Door een groei van de omzet de jaren daarna zal dit langzaam toenemen. Gebaseerd op de goede locatie, de gekozen formule en doelgroep achten wij de prognoses reëel en scoort de rentabiliteit Goed. Gezien het startende karakter wordt de score voorzichtigheidshalve afgewaardeerd naar Ruim voldoende.

Solvabiliteit
De ondernemers brengen inventaris in met een waarde van € 5.000,- en daarnaast € 35.000,- aan liquide middelen. Op een totale balans van € 150.000,- geeft dit een startsolvabiliteit van 26% dat ruim voldoende is. Verder zijn er in privé geen grote vermogensbestanddelen aanwezig. Door de winsten en de aflossingen zal de solvabiliteit in de toekomst toenemen. Dit zorgt voor de kwalificatie Ruim voldoende.

Liquiditeit
In de financieringsopzet is voldoende rekening gehouden met werkkapitaal. Hiermee is de start voldoende liquide. Indien de prognoses worden gerealiseerd ontstaat er een passende, voldoende ruime liquiditeit gedurende het jaar met een current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) van 1,4. Hierin zit voldoende ruimte voor tegenvallers. Voorzichtigheidshalve is de score voor liquiditeit gesteld op Ruim voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Bij een investering vanaf € 1.000,- ontvangt de investeerder een voucher voor een mooie fles wijn.

Bij een investering vanaf € 1.500,- ontvangt de investeerder een voucher voor een diner waarin de 2e persoon gratis dineert. Natuurlijk worden alle investeerders uitgenodigd op de grand opening. 

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
15-01-2016 om 11:26
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
15-01-2016 om 11:25
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
15-01-2016 om 11:24
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
15-01-2016 om 11:23
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
15-01-2016 om 11:21

Reacties

Investeerder – 1700
14-01-2016 9:35
Marly en Hein,
Veel succes gewenst. Top locatie en mooi product; dat komt goed!
Groet Jeroen

Ondernemer




Hein Schlahmilch




Marly Hendrickx

Crowdfund Coach


Marc Kogels