10947

Merks Beheer BV

€ 175.000  |  8,0% rente  |  36 maanden  Investeerders: 60
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

93 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 29-08-2014 in 43 dagen volgeschreven door 60 investeerders

Samenvatting

ToLocal is een online media specialist op weg naar marktleiderschap binnen de snel groeiende markt voor lokale online nieuws media. Kijk ook op www.ToLocal.nl.
Bekijk onder deze samenvatting de pitch van ToLocal. Hier wordt in 1,5 minuut duidelijk uitgelegd wat de corebusiness van ToLocal is en waarvoor wij de financiering nodig hebben. ToLocal is opgericht door twee ervaren mediaondernemers met beiden een uitgebreid succesvol trackrecord. ToLocal beschikt over online technologie die al toegepast wordt bij het bedrijf To20 dat een leidende rol heeft in de ‘online kids en jongeren markt’. Deze technologie vormt een sterke combinatie met een landelijk dekkend netwerk van lokale online nieuws media. De landelijke adverteerder wordt verbonden aan de lokale uitgever. ToLocal beschikt over een gegarandeerd onlinemedia verdienmodel. ToLocal ontvangt over alle mediabestedingen een vast percentage. Deze lening kent drie debiteuren. Naast ToLocal zijn dat Merks Beheer BV en Frank Paul ter Berg BV. De combinatie zorgt voor een prima Collin Credit Score (ruim voldoende) en D&B score (laag risico). Als extra beloning willen wij alle investeerders die minimaal € 2.000,- investeren jaarlijks (zolang de financiering loopt) uitnodigen voor een netwerk bijeenkomst met daarbij aansluitend een rondvaart door de Amsterdamse grachten. Op deze manier kunnen wij mensen en organisaties verbinden wat aansluit op onze manier van ondernemen.

Video Pitch

Leendoel

ToLocal wil een financiering van € 175.000 euro realiseren via crowdfunding.
Deze gelden zullen worden ingezet voor:
– Doorontwikkeling van de al bestaande technologie
– Werkkapitaal
– Aannemen van extra gespecialiseerde mensen
To Media Groep BV is het moederbedrijf van de succesvolle organisatie To20. Dit bedrijf heeft een leidende rol in de ‘online kids en jongeren markt’.

Ondernemer

De perfect fit achter ToLocal zijn de ondernemers Frank-Paul ter Berg en Joost Merks. De dagelijkse leiding is in handen van Ter Berg.

Frank-Paul ter Berg (1968) is sinds 1996 actief in de mediasector. Bij Telegraaf Media Nederland was hij eindverantwoordelijk voor Business Development; bij Lokale Media Parters was hij CEO. ToLocal bouwt voort op zijn strategische kennis en het netwerk binnen de lokale online nieuws media.

Joost Merks (1982) is al sinds 2007 als ondernemer actief in de online markt. Met zijn bedrijf To20 is hij marktleider voor online media voor kids en jongeren. ToLocal bouwt voort op de successen van To20.

Onderneming

Kernprofiel
ToLocal is een vooruitstrevende organisatie die zich vanuit sociale betrokkenheid inzet voor het belang van lokale uitgevers, ondernemers en burgers. ToLocal is online-intermediair tussen landelijke adverteerder en lokale uitgever. Wij stellen hoog niveau kennis en het meest lokale (uitgevers)netwerk van websites ter beschikking aan adverteerders. Onze online-technologie koppelt adverteerder aan lokale uitgever en burger, en verhoogt de online advertentieomzet.

Waarom
De lokale uitgever speelt een essentiële en verbindende rol in de lokale nieuwsvoorziening, vanuit de redacties en de burgers. Door grote landelijke adverteerders en lokale uitgevers online te verbinden versterken wij de positie van deze lokale uitgevers.

Hoe
ToLocal maakt de lokale online nieuws media bereikbaar voor de grote landelijke adverteerders. Hogere omzet realiseren wij met online technologie en direct sales naar de landelijke adverteerders. 

Wat
ToLocal staat voor de lokale uitgever 

  • Wij verzekeren dat 99% van alle advertentie posities zijn verkocht.
  • Wij verzekeren dat de lokale uitgever 30% digitaal meer rendement boekt op zijn online advertentie omzet. 
  • Wij verzekeren de toename van speciale premium banners van landelijke adverteerders.

ToLocal garanties voor de landelijke adverteerder

  • Wij garanderen dat wij een dekkingsgraad in NL van 75% bereiken. 
  • Wij garanderen dat landelijke campagnes op maat lokaal kunnen worden afgestemd.
  • Wij garanderen de nationale adverteerder efficiëntie bij het behalen van haar lokale doelen.

Onze visie
De trend is ‘lokaal’ en ‘hyper lokaal’. De consument wil weten wat er in zijn straat, wijk of gemeente gebeurt en de lokale uitgever speelt hier naast sociale media een grote rol in. Adverteerders willen hier graag bij staan om hun lokale betrokkenheid te delen en de consument te binden. Samen met de lokale uitgever zorgen wij ervoor dat de adverteerder op een goede manier deze consument lokaal kan aanspreken. Online media is hierin het snelst groeiende marktsegment binnen de totale markt. Unieke groeikansen liggen er met name in online lokaal adverteren door te zorgen voor optimale dekking op gebiedsniveau. ToLocal wordt met een marktaandeel van 30% nationaal marktleider. 

Onze kracht 1. Gegarandeerd onlinemedia verdienmodel 
Gebaseerd op onze marktkennis en online technologie kunnen wij harde omzetgaranties verstrekken aan uitgevers.

2. Sterk in online technologie
Wij beschikken over de technologie die in combinatie met onze kennis en kunde zorgt voor het best mogelijke resultaat.

3. Exclusieve cont(r)acten met landelijke adverteerders
Wij beschikken over exclusieve contracten met grote landelijke adverteerders en mediabureaus.

4. Sterke binding en betrokkenheid met lokale uitgevers
Met ons ontstaat een landelijk dekkend en ‘dialogiserend’ netwerk van lokale uitgevers.

5. Kennis in online optimalisatie  
Wij helpen uitgevers om hun online platform succesvol te laten groeien.

Onze Positionering 
ToLocal –  Echt lokaal ToLocal positioneert zich als dé vooruitstrevende, succesvolle vertegenwoordiger van de lokale online nieuws media vanuit betrokkenheid met uitgever, ondernemers en burgers. 

Onze groeikansen

  • het verbreden en verdiepen van het netwerk 
  • het verbreden van de advertentie mogelijkheden voor landelijke adverteerders
  • service verlening naar de lokale uitgevers 
  • uitbreiden van de mediakanalen 
  • verschuiving van mediabestedingen naar de digitale bestedingen groeien jaarlijks flink

Concurrentie 
Er zijn in Nederland twee grote marktpartijen: Telegraaf Media Group en Wegener (de Persgroep). Daarnaast zijn er +/- 400 zelfstandige, lokale uitgevers. ToLocal ‘verbindt’ deze +/-400 zelfstandige lokale uitgevers. 

Doelstellingen 2015 en 2016
2014/2015: 100 aangesloten uitgevers, Omzet +/- €2.800.000 
Winst 2015: € 125.000 2016: 175 aangesloten uitgevers, Omzet +/- €4.300.000
Winst 2016: € 315.000

Financieringsbehoefte

Waarom vragen wij een financiering?

  • Het netwerk is niet op dag 1 volledig, dit kost tijd en menskracht
  • De advertentie omzet groeit hard met het netwerk mee, hoe meer uitgevers, hoe groter de inkomsten
  • De inkomsten komen pas binnen na 90 dagen
  • Het succes van het complementeren van het netwerk, biedt kansen op meer sales en marketing
  • Nu extra investeren in technologie, zorgt voor een nog efficiëntere organisatie

De financieringsbehoefte in de opstartfase bestaat uit werkkapitaalfinanciering en verdere investering in de technologie.
Het lening bedrag is € 175.000 en de looptijd bedraagt 36 maanden tegen een rente van 8%. Feit is dat ToLocal in het eerste jaar van haar bestaan (2014) geen zwarte cijfers zal produceren door de hoge investeringen.
Om de investeerders van Collin Crowdfund een comfortabele positie te bieden, zullen naast ToLocal ook Merks Beheer BV en Frank Paul ter Berg BV meetekenen als mede debiteur op de leningaanvraag. De Collin Credit Score is dan ook gebaseerd op de samengestelde cijfers van Merks Beheer BV en de begrotingen van ToLocal.

Risico

Juridische structuur

Dun & Bradstreet score
De nieuwe onderneming ToLocal en de eveneens recent opgerichte holding van Frank Paul ter Berg hebben nog geen trackrecord bij D&B. Dat geldt niet voor Merks Beheer BV. Deze onderneming bestaat sinds 2007, scoort een “laag risico” en vormt de solide basis voor deze financiering. Merks Beheer BV, Frank Paul ter Berg BV en ToLocal BV zijn gezamenlijk debiteur.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. Meer informatie: zie Risico’s. Ter bepaling van de Collin Credit Score is de definitieve jaarrekening 2013 van Merks Beheer BV en de prognose 2014 van ToLocal als uitgangspunt gehanteerd.

Rentabiliteit
Merks beheer BV heeft al jaren een constante performance. Merks Beheer is dan ook een belangrijke basis voor de rentabiliteitsscore. Alhoewel een uitstekend perspectief zichtbaar is voor de activiteiten van ToLocal (zie 2015 en 2016 in de pitch) hebben wij het aanloopverlies voor 2014 verwerkt in de gerealiseerde winstgevendheid van Merks Beheer BV c.s. blijkens de definitieve jaarrekening 2013. Hieruit blijkt dat rente en aflossing past binnen de beschikbare cashflow na verrekening van aanloopverlies. In combinatie met de verbeterde performance van Merks Beheer (tot 1 juli 2014) scoort het bedrijf hier een voldoende.

Solvabiliteit
Merks Beheer BV is een solide club met na verrekening van het aanloopverlies in 2014 en de balansverlenging met de financiering van € 175.000, blijft een uitstekende solvabiliteit over van 39%. Score: Goed

Liquiditeit
Met een current ratio van 1,9 kunnen we spreken van een excellente liquiditeit. Voorzichtigheidshalve (momentopname in combinatie met relatief kleine bedragen) beperken wij de kwalificatie tot Goed.

Recapitulerend
Rentabiliteit      = Voldoende
Solvabiliteit       = Goed
Liquiditeit          = Goed
Totaal                 = Ruim voldoende

Extra beloning

Als extra beloning willen wij alle investeerders die minimaal € 2.000,- investeren jaarlijks (zolang de financiering loopt) uitnodigen voor een netwerk bijeenkomst met daarbij aansluitend een rondvaart door de Amsterdamse grachten. Op deze manier kunnen wij mensen en organisaties verbinden wat aansluit op onze manier van ondernemen.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 11.500 geïnvesteerd.
29-08-2014 om 8:41
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
27-08-2014 om 18:46
Anonieme investeerder heeft € 2.500 geïnvesteerd.
26-08-2014 om 12:02
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
25-08-2014 om 22:43
Anonieme investeerder heeft € 5.000 geïnvesteerd.
25-08-2014 om 9:38

Reacties

Investeerder – 1693
30-07-2014 0:41
Mooi rendement van 8% met een mooi risicoprofiel en relatief korte doorlooptijd. Mijn bijdrage zojuist gedaan. Veel succes met de business!

Investeerder – 2286
02-08-2014 10:39
Mooi inititatief om de lokale nieuwsmedia digitaal te empoweren en daarmee hun draagkracht en reikwijdte te vergroten. Goed investeringsrendement in een nette doorlooptijd, dus 10 punten hiervoor!

Investeerder – 1700
15-08-2014 11:37
Korte looptijd van 3 jaar met een maandelijkse lineaire aflossing; dat is aantrekkelijk. Rente van 8% is heel wat meer dan op mijn spaarrekening. Ik ga omwille van de spreiding een leningportefeuille opbouwen. Laat de volgende goede leningaanvraag maar komen.

Ondernemer




Frank-Paul ter Berg

Crowdfund Coach


Fred Bouwman