Investeerders.nl 2-01-2018
Totale crowdfunding in 2017 223 miljoen euro
In 2017 is in Nederland in totaal 223 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is fors meer dan wat Fundwijzer eerder presenteerde. Het verschil zit grotendeels in organisaties die de crowd buiten platformen om benaderen. Denk aan goede doelen of creatieve projecten die via de eigen sites geld ophalen bij het publiek, of consumenten die een lening financierden.
Dat is een groei van 31% ten opzichte van 2016, toen 170 miljoen euro werd opgehaald. In 2017 werden meer dan 5.000 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd, dat blijkt uit onderzoek van Gijsbert Koren, mede-oprichter Douw & Koren. Eerder presenteerde Fundwijzer de cijfers van aangesloten platformen, die samen goed waren voor zo’n 175 miljoen euro.
Groei in 2017 vergelijkbaar met het jaar ervoor
Ondernemingen haalden in 2017 maar liefst 192,7 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 102.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 14,4 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 15.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag 13,1 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 6.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 2,8 miljoen euro op, met als gemiddeld bedrag 7.500 euro.
“De groei van de crowdfunding markt is vergelijkbaar met vorig jaar: in 2016 was de groei 33%. Waar de crowdfunding markt van 2012 tot en met 2015 jaarlijks verdubbelde, lijkt crowdfunding nu definitief in een iets bescheidener tempo van exponentiële groei beland.”, aldus Gijsbert Koren.
Duurzaamheid en vastgoed
Duurzame ondernemingen en duurzame energie-projecten maken een groeiend aandeel uit van de crowdfundingmarkt. Daarnaast halen deze ondernemingen en projecten gemiddeld hogere bedragen op. Koren: “Een mogelijke verklaring hiervoor is dat duurzaamheid,naast vooruitzicht op financieel rendement, aanspraak maken op de maatschappelijke betrokkenheid van investeerders. Crowdfunding maakt het zo voor investeerders mogelijk om een directe en zichtbare bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de maatschappij.” Daarnaast valt ook vastgoed op als groeiende niche.
Goede doelen
Het aantal goede doelen dat gebruik maakt van crowdfunding is het afgelopen jaar fors gegroeid. “Veel gevestigde goede doelen worstelen met het vinden en binden van nieuwe donateurs. Crowdfunding kan donateurs aanspreken die een directe bijdrage willen leveren aan een concreet project van het goede doel”, aldus Koren.