18691

ToTwenty

€ 250.000  |  7,5% rente  |  48 maanden  Investeerders: 223
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

82 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 12-12-2015 in 3 dagen volgeschreven door 223 investeerders

Samenvatting

ToTwenty B.V., verder genoemd als To20, is intermediair tussen adverteerder en uitgever. To20 stelt deskundige kennis en het kwalitatief beste (uitgevers)netwerk op het gebied van kids & jongeren websites in de Benelux ter beschikking aan adverteerders. Met klanten als Disney, Lego, Nickelodeon, KPN, de overheid, Libresse en nog vele anderen is To20 een sterke partij in deze markt.

To20 is onlangs overgenomen door het succesvolle bedrijf OrangeGames Holding B.V.. OrangeGames Holding heeft een ijzersterke portefeuille met gamesites als spele.nl, funnygames.nl en keygames.com. Hiernaast zitten de wereldwijd bekende titels als Stratego, Governor of Poker, Zigiz en Gembly in de portefeuille. 

De overname door OrangeGames Holding geeft To20 een versterkte positie in de markt en de mogelijkheid om internationaal haar doelen te verwezenlijken.

In dit verband dient tevens vermeld te worden dat eerder dit jaar twee andere dochterbedrijven van Orangegames, te weten Tibaco (€ 425.000,-) en Keygames (€ 350.000,-), middels crowdfunding door Collin zijn gefinancierd.

Financieringsbehoefte

De gevraagde financiering bedraagt € 250.000,-. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7,5%.

Structuur

De structuur staat onderin de pitch afgebeeld in een organogram.

Risico

De Dun & Bradstreet Score geeft een erhoogd risico aangezien de holding van Orangegames recent is opgericht als gevolg van een opsplitsing van het moederbedrijf Triodor Orange Group in een sofwarebedrijf (Triodor Holding) en een gamesbedrijf (Orangegames Holding), wat te maken heeft met de totaal verschillende aard van werkzaamheden. De Collin Credit Score is Ruim voldoende.  

Video Pitch

Leendoel

To20 is een jonge onderneming die zich begeeft in een nichemarkt. Om dit succesvolle concept verder door te ontwikkelen en naar andere landen te brengen is men op zoek naar werkkapitaal. De gelden worden ingezet om het concept en de dienstverlening internationaal uit te rollen.  

Ondernemer

Joost Merks (1982) is al sinds 2007 als ondernemer actief in de online markt. Hij heeft inmiddels diverse bedrijven opgezet, zowel nationaal als internationaal.  Met To20 is hij marktleider voor online media voor kids en jongeren geworden. Daarnaast heeft hij in 2014 ToLocal gestart dat inmiddels is doorgegroeid tot een belangrijke speler in het lokale nieuwsmedia. 

Kim Witting (1988) is sinds 2007 actief in de online mediasector en vanaf de start van haar carrière betrokken als uitgever bij een kinderportaal. goSupermodel is mede door haar inzet uitgegroeid tot Nederlands grootste meiden social netwerk. Inmiddels is ze sinds 2014 actief bij To20 en sinds mei 2015 eveneens directeur.  

De directie van Orangegames wordt gevoerd door drs. Atilla Aytekin en ir. Umut Akpinar. Beide heren hebben hun sporen ruimschoots verdiend in het ondernemerschap. Sinds 2005 bouwen ze samen aan IT- en techbedrijven.

Aytekin heeft bestuurlijke informatiekunde gestudeerd aan de economische faculteit van de Universiteit van Tilburg, waarna hij bij de internationale tak van Baan International terechtkwam. Sinds 1995 is hij ondernemer in de technologiesector en heeft hij meerdere bedrijven opgericht. Hij is de auteur van het boek Atilla’s Dutch Dream.

Akpinar heeft elektrotechniek gestudeerd aan de Technische Universiteit van Delft. Alvorens hij zijn succesvolle ondernemerscarrière startte in 2003, heeft hij ervaring opgedaan bij o.a. Fokker en Philips Business Communications.

Joost Merks behoudt de dagelijkse leiding bij To20.

Onderneming

To20 is intermediair tussen adverteerder en uitgever. To20 stelt deskundige kennis en het kwalitatief beste (uitgevers)netwerk op het gebied van kids & jongeren websites ter beschikking aan adverteerders. Vervolgens koopt zij met het budget van de adverteerder advertentieruimte in bij de uitgevers. To20 begeeft zich in een nichemarkt en heeft zich daar volledig in gespecialiseerd. Dat maakt haar onderscheidend waardoor zij snel een goede klantenkring naar zich toe heeft weten te trekken. Denk hierbij aan:

  • de grootste speelgoedfabrikanten als Lego, Playmobil, Mattel en Hasbro.  
  • grote filmmaatschappijen als Warner, Disney, Universal, Dutch Filmworks e.d.
  • diverse andere partijen zoals de overheid, Chiquita, KPN, Activision, Goliath, Efteling 

Kijk ook op www.to20.nl en op www.yokinetwork.com 

To20 is het grootste advertentienetwerk voor het bereiken van kids,- teens en jongeren in de Benelux. Ons netwerk bestaat uit websites en communities de doelgroep tussen de 6 en 24 jaar. Wij weten wat deze doelgroep beweegt, waar zij zich bevindt en welke strategieën leiden tot succesvolle campagnes.

Doelstelling is het creëren van branding voor klanten. Resultaten worden gemeten door middel van reacties op de verschillende posts, polls en items en o.a. bezoeken op de sites.

Bij To20 willen we kids en jongeren echt begrijpen. Door nieuwsgierigheid enerzijds en een continue hang naar bewijsvoering anderzijds. Digital engagement noemen we dat. Met en voor onze relaties ontwikkelen wij digitale mediastrategieën. Dit uit zich in branded content, rich media, video advertising en mobile advertising. The digital world is our playground! De overname door OrangeGames Holding geeft To20 een versterkte positie in de markt en de mogelijkheid om internationaal haar doelen te verwezenlijken.

Team
Het team van To20 is nu 10 personen sterk en staat onder leiding van Kim Witting. De functies zijn onderverdeeld in Sales, campagne/project management, development en Marketing & creatie. Naar verwachting groeit het team van To20 door naar 15 personen. 

Think Global, Act Local
De visie ‘Think Global, Act Local’ is erop gericht om te expanderen in Europa en steeds meer rechtstreekse contacten op te bouwen met de grote adverteerders en dus een belangrijkere budgetbeheerder te worden.

Verantwoordelijkheid
De visie om een verantwoordelijke rol te spelen op de kidsmarkt maakt To20 tot een belangrijke gesprekspartner voor de overheid, de Reclame Code Commissie en andere relevante belangengroeperingen.

Groeikans
De visie om sterk te investeren in de jongerenmarkt biedt To20 enorme groeikansen en maakt haar tegelijkertijd onafhankelijk van de kidsmarkt. De Europese markt is nog niet verenigd en heeft in bijna elk land buiten Nederland nog geen specialist zoals To20.

Toegevoegde waarde
De visie om een topspeler te zijn in de markt met duidelijke toegevoegde premium- en communicatiewaarde voor de adverteerders (wij zorgen voor de juiste op maat gemaakte branded content) maakt haar onafhankelijk van de prijstrend om online communicatie te automatiseren (wij plaatsen geautomatiseerd banners). To20 is de bepalende speler op de Nederlandse en Belgische markt en beschikt over exclusieve contacten en contracten met de belangrijkste Nederlandse uitgevers en mediabureaus. 

De adverteerder
In een steeds gecompliceerder online medialandschap hebben adverteerders behoefte aan deskundige kennis; hoe bereiken we het best kids & jongeren in de online/digitale wereld?

De uitgever
Game portals, social platforms, publishers en andere digitale publicatieplatforms vormen een steeds belangrijkere inkomstenbron voor uitgevers. Uitgevers verkopen advertentieruimte in de vorm van display advertising en branded content.

Het intermediair 
To20 is intermediair tussen adverteerder en uitgever. To20 stelt deskundige kennis en het kwalitatief beste (uitgevers)netwerk op het gebied van kids & jongeren websites ter beschikking aan adverteerders. Vervolgens koopt zij met het budget van de adverteerder advertentieruimte in bij de uitgevers.

Marktsegment
Kids en jongeren vertegenwoordigen een groeiend marktsegment. 

Digitaal
Online/digitale media is het snelst groeiende marktsegment binnen de totale markt.De markt gaat richting ‘automatisering van banners’ en prijsconcurrentie. To20 heeft hier de meest vooruitstrevende technologische oplossingen voor. Daarnaast richt To20 zich op het ontwikkelen van de premiummarkt: het maken van unieke branded content voor kids & jongeren.

Lokaal vs. internationaal
De trend binnen online/digitale media is enerzijds internationalisering, anderzijds lokalisering.

Pan-Europees
Grote klanten willen een pan-Europese gesprekspartner.

Nederland
Nederland is ‘de hub’ voor Europa, een markt die nu nog onderontwikkeld is en dus grote groeikansen biedt. Na Engeland is Nederland binnen Europa de verst ontwikkelde markt voor online/digitale media. Wie succes heeft in Nederland, heeft het succes-DNA in handen voor verdere ontwikkeling in Duitsland, Frankrijk etc.

Europees
To20 anticipeert op de Europese expansie van Uitgevers en Klanten. Grote adverteerders zullen steeds meer behoefte hebben aan een partij die een pan-Europese communicatie- en mediastrategie kan uitzetten op de markt voor online/digitale media voor Kids & Jongeren.

Juridische structuur
Hieronder de verkorte relevante weergave van de bedrijfsstructuur.  

organigram

Financieringsbehoefte

To20 is een jonge onderneming die zich begeeft in een nichemarkt. Om dit succesvolle concept verder door te ontwikkelen en naar andere landen te brengen is men op zoek naar werkkapitaal. De gelden worden ingezet om het concept en de dienstverlening internationaal uit te rollen. Concreet gezien zullen we investeren in:    

Het doorontwikkeling van de al bestaande technologie

€ 75.000,-

Het aannemen van extra gespecialiseerde mensen

€ 50.000,-

Re-branding van To20 naar de naam Yoki Network

€ 25.000,-

Extra reiskosten die gemaakt worden buiten Nederland

€ 25.000,-

Extra werkkapitaal

€ 75.000,-

Totaal

€ 250.000,-

Leenbedrag: € 250.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Het verdienmodel van To20 is door middel van advertenties die via geautomatiseerde programma’s lopen en directe verkoop aan grote klanten. De directe advertentieomzet loopt via grote gerenommeerde partijen waarmee contracten bestaan inzake levering en betaalafspraken. Deze partijen komen de betaalafspraken goed na. De debiteuren zijn ToTwenty B.V. en OrangeGames Holding B.V.

Zekerheden

  • Medeondertekening van de leningovereenkomst van ToTwenty B.V. door OrangeGames Holding B.V.
  • ​Ondertekening van een non-onttrekkingsverklaring. Dit houdt in dat de geconsolideerde solvabiliteit van OrangeGames Holding B.V. ook na onttrekkingen nooit lager mag zijn dan 30%. 
  • Er zal geen uitlening aan bedrijven buiten de consolidatie (OrangeGames Holding B.V. c.s.) plaatsvinden gedurende de looptijd van de Collin-lening.

Dun & Bradstreet Score 
De Dun & Bradstreet Score geeft verhoogd risico aan als gevolg van het feit dat het moederbedrijf Orangegames Holding met de splitsing per 1 januari jl. is opgericht en nog als startend wordt beschouwd, terwijl de meeste dochterbedrijven reeds enige jaren bestaan. 

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Onderstaande gegevens zijn gebaseerd op de geconsolideerde realisatie t/m het derde kwartaal 2015 en de prognose voor 2016 van het moederbedrijf OrangeGames Holding B.V. en de dochterbedrijven.

Rentabiliteit
De berekening is gebaseerd op de realisatie t/m het derde kwartaal 2015 van het moederbedrijf OrangeGames Holding met een omzet van € 3.167.000,- en een cashflow overschot van circa € 300.000. Voor heel 2015 is door de externe accountant BDO een omzet van € 4.371.000,- geprognosticeerd en voor 2016 € 5.027.000,- (zonder de omzet van To20). Daarnaast wordt een verdere verbetering van het resultaat verwacht. De aflossingsverplichtingen kunnen naar verwachting zonder problemen uit de cashflow worden voldaan. Wij kwalificeren derhalve Goed.

Solvabiliteit
Na overname van To20 en balansuitbreiding met de crowdfundlening bedraagt het Eigen Vermogen 32% op het geconsolideerde balanstotaal van € 5.750.000,-, wat een score van ruim voldoende geeft.  

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) is > 1 en komt hiermee uit op Voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Investeerders vanaf € 2.500,- nodigen we uit om met hun (klein)kinderen mee te gaan naar Artis. Hier houden we een netwerkbijeenkomst en geven we meer inzichten in de kindermarketing. Daarnaast zal natuurlijk iedereen de ruimte hebben om te genieten van het park.  

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 14.500 geïnvesteerd.
12-12-2015 om 9:10
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
12-12-2015 om 2:14
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
11-12-2015 om 18:54
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
11-12-2015 om 15:00
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
11-12-2015 om 14:28

Reacties

Investeerder – 8044
09-12-2015 16:37
U schrijft:
In dit verband dient tevens vermeld te worden dat eerder dit jaar twee andere dochterbedrijven van Orangegames, te weten Tibaco (€ 425.000,-) en Keygames (€ 350.000,-), middels crowdfunding door Collin zijn gefinancierd.

Is er niet nog een lening an deze groep gegeven door Collin? Aan ToLocal van 175K ook van deze eigenaren. Graag uw feedback. Is er nog meer vreemd vermogen in de Orange Games Groep?
Zo ja kunt u dit specificeren.

J.A.M. Merks
09-12-2015 17:17
Beste Investeerder,
OrangeGames en Tolocal zijn formeel niet aan elkaar verbonden.
De enige verbondenheid is Joost Merks. Joost is mede eigenaar van Tolocal en was eigenaar van To20. Na de 100% verkoop van To20 aan OrangeGames is de formele verwevenheid met ToLocal niet meer aanwezig.
Investeerder – 8044
10-12-2015 11:01
Dank voor het antwoord op een van mijn vragen.
Zou de tweede vraag aangaande het vreemd vermogen in deze groep BV’s buiten de twee in de pitch genoemde leningen ook nog beantwoord kunnen worden.

J.A.M. Merks
10-12-2015 11:46
Beste Investeerder,

De Solvabiliteit van Oranges games Holding bedraagt per 30 september 2015, aangepast voor deze financieringsaanvraag, 32% op een balanstotaal van 5.750.000. Dit betekent dat Oranges games Holding dus in totaal 68% (inclusief deze lening) vreemd vermogen kent.

Investeerder – 5025
10-12-2015 16:48
Ik heb een investering gedaan. De aanwezigheid van meerdere financieringen valt op maar hoeft uiteraard niet problematisch te zijn. De aanwezigheid van een groot eigen vermogen was doorslaggevend voor het doen van een investering.
Ik zou graag weten in hoeverre dit eigen vermogen bestaat uit harde bezittingen en niet uit geactiveerde goodwill.

J.A.M. Merks
11-12-2015 9:42
Beste Investeerder,
Van het totale vermogen van 1,9 miljoen is 1,2 miljoen immaterieel vast actief (goodwill/software) stand per 30/9 . Het activeren van software is heel gebruikelijk in de gaming business.

Ondernemer




Joost Merks




Kim Witting

Crowdfund Coach


Fred Bouwman