Voetbalshop: ‘Crowdfunding leverde direct leverancierskorting op’.

Voetbalshop: ‘Crowdfunding leverde direct leverancierskorting op’

Voetbalshop is een van de grootste webwinkels uit ons land met een omzet van 15 miljoen euro in 2016. Om verdere groei te financieren is er een crowdfunding-project gestart, en met succes! Begin dit jaar werd in 17 dagen anderhalf miljoen euro opgehaald bij in totaal 847 investeerders. Wij gingen met de ondernemer in gesprek om hierop terug te blikken.

Badge BV, het bedrijf waar Voetbalshop.nl deel van uitmaakt, bestaat nu 40 jaar en is met Badge Direct BV ook al zo’n 20 jaar actief met direct marketing en ecommerce. In 2013 behaalde de onderneming in totaal zo’n 5 miljoen euro aan omzet, waarvan de helft uit het online kanaal voortkwam. In datzelfde jaar nam Bas Perik het bedrijf over. Hij is van mening dat, om de continuïteit te waarborgen, het bedrijf moet groeien naar de positie van marktleider. Dat lijkt te lukken, want in 2016 was de online omzet al vervijfvoudigd naar vijftien miljoen euro. En ondanks dat er dit jaar geen groot voetbaltoernooi op de planning staat, verwacht Bas dit jaar met 20 miljoen euro af te sluiten, wat een groei van 34 procent zou betekenen.

Leverancierskrediet remt de groei
Het bedrijf, dat de eerste partner in de Benelux is die voor Adidas voetbalartikelen mag verkopen op basis van dropshipping,  heeft op het gebied van voetbalschoenen inmiddels al een marktaandeel van 10 procent. Dat is gemeten over de totale handel, dus ook de offline verkoop is daarin meegenomen. Wel ziet Bas dat verdere groei wordt geremd door liquide middelen. Door sneller leveranciers te betalen bieden deze soms interessante kortingen. En dus stapte Bas naar de bank om te zien of hij dit niet beter kon financieren.

Rabobank adviseert crowdfunding
Hij raakte met de Rabobank in gesprek, die hem vervolgens adviseerde om via het crowdfunding-platform van Collin geld op te halen. “Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig onderzoek heb gedaan naar andere platformen”, zegt Bas. “De bank was met name positief over de intensieve screening van Collin. Indien Collin er vertrouwen in had, dan kon ik dat zien als een duidelijk signaal dat mijn cijfers in orde zijn. Dat was voor mij een sterke reden om daarmee in zee te gaan.”

Anderhalf miljoen bleek een stevig bedrag
De screening was inderdaad stevig, zo ervoer ook Bas. Maar hij werd geaccepteerd en kon los met een aanvraag van anderhalf miljoen. Een stevig bedrag voor crowdfunding. Dat merkte Bas ook wel tijdens het traject. “De eerste uren stapten investeerders massaal in, maar daarna nam de snelheid af.” Aan de case lag het niet, denkt Bas. “Die was helemaal in orde. Naast ons bedrijf kon ik ook andere zekerheden bieden waardoor we bijna 75 procent van het bedrag als onderpand konden bieden.”

Bas wijt het aan het feit dat crowdfunding nog relatief nieuw is. “Collin groeit hard en met enkele duizenden investeerders is een bedrag van een paar ton bij een goed verhaal prima op te halen, maar anderhalf miljoen euro is andere koek. Aangesloten investeerders stapten snel in, maar ze spreiden hun risico’s natuurlijk wel over meerdere projecten waardoor anderhalf miljoen via één platform gewoon erg veel geld is. Collin zette zich voor honderd procent in, maar als ondernemer zelf kon ik dus ook niet stilzitten.”

Iedereen betrokken bij de campagne
Naast familie en vrienden heeft Bas uiteindelijk ook alle andere belanghebbenden erbij betrokken om ervoor te zorgen dat het geld bleef binnenkomen. Uiteindelijk maakt dat het proces wel een groter feest, denkt Bas. “Je merkt dat iedereen bij je bedrijf betrokken raakt. Medewerkers, leveranciers, noem maar op. Iedereen deed mee. Sommigen uit zichzelf en soms ga je ook met mensen in gesprek. Bijvoorbeeld met een leverancier die direct tienduizenden euro wil investeren als je belooft nog enkele jaren samen te werken.”

“Dat soort partijen zien je groei, betalingsgedrag en ondernemerschap als geen ander en kunnen dus wat grotere bedragen in één keer inzetten. In dat specifieke geval ging het om een club waar we erg tevreden over waren. Dat soort afspraken heb ik dus wel gemaakt. Door al onze stakeholders er massaal bij te betrekken kwam het keerpunt dat de campagne opeens weer in een versnelling kwam. Met het uiteindelijke resultaat dat we binnen 17 dagen ons volledige bedrag hebben opgehaald. Daarna kwamen er nog diverse partijen langs die best duizenden of tienduizenden euro’s hadden willen financieren.”

Uiteindelijk had er wel meer ingezeten
Anderhalf miljoen was destijds bij Collin een evenaring van het recordbedrag, maar Bas ervaart dus dat er nog meer ingezeten had. “Na de campagne kreeg ik nog veelvuldig van mensen te horen dat ze ook wel hadden willen investeren. Natuurlijk betaal je rente en moet je niet meer willen lenen dan nodig is, maar elke week dat ik mijn leveranciers sneller betaal zie ik direct terug in een leverancierskorting. De crowdfunding-lening zorgde voor ons dus juist voor een kostenbesparing. Daarnaast zorgt het feit dat we leveranciers nu sneller betalen ervoor dat die relaties verder zijn verbeterd.”

Retailers die in dezelfde situatie zitten als Bas, raadt hij crowdfunding dan ook van harte aan. “De check vooraf is streng dus je cijfers moeten in orde zijn. Maar kijk eens goed naar mogelijke betalingskortingen van leveranciers. Indien je situatie werkelijk vergelijkbaar is met die van ons, dan zou ik de stap direct weer maken.”

“Ik verwacht dat we er nog wel eens gebruik van zullen maken. Binnen drie jaar wil ik namelijk verdubbelen in omzet. De voorraad zal dan nog groter zijn en dus blijft er nog wel even spanning op ons werkkapitaal. Al besef ik nu wel dat dit formaat crowdfunding-campagne alleen succesvol wordt wanneer je jezelf er ook voor 100 procent voor inzet. Daarnaast raakt het niet alleen jou maar maakt het zowel intern als extern enorm veel los bij mensen. Daar moet je op voorbereid zijn. Gelukkig heeft het ons bedrijf alleen maar goed gedaan.”