Voetbalshop
Samenvatting
Voetbalshop is de nummer 1 e-commerce voetbalspecialist van Nederland en België. De online omzet is in 3 jaar tijd gestegen van € 2.800.000,- naar € 15.000.000,- in 2016. Voetbalshop verkoopt voetbalartikelen aan consumenten via internet. Hiervoor gebruiken zij de domeinnamen www.voetbalshop.nl en www.voetbalshop.be Daarnaast ontzorgen zij betaald- en amateurvoetbalclubs in teamwear en merchandising. Tevens verzorgen ze de officiële webshop voor de KNVB.
Voetbalshop wordt geëxploiteerd in een meervoudige B.V.-constructie. De moedermaatschappij van Voetbalshop is The Badge Company B.V. Investeringsmaatschappij The Oriali Project B.V. (hierna TOP) heeft sinds 2013 een belang van 61% in The Badge Company B.V. 30% is in handen van oud-eigenaar de heer Heerkens. De overige 9% van de aandelen is in het bezit van 3 medewerkers van het eerste uur. Bas Perik is meerderheidsaandeelhouder van de investeringsmaatschappij TOP en CEO van Voetbalshop. Hij heeft 10 jaar bij Booking.com gewerkt in verschillende functies. Bas is op het brede gebied van e-commerce een specialist. Om bij de overname van Badge meer financiële slagkracht te hebben en kennis aan boord te halen richtte hij in 2013 de investeringsgroep TOP op. De investeringsgroep heeft een actieve rol in Voetbalshop genomen, door heel gericht verbeteringen door te voeren die men eerder heeft geleerd in omgevingen als Booking.com.
Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte bedraagt € 2.000.000,-. Het grootste gedeelte, € 1.700.000,-, betreft voorraadfinanciering om zodoende onder andere betalingskortingen te kunnen bedingen. Het restant betreft investeringen in ICT en procesverbeteringen. De aandeelhouders hebben € 500.000,- gefinancierd middels een achtergestelde lening. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 1.500.000,- met een ondergrens van € 1.000.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7,5% gedurende de gehele looptijd.
Risico
Dun & Bradstreet geeft voor dit bedrijf een Laag risico aan. De Collin Credit Score komt uit op Ruim voldoende. De debiteuren voor de financiering zijn The Badge Company B.V., Badge Direct B.V., Badge Promotions B.V., Pro Badge B.V. en Badge B.V. Diverse leningen van de aandeelhouders worden achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund met een totale hoogte van € 361.000,-. Op deze leningen mag niet worden afgelost gedurende de looptijd van de lening via Collin. Investeringsgroep TOP geeft een materiële, zakelijke borgstelling af ter hoogte van € 1.150.000,-. Tenslotte is er een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen op het niveau van The Badge Company B.V. inzake een minimale geconsolideerde solvabiliteit van 30%.
Video Pitch
Leendoel
Voetbalshop heeft extra werkkapitaal nodig om haar groei te financieren. Door de sterke omzetgroei is ook haar voorraadpositie gestegen. Binnen de onderneming wordt nog onvoldoende winst gegenereerd om deze voorraad zelf te financieren.
De financiering via Collin Crowdfund zal als volgt worden aangewend:
- Het financieren van de voorraad en het realiseren van betalingskortingen bij leveranciers zoals bijvoorbeeld Nike, Adidas en Puma. Een van de speerpunten van de onderneming is om de voorraadpositie verder te optimaliseren, door onder andere betere leveringsvoorwaarden met leveranciers af te spreken.
- Investeren in ICT en procesverbeteringen. Er zal ICT tooling worden aangeschaft en deze zal vervolgens binnen de organisatie worden doorgevoerd. De ICT tooling is gericht op de volgende speerpunten:
A) PIM (Product Information Management tool); de duizenden voetbalartikelen op de website moeten voorzien worden van zoveel mogelijk detailinfo. Denk aan foto’s, maten, alternatieven etc. Middels PIM kan men het bewerken en invoeren van dit soort detailinformatie efficiënter maken. Hierdoor kan de consument gemakkelijker online artikelen vergelijken.
B) Aansluiting op feeds artikelen leveranciers Nike/ Adidas; nu voert men de detailinformatie nog deels handmatig in. Door feeds kan men deze detailinformatie rechtstreeks uit de databases van Nike en Adidas importeren.
C) BI (Business Intelligence) tooling; men heeft veel data over bijvoorbeeld verkopen, klanten en voorraad. Door deze data te analyseren met een business intelligence programma bouwt men diepgaand inzicht in de verkoop van artikelen en klantengroepen op. Gevolg is een hogere omloopsnelheid van de voorraden tegen betere marges.
Ondernemer
Bas Perik (43 jaar) is CEO van Voetbalshop. Hij heeft 10 jaar bij Booking.com gewerkt en de groei van een kleine regionale speler naar e-commerce power house van nabij meegemaakt. Hij heeft Booking.com Italië opgestart en uitgebouwd en is van daar uit doorgegroeid tot directeur in het strategic partnerships team. Hierdoor heeft hij in de keuken van vele andere e-commerce partijen gekeken. Bas is bij uitstek een generalist in e-commerce.
In 2012 wilde Bas zelf gaan ondernemen en zag hij kansen in een overname van Voetbalshop. Om meer financiële slagkracht te hebben en kennis aan boord te halen richtte hij in 2013 de investeringsgroep TOP op. TOP staat voor ‘The Oriali Project’. Oriali was een hardwerkende middenvelder in het Italiaanse nationale team van de jaren ’80. Omdat 3 van de 4 aandeelhouders van investeringsgroep TOP van Italiaanse komaf zijn, en omdat Bas getrouwd is met een Italiaanse, vond men deze naam een mooie metafoor voor de manier van werken binnen TOP: hardworking capital met Italiaanse inbreng.
De kernkwaliteiten van Bas zijn diepgaande kennis van e-commerce, onderhandelingstrajecten, consultative selling en ervaring met snel groeiende ondernemingen (Booking.com). Bas is zelf oud-voetballer en is universitair geschoold. Tijdens zijn studie bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen richtte hij ooit al voetbalwinkel.nl op.
De onderneming werkt met 55 medewerkers en een flexibele pool van invalkrachten aan haar missie. Louis Nap is als COO verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing. Hij is 25 jaar werkzaam binnen de onderneming.
Per 1 februari a.s. start Marc Wissing als CFO. Hij heeft ruime, internationale ervaring in deze rol, onder meer 8 jaar retailervaring als CFO bij L’Oreal in Nederland en Denemarken.
Overige aandeelhouders Investeringsgroep TOP:
Enrico Tofanari (37 jaar)
Enrico is een Adwords en Facebook specialist. Hij heeft 10 jaar gewerkt bij Booking.com. Enrico is binnen Voetbalshop actief in de rol van conversie, database en adwords specialist.
Tommaso Trani (37 jaar)
Tommaso is een ICT specialist en gespecialiseerd in netwerken, architectuur en database management systemen. Tommaso is binnen Voetbalshop actief als ICT architectuur en big data specialist.
Matthijs Bramer (42 jaar) Harro Messelink (45 jaar)
Matthijs is binnen Voetbalshop actief als change manager en voert herstructureringen en procesverbeteringen door; hij krijgt daarbij incidenteel ondersteuning van Harro.
Leonardo Saroni (34 jaar)
Leonardo is werkzaam als SEO specialist bij Booking.com. Hij fungeert als klankbord voor online marketing vraagstukken.
Onderneming
Historie
Badge is in 1977 opgericht door Roland Heerkens. Vanaf de start was het bedrijf gericht op het verkopen van merchandise van diverse artikelen. Hierbij moet gedacht worden aan veel fanartikelen van voetbalclubs, maar ook fanartikelen in Amerikaanse sporten zoals de NFL. Tevens heeft The Badge Company de Europese merchandising verzorgd voor alle Amerikaanse sportbonden.
Eind vorige eeuw is Heerkens als eerste in de Benelux begonnen met een webshop gericht op fans en actieve voetballers met onder andere voetbalshop.nl. Heerkens was op zoek naar opvolging, investeringen en e-commerce kennis in 2012 (hij is nu 67). In Investeringsgroep TOP heeft hij in 2013 de partij gevonden die het online kanaal werkelijk kon doen laten groeien. Met de inbreng van TOP in 2013 is er afscheid genomen van niet bij de voetbalfocus passende activiteiten. De onderneming is zich volledig gaan richten op voetbal.
Onze klanten en producten
Voetbalshop richt zich op zowel de actieve voetballer als op de voetbalfan. De markt voor functionele en licensed voetbalartikelen is in de afgelopen jaren enorm veranderd. Net als in vele andere sectoren heeft internet voor een kaalslag in het fysieke retail landschap gezorgd. Waar voorheen ieder dorp met een behoorlijke voetbal- of sportvereniging een sportzaak had, moet men nu vaak naar de dichtstbijzijnde stad om een paar voetbalschoenen te kopen.
Daarbij komt kijken dat voetbalschoenen een mode product zijn geworden. Nieuwe collecties met andere kleuren volgen elkaar om de 2 maanden op. Ook hebben voetbalspelers tegenwoordig vaak schoenen nodig voor echt gras én daarnaast voor kunstgras. Mede hierdoor heeft Voetbalshop een zeer breed assortiment met een dermate omloopsnelheid die de fysieke retailer niet meer bij kan houden, simpelweg omdat hij daarvoor niet genoeg markt heeft.
Ook Licensed merchandise (trainingspakken van bijvoorbeeld Paris Saint-Germain, Chelsea of Real Madrid) is de afgelopen jaren een modeartikel geworden. De voornaamste doelgroep is de “football obsessed teen”: de tiener die voetbal ademt, erover praat en chat met zijn vrienden, doelpunten kijkt op Instagram en zijn favoriete club volgt.
Markt
Voetbalshop focust zich vooralsnog op de Nederlandse- en Vlaamse markt. In Nederland heeft men een marktaandeel van ongeveer 10%. Dit is gebaseerd op het aantal verkochte voetbalschoenen en daarnaast op feedback van Adidas en Nike; zij maken samen ongeveer 90% van de Nederlandse voetbalmarkt uit.
In België heeft men een kleiner marktaandeel van 4 à 5%. Tegelijkertijd zijn er een aantal ontwikkelingen in de Vlaamse markt die er voor zorgen dat de groei in 2016, en de komende jaren, fors boven die in Nederland ligt. Men verwacht in België een groei van meer dan 50%. Dit heeft onder andere te maken met het wegvallen van een aantal belangrijke concurrenten, de snelle groei op het gebied van e-commerce (inlopen van achterstand op bijvoorbeeld de Nederlandse markt) en ook de succesvolle generatie “Rode Duivels”.
Voetbalshop verkoopt zowel in Nederland als in België uitsluitend via internet, via hun eigen webshops www.voetbalshop.nl en www.voetbalshop.be.
Concurrentiepositie en onderscheidend vermogen
De online voetbalmarkt kent hoge toetredingsbarrières. Als fysieke retailer kun je niet zomaar over het assortiment van marktleiders Nike en Adidas beschikken. Deze merken voegen nauwelijks accounts toe en sluiten in veel gevallen zelfs accounts. Voor hen ligt de nadruk steeds meer op online (zowel via hun eigen kanaal als via specialisten zoals Voetbalshop) en geselecteerde fysieke retail die een breed assortiment en hoogwaardige service kunnen leveren.
Voetbalshop is in Nederland een van de drie aanbieders die de volledige range van producten kan aanbieden en ook met marketing ondersteunt. Van deze drie is Voetbalshop de enige met een significante online presentatie.
Met de aanwezige kennis op online gebied weet Voetbalshop de concurrentie voor te blijven. Dit doet men onder andere door slimme algoritmes in advertising en door optimalisatie in conversie via hun webshop.
Voetbalshop heeft tot doel om haar klanten een hoogwaardig serviceniveau aan te bieden. De webshops zijn in Nederland en België gecertificeerd door respectievelijk Thuiswinkel.org en BeCommerce. In Nederland liggen de klantverwachtingen een stuk hoger dan in België, wat veroorzaakt wordt door gewenning aan service door partijen als Coolblue, Zalando en Bol.com. Daarom biedt Voetbalshop:
- Gratis verzending
- Same day delivery (voor 14:30 besteld, dezelfde avond in huis)
- Voor 23:59 uur besteld is volgende dag in huis
- Gratis retour
In 2015 won voetbalshop.nl de thuiswinkel award XL voor grote webshops in de categorie “Sport & Vrije tijd” vóór onder meer futurumshop, decathlon en de ANWB webwinkel.
Wat wordt bereikt met de financiering
Door de financiering via Collin Crowdfund kan Voetbalshop haar groeiverwachtingen realiseren door slimmere voorraadbeheer toe te passen. Zo is er ook tijdens de piekmomenten voldoende armslag die men kan inzetten voor het realiseren van betalingskortingen.
Structuur
Investering Totalsports TOP
In 2014 heeft TOP een belang van 40% genomen in Totalsports.nl. Dit is een B2C webshop in verschillende andere sporten dan voetbal. Met onder andere hardloopshop.nl, handbalshop.nl, volleybalshop.nl, squashshop.nl, korfbalshop.nl, maar ook met verschillende Zweedse en Duitse varianten, richten zij zich op die niche sporten.
Hierin heeft TOP een minder actieve rol en stelt zich op als adviseur. De ondernemers van Totalsports.nl (Robert Jan Peters en Mark van Gijzel) wilden kennis in huis halen om de slag op internet te winnen en die hebben ze binnen TOP gevonden.
In 2017 zal TOP een optie lichten op nog eens 10% van de aandelen van Totalsports.nl. Hier zal er een belang van 50% ontstaan.
De omzet van Totalsports.nl is gegroeid van € 1.700.000,- in 2013 naar € 6.000.000,- in 2016. Voor 2017 wordt er een omzet verwacht van € 8.500.000,-. Totalsports.nl heeft een winstgevende exploitatie en met dividenduitkeringen is de investering uit 2014 al bijna terugverdiend.
Financieringsbehoefte
Investeringsoverzicht
Voorraad/ realisatie betalingskortingen | € 1.700.000,- |
ICT/ procesverbeteringen | € 300.000.- |
Totale investering | € 2.000.000,- |
Achtergestelde leningen aandeelhouders | € 500.000,- |
Lening via Collin Crowdfund | € 1.500.000,- |
Leenbedrag: € 1.500.000,- (met een ondergrens van € 1.000.000,-)
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing
Lopende financieringen
Naast de gevraagde financiering via Collin Crowdfund is er een rekening courant krediet met ABN AMRO, de huisbankier van de onderneming. ABN AMRO is op de hoogte van deze financieringsaanvraag via Collin Crowdfund. De bestaande bancaire faciliteiten, die tot wederopzegging zijn, worden op dit moment door de ABN AMRO onveranderd gecontinueerd. De bank kan dus in de toekomst besluiten tot verlaging van het krediet over te gaan.
- De onderneming maakt onder andere gebruik van een kredietfaciliteit bij de ABN AMRO ter hoogte van € 750.000,- voor het financieren van werkkapitaal. Voor de kredietfaciliteit, welke dus gecontinueerd wordt, zijn de volgende zekerheden verstrekt:
– een 1ste pandrecht op de voorraad/ inventaris/ debiteuren en domeinnamen.
– een borgtocht ter hoogte van € 100.000,- door de heer S.H. Perik
– achterstelling van bestaande leningen ter hoogte van € 500.000,-
Risico
Zekerheden en voorwaarden
- De debiteuren zijn The Badge Company B.V., Badge Direct B.V., Badge Promotions B.V., Pro Badge B.V. en Badge B.V.
- Ter handhaving van de solvabiliteit is er niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het geconsolideerde vermogen van The Badge Company B.V. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 30% of lager is.
- De volgende leningen zullen worden achtergesteld, waarvan de achterstelling zal komen te vervallen als de geconsolideerde solvabilteit groter is dan 30% op het geconsolideerde balanstotaal:
- De lening van The Oriali Project B.V. (TOP) ter hoogte van € 40.327,-wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening via Collin vindt er geen aflossing plaats op deze lening. De rente wordt wel betaald.
- De lening van Perik.net B.V. ter hoogte van € 121.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening via Collin vindt er geen aflossing plaats op deze lening. De rente wordt wel betaald.
- De lening van Perik.net B.V. ter hoogte van € 151.250,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening via Collin vindt er geen aflossing plaats op deze lening. De rente wordt wel betaald.
- De lening van Perik.net B.V. ter hoogte van € 48.400,- wordt achtergesteld ten behoeve van investeerders van Collin Crowdfund. Gedurende de looptijd van de lening via Collin vindt er geen aflossing plaats op deze lening. De rente wordt wel betaald.
- The Oriali Project B.V. geeft een zakelijke borgstelling af voor minimaal € 650.000,- bij een leenbedrag van € 1.000.000,- (de ondergrens). Indien er sprake is van een hoger leenbedrag zal de borgstelling evenredig stijgen tot een maximum van € 1.150.000,- (bij een leenbedrag van € 1.500.000,-). De borgstelling zal lineair dalen gelijk aan het aflossingsschema van de lening. De borgstelling heeft op dit moment materiële waarde. Gezien het belang van deze borgstelling onderbouwen wij in deze case graag de materialiteit: The Oriali Project B.V. heeft per ultimo 2015 een eigen vermogenspositie van bijna € 1 miljoen op een balanstotaal van ruim € 1,5 miljoen. Daarnaast noteert Dun & Bradstreet een Laag risico voor de zakelijke borg.
Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet noteert voor zowel The Badge Company B.V., Badge Direct B.V., Badge Promotions B.V. als Pro Badge B.V. een Laag risico. Voor Badge B.V. wordt een Verhoogd risico genoteerd, dit betreft een lege B.V. Voor deze leningaanvraag wordt de Dun & Bradstreet score Laag risico gehanteerd.
Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is mede gebaseerd op de volgende geconsolideerde gegevens: definitieve jaarcijfers 2015, tussentijdse jaarcijfers tot en met september 2016 en de prognoses 2016 en 2017. Voor de opgestelde prognose heeft de accountant een onderzoeksrapport verstrekt. De conclusie is dat de prognose op een juiste wijze is opgesteld en toegelicht in overeenstemming met de daarvoor geldende regels. In de berekening zijn we uitgegaan van een leenbedrag van € 1.500.000,- en is voorzichtigheidshalve geen rekening gehouden met de betalingskorting. De overall Collin Credit Score bedraagt Ruim voldoende.
Rentabiliteit
In 2015 is er een geconsolideerde omzet gerealiseerd van € 12.071.000,-. De omzet is in 2016 explosief gegroeid naar € 17.224.000,- en zal naar verwachting in 2017 naar € 21.341.000,- doorgroeien. De omzetgroei is het gevolg van de succesvolle turn around binnen de onderneming: van een allround merchandise organisatie naar een b2c e-commerce organisatie. De re-organisatie is in de loop van 2016 definitief afgerond en er staan nu twee bedrijven met een duidelijk focus: Badge Direct; een B2C e-commerce bedrijf en Badge Promotions; een productbedrijf dat B2B producten bedrukt (70% voetbal gerelateerd). De genormaliseerde cashflow in 2016 bedraagt naar verwachting € 218.000,-. Deze prognose wordt ondersteund door de aanwezige tussentijdse cijfers.Door de gemaakte turnaround zal de genormaliseerde cashflow in 2017 fors stijgen. Het verwachte netto cashflow overschot in 2017 komt uit op ruim € 400.000,-. Dit zal nog verder versterkt worden door betalingskortingen bij de grote leveranciers, welke zoals gemeld niet zijn meegenomen in deze score. Wij beoordelen de rentabiliteit op Goed.
Solvabiliteit
De aandeelhouders hebben in 2014 voor een bedrag van € 1.200.000,- leningen omgezet in aandelen. Naast de reeds eerder door de aandeelhouders verstrekte leningen, voor een bedrag van € 500.000,-, stellen Bas Perik en investeringsmaatschappij TOP nog eens een totaal bedrag van € 350.000,- achter ten opzichte van de investeerders van Collin Crowdfund. Mede hierdoor bedraagt per ultimo 2016 de geprognosticeerde geconsolideerde solvabiliteit 18,8% op een balanstotaal van € 6.051.000,-. Voor eind 2017 is, rekening houdende met een te verwachten winstgroei, de verwachting dat het eigen vermogen verder zal gaan groeien naar € 1.500.000,-. De solvabiliteit zal nagenoeg gelijk blijven vanwege de uit de groei voortkomende balansverlenging naar € 8.075.000,-. Wij beoordelen de Solvabiliteit op Voldoende.
Liquiditeit
De vlottende activa bestaan voor 80% uit courante voorraden met een hoge omloopsnelheid. De kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit handelscrediteuren en het openstaande saldo van de kredietfaciliteit van ABN AMRO. In 2016 bedraagt de current ratio naar verwachting 1,3 welke in 2017 op hetzelfde niveau blijft. Hiermee beoordelen wij de liquiditeit op Ruim voldoende.
Samenvattend:
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende
Extra beloning
Voor alle investeerders stellen we een eenmalige kortingscode van 20% beschikbaar die op voetbalshop.nl kan worden ingewisseld.
Daarnaast verloot Voetbalshop onder alle investeerders:
– 2 litho’s waarop Rinus Michels is afgebeeld (getekend en genummerd). Zie voorbeeld
– 7 litho’s waarop Frank Rijkaard is afgebeeld (getekend en genummerd). Zie voorbeeld
Onder investeerders die een investering doen van € 10.000,- of meer, verloot Voetbalshop een aantal unieke litho’s en een uniek voetbalshirt:
– 3 litho’s van Herman Brood die gemaakt zijn bij de opening van de Amsterdam Arena (getekend en genummerd). Zie voorbeeld
– Een uniek EK ’88 voetbalshirt met daarop de handtekeningen van Frank Rijkaard, Ruud Gullit en Marco van Basten (met echtheidscertificaat).
De voucher zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.
Reacties
Allereerst neemt de omzet jaarlijks fors toe vanaf 2014 t/m 2016 en blijft ook doorstijgen, afgemeten aan de omzetcijfers van de laatste maanden van vorig jaar.
Deze omzetstijging vindt mede plaats door te focussen op voetbal alleen i.p.v. op meerdere activiteiten. Om deze groei te realiseren en faciliteren was het tevens noodzakelijk fors te reorganiseren, wat incidenteel tot hogere kosten heeft geleid, echter, zoals reeds in reactie op een eerdere vraag is aangegeven, is in het afgelopen jaar de reorganisatie afgerond, wat in 2017 bij een voortgezette omzetstijging zeker tot een aanzienlijk positief resultaat zal leiden, vanwege verbeterde voorwaarden, die grote impact hebben op de winstgevendheid, zoals het recht van retour, cancellation allowance, marge, etc.
Voorts zal door de investeringsgroep T.O.P. een borgstelling van 65% (bij € 1.000.000) tot 75% (bij € 1.500.000) worden afgegeven, waarover in de pitch een uitgebreide toelichting staat vermeld (o.a. 40% deelname in het succesvolle bedrijf Totalsports BV), leidend tot de conclusie dat de borgstelling derhalve van materiële waarde is.
Zoals ook in de pitch staat vermeld is er door de aandeelhouders van T.O.P. zelf de afgelopen tijd fors in het bedrijf geïnvesteerd, zowel middels aandelenkapitaal als achtergestelde leningen, waar, gezien het hogere risico, uiteraard een hogere vergoeding voor staat.
De thans aangevraagde lening is niet achtergesteld en daarenboven is er tevens een borgstelling van waarde afgegeven, wat in combinatie met de uitkomst van de Collin Credit Score tot een alleszins redelijk rentepercentage van 7,5% heeft geleid.
In het hoofdstuk Lopende Financieringen is aangegeven wat de formele positie van de bank is, doch daarin staat, afgezien van de bij het aangaan van de lening overeengekomen inperking van de kredietlimiet, niets vermeld over “afbouwen van het belang door de bank”; de faciliteit wordt conform de kredietovereenkomst gecontinueerd.
Groet, Bas en Matthijs
Toevoeging vanuit Collin: De Collin Credit Score voor deze leningaanvraag is ‘Ruim voldoende’ gebaseerd op een ‘Goed’ voor de rentabiliteit, ‘Voldoende’ voor de solvabiliteit en ‘Ruim voldoende’ voor de liquiditeit. Deze kwalificaties worden in de pitch uitgebreid toegelicht. Het onafhankelijke credit rating agency bureau Dun & Bradstreet geeft een algemene kwalificatie op de debiteur af; deze is voor The Badge Company ‘Laag risico’.
Naast de deelneming The Badge Company B.V. heeft The Oriali Project B.V. 40% belang in Total Sports B.V met een nog te lichten optie naar 50% in 2017. Dit belang wordt in de balans (eind 2015) niet gewaardeerd op actuele marktwaarde maar op intrinsieke waarde.
Op basis van de verdere doorgroei van deze deelneming in omzet van jaarlijks 30% (zoals afgelopen jaren) en een positieve ebitda van rond de 10% (ook conform afgelopen 2 jaar) zal deze actuele marktwaarde vele malen hoger liggen. Wanneer deze deelneming wordt gewaardeerd op marktwaarde zal dit zeer positief bijdragen aan het eigen vermogen.
De achtergestelde lening van 500 K van 4 aandeelhouders (150/150/150/50K) is eind 2016 reeds verstrekt aan dezelfde werkmaatschappij als bestaande achtergestelde leningen. Deze betreffende vier leningen van in totaal 500 K zijn achtergesteld ten opzichte van de bank, maar niet ten opzichte van de investeerders van Collin Crowdfund en er is dan ook geen samenhang met de aflossingen van Collin. Over de aflossingen op deze vier leningen is het navolgende vastgelegd in de leningovereenkomsten: “Over aflossingen van deze lening zijn geen verdere afspraken gemaakt anders dan dat deze voor minimaal een jaar worden verstrekt en daarna ieder halfjaar stilzwijgend met een halfjaar worden verlengd.”
Eind 2016 bedroeg de goodwill 20% van het eigen vermogen; voor eind 2017 is 10% geprognosticeerd.
Groeten Bas en Matthijs
Bedankt voor uw reactie.
Over het jaar 2016 heeft Badge Company B.V. weer een wettelijk verplichte accountantscontrole. De werkzaamheden hiervoor zijn nog niet afgerond, derhalve kan de accountant hierover nog geen mededeling doen. Op basis van de wettelijk gestelde groottecriteria was er voor het jaar 2013 bij Badge Company B.V. sprake van een wettelijk verplichte accountantscontrole. Hieronder de passage uit de controleverklaring op grond waarvan er een oordeelonthouding is afgegeven. Gegeven de aard van de activiteiten en de omvang van de vennootschap kan de interne organisatie niet op economisch verantwoorde wijze zodanig worden ingericht dat door accountantscontrole op rationele wijze de vereiste zekerheid kan worden verkregen over de volledigheid van de in de jaarrekening opgenomen omzet en daarmee rechtstreeks samenhangende posten. Over het boekjaar 2015 was er geen sprake van een verplichte controle op grond van de groottecriteria. De accountant heeft over het jaar 2015 een samenstelverklaring verstrekt waarbij het vaststellen van de inrichting van de interne organisatie niet een onderdeel is van de werkzaamheden. Hierdoor heeft de accountant niet vastgesteld of de situatie over 2015 afwijkt van 2013.