Volker Transport
Samenvatting
Samenvatting
Volker Transport B.V. is (met een kortlopende onderbreking) reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de binnenvaart. Het bedrijf is gespecialiseerd op het gebied van het vervoeren van zand, grind en verontreinigde grond. Volker Transport voert deze transporten uit in opdracht van bevrachtingskantoren of voor eigen rekening.
De DGA, Lex Volker (56 jaar), is afkomstig uit een schippersfamilie. Hij is een ervaren schipper en heeft veel kennis van de binnenvaart. Na tweemaal motorpech te hebben gehad met een in 2016 aangekocht schip, is besloten dit schip te slopen. Medio januari 2017 is Volker Transport van plan een nieuw beunschip aan te kopen, namelijk ‘De Wending’. Het schip dat in 1966 is gebouwd, is getaxeerd op een marktwaarde van € 405.000,-. De Caterpillar-motor is volgens het keuringsrapport van uitstekende kwaliteit.
Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte is € 370.000,-, waarvan € 20.000,- uit eigen middelen wordt ingebracht. De overgebleven € 350.000,- is de gevraagde financiering via Collin Crowdfund. De looptijd is 84 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing. De rente bedraagt 7,0% gedurende de gehele looptijd.
Risico
De debiteur is Volker Transport B.V. De Dun & Bradstreet score noteert voor Volker Transport B.V. een Laag risico. De overall Collin Credit Score is Ruim voldoende. Er wordt eerste hypotheek van € 350.000,- gevestigd op beunschip 'de Wending'. De heer Volker en zijn echtgenote geven een gezamenlijke borgstelling af van € 175.000,-. De overlijdensrisicoverzekering van € 100.000,- op het leven van de heer E.H. Volker wordt verpand aan de zekerhedenagent van Collin Crowdfund.
Leendoel
De lening van Collin Crowdfund is bedoeld voor de financiering van de aankoop van binnenvaartschip De Wending.
Ondernemer
Lex Volker (56 jaar) is een schipper in hart en nieren. Hij komt uit een echte schippersfamilie; zijn vader en opa waren namelijk ook schippers. Na zijn lagere school heeft Lex de Binnenvaartschool te Rotterdam afgerond en vervolgens de mbo Schipper binnenvaart afgerond. Daarnaast beschikt Lex over de diploma’s grootvaarbewijs A/B, Elbe/Weser patent, Marifooncertificaat, Radar, BHV, VCA-Vol. Hij is getrouwd met Greet.
Lex Volker is sinds 1976 actief in de scheepsvaart. In deze branche heeft hij een groot netwerk opgebouwd. Hij is begonnen als matroos op zelfzuigende schepen en is vervolgens op zeegaande en binnenvaart hopperzuigers werkzaam geweest. Na een tijd kantoorwerk te hebben verricht voor Volker Transport B.V., is hij in 1998 eigenaar/schipper geworden van een beunschip. Op een projectmatig uitstapje in 2006 als objectbediener bij verschillende bruggen na, heeft Lex tot aan 2015 altijd zijn eigen schip gehad. Na een korte periode van afloswerkzaamheden voor de binnenvaart, is hij in 2016 wederom actief geworden als schipper op een beunschip.
Onderneming
Onderneming
Volker Transport is (met een kortlopende onderbreking) reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de binnenvaart. Het bedrijf is gespecialiseerd op het gebied van het vervoeren van zand, grind en verontreinigde grond (bodemsaneringsprojecten). Volker Transport voert deze transporten uit in opdracht van bevrachtingskantoren of voor eigen rekening. Het bedrijf (voorheen Volker Baggeren B.V.) is in 1994 door Lex Volker opgericht. Sinds 1998 is hij werkzaam als zelfstandig schipper op beunschepen. In september 2015 heeft hij zijn schip ‘De Amphora’ verkocht en heeft er geen activiteit meer plaatsgevonden in de B.V. Met de verkoopopbrengst van zijn schip heeft hij destijds zijn financiering bij de Rabobank afgelost. Het restant is door Lex en zijn vrouw geïnvesteerd in een 2e woning. Deze woning wordt verhuurd via de organisatie TopParken. De 2e woning is grotendeels gefinancierd vanuit de B.V. en kent een beperkte overwaarde. Het ondernemersbloed van Lex begon medio 2016 te borrelen, waarna hij met Volker Transport het containerschip ‘De Servio’ heeft gekocht. Dit schip moest achteraf (ondanks een goed huurcontract) door twee incidentele pechgevallen met de motor, voortijdig naar de sloop. Met de te ontvangen sloopopbrengst en verzekeringspenningen wordt de financiering van De Servio bij de Rabobank op korte termijn afgelost. In samenspraak met zijn oude bevrachter P. Nobel Bevrachtingen heeft Lex besloten de draad weer op te pakken en gaat hij na aanschaf van het nieuwe schip ‘De Wending’ met ingang van medio januari 2017 voor deze bevrachter varen.
Marktinformatie
De markt voor kleine beunschepen is momenteel goed. Er is namelijk een beperkt aanbod van beunschepen, aangezien in de afgelopen 10 jaar de actieve vloot van beunschepen met ongeveer 100 schepen is afgenomen. Het onderzoeksbureau Penteia voorspelt dat er in de toekomst meer beunschepen zullen stoppen, voornamelijk vanwege de hoge gemiddelde leeftijd van de ondernemers en de hoge gemiddelde leeftijd van de schepen. Panteia geeft tevens aan dat de infrastructuur een punt van zorg is voor de binnenvaart. Het is voor de sector daarom belangrijk om aandacht te vragen voor het bevaarbaar maken en houden van (kleine) vaarwegen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat, wanneer dit alles op orde is, de bedrijvigheid aantrekt. De overheid speelt daarom volgens de onderzoekers een belangrijke rol in de toekomst van de zand- en grindvaart.
Concurrentiepositie
Momenteel is de vraag naar beunschepen groot vanwege een tekort aan schepen. Er is echter nog steeds concurrentie in de markt, maar de algemene tendens is dat bevrachters gaan voor zekerheid en betrouwbare partners uitkiezen om voor langere tijd mee samen te werken. Volker Transport gaat in de toekomst samenwerken met P. Nobel Bevrachtingen.
Structuur
DGA is de heer E.H. Volker 100% aandeelhouder in Volker Transport B.V.
Financieringsbehoefte
De financieringsbehoefte bedraagt € 370.000,-. Volker Transport brengt € 20.000,- in uit de aanwezige liquide middelen. Het echtpaar Volker heeft nog spaargeld achter de hand, maar wil deze middelen als buffer voor onvoorziene omstandigheden achter de hand houden.
Investeringsoverzicht
Aankoop Schip | €350.000,- |
Taxatie/keuringskosten/diversen | €20.000,- |
Totale investering | €370.000,- |
Eigen inbreng | €20.000,- |
Lening via Collin Crowdfund | €350.000,– |
Leenbedrag: € 350.000,-
Rente: 7%
Looptijd: 84 maanden, lineair maandelijkse aflossing
Risico
Risico's voor de investeerders
Belangrijkste brancherisico’s zijn stilstand door aanvaring of motorpech. Deze risico’s zijn afgedekt door middel van een verzekering. Daarnaast heeft de heer E.H. Volker een overlijdensrisicoverzekering van € 100.000,- op zijn leven afgesloten.
Op dit moment heeft Volker Transport B.V. een financiering ter hoogte van € 56.000,- bij de Rabobank. Deze financiering wordt afgelost met de middelen die beschikbaar komen vanuit sloopopbrengsten van ‘De Servio’ en de uitkeringen van de verzekeringen naar aanleiding van de motorschade. De totale opbrengsten en uitkeringen zijn ruimschoots voldoende om de financiering bij de Rabobank af te lossen.
Zekerheden en voorwaarden
- De debiteur is Volker Transport B.V.
- 1e hypothecaire inschrijving van € 350.000,- op beunschip De Wending* (Amphora), Europanummer: 02312259
- De heer E.H. Volker en zijn echtgenote mevrouw M.M. Volker- van Schaardenburg geven een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af van € 175.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment grotendeels materiële waarde.
- De overlijdensrisicoverzekering van € 100.000,- op het leven van de heer E.H. Volker wordt verpand aan de Zekerhedenagent van Collin Crowdfund.
*De taxateur heeft de vrije verkoopwaarde van het schip ‘De Wending’ (1966) op € 405.000,- bepaald. Deze hoge vrije verkoopwaarde ten opzichte van de aankoopprijs wordt verklaard doordat de verkopende partij graag snel tot zaken wilde komen. De executiewaarde van het schip is vastgesteld op € 250.000,-. De Caterpillar-motor is volgens het keuringsrapport van uitstekende kwaliteit.
Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score voor Volker Transport B.V. noteert een Laag risico.
Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit en is gebaseerd op de gerealiseerde jaarcijfers van 2015, alsmede de door de accountant opgestelde prognose voor de jaren 2016 en 2017.De overall Collin Credit Score is Ruim voldoende.
Rentabiliteit
Vanwege de motorpech in 2016 zal de omzet slechts uitkomen op € 75.000,-. Hierdoor zal er sprake zijn van een cashflowtekort van ongeveer € 52.000,-. Dit cashflowtekort wordt opgevangen vanuit de aanwezige liquide middelen binnen de onderneming. Het boekjaar 2016 achten wij door het aantal tegenvallers niet representatief voor het bedrijf. In 2015 werd bijvoorbeeld een omzet gerealiseerd van € 154.000,- in de periode van 5 maanden waarin men dat jaar actief was. Op basis van de door de accountant onderbouwde prognose 2017 zal na investering in het nieuwe schip de omzet in 2017 uitkomen op € 285.000,- en zal het netto cashflowoverschot uitkomen op ongeveer € 31.000,-.Op basis hiervan zou de score voor rentabiliteit uitkomen op Goed. Voorzichtigheidshalve hebben wij deze score bijgesteld naar Ruim voldoende.
Solvabiliteit
Na investering in het nieuwe schip (begin 2017) en desinvestering van het oude zal de solvabiliteit van Volker Transport uitkomen op circa 30% bij een balanstotaal van € 579.000,-. Na realisatie van de prognose 2017 zal de solvabiliteit verbeteren naar ruim 38% bij een balanstotaal van € 539.000,- (ofwel score Goed). De score voor solvabiliteit hebben wij vastgesteld op Ruim voldoende.
Liquiditeit
Na de investering in het nieuwe schip komt de current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) van Volker Transport uit op 1,0. Dit zou de score Voldoende betekenen. Na realisatie van de prognose 2017 zal de current ratio verbeteren naar 1,5, waar de score Goed aan verbonden zou zijn. De leningnemer is in staat om vanuit privé additioneel risicodragend vermogen in te brengen om eventuele tegenvallers op te vangen. De score voor de liquiditeit hebben wij vastgesteld op Voldoende.
Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Ruim voldoende
Reacties