31315

WATT Mobility

€ 250.000  |  8,0% rente  |  30 maanden  Investeerders: 284 | Reacties: 0
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
credit score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 11-12-2018 in 1 uur volgeschreven door 284 investeerders

Samenvatting

Na een eerste succesvolle crowdfundcampagne wil WATT de investeerders van Collin Crowdfund de mogelijkheid aanbieden om te investeren in een tweede lening via Collin Crowdfund om verdere groei te financieren. De door WATT ontwikkelde fiets met geïntegreerde accu en onopvallende aandrijving is gebaseerd op een hip, modern design en volledig gebaseerd op bewezen, kwalitatief hoogwaardige technologische componenten. WATT is online en via geselecteerde verkooppunten verkrijgbaar in grote steden in Nederland. Hier kunnen klanten terecht voor testritten, aankoop en onderhoud. 

WATT (WATT Mobility B.V.) is in december 2017 opgericht door Frans Nomden en Marc Jacobs. Afgelopen jaar hebben zij een volledig operationeel bedrijf neergezet van het ontwikkelen van fietsen tot een volledige marketing en verkoop operatie inclusief fulfilment waarbij fietsen volledig afgemonteerd bij klanten thuis worden afgeleverd. WATT heeft hippe, betaalbare E-Bikes ontwikkeld met een voor het oog onzichtbare accu en aandrijving. WATT laat deze E-Bikes in opdracht produceren via een Belgische partner. WATT vermarkt deze e-bikes zowel online als via geselecteerde distributiepunten die onderdeel uitmaken van de onlinestrategie. WATT levert verder klantsupport via geselecteerde distributiepunten die in eerste aanleg gevestigd zullen zijn in de grotere steden in Nederland.

Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte is € 350.000,-. De aandeelhouder Duboma B.V. neemt hiervan € 100.000,- voor haar rekening. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 250.000,-. De looptijd is 30 maanden, waarvan de eerste zes maanden aflossingsvrij. Vanaf de zevende maand geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 24 maanden. De rente bedraagt 8% gedurende de gehele looptijd.

Risico
Dun & Bradstreet geeft WATT Mobility B.V. de kwalificatie Verhoogd risico. De Collin Credit Score komt uit op Ruim voldoende. De debiteur is WATT Mobility B.V. De (huidige en toekomstige) inventaris en voorraad van WATT Mobility B.V. worden in tweede verband verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. De bestaande lening van € 75.000,- wordt door Duboma B.V. achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Aflossingen en rentebetalingen op de achtergestelde lening zijn toegestaan mits de solvabiliteit van WATT Mobility B.V. meer dan 35% bedraagt. Er is een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen tot en met een solvabiliteit van 35%. Daarbij geeft Duboma B.V. geeft een vermogens-instandhoudingsverklaring voor een minimale solvabiliteit van 25% af. Deze heeft op dit moment materiële waarde.

Leendoel

De gevraagde financiering betreft voornamelijk een voorraadfinanciering voor de productie en levering van de 2.375 WATT fietsen voor het seizoen 2019.

Ondernemer

Frans Nomden (48), woonachtig te Breda, is een veelzijdige ondernemer met ruim 20 jaar ervaring in product- en dienstenontwikkeling, commercie, project management, business & IT-alignment en ICT service management. Frans is afgestuurd bedrijfseconoom aan de Rijks Universiteit in Maastricht. Na zijn studie heeft hij zich ontwikkeld als business development manager in ICT en e-Business bij Pink Elephant (later PinkRoccade en Getronics). Vanaf 2006 is hij zelfstandig ondernemer en betrokken bij diverse startups waaronder ClubMobiel B.V., een Mobile Virtual Netwerk Operator en NGSN, ontwikkelaar van ‘live en on demand soccer’ voor de Noord-Amerikaanse markt. Frans is initiatiefnemer en ontwikkelaar van WATT.
 
Marc Jacobs (51), woonachtig te Breda, is afgestudeerd als bedrijfskundig ingenieur aan de Technische Universiteit Eindhoven. Gedurende en na zijn studie was Marc werkzaam bij Kinetron, een hightech ingenieursbureau op het gebied van micro kinetische systemen. Marc was binnen Kinetron betrokken bij de ontwikkeling van ’s werelds eerste automatische kwartshorloge en een innovatieve Hydro-generator. In deze periode ontstond zijn passie voor technologische innovatie. Na een aantal functies binnen Kinetron te hebben vervuld, is Marc in 1989 gestart met zijn eigen adviesbureau: HGM. Met vestigingen in Breda, Amsterdam en Eelde, is HGM inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerd adviesbureau dat MKB-bedrijven en multinationals adviseert op het gebied van innovatiesubsidies, innovatiekredieten en fiscale stimuleringsregelingen.

Onderneming

WATT (www.wattfietsen.nl) richt zich op Millennials en de generatie Z (van 16 tot 40 jaar), die voor dagelijks gebruik op zoek zijn naar een hippe, betaalbare en betrouwbare fiets voor dagelijks gebruik in de stad en middellange afstanden binnen steden en dorpen. Millennials willen niet alleen alles het liefst op de fiets doen, de fiets moet er ook nog aantrekkelijk uitzien. Waar we vroeger bijna allemaal op dezelfde fiets rondreden is dat, anno 2018 een heel ander verhaal. De fiets wordt nu met recht gezien als een lifestyle item.

Historie
Watt (WATT Mobility B.V.) is opgericht in december 2017. In het startup jaar 2018 zijn de volgende zaken gerealiseerd:

  • Uitontwikkeling WATT e-bike concept in 3 basismodellen
  • Vormgeving WATT identiteit in logo, huisstijl, film en fotografie
  • Vastlegging woord- en beeldmerk voor de Benelux
  • Opzet en inrichting organisatie en ICT infrastructuur
  • Opzet en inrichting fulfilment centre, onderhoud en service organisatie
  • Opzet en inrichting online marketing & sales channels
  • In september 2018 zijn eerste WATT e-bikes uitgeleverd en de verkoopprognose 2018 is 321 WATT e-bikes

Wetgeving
In tegenstelling tot de eerdere plannen worden WATT fietsen geïmporteerd via een Belgische Partner Bizobikes BVBA. Bizobikes heeft meer dan 20 jaar ervaring in het ontwikkelen, importeren en exploiteren van elektrische fietsen in Europa. Hierdoor ontloopt WATT de inmiddels geëffectueerde antidumpingwetgeving vanuit de Europese Unie. De antidumpingwetgeving legt importheffingen tot 83% op voor import vanuit China. Met deze Belgische partner hebben ze deze dreiging het hoofd kunnen bieden. Dit heeft tot gevolg gehad dat de inkoopprijzen hoger zijn geworden om de kwaliteit die zij voor ogen hadden te kunnen waarborgen. 

Assemblage
WATT fietsen worden momenteel geassembleerd in Taiwan met een productiecyclus van drie maanden. Eind 2019 gaat WATT assembleren vanuit in Maastricht. Dit geeft meer flexibiliteit qua productie en het geeft WATT de mogelijkheid om meer kleuren en maatwerk WATT fietsen te leveren.

Fulfilment
De in Azië geproduceerde fietsen worden afgeleverd bij onze partner Tulp Fietsen in Maastricht. 
Tulp Fietsen zorgt ervoor dat alle fietsen technisch worden gecontroleerd en getest. De fietsen worden volledig afgemonteerd en rijklaar bij de klant afgeleverd.

Onderhoud en support
WATT fietsen zijn slim en minimalistisch ontworpen. Geen toeters en bellen waardoor het onderhouden van de fiets makkelijk zelf kan. Specifieke onderdelen zoals de motor, display en batterij zijn online te bestellen. Voor het afmonteren van de fiets en het vervangen van de batterij zijn montagevideo’s beschikbaar op wattfietsen.nl/nl/more/onderhoud-support.

Mobiele reparatie service
In samenwerking met Tulp Fietsen bieden we klanten een mobiele reparatieservice. Bij groot onderhoud wordt de fiets thuis opgehaald. De klant krijgt tijdelijk een leenfiets. De fiets wordt gerepareerd bij Tulp Fietsen in Maastricht. De fiets wordt binnen een week weer teruggebracht. De kosten voor deze mobiele reparatieservice zijn € 75,- exclusief onderdelen.

Merkrecht
Het woord- en beeldmerk WATT Mobility is vastgelegd voor de Benelux voor nice-categorie 12, elektrische fietsen en onderdelen. Deponeren en bewaken van het merk wordt uitgevoerd door Merkrecht B.V. te Breda. In de marketing gebruiken we veelal alleen WATT om onze WATT fietsen onder de aandacht te brengen. Zo heb je WATT! 

Missie, visie en doelstellingen
WATT is er van overtuigd dat de elektrische fiets binnen 5 jaar een volledig geaccepteerd, betaalbaar alternatief zal zijn voor de stadsfiets. Sterker nog, de e-bike vormt een goed alternatief voor scooter, brommer en auto voor korte en middellange ritten. In combinatie met steeds verder dalende prijzen in e-bike technologie ontstaat daardoor een vervangingsmarkt. Steeds meer fietsers gaan kiezen voor betaalbare fietsen met trapondersteuning. Er zijn in Nederland momenteel 22,5 miljoen fietsen (1,33 per hoofd van de bevolking) waarvan nu al 1,3 miljoen elektrische fietsen. In 5 jaar wil WATT de toonaangevende leverancier zijn van hippe elektrische stadsfietsen in Nederland met een jaaromzet van 10 miljoen euro. Voor de komende 3 jaar heeft WATT Fietsen de volgende verkoopdoelstellingen.

  • 2019: Verkoop 2.375 WATT e-bikes en verder uitbouwen van het merk WATT Fietsen en vergroting van het aantal servicepunten in de grotere steden in Nederland.
  • 2020: Verkoop 4.775 WATT e-bikes (4 dames en 4 herenmodellen) en verder uitbouwen van het merk en servicepunten ook richting rurale gebieden.
  • 2021: Verkoop 9.050 WATT e-bikes (4 dames en 4 herenmodellen) en start verkenning andere EU-markten.

Positionering en onderscheidend vermogen
WATT richt zich op een jongere doelgroep (generatie Y en Z), die voor dagelijks gebruik op zoek zijn naar een hippe, betaalbare en betrouwbare fiets. Volgens het CBS wordt de fiets het meest gebruikt voor werk, onderwijs, boodschappen, sport, hobby en horeca. Voor dergelijke afstanden volstaat een kleine, geïntegreerde onzichtbare accu die voldoende energie levert voor een afstand van 30 tot 60 kilometer, afhankelijk van je eigen inspanning. Meer dan genoeg voor de dagelijkse stadsritten.

  • WATT fietsen hebben het uiterlijk van een normale, hippe fiets. De batterij is volledig geïntegreerd en is daardoor, net als de aandrijving, onzichtbaar. 
  • WATT fietsen zijn betrouwbaar en betaalbaar. Verkoopprijzen variëren tussen € 1.100,- en € 1.350,- inclusief btw. 
  • WATT fietsen zijn online te koop met een offline service netwerk bij de nieuwe generatie fietsenmakers
  • WATT richt zich met nadruk niet op de 50-plusser maar op de jongere generaties Y en Z.
  • WATT positioneert haar e-Bike als een comfortabeler alternatief voor de dagelijkse stadsfiets.

E-bike markt
Elektrische fietsen heb je in alle soorten en maten. Er zijn veel verschillende aanbieders met grote verschillen in kwaliteitsniveaus. Men concurreert op actieradius, batterijduur, oplaadsnelheid, diverse motoren (voor, achter en midden). Prijsniveaus variëren vanaf € 800 euro (goedkoop), € 1.500 euro voor een middenklasser tot € 3.500 of meer voor de high-end fietsen. 

Daarnaast is er het segment van de speed-pedelec. Dit zijn snelle elektrische fietsen tot 45 kilometer per uur. Hiervoor is een kentekenplaatje nodig en is het dragen van een helm verplicht. Op dit moment worden er zo’n 8.000 stuks per jaar verkocht. Met name dertigers zijn geïnteresseerd in high-speed bikes waarbij prijzen variëren tussen de € 2.500,- en € 6.000,-.
 
Rijklaar thuisbezorgd
Wie een WATT fiets online koopt krijgt zijn fiets binnen een week thuisgestuurd. Klanten worden vooraf gebeld om een afspraak te maken. De fietsen worden volledig afgemonteerd en rijklaar afgeleverd.

Verkoopkanalen
De WATT fietsen zijn online en offline te koop. Online via www.wattfietsen.nl, omdat WATT fietsen de door haar ontwikkelde e-bikes rechtstreeks zonder tussenhandel verkoopt, kan de consumentenprijs laag blijven. Online verkopen worden gerealiseerd door Social Media en Search Marketing. Uit marktonderzoek is vastgesteld dat de CPA (Cost Per Acquisition) afhankelijk van verkochte aantallen tussen de € 85,- en € 130,- per fiets bedraagt. Offline worden de fietsen exclusief verkocht via fietsenmakers. Fietsen worden op basis van dropshipping verkocht. De fietsenmaker hoeft geen voorraad aan te houden maar krijgt wel een goede marge en incentive bij verkoop. 

Structuur
WATT Mobility B.V. is opgericht op 7 december 2017 en is voor 65% eigendom van NOV69 B.V. en 35% van Duboma B.V. Beide eigenaren hebben evenveel stemrecht. NOV 69 B.V. is een persoonlijke beheer B.V. van Frans Nomden. Duboma B.V. is een persoonlijke beheer B.V. van Marc Jacobs.

Financieringsbehoefte

Om de leveringen van de door WATT ontwikkelde e-bikes in 2019 te kunnen faciliteren, is een aanvullende voorraadfinanciering noodzakelijk. WATT betaalt de inkoop in 2 termijnen te weten:

  • 30% bij bestelling;
  • 70% bij inscheping Taiwan.

Om de levertijd te verkorten, leggen we een basisvoorraad frames aan. Deze dienen vooruit betaald te worden.

Investeringsoverzicht

Voorraad € 350.000,-
Totaal € 350.000,-
Eigen middelen € 100.000,-
Lening via Collin Crowdfund € 250.000,-

Leenbedrag: € 250.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 30 maanden, waarvan de eerste zes maanden aflossingsvrij. Vanaf de zevende maand geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 24 maanden.

Bestaande financieringen
Op dit moment is er een bestaande financiering via Collin Crowdfund (klik hier voor de pitch) met een openstaande schuld van € 145.000,-. Hiervoor zijn de navolgende zekerheden verstrekt:

  • Een persoonlijke borgstelling voor een bedrag van € 35.000,- van de heer F. Nomden. 
  • Zakelijke borgtocht van Duboma B.V. voor een bedrag van € 35.000,-. 
  • Achterstelling van de bestaande geldlening van € 75.000,- door Duboma B.V.
  • Verpanding van de (huidige en toekomstige) voorraad en inventaris van WATT Mobility B.V. 

Risico

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteur is WATT Mobility B.V.
  • De bestaande lening van Duboma B.V. ter hoogte van € 75.000,- wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Aflossingen en rentebetalingen op de achtergestelde lening zijn toegestaan mits de solvabiliteit van WATT Mobility B.V. meer dan 35% bedraagt na de gedane transacties.
  • Ter handhaving van de solvabiliteit is een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van WATT Mobility B.V. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk risicodragend vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 35% of lager is.
  • De (huidige en toekomstige) inventaris en voorraad van WATT Mobility B.V. wordt in tweede verband verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
  • Duboma B.V. (D&B kwalificatie Minimaal risico) geeft een vermogens-instandhoudingsverklaring af voor een solvabiliteit van minimaal 25% van WATT Mobility B.V. Deze verklaring houdt in dat Duboma B.V. zorgdraagt voor een minimale solvabiliteit van 25% in WATT Mobility B.V. Op dit moment heeft deze verklaring materiële waarde.*

* Ter verificatie van de vermogenspositie van Duboma B.V. zijn de jaarrekeningen en interne cijfers tot en met september 2018 aangeleverd bij Collin Crowdfund.

Dun & Bradstreet
Collin Crowdfund werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet. De kwalificatie van Dun & Bradstreet wordt gebruikt als voorspellende indicator om bedrijfsrisico’s te bepalen. De kwalificatie voor WATT Mobility B.V. is Verhoogd risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit en is gebaseerd op de tussentijdse cijfers tot en met september 2018 en prognoses 2019 en 2020. De Collin Credit Score komt uit Ruim voldoende.

Rentabiliteit
De Collin Credit Score is vastgesteld op basis van de verwachte prognose en de gerealiseerde omzet in boekjaar 2018 tot en met september. De verkoop is in boekjaar 2018 achtergebleven als gevolg van de in 2018 ingevoerde antidumpingwetgeving waardoor het productieproces aangepast diende te worden en de verkopen waren vertraagd. Hierdoor is de eerdere opgestelde prognose niet geheel gerealiseerd. Voor 2018 zal de omzet uitkomen op ruim € 350.000,- met een licht negatieve cashflow. Het netto cashflowoverschot zal dit jaar door de kapitaalstorting van € 100.000,- door Duboma B.V. evenwel uitkomen op € 88.000,-. Voor 2019 wordt een omzet van ruim € 2.600.000,- verwacht met een netto cashflowoverschot van ruim € 200.000,-. Dit cashflowoverschot zal grotendeels worden gebruikt ter financiering van de werkkapitaalbehoefte in 2020. Omdat de prognose 2019 nog gerealiseerd moet worden hebben wij de score voor de Rentabiliteit vastgesteld op Voldoende.

Solvabiliteit
Dankzij de achterstelling van een lening van één van de aandeelhouders en inbreng van additioneel aandelenkapitaal komt de solvabiliteit naar verwachting eind 2018 uit op 28% bij een balanstotaal van € 575.000,- (score Ruim voldoende). Na realisatie van de prognose 2019 neemt de solvabiliteit naar verwachting toe tot ruim 50% bij een balanstotaal van € 975.000,-. Op basis van de situatie per eind 2018 hebben wij de score voor de Solvabiliteit vastgesteld op Ruim voldoende.

Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) scoort eind 2018 volgens prognose ruim 4,0. Per ultimo 2019 wordt er een vergelijkbare Excellente score van 3,9 verwacht. Echter wordt deze hoge current ratio met name veroorzaakt doordat de liquide middelen vastzitten in aanbetalingen en de hoge voorraadpositie die nu gefinancierd wordt. Hierdoor hebben wij de score voor de Liquiditeit afgewaardeerd naar Ruim voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

WATT biedt haar investeerders een WATT fiets aan voor een gereduceerde prijs van € 1.225,- inclusief btw. De korting op de normale verkoopprijs bedraagt circa 10%. De bestelde fiets wordt binnen 1 week uitgeleverd, volledig afgemonteerd bij de klant thuis. 

De voucher zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer. Door aanspraak te maken op deze beloning zal uw anonimiteit opgeheven worden in verband met de benodigde adresgegevens voor de fysieke verzending.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

investeerder-4099 heeft € 500 geïnvesteerd.
11-12-2018 om 11:12
investeerder-6415 heeft € 500 geïnvesteerd.
11-12-2018 om 11:12
investeerder-3966 heeft € 500 geïnvesteerd.
11-12-2018 om 11:12
investeerder-3524 heeft € 500 geïnvesteerd.
11-12-2018 om 11:11
investeerder-30601 heeft € 500 geïnvesteerd.
11-12-2018 om 11:11

Ondernemer

Marc Jacobs en Frans Nomden

Crowdfund Coach


Johan Mol & Leon Westmaas