Sprout 8-5-2017

Zes redenen om voor crowdfunding te kiezen

6 redenen om voor crowdfunding te kiezen

Vergeet de bank, crowdfunding heeft de toekomst. Sprout-expert Lorraine Vesterink legt uit waarom je als ondernemer naar publieksfinanciering moet hengelen.

Om een project te financieren gaan ondernemers in de meeste gevallen nog steeds naar de bank om een kredietaanvraag te doen voor hun ondernemersdroom. Is dit wel zo verstandig? Het hangt af van het type bedrijf, ondernemer, bedrag en project.

Steeds vaker kiezen mensen dan ook voor crowdfunding, wat ook wel publieksfinanciering wordt genoemd. Het is nu nog een alternatieve manier van financieren, maar gezien de positieve ontwikkelingen zou dit weleens dé manier van financieren kunnen worden.

Een recent voorbeeld van een geslaagde crowdfundcampagne is die van horeca onderneming Braai Amsterdam. Ondernemer Floris Feenstra opende een tweede vestiging van zijn restaurant aan het Westerpark in Amsterdam, en schakelde daar een crowdfundplatform voor in. 223 investeerders geloofden in de plannen en tekenden in korte tijd in.

Nog niet overtuigd? Dit zijn zes redenen om voor crowdfunding te kiezen.

1.   Je krijgt ambassadeurs

De meest genoemde reden om voor crowdfunding te kiezen is dat je ambassadeurs krijgt voor een project. Dit aantal loopt al snel op tot honderden mensen.

Al deze investeerders willen dat jouw project slaagt. En natuurlijk willen ze dat de lening wordt terugbetaald. Ze worden om die reden klant bij jouw bedrijf of raden je onderneming bij anderen aan. Ook vertellen ze mensen uit hun netwerk over jou; een betere promotie kan je niet hebben.

Het is interessant voor mensen om in jou te investeren, omdat het rendement hoger is dan ze op hun spaarrekening krijgen. Een win-win voor ambassadeurs en jou als ondernemer.

2.   Je krijgt coaching

Goede platformen zoals Collin Crowdfund bieden je een zogeheten crowdfundcoach. Dit zijn coaches die in jouw bedrijf geloven, mits je door de beoordelingsfase komt.

De coaches van Colllin Crowdfund investeren ook zelf in jou. Het zijn ervaren en gedreven mensen die het maximale uit jou en je bedrijf weten te halen. Ze behoeden je voor de meest gemaakte ondernemersfouten.

3.   Je krijgt promotie

Jouw project is online zichtbaar. Dat betekent dat mensen jouw bedrijf of project al kennen voordat je start. Een betere marketingcampagne kan je niet bedenken.

Als je goede incentives bedenkt, wordt je campagne ook nog eens door veel mensen gedeeld. Op die manier is jouw bedrijf ook zichtbaar voor mensen buiten jouw eigen netwerk.

Grote platformen hebben goede relaties met de pers. Daarom kunnen zij makkelijker media-aandacht genereren dan ondernemers zelf. Denk aan contacten met het FD, AD of BNR.

Aan het krijgen krijgen van promotie kan overigens ook een nadeel zitten. Dit is het feit wanneer je nog geen patent hebt gevestigd en jouw concept eenvoudig te kopiëren valt. In de meeste gevallen is hier echter geen sprake van.

4.   Er zijn minder zekerheden nodig

Crowdfundplatforms verlangen minder zekerheden dan bijvoorbeeld banken. Ze financieren niet primair op garanties, maar op het geloof in de ondernemer en het concept. Dit geloof combineren ze met de berekening van de solvabiliteit, de rentabiliteit en de liquiditeit.

5.   Vertrouwen in jou en jouw bedrijf

Als jouw campagne (snel) vol komt, geeft dit andere financiers vertrouwen om ook te investeren. Denk hierbij aan banken en grote investeerders. Ze weten namelijk dat er vertrouwen is vanuit de markt, waardoor de kans van slagen groter is.

6.   Crowdfunding kan voordeliger zijn

Veel mensen denken dat een lening bij een bank met een rente van bijvoorbeeld 5% voordeliger is dan een crowdfundlening tussen de 5 en 9%. Hierbij wordt geen rekening gehouden met zaken zoals afsluitprovisies, bereidstellingsprovisies en de hogere rente op het gedeelte rekening courant.

Bovendien perken banken het rekening courant krediet vaak direct in nadat de btw is teruggevorderd. Het is aan te raden om alle kosten voor de gehele looptijd op een rijtje te zetten.