18546

Zoku Meetings & Events

€ 300.000  |  7,0% rente  |  48 maanden  Investeerders: 115
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Goed
Deze leningaanvraag is op 15-12-2015 in 1 uur volgeschreven door 115 investeerders

Samenvatting

Zoku B.V.
Zoku is een nieuwe categorie in de hotellerie. Het is een hybride tussen een huis en een kantoor, voorzien van hotelservices en de gezelligheid van een dynamische buurt. Zoku vindt het appartementenhotel opnieuw uit en is met name geschikt voor mensen die tussen de vijf dagen en drie maanden wonen en werken in een stad. Het biedt de nieuwe zakelijke reiziger – de Global Nomad – een thuisbasis met een slimme Zoku Loft (privé gedeelte) en sociale ruimten (publiek gebied), die geschikt zijn om in te werken, te slapen, te ontspannen en om in te wonen. Zoku heeft recent uit 50 inzendingen uit 18 landen in New York de Radical Innovation Award gewonnen en heeft het afgelopen jaar enorm veel internationale persaandacht gegenereerd. Het eerste Zoku hotel zal in het voorjaar van 2016 in het centrum van Amsterdam geopend worden.

Zoku Meetings & Events B.V. 
Naast het creëren van een nieuw type hotel, rekt Zoku ook de definitie van een meeting- en evenementruimte op tot iets nieuws wat van toegevoegde waarde is voor de doelgroep. Als zusje van het Zoku hotel, is Zoku Meetings & Events een concept waar de services en ruimtes aangepast kunnen worden aan de individuele behoeftes van de gast. Zowel vergaderzalen als de evenementruimte zullen een ideale plek vormen voor een inspirerende presentatie, een efficiënte brainstorm, een startup event of een innovatieve strategie workshop. Geen saaie vergaderzalen meer, maar innovatief vormgegeven ruimten die een ideale omgeving vormen voor een brainstormsessie, een strategiebijeenkomst of een effectieve workshop. 

Financieringsbehoefte

De gevraagde financiering bedraagt € 300.000,-. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7%. Daarnaast wordt er € 125.000,- aan eigen middelen ingebracht. De financiering is bestemd voor de inrichting, pre-opening kosten en dient als werkkapitaal.

Structuur

Zoku Meetings & Events B.V. is een 100% dochter van Zoku and Beyond B.V. Ook het hotel (Zoku Amsterdam B.V.) is een 100% dochter. Zoku and Beyond is een gezond financieel bedrijf, solide gefinancierd door het management, een aantal family offices en door een bank.

Risico

De Dun & Bradstreet Score voor het moederbedrijf Zoku & Beyond BV is Laag risico. De Collin Credit Score is Ruim voldoende. Debiteuren zijn de holding Zoku & Beyond B.V. en Zoku Meetings & Events B.V.

Video Pitch

Leendoel

Op de bovenste verdieping van een te gek pand (het Metropoolgebouw) in het centrum van Amsterdam (waarin ook het Zoku hotel is gevestigd) willen wij Zoku Meetings & Events gaan realiseren. Het hele concept, Zoku als ook Zoku Meetings & Events, is samen met de doelgroep ontwikkeld door middel van crowdsourcing en co-creatie. De meest logische vervolgstap nu is natuurlijk om de crowd ook een rol te laten spelen in de financiering ervan. De totale investering in de ruimte (vaste inrichting, losse inrichting, pre-openingskosten en werkkapitaal financiering) bedraagt € 425.000,-, waarvan € 300.000,- financiering door crowdfunding. 

Ondernemer

De ondernemers achter Zoku hebben een ruime ervaring in zowel de hotel- als investeringswereld. Daarnaast worden ze ondersteund door een operationeel team met veel relevante ervaring op het gebied van evenementen en het verhuren van vergaderruimtes. 

Hans Meyer is co-founder en managing director van Zoku en Zoku Meetings & Events. Hij is verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling, branding, marketing, strategische partners en operations.

Hans is de initiële bedenker en voormalige founding partner van het bekroonde citizenM hotelconcept. Als COO was hij verantwoordelijk voor concept, creativiteit, design en ontwikkeling voor deze nieuwe internationale hotelketen. Voordat hij begon met Zoku en HotelsAhead, werkte Hans voor grote internationale hotelketens zoals NH Hotels en Golden Tulip Hotels, Inns and Resorts. Hij had leidinggevende posities op het gebied van Operations en Development, waar hij verantwoordelijk was voor projecten in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Centraal Amerika.

Hans is ook mentor voor het Rockstart Accelerator Start-up programma, lid van de Raad van Advies van The Hub Amsterdam en de RvC van Casa400. Hij heeft zijn opleiding genoten aan de Hotelschool Den Haag en Cornell University in de VS.

Marc Jongerius is co-founder en managing director van Zoku en Zoku Meetings & Events. Marc is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, acquisitie, internationale roll-out, strategische partners en assetmanagement. 

Het realiseren van de waarde- en groeipotenties van bedrijven is zijn passie en dit was de belangrijkste focus van Marc als een van de partners van een Nederlands buy-out fund. Hij is meer dan 10 jaar actief geweest als actieve investeerder in de private equity sector. Daarvoor werkte Marc voor PriceWaterhouseCoopers (PWC) als accountant en adviseur fusies en overnames. Zijn cliënten waren voornamelijk grote internationale bedrijven.

Marc maakt deel uit van de raad van advies voor een groot familie bedrijf en is lid van het investeringscomité van het Delta Lloyd Mezzanine Fonds. Hij is ook een mentor voor ondernemers en startups, waar hij coacht op het gebied van businessmodellen en strategieën. Marc heeft een Master behaald in Business Economics aan de Erasmus Universiteit en aan de Université Paul Cézanne Aix-Marseille in Frankrijk.

Onderneming

Vijf jaar geleden is  gestart met de ontwikkeling van Zoku vanaf een “blank sheet of paper”. Met een alsmaar groeiend team van enthousiaste mensen is constructief gebouwd aan het team en het concept dat er nu staat. In 2013 is de deal gesloten voor de herontwikkeling van het Metropoolgebouw aan de Weesperstraat 105 dat de eerste Zoku locatie in Amsterdam zal zijn. Naast de Amsterdam locatie wordt nu gewerkt aan een internationale uitrol van Zoku. Er wordt gekeken naar locaties in steden als Londen, Parijs, Berlijn, Kopenhagen, Zurich en Barcelona. Eind 2014 is het Zoku team begonnen aan de ontwikkeling van het idee Zoku Meetings & Events als aanvulling op het Zoku concept in Amsterdam. 

Zoku is met name geschikt voor mensen die moeten wonen en werken in een stad voor een periode van tussen de vijf dagen en drie maanden. Zoku biedt de nieuwe zakelijke reiziger – de Global Nomad – een home base met een slimme Zoku Loft (privé gedeelte) en sociale ruimten (publiek gebied), die geschikt zijn om in te werken, te slapen, te ontspannen en om in te wonen. Voor meer informatie kijk op www.livezoku.com.

In tegenstelling tot traditionele meeting rooms en event ruimtes, faciliteert Zoku Meetings & Events niet alleen een fysieke ruimte maar men kan voorzien worden in alle hulpmiddelen, behoeften en benodigdheden die nodig zijn voor een specifiek doel voor de meeting of event (denk aan eten en drinken dat gericht is op het stimuleren van lichaam en geest voor efficiëntere output, of het inschakelen van experts op het gebied van businessmodellen, brainstorm technieken, team vorming etc.). Er wordt voor alles gezorgd zodat de gasten zich alleen nog maar hoeven te richten op de eigen creativiteit en zo op het creëren van een waardevolle en efficiënte output.

Omdat de ruimtes zich bevinden op dezelfde verdieping als de sociale ruimtes van het Zoku hotel, zal dit leiden tot een kruisbestuiving tussen mensen, kennis en ideeën. Zo kunnen er bijvoorbeeld community events worden georganiseerd door lokale partners, zoals Startup Amsterdam of WeWork, voor gebruikers van het gebouw of lokale Amsterdammers (denk aan workshops, lessen en seminars). 

De ruimte van Zoku Meetings & Events bestaat uit een evenementruimte die opgesplitst kan worden in twee separate ruimtes en tevens heel gemakkelijk in verschillende opstellingen kunnen worden opgesteld d.m.v. stapelbare schuimblokken. Daarnaast zijn er vier verschillende vergaderzalen, twee ervan hebben een moderne boardroomopstelling en vormen een inspirerende omgeving. De andere twee vergaderzalen zijn flexibele ruimtes die zich aan kunnen passen aan de omgeving. De vergaderzalen kunnen leeg zijn als je naar binnenloopt, maar door gebruik van tafels en stoelen en allerlei andere tools (bijv. businessmodel canvas) die er aan de muur hangen, kan de gast de vergaderzaal inrichten zoals hij/zij dat wil (afhankelijk van het doel van de meeting). Op deze manier zullen zowel de vergaderzalen als de evenementruimte een ideale plek vormen voor een inspirerende presentatie, een uiterst efficiënte brainstorm, een startup event, of een innovatieve strategieworkshop. Hiernaast heeft men ook de mogelijkheid om een specifieke expert in te schakelen bij hun meeting, die hen verder kan ondersteunen en de meeting of event naar een hoger niveau kan tillen. Ook zal er een leuke kruisbestuiving plaatsvinden tussen de ideeën, kennis en connecties van mensen en bedrijven.

De financiering zal ervoor zorgen dat wij gelijktijdig met de bouw van het Zoku hotel de Zoku Meetings & Events omgeving kunnen opzetten en tegelijkertijd kunnen openen met het hotel om meer mensen aan te trekken. Ook kunnen we profiteren van de persaandacht die zal voortkomen uit de opening van het hotel.

Doelstellingen
Er wordt al hard gewerkt om Zoku Amsterdam en Zoku Meetings & Events in het voorjaar van 2016 gezamenlijk te kunnen openen. Het belangrijkste doel van Zoku is om meer waarde te creëren voor de doelgroep tegen lagere kosten. Wetend dat we een internationale doelgroep hebben, wordt al gewerkt aan een internationale uitrol, waarbij in de eerste fase van de expansie de focus zal liggen op de grotere Europese steden, met een creatieve community en veel internationale bedrijven, die een innovatief en tolerant karakter hebben (denk aan Londen, Parijs, Kopenhagen, Berlijn, Barcelona en Zurich). Des te beter de centrale ligging van de locaties in deze steden, des te sneller Zoku kan groeien. Daar waar de structuur van het gebouw en de locatie het toelaat, zal Zoku Meetings & Events ook deel uitmaken van deze internationale uitrol.

Marktinformatie
Veel bedrijven in Amsterdam verhuren meeting rooms en evenementenruimtes, van hotels tot verhuurders van kantoorruimten. Ondanks het feit dat de markt zich ontwikkelt naar meer diversificatie door de co-working ruimtes, is het overwegende deel van de meeting en event ruimtes erg traditioneel. Ze bieden voornamelijk vergelijkbare ruimtes aan die niet geschikt zijn voor de innovatieve meetings zoals brainstorms, pressure cooker sessions, hackatons, community events etc. De problemen die wij hebben geïdentificeerd in het huidige aanbod van meeting- en evenementruimtes zijn:

1. niet-veranderbare ruimtes die slechts geschikt zijn voor een bepaald doeleinde;
2. niet inspirerende entraditionele omgeving;
3. lastig te boeken van de ruimtes en lange antwoordtijden;
4. gedateerde en ingewikkelde apparatuur. 

Laat de loft je positief verrassen met een revolutionaire, geheel nieuwe kijk op het effectief omgaan met ruimte.”

Concurrentie
Onze concurrenten zijn bestaande aanbieders van traditionele (lees: vaak niet inspirerende) vergaderruimten in Amsterdam. Zoku Meetings & Events zal het verschil gaan maken door in te zetten op inspirerende, creatievere meeting ruimtes (bij de huidige concurrenten zijn deze nogal basic en standaard), die aanpasbaar zijn aan het doel van de meeting. Mede dankzij haar centrale locatie in de grachtengordel (Oost) van Amsterdam (waar een groot aantal van de concurrerende locaties buiten de Amsterdamse ring ligt), de geavanceerde audiovisual technologie die makkelijk te gebruiken is, het snelle online boekingssysteem van Letshare (±5 clicks en je bent klaar!), en de experts die een verdiepingsslag kunnen maken of waardevolle theorie/modellen kunnen toevoegen tijdens een meeting, zal Zoku Meetings & Events B.V. het verschil kunnen maken.

Structuur
Zoku Meetings & Events B.V. is een 100% dochter van Zoku and Beyond B.V. Ook het hotel (Zoku Amsterdam B.V.) is een 100% dochter. Zoku and Beyond is een gezond financieel bedrijf, solide gefinancierd door het management, een aantal family offices en door een bank.

organigram 

Financieringsbehoefte

De totale financieringsbehoefte betreft € 425.000,-. Daarvan zal € 125.000,- gefinancierd worden door Zoku (het managementteam en de investeerders) en voor de overige € 300.000,- is het doel om dit bedrag via crowdfunding op te halen.

Een verdere uitwerking van de investering kan hieronder gevonden worden in onderstaand overzicht: 

Vaste inrichting & installaties

€ 236.000,-

Losse inrichting

€ 38.000,-

Gebruiksartikelen, servies etc.

€ 36.000,-

Pre-opening kosten

€ 65.000,-

Werkkapitaal

 € 50.000,-

Totaal investering

€ 425.000,-

Eigen Inbreng

€ 125.000,-

Financiering via Collin

€ 300.000,-

Leenbedrag: € 300.000,- 
Rente: 7,0%
Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zoku & Beyond B.V. en Zoku Meetings & Events B.V. zijn gezamenlijk debiteur. 

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet Score geeft Laag risico aan voor de eerder opgerichte holding Zoku & Beyond B.V.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op de mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Als uitgangspunt voor de score is de prognose voor 2016 gebruikt

Rentabiliteit
Betrokken ondernemers hebben een grote expertise opgebouwd in de hotelbranche, die zij aanwenden om in het voorjaar van 2016 op een aansprekende locatie in de Weesperstraat in Amsterdam een nieuwe formule met hotelkamers en vergaderruimtes neer te zetten, zowel gebaseerd op behoudend berekende kamerprijzen en een lager dan de gemiddelde bezettingsgraad. De kosten zijn een afgeleide van hetgeen standaard gebruikelijk is in de branche en daarnaast heeft men uiteraard rekening gehouden met de financieringsverplichtingen.

Op grond van de afhankelijkheid van het hotelconcept spreekt het voor zich dat  het moederbedrijf, de leningsovereenkomst mede zal ondertekenen. Vanwege de verwachte concernomzet van € 5.700.000,- in 2016 met een resultaat van circa € 600.000,- in het opstartjaar kwalificeert de rentabiliteit Voldoende.

Solvabiliteit
Tezamen met een aantal gelieerde partijen heeft de directie in het totale bedrijf een zeer substantieel vermogen ingebracht. Voor 2016 is er op basis van de geconsolideerde prognose in een solvabiliteit van 57% met een eigen vermogen van € 4.800.000,-. Het mede ondertekenen van het moederbedrijf Zoku & Beyond B.V. leidt hiermee tot de kwalificatie Excellent.

Liquiditeit
Naast de crowdfundlening heeft men zelf € 125.000,- specifiek in Meetings & Events geïnvesteerd. Inclusief het hotel (Zoku Amsterdam) zijn alle investeringen uit eigen middelen en die van bevriende partijen gefinancierd. Daarnaast zijn er nog voldoende liquide middelen beschikbaar om aan de direct opeisbare verplichtingen te voldoen. Geconsolideerd is er op basis van de geconsolideerde prognose 2016 een current ratio van 5,2 op een balanstotaal van circa € 8.000.000,-. De Collin Credit Score geeft een zeer hoge score, maar vooralsnog kwalificeren wij hier Voldoende vanwege het starterskarakter.

Samenvattend
Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Excellent
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Bedrag 

Beloning 

Investeerders vanaf € 5.000,-

Investeerders vanaf € 15.000,-

Gedurende de looptijd van de lening, krijgen alle investeerders een VIP-plek op de gastenlijst voor onze community evenementen

Bovenstaande beloningen plus eenmaal per jaar een gratis vergaderruimte (8p) gedurende de looptijd van de lening  

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 5.000 geïnvesteerd.
15-12-2015 om 11:17
Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
15-12-2015 om 11:16
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
15-12-2015 om 11:16
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
15-12-2015 om 11:16
Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
15-12-2015 om 11:15

Ondernemer




Marc Jongerius




Hans Meyer

Crowdfund Coach


Fred Bouwman