Bereik
Samenvatting
Dit is de derde crowdfundcampagne van Bereik bij Collin, succesvol werd eerder in juni 2016 € 200.000,- en januari 2017 € 275.000,- opgehaald. In beide pitches is reeds aangekondigd dat er mogelijk vervolgaanvragen zouden komen, in verband met de gestage groei van het bedrijf.
Bereik plaatst en exploiteert digitale, outdoor billboards op drukke verkeerslocaties. Het bedrijf, opgericht per eind 2014, is nog jong. Echter, Pleun Klootwijk is al 28 jaar actief in de buitenreclame en is daarmee ook aantoonbaar succesvol. Bereik sluit veelal meerjarencontracten met gemeenten voor het plaatsen van de billboards en door inzet van een salesteam sluit het ook meerjarencontracten met adverteerders op deze billboards. De informatie hierop is vanuit kantoor te wijzigen en muteert meerdere malen per minuut. Naast de ondernemer is zijn zoon Mick ook een belangrijke kracht binnen het bedrijf.
Inmiddels staan er reeds billboards en zijn er overeenkomsten afgesloten voor: Zwijndrecht, Bodegraven, Rotterdam, Cappele aan de Ijssel, Oud-Beijerland, Wassenaar, Alphen a/d Rijn, Roosendaal, Laren-Eemnes, Hoorn, Alblasserdam en Spijkenisse.
Financieringsbehoefte
In 2017 is Bereik hard doorgegroeid. Daarom is in overleg met Collin, intermediair Credion en de ondernemer besloten dat de billboards zelf, middels operationale leases via een leasemaatschappij of de leverancier worden gefinancierd en dat de aanvullende installatie- en saleskosten via Collin worden gefinancierd. Hiervoor wordt nu een lening van € 250.000,- gevraagd. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 6,5%. Na deze campagne wordt er voor 2017 geen nieuwe financiering meer verwacht en is de volledige behoefte voor dit jaar ingevuld.
Risico
Dun & Bradstreet kwalificeert Bereik B.V. met de score Verhoogd risico. De overall Collin Credit Score komt uit op Goed. De debiteuren zijn Bereik Rotterdam B.V., Bereik Oud Beijerland B.V., Bereik B.V. en Pleun Investments B.V. Pleun Klootwijk geeft een persoonlijke borgstelling af van € 100.000,-. De borgstelling heeft op dit moment grotendeels materiële waarde. Een bestaande lening van € 300.000,- wordt achtergesteld en er geldt een niet-onttrekkingsverklaring voor Bereik B.V., zolang de solvabiliteit lager dan 40% is. De inventaris wordt in 2e verband verpand ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund.
Video Pitch
Leendoel
Voor elk nieuw contract op een nieuwe locatie, zijn er salesinspanningen nodig voor het sluiten van meerjarencontracten voor de schermen. De kosten hiervoor worden bij het aangaan van het contract betaald. Voor alle geplaatste billboards zijn nagenoeg alle meerjarencontracten inmiddels gesloten (meer dan 90% van de totale capaciteit).
Ondernemer
Pleun Klootwijk (56 jaar) is met 28 jaar ervaring in de buitenreclame met recht een oude rot in het vak. Hoewel hij duidelijk de leiding van het bedrijf in handen heeft, treedt hij ook op als meewerkend voorman op het gebied van sales en nieuwe locaties. Door zijn senioriteit, oplossingsgerichtheid en humor weet hij partijen voor zich te winnen. Hij heeft een groot netwerk onder adverteerders en gemeenten.
Na 11 jaar (onder meer als directeur) bij een landelijk reclamebedrijf te hebben gewerkt, is Pleun in 2000 gestart met een eigen bedrijf (PK Media), dat zich richt op de (nu traditionele) reclameborden bij drukke wegen. In 2008 is hij samen met een compagnon het bedrijf Gripp gestart dat zich specialiseerde in de huurrechten van reclameborden en abri’s. Dit bedrijf is in 2015 verkocht. Het beste van beide bedrijven is nu samengekomen in Bereik.
De accountant Steens & Partners vervult voor Pleun een belangrijke klankbordfunctie. Zijn zoon Mick, die zijn rechterhand is, is al 10 jaar werkzaam voor de bedrijven van zijn vader.
Onderneming

Financieringsbehoefte
Installatie- en saleskosten | € 250.000,- |
Lening via Collin Crowdfund | € 250.000,- |
Risico
- De debiteuren zijn Bereik B.V., Pleun Investments B.V., Bereik Rotterdam B.V. en Bereik Oud-Beijerland B.V.
- Ter handhaving van de solvabiliteit is een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van Pleun Investments B.V. en c.s. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 40% of lager is.
- De bestaande lening van € 300.000,- door een leverancier verstrekt, is geheel achtergesteld. Deze is derhalve ook achtergesteld ten behoeve van de lening van Collin.
- De ondernemer Pleun Klootwijk geeft een persoonljke borgstelling af van € 100.000,-, welke op dit moment grotendeels materiële waarde heeft (naast de bestaande borgstellingen van in totaal € 150.000,- voor eerdere financieringen bij Collin en ING).
Extra beloning
Investeerders vanaf € 2.500,- hebben de mogelijkheid om een door hen gekozen “goede doelen”-stichting, gratis gebruik te laten maken van een niet verhuurde advertentieruimte, op basis van beschikbaarheid.
De aanbieding zal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.
Reacties
Hoe moet ik onderstaande zin lezen?
‘We kwalificeren de rentabiliteit op Ruim voldoende, mede door de reeds gerealiseerde vaste contracten en de daardoor gegarandeerde omzetstijging voor 2017, 2018 en de jaren daarna.’
Is de gehele verwachte omzetstijging naar 3,5mln in 2018 inmiddels gedekt door gerealiseerde contracten?
Zo niet, hoeveel van de omzetstijging van 1,5mln naar 3,5mln dan wel?
Hartelijk dank voor uw vraag.
Bereik heeft op dit moment voor € 2.000.000,- aan getekende overeenkomsten, verdeeld over de eerder genoemde locaties in Nederland, waarvan € 600.000,- al kan worden toegekend aan 2018, dankzij meerjaren contracten. Mede door deze getekende overeenkomsten, exclusief de verwachtingen van nieuwe overeenkomsten die worden gesloten voor 2018 wordt de omzetstijging verwacht.
Daarnaast zijn er inkomsten uit actiematige plaatsing van borden (op bijvoorbeeld evenementen) en uit de geïntegreerde activiteiten van Lumick. Dit zal leiden tot de verwachte omzetstijging naar € 3.550.000,- in 2018.
Met vriendelijke groet,
Collin Crowdfund
Bedankt voor uw vraag. De meeste van onze digitale reclamezuilen zijn middels een operationeel lease aangeschaft. 25% van onze borden hebben wij zelf aangekocht en met deze aankoop is zo’n € 400.000,- gemoeid geweest uit eigen kapitaal.
Met vriendelijke groet,
Pleun Klootwijk