Veelgestelde vragen

1. Wanneer en hoe kan ik Collin bereiken?

Via veel gestelde vragen vindt u de meeste antwoorden op uw vragen.

Toch nog geen helder antwoord voor uw specifieke vraag? Dan zijn uw vragen welkom via: info@collincrowdfund.nl

Collin Crowdfund is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 21.00 uur. U kunt ons bereiken op telefoonnummer: 085 -401 65 46.

2. Is er toezicht op de activiteiten van Collin?

Collin beschikt over de ‘ontheffing voor bemiddeling in opvorderbare gelden’ van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

3. Wat gebeurt er als Collin Crowdfund failliet gaat?

Een staking van de activiteiten van Collin heeft geen effect op uw belangen. Alle geldstromen lopen via de bankrekening van Stichting Collin Crowdfund en zijn daardoor afgescheiden van de vennootschap waarin de exploitatie gevoerd wordt.

4. Hoe en waarom controleert Collin Crowdfund mijn identiteit?

Iedereen is welkom bij Collin Crowdfund. We hebben uw identificatiegegevens nodig om vast te stellen of u:

  • 18 jaar of ouder bent.
  • Teken- en handelingsbevoegd bent in geval van een onderneming.

Als u bij Collin investeert of een lening aanvraagt, wordt uw identiteit door onze servicedesk gecontroleerd.

  • Het legitimatiebewijs dat u uploadt wordt vergeleken met de gegevens die u heeft ingevoerd.
  • Bij uw inschrijving wordt de tenaamstelling van uw rekening vergeleken met de ingevoerde gegevens.
  • Bij een zakelijk investeerder/onderneming wordt middels de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) nagegaan of u teken- en handelingsbevoegd bent voor de geregistreerde onderneming.

5. Kan ik mijn bankrekening online wijzigen?

U kunt uw bankrekeningnummer wijzigen door een overschrijving of iDEAL-betaling vanaf uw nieuwe bankrekening te verrichten naar uw Collin rekening courant. Uw gewijzigde bankrekeningnummer wordt dan automatisch opgeslagen.

6. Hoe gaat Collin om met klachten?

Klachten kunnen worden gericht aan klacht@collincrowdfund.nl. Binnen 10 werkdagen na ontvangst van een klacht stuurt Collin een reactie. In die reactie worden de vervolgstappen vermeld die worden gezet om de klacht zo spoedig mogelijk op te lossen. Collin is tevens aangesloten bij KiFiD, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

7. Kan ik ook registreren met een vast- of een buitenlands telefoonnummer?

Om bepaalde diensten van Collin te bevestigen, wordt gebruik gemaakt van OTP, een unieke code die per SMS wordt verzonden naar uw mobiele telefoon. Bij de registratie van een ‘Mijn Collin account’ wordt vanwege deze reden automatisch om een mobiel telefoonnummer gevraagd. Mocht u niet in bezit zijn van een mobiele telefoon of een buitenlands telefoonnummer gebruiken, dan kunt u toch gebruik maken van de diensten van Collin Crowdfund.

  • U registreert zich met een fictief mobiel telefoonnummer (+31600000000) en stuurt een e-mail naar info@collincrowdfund.nl met het verzoek om uw telefoonnummer aan te passen.
  • Als u gebruik wilt maken van een vast toestel, moet deze wel geschikt zijn voor het ontvangen (voorlezen) van SMS berichten.

8. Hoe wijzig ik mijn telefoonnummer?

Aangezien uw telefoonnummer wordt gebruikt om bepaalde diensten van Collin Crowdfund te bevestigen is deze vanwege veiligheidsoverwegingen niet online te wijzigen. U kunt een e-mail sturen naar de servicedesk van Collin met het verzoek uw telefoonnummer te wijzigen of telefonisch contact opnemen met de servicedesk.

9. Waar kan ik mijn investeerders nummer vinden?

U vindt uw investeerders nummer op de volgende wijze:

  • Log in op uw ‘Mijn Collin’
  • Selecteer ‘wijzig uw gegevens’ in de kolom ‘mijn gegevens’
  • Selecteer het tabblad ‘voorkeuren’
  • Op deze pagina vindt u uw investeerdersnummer

10. Hoe werkt de Stichting Collin Crowdfund?

Collin bestaat uit meerdere entiteiten. Collin Crowdfund N.V. is de werkmaatschappij waarin de exploitatie plaatsvindt met daarboven Collins Holding B.V. De drie directieleden van Collin zijn de enige aandeelhouders van Collins Holding B.V.

De Stichting Collin Crowdfund is een zelfstandige juridische entiteit en opereert afgescheiden van de werkmaatschappij. Deze entiteit beheert alle geldstromen omtrent rente en aflossing van alle leningaanvragen. Daarnaast worden alle saldi van de rekening couranten van de investeerders door de stichting beheerd.

De Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfund behartigt namens Collin, de belangen van investeerders en heeft de mogelijkheid om namens investeerders te handelen. Bijkomend voordeel is dat in geval van een hypotheekrecht de belangen en identiteit van individuele investeerders op de juiste manier beschermd blijven.

Zie onderstaand schema.

Veelgestelde vragen - Werking Derdengelden Stichting Collin Crowdfund

1. Hoe kan ik investeren?

  • U maakt als investeerder op het platform een gratis ‘Mijn Collin’ account aan.
  • U vult het saldo aan van uw Collin rekening-courant en selecteert de leningaanvragen waarin u wilt investeren.
  • Het geïnvesteerde bedrag wordt dan gereserveerd op uw Collin rekening-courant.
  • Zodra het project helemaal volgeschreven is, maken wij uw gereserveerde investeringsbedrag automatisch over naar de ondernemer.

Een uitgebreide beschrijving van dit proces kunt u vinden onder Hoe werkt het?

2. Kunnen buitenlandse investeerders ook investeren via Collin?

Als u buiten de landsgrenzen woont en beschikt over een bankrekening bij een EU-bank, bent u van harte welkom om bij Collin te investeren.

3. Wat zijn de voordelen van crowdfunding?

U krijgt een hogere rentevergoeding ten opzichte van het aanhouden van vermogen op een spaarrekening. Dit rendement kan variëren van 4% tot 9%. Tegen over deze hogere rente staat een hoger risico. Door goed te spreiden over meerdere leningen waarin u deelneemt beperkt u de risico’s. Daarnaast adviseren wij u slechts een deel van uw vrij besteedbare vermogen te investeren via crowdfunding.

4. Wat zijn de voordelen van crowdfunding via Collin?

  • Een aantrekkelijk rendement op goed beoordeelde projecten met een objectieve ‘Collin Credit Score’ en een onafhankelijke, kredietwaardigheid score door Dun & Bradstreet.
  • De mogelijkheid om ambities van MKB-bedrijven waar te maken.
  • Jaarlijks een update van de ontwikkelingen binnen het bedrijf waaraan is uitgeleend.
  • Maandelijkse terugbetaling van de lening in de vorm van rente en aflossing (lineair).
  • Het inzicht in de performance van uw portefeuille via uw ‘mijn Collin account’.

5. Zijn mijn gegevens als investeerder openbaar?

Uw gegevens als investeerder zijn niet openbaar. Op de website van Collin Crowdfund zijn alle investeerders anoniem. Ook voor de ondernemer, waaraan u geld uit leent, zijn uw persoonlijke gegevens niet zichtbaar. Deze worden ook niet opgenomen in de leningovereenkomst die tussen beide partijen gesloten wordt. U kunt ons privacy statement raadplegen onder ‘Over Collin’ in het voetmenu.

6. Hoeveel mag ik minimaal/maximaal investeren?

  • Als u wilt investeren in een leningaanvraag geldt er een minimum investeringsbedrag van € 500,-.
  • Als investeerder mag u in een individuele leningaanvraag tot maximaal 40% van het leningsbedrag investeren.
  • Als particulier investeerder mag u volgens de regelgeving vanuit de AFM maximaal
    € 80.000,- per persoon als investeerder op enig moment te vorderen hebben binnen één Crowdfund-platform.
  • Indien u een en/of bankrekening met uw partner heeft, kunt u bij Collin een en/of rekening aanvragen. Hiermee kunt u tot maximaal € 160.000,- aan investeringen hebben uitstaan. Meer hierover vindt u onder “Hoe vraag ik een en/of rekening aan?”
  • Als zakelijk investeerder gelden er geen restricties met betrekking tot maximaal te investeren bedragen en het maximum aantal leningaanvragen.

Wij raden u aan om uw investeringen te verdelen over meerdere leningaanvragen om uw risico’s daarmee te spreiden. Hiermee krijgt u ook eerder korting op de beheervergoeding via ons loyaliteitsprogramma.

7. Op welke wijze kan ik betalen?

Bij Collin houdt u een eigen Collin rekening-courant aan. Op uw Collin rekening-courant kunt u het saldo aanvullen door middel van een iDEAL-betaling of een bankoverschrijving. Als het saldo toereikend is, kunt u gaan investeren in leningaanvragen.
Mocht u tijdens het inschrijven op de leningaanvraag meer willen investeren dan het aanwezige saldo, kunt u toch tot maximaal € 10.000,- extra investeren. Het ontbrekende saldo voldoet u dan direct via een iDEAL-betaling. Voor een iDEAL-betaling geldt een maximum van € 10.000,-. U kunt wel meerdere iDeal transacties na elkaar uitvoeren.
Wanneer u uw saldo via een bankoverschrijving aanvult, vermeld dan in de omschrijving uw investeerdersnummer en Collin rekening-courant nummer.

8. Ik heb succesvol betaald met iDEAL, maar mijn inschrijving komt niet bij ‘Inschrijvingen’ te staan.

In dit geval is er sprake van een verstoring in de betalingsconfirmatie. Deze verstoring heeft als gevolg dat Collin geen bevestiging vanuit de bank heeft ontvangen dat u heeft betaald. Hierdoor blijft uw transactie in uitvoering staan en wordt uw inschrijving niet voltooid
Een verstoring van de betalingsconfirmatie kan ontstaan als:

  • Er een storing is bij uw bank, waardoor deze de betalingsconfirmatie niet doorstuurt naar de bank van Collin.
  • Er een storing is bij de bank van Collin, waardoor deze de betalingsconfirmatie niet doorgeeft aan Collin.
  • Er een storing is bij Collin, waardoor deze de betalingsconfirmatie niet ophaalt of niet kan verwerken.

Controleer via internetbankieren of het bedrag daadwerkelijk van uw rekening is afgeschreven. Is dit niet het geval, dan zal dit ook niet meer gebeuren. U kunt dan nogmaals het inschrijvingsproces doorlopen om uw inschrijving te voltooien. Mocht het bedrag wel zijn afgeschreven, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de servicedesk op 085 – 401 65 46. Onze servicedeskmedewerkers helpen u graag verder.

9. Wat gebeurt er met mijn investering totdat de leningaanvraag is volgeschreven?

Uw investering wordt gestort op de bankrekening van Stichting Collin Crowdfund. Dit is een aparte rekening waarop alle investeringen die in leningaanvragen zijn gedaan worden gestort. Over deze rekening wordt geen rente vergoed.

10. Kan ik het investeringsbedrag als de leningaanvraag nog niet is volgeschreven wijzigen of annuleren?

Nadat u heeft ingeschreven op een leningaanvraag kunt u gedurende een periode van 14 dagen (tenzij u heeft geïnvesteerd op een moment nadat de lening al volgeschreven was) uw inschrijving annuleren en vervolgens opnieuw opvoeren. Als deze twee weken zijn verstreken, kunt u de investering niet meer terugdraaien.

11. Hoe vraag ik een en/of account aan?

Collin biedt particuliere investeerders de mogelijkheid om een en/of account aan te vragen. Met dit en/of account kunt u samen met uw partner investeren. De limiet is dan € 160.000,- in plaats van € 80.000,-. Collin stelt de voorwaarde dat u samen met uw partner ook een en/of bankrekening dient te hebben. Nadat u bent ingelogd bij ‘Mijn Collin’, vraagt u onder het kopje ‘direct regelen’ een en/of account aan. Hier vult u de gegevens van uw partner in, waarna u de partnerverklaring, getekend door uw partner, retour kunt sturen.

12. Wat gebeurt er met het saldo op mijn Collin rekening-courant?

Over het saldo op uw Collin rekening-courant wordt geen rente vergoed. U kunt daarentegen te allen tijde uw saldo opnemen of aanvullen. Daarnaast worden alle bijschrijvingen op uw Collin rekening-courant, indien niet binnen 60 dagen opgenomen of geïnvesteerd, automatisch overgemaakt naar uw betaalrekening.
Onder bijschrijving wordt verstaan elke:

  • iDEAL-betaling
  • Bankoverschrijving
  • Terugboeking van gereserveerde inschrijving, indien een lening niet wordt volgeschreven
  • Ontvangen rente en terugbetaling over uw investering(en)

13. Waarom hanteert Collin Crowdfund een minimale inleg van € 500,-?

Er is gekozen voor een minimaal investeringsbedrag van € 500,- vanwege de kostenbelading die elk account met zich meebrengt.

14. Welke kosten worden in rekening gebracht per investering?

De kosten per investering zijn afhankelijk van de grootte van de investering. Jaarlijks betaalt u voor elke investering een beheervergoeding. Deze is 0,85% van het openstaand geïnvesteerd bedrag per investering. De beheerkosten worden in de 1e maand, 13e maand, 25e maand enzovoort verrekend met de lineair berekende aflossing en rentebetaling. Onder Tarieven zijn een aantal rekenvoorbeelden opgenomen, waarin u de vergoedingen bij verschillende investeringsbedragen kunt raadplegen.

15. Waarom hanteert Collin Crowdfund een jaarlijkse beheervergoeding van 0,85%?

Collin verricht diverse activiteiten om uiteindelijk de belangen van de investeerders te dienen. Onderstaand vindt u een niet limitatieve opsomming:

  • Ons beoordelingsproces van leningaanvragen door ondernemers kent – naast de beoordeling op basis van jaarcijfers, begroting, businessplan en een check door creditrating bureau Dun & Bradstreet – altijd een bezoek door één van onze ervaren, regionale Crowdfund Coaches. Deze spreekt de ondernemer op zijn bedrijf over zijn plannen, beoordeelt de ondernemerskwaliteiten en ziet het bedrijf met ‘eigen ogen’. Voor Collin is dit een wezenlijk onderdeel van de kredietbeoordeling om de aanvraag met de juiste Collin Credit Score te kunnen presenteren aan investeerders.
  • Onze investeerders ontvangen van de ondernemer minimaal één keer per jaar een verslag over de gang van zaken binnen het bedrijf waarin is geïnvesteerd. In dit verslag wordt een terugblik gegeven op het afgelopen én het lopende jaar. Daarnaast wordt een toekomstverwachting geschetst.
  • Qua managementinformatie bouwt Collin aan inzicht in de lening portefeuille van de investeerder inclusief een vergelijking ten opzichte van de andere investeerders met zaken als risicoklasse, rendement, default, looptijd etc.

Overigens kennen wij een zogenaamd ‘Loyaliteitsprogramma’. Omwille van een goede risicospreiding is de korting op de beheervergoeding niet alleen gekoppeld aan het geïnvesteerde bedrag, maar ook aan het aantal leningen. Bij minimaal 10 leningaanvragen ontvangt u een korting op de beheervergoeding van 10%. Deze korting kan oplopen naar maximaal 30%.

Met name de kredietwaardigheidsbeoordeling is op termijn van grote invloed op het netto rendement dat een investeerder gaat behalen. Een lagere default weegt ons inziens ruim op tegen de beheerkosten.

16. Hoe weet ik of een ondernemer betrouwbaar is?

Collin plaatst niet alle leningaanvragen daadwerkelijk op haar website. Zo bestaat de beoordeling van een leningaanvraag uit vijf onderdelen:

  • Kredietwaardigheidsscore van Dun & Bradstreet
  • Collin Credit Score
  • Oordeel van de Crowdfund Coach
  • Oordeel van Risk Coach
  • Oordeel van de Groen Licht Commissie

Onder Risico’s leest u een uitgebreide beschrijving van dit beoordelingsproces.

17. Wat is de Risicoscore Dun & Bradstreet die bij Leningaanvragen staat?

Dun & Bradstreet geeft een kredietwaardigheidsscore af aan een onderneming op basis van betalingsinformatie, gedeponeerde jaarcijfers en branche-informatie. Raadpleeg Risico’s voor meer informatie over Dun & Bradstreet.

18. Wat is de Collin Credit Score die bij leningaanvragen staat?

De rente wordt bepaald door de ondernemer, waarbij de Crowdfund Coach hem begeleidt. De rente is afgeleid van de Collin Credit Score, waarbij afhankelijk van de score een rentespread van toepassing is. Hoe hoger het risico, des te hoger de rente.
Deze rentespread is als volgt:

Excellent 4% tot 6%
Goed 5% tot 7%
Ruim voldoende 6% tot 8%
Voldoende 7% tot 9%
Matig 8% tot 9%

19. Wat voor soort lening wordt verstrekt?

Bij Collin wordt een lineaire lening verstrekt, waarbij de minimale looptijd 6 maanden en de maximale looptijd 10 jaar is.

20. Wat gebeurt er als de leningaanvraag is volgeschreven?

Alle investeerders hebben, na het investeringsmoment, gedurende een periode van 14 dagen (tenzij u heeft geïnvesteerd op een moment nadat de lening al volgeschreven was) de mogelijkheid om hun investering te wijzigen/annuleren. Als deze periode voor alle investeerders is verstreken, wordt de leningaanvraag definitief gemaakt. Er wordt een leningovereenkomst gesloten tussen u (via Collin) en de ondernemer, waarna de lening wordt uitgeboekt aan de ondernemer.

21. Hoe wordt mijn investering contractueel vastgelegd met de onderneming?

Als de leningaanvraag definitief is volgeschreven, wordt er een leningovereenkomst gesloten tussen de ondernemer en u (via Collin) als investeerder. Collin Crowdfund N.V. en de Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfund tekenen namens alle investeerders, zodat anonimiteit gegarandeerd blijft.

22. Wanneer wordt er geïncasseerd en uitgekeerd?

Als u een inschrijving op een leningaanvraag doet, wordt het geïnvesteerde bedrag gereserveerd op uw Collin rekening-courant. Op het moment dat de leningaanvraag volgeschreven en definitief is gemaakt, wordt de investering van uw Collin rekening-courant onttrokken.
Een maand nadat de lening is uitgeboekt aan de ondernemer start de uitbetaling van rente en aflossing. Bijvoorbeeld: als de lening op 5 mei wordt uitgeboekt, ontvangt u de eerste uitbetaling van rente en aflossing – onder aftrek van de beheervergoeding – op 5 juni.

23. Hoe houd ik contact met de ondernemer?

  • Bij de leningaanvraag op onze website kunt u een reactie versturen of een vraag stellen.
  • Als de lening tot stand is gekomen, ontvangt u jaarlijks een update van de onderneming.
  • Daarnaast is het mogelijk om onder ‘Mijn Collin’ en vervolgens ‘Actieve leningen’, te communiceren met de ondernemer.

24. Hoe word ik geïnformeerd over fiscale aspecten?

Jaarlijks ontvangt u een jaaroverzicht in ‘Mijn Collin’, die u kunt gebruiken ten behoeve van uw belastingaangifte.

25. Welke risico’s zijn verbonden aan investeren via Collin?

U begrijpt als investeerder dat geld uitlenen aan MKB-bedrijven een mooi rendement met zich mee kan brengen, maar ook dat risico’s niet uitgesloten kunnen worden. Collin beperkt risico’s voor u op de volgende wijze:

  • Collin beoordeelt elke leningaanvraag volgens vaste procedures. Dit wordt gedaan door deskundige functionarissen met veelal vele jaren kredietervaring.
  • Onze ervaren Crowdfund Coaches bezoeken elke ondernemer bij hun onderneming.
  • Via het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet toetsen wij elke ondernemer.
  • Elke ondernemer wordt op solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit getoetst. De conclusie komt tot uiting in de Collin Credit Score.
  • Minimaal één keer per jaar ontvangt u een update over de ontwikkelingen van de onderneming waaraan u geld uitleent.
  • Door te opereren onder de vlag van de benodigde ontheffing van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Indien de geldnemer, om welke reden dan ook, niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, loopt de investeerder het risico om zijn investering in de betreffende leningaanvraag geheel of gedeeltelijk te verliezen. Dit is mede afhankelijk van mogelijke aanvullende zekerheden en in hoeverre deze uitgewonnen kunnen worden.

26. Wat gebeurt er als de ondernemer te laat of niet betaalt?

Het kan voor komen dat leningnemers problemen ondervinden met het terugbetalen van de lening die zij van onze investeerders hebben ontvangen. Wat doet Collin in geval van een non-betaling?

  • Signalen kunnen komen van de leningnemer zelf, uit de markt, de accountant, de investeerder of via de Crowdfund Coach.
  • Ook kan het signaal komen door problemen rond de maandelijkse incasso van rente en aflossing.
  • Wanneer er zich een mogelijk probleem aandient, nemen wij direct contact op met de ondernemer. Dit met als doel de status in beeld te brengen. Veelal betekent dit een bedrijfsbezoek en het verkrijgen van aanvullende informatie.
  • Hierna brengen wij de investeerders op de hoogte van de status. Na contact met onze Bijzonder Beheer afdeling sturen wij een voorstel naar de betrokken investeerders hoe verder te gaan.
  • Dit kan resulteren in een aantal zaken, zoals: uitstel verlenen voor het betalen van de aflossing, een schikking treffen, een faillissement aanvragen, etc.
  • Wanneer er faillissement aangevraagd wordt komt Collin in actie om de zekerheden uit te winnen.
  • Hierbij blijven wij steeds in contact met de betrokken investeerders. Als Collin na een positief intern advies naar de investeerders gaat, besluiten de investeerders zelf uiteindelijk over het vervolg. Dit gebeurt via een elektronische stemronde waar de investeerder zijn ‘eens’ of ‘oneens’ kenbaar kan maken. De uitgebrachte stemmen worden gewogen naar rato van de investering. Bij een meerderheid van stemmen is er een besluit dat voor alle investeerders van toepassing is.

27. Wat gebeurt er wanneer een onderneming failliet gaat?

Als een onderneming failliet gaat, ontstaat er een vordering bij de curator. Uw investering heeft hierbij veelal geen voorkeurspositie en sluit aan bij de concurrente crediteuren.
Een uitzondering kan aan de orde zijn als er sprake is van vestiging van zekerheden. De positie van u als investeerder varieert per type zekerheid. Collin ziet toe op vestiging van de zekerheid door de onderneming en de Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfund draagt de zorg voor uitwinnen van de zekerheden namens investeerders.

28. Wat gebeurt er met mijn investeringen als Collin failliet gaat?

Bij een faillissement van Collin, raakt dat de belangen van de investeerder niet. De leningovereenkomst tussen de ondernemer en de investeerder blijft onverkort van kracht. Collin Crowdfund N.V. is geen partij in deze leningovereenkomst. De betalingen uit hoofde van de leningovereenkomst tussen ondernemer en investeerder lopen via de bankrekening van de Stichting Collin Crowdfund. Daarmee zijn deze geldstromen gescheiden van de onderneming waarin de exploitatie van Collin Crowdfund gevoerd wordt.

Bij een faillissement zal de verdere facilitering van de leningovereenkomst tussen ondernemer en investeerder door de curator ter hand genomen worden, al dan niet via een andere partij die de administratie gaat voeren. Dankzij de beheerfee inkomsten van Stichting Collin Crowdfund blijven er inkomsten aanwezig teneinde de activiteiten uit te voeren.

29. Heb ik garantie op mijn investering?

Collin geeft geen garantie op betaling van rente en aflossingen door de ondernemer. U hebt uitsluitend een vordering op de ondernemer.

30. Is mijn investering in de desbetreffende leningaanvraag verhandelbaar?

Nee, het is op dit moment conform de huidige regelgeving nog niet mogelijk om een investering tussentijds ‘te verhandelen’.

1. Hoe vraag ik een lening aan?

  • U kunt op het platform een ‘Mijn Collin account’ aanmaken als ondernemer.
  • Collin stelt vast of u namens de onderneming mag handelen. Hierna kunt op het platform een lening aanvragen en de daarvoor benodigde documenten aanleveren/uploaden.
  • Na ontvangst van uw betaling (zie onder Tarieven) en een positieve Dun & Bradstreet-score (zie onder Risico’s) wordt uw onderneming bezocht door één van onze Crowdfund Coaches.
  • Nadat u uw leningaanvraag samen met de Crowdfund Coach helemaal compleet hebt gemaakt, gaat deze naar onze Risk Coach voor een uitgebreide risicoanalyse. Wanneer er geen vragen zijn, zorgt de Risk Coach dat uw leningaanvraag en zijn analyse gezamenlijk binnen 3 werkdagen worden aangeleverd bij de Groen Licht Commissie.
  • Na afronding van de risicoanalyse, wordt uw complete leningaanvraag, inclusief de risicoanalyse, binnen 3 tot 5 werkdagen door de Groen Licht Commissie beoordeeld.
    Een uitgebreide beschrijving van dit proces vindt u onder: Hoe werkt het?

2. Wat zijn de voordelen van crowdfunding?

Crowdfunding heeft de volgende voordelen:

  • U krijgt de mogelijkheid om de markt te testen, waardoor u weet of er belangstelling is voor uw product of dienst.
  • U bouwt een band op met uw ‘fans of ambassadeurs’: de mensen die in uw initiatief investeren.
  • U creëert een win-win situatie voor alle betrokken partijen: uzelf en de investeerders.
  • U kunt crowdfunding inzetten als marketinginstrument.
  • U leent tegen een scherper tarief en tegen minder beperkende voorwaarden dan bij een bankfinanciering.
  • U realiseert verdere groei van uw onderneming.

3. Wat zijn de voordelen van crowdfunding via Collin voor mij als ondernemer?

  • U weet snel of uw leningaanvraag haalbaar is.
  • U vergroot de kans van slagen doordat wij eerst uw relaties (medewerkers, klanten, leveranciers, familie, vrienden en fans) bij uw plannen betrekken en hen de eerste financieringsmogelijkheid bieden.
  • U wordt begeleid door een ervaren, regionaal werkende Crowdfund Coach. Deze begeleidt u tijdens het aanvraagproces.
  • U ervaart dat crowdfunding uitstekend kan dienen als alternatief voor of aanvulling op bancaire financiering.

4. Wie komen in aanmerking voor een lening via Collin?

  • Alle kredietwaardige ondernemingen en veelbelovende starters komen in aanmerking voor een lening via Collin.
  • Ook bemiddelt Collin bij leningen voor verenigingen, coöperaties, stichtingen met een zakelijk doel en lagere overheden.
  • Collin mag vanuit haar AFM-ontheffing enkel het Nederlandse MKB financieren. Omwille van mogelijkheden de ondernemer op zijn bedrijf te spreken en te volgen
    als ook omwille van mogelijke juridische extra complexiteit, breiden wij deze beperking uit met de volgende regels:
    – De top entiteit moet een Nederlandse vennootschap zijn
    – De activiteiten van de onderneming moeten grotendeels in Nederland plaatsvinden.

5. Kan ik als intermediair een leningaanvraag indienen?

Ja, u kunt bij Collin een intermediair account aanmaken. Onderaan het registratieformulier kunt u ervoor kiezen zich als intermediair te registreren. U krijgt hierna een aangepast account waarmee u leningaanvragen kunt indienen voor uw klanten. Meer informatie over het intermediair account vindt u na inloggen op uw intermediair account onder ‘Hoe werkt het?’.

6. Wat moet ik aanleveren voor mijn leningaanvraag?

Om uw leningaanvraag te beoordelen zijn de volgende basisdocumenten nodig:

  • De meest recente jaarrekening(en).
  • Uw bedrijfsplan met prognose(s).
  • Uw meest recente IB-aangifte (als uw rechtsvorm een eenmanszaak, vennootschap onder firma, maatschap of commanditaire vennootschap betreft).
  • Uittreksel inschrijving Kamer van Koophandel

Afhankelijk van de specifieke situatie van uw leningaanvraag kunnen er aanvullende documenten opgevraagd worden.

Let op: voor starters die deze informatie niet of deels kunnen overleggen, worden zwaardere eisen gesteld aan het bedrijfsplan.

7. Hoe wordt er met mijn gegevens omgegaan?

Uw gegevens zijn bij Collin in veilige handen. Wat zichtbaar wordt, is uw pitch, de risicoscore die Dun & Bradstreet u toedicht, de samenstelling van de Collin Credit Score inclusief onderbouwing, geüploade filmpje en eventuele foto’s. Daarnaast bepaalt u zelf welke documenten (zoals bedrijfsplan, jaarrekeningen etc.) u verder met onze investeerders wilt delen. U kunt ons privacy statement raadplegen onder ‘Over Collin’ in het voetmenu.

8. Hoe lang duurt het goedkeuren van een leningaanvraag?

Als u een leningaanvraag indient op onze website neemt uw Crowdfund Coach binnen twee werkdagen contact met u op. De Crowdfund Coach bezoekt uw bedrijf en bekijkt of de leningaanvraag haalbaar is. Indien de leningaanvraag compleet en correct is aangeleverd bij de Risk Coach en daarop volgend bij de Groen Licht Commissie, verneemt u binnen vijf tot zeven werkdagen of uw leningaanvraag op onze website geplaatst zal worden. Voor een uitgebreide procesbeschrijving leest u meer onder Hoe werkt het?.

9. Op welke wijze wordt mijn leningaanvraag beoordeeld?

De beoordeling van uw leningaanvraag bestaat uit vier onderdelen:

Risicoscore Dun & Bradstreet
Wij werken samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet (D&B). Op basis van betalingsinformatie, jaarcijfers en branche-informatie brengt D&B de kredietwaardigheid van uw onderneming in kaart. Afhankelijk van de score die D&B afgeeft, neemt Collin de leningaanvraag verder in behandeling.

Collin Credit Score
Collin voorziet elke leningaanvraag van een zogenoemde Collin Credit Score. Uit deze objectieve score kan in één oogopslag de rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming worden aflezen. Nadere uitleg vindt u onder Risico’s.

Crowdfund Coach
De ervaren Crowdfund Coach vormt bij het bezoek aan uw bedrijf een oordeel over het ondernemerschap en de mogelijkheden van uw bedrijf. Deze informatie is ook een onderdeel van de totale kredietwaardigheidsbeoordeling.

Risk Coach
Als de Crowdfund Coach op basis van de Collin Credit Score en de risicoscore van Dun & Bradstreet positief adviseert, gaat de aanvraag naar de Risk Coach. De Risk Coach maakt een onafhankelijke risicoanalyse van uw leningaanvraag. Hij toetst de aanvraag stapsgewijs op bijvoorbeeld duidelijkheid kredietbehoefte, het verdienmodel en de correctheid van de cijfers. Daarnaast wordt van hem een inschatting van de risico’s gevraagd. Denk hierbij aan het Managementrisico, structuurrisico, operationeel risico, etc.

Groen Licht Commissie
Het advies van de Risk Coach gaat samen met de aanvraag naar de Groen Licht Commissie. Deze bestaat uit de ervaren directieleden van Collin. Pas als deze commissie akkoord is met de leningaanvraag, plaatst Collin de aanvraag op haar website.

10. Hoe lang mag mijn leningaanvraag op het platform staan?

Uw leningaanvraag staat in beginsel 30 dagen online op het platform. Is uw leningaanvraag aan het einde van deze publicatietermijn nog niet volgeschreven, dan kan de Groen Licht Commissie besluiten om de termijn eenmalig te verlengen. Kijk voor het volledige lening aanvraag proces op Hoe werkt het?.

11. Kan ik de leningaanvraag nog intrekken als deze al gepubliceerd is bij Collin?

Als de leningovereenkomst nog niet definitief is, is dat mogelijk. Maar dit gaat wel gepaard met het in rekening brengen van de ter zake doende succesfee (zie Tarieven voor meer informatie).

12. Wat gebeurt er als een leningaanvraag niet wordt volgeschreven?

  • Als uw leningaanvraag niet binnen de vooraf opgestelde termijn wordt volgeschreven, kan de inschrijfperiode eenmalig verlengd worden.
  • De Groen Licht Commissie bekijkt in dit geval wat de kans van volschrijven is bij een verlenging.
  • Wordt deze groot genoeg geacht, dan krijgt de leningaanvraag extra tijd op het platform. Is dit niet het geval dan wordt de leningaanvraag geannuleerd.

13. Blijft mijn leningaanvraag zichtbaar op de site nadat de aanvraag is volgeschreven?

Nadat hij is volgeschreven staat hij dezelfde dag vooraan op de homepage. Daarna gaat hij naar de pagina met alle leningaanvragen. Voor de betrokken investeerders blijft de leningaanvraag zichtbaar via hun ‘Mijn Collin’ account.

14. Is er een minimum leenbedrag en een maximum leenbedrag?

Er geldt een minimum leenbedrag van € 50.000,- en een maximum leenbedrag van
€ 2.500.000,-.

15. Hoeveel rente betaal ik over mijn lening?

U bepaalt zelf hoe hoog de rente wordt die u over de lening wilt betalen. De Crowdfund Coach die u begeleidt bij uw leningaanvraag, helpt u hierbij. Let op: afhankelijk van de Collin Credit Score werken wij met minimale rentes. De Groen Licht Commissie besluit uiteindelijk of zij akkoord gaat met de door u voorgestelde rente.

Deze minimale rentes zijn als het volgt:

Excellent 4% tot 6%
Goed 5% tot 7%
Ruim voldoende 6% tot 8%
Voldoende 7% tot 9%
Matig 8% tot 9%

16. Wat zijn de minimale en maximale looptijden van leningen?

De minimale looptijd van een lening bedraagt 6 maanden en de maximale looptijd bedraagt 10 jaar.

17. Hoe en wanneer wordt de lening uitbetaald?

Alle investeerders hebben, na het moment van investeren, gedurende een periode van 14 dagen de mogelijkheid hun investering te wijzigen/annuleren. Als deze periode voor alle investeerders is verstreken, wordt de leningaanvraag definitief gemaakt. Er wordt een leningovereenkomst gesloten tussen u en alle investeerders, waarna de lening wordt uitgeboekt. U krijgt de gehele hoofdsom van de lening na aftrek van de publicatie- en contractkosten en een succesfee ad 1,9% exclusief BTW op de rekening van uw onderneming overgemaakt.

18. Hoe werkt aflossing van de lening?

  • De lening wordt lineair afgelost.
  • Maandelijks wordt automatisch door het platform de aflossing en rente geïncasseerd van de rekening van de onderneming.
  • Via de bankrekening van Stichting Collin Crowdfund worden vervolgens de aflossing en rente terugbetaald aan de investeerders.
  • Onder Leningcalculator kunt u een voorbeeld van het terugbetaalschema bekijken.

19. Kan ik ook vervroegd aflossen?

  • Alleen het vervroegd aflossen van het volledig nog openstaande leningbedrag is mogelijk.
  • Er wordt in dat geval een vergoeding ter hoogte van 12 maanden rente in rekening gebracht, waarvan 6 maanden toekomen aan de investeerders en 6 maanden toekomen aan Collin.
  • U kunt meer vinden over vervroegd aflossen in onze Algemene Voorwaarden.

20. Wat zijn de risico’s van crowdfunding?

Als ondernemer loopt u het risico dat uw leningaanvraag wordt afgewezen tijdens het lening aanvraagproces. Ook nadat uw leningaanvraag is gepubliceerd op ons online platform kan het voorkomen dat uw leningaanvraag niet tijdig is volgeschreven. In beide gevallen worden er geen vergoedingen geretourneerd.
Als u lening wel definitief wordt gemaakt, sluit u een overeenkomst met de investeerders waarin ook uw betalingsverplichtingen zijn opgenomen.

21. Wat gebeurt er als ik problemen heb om de lening af te lossen?

  • Uitgangspunt is dat Collin uitsluitend zaken doet met kredietwaardige ondernemingen.
  • In het geval er, om onvoorziene redenen, toch druk ontstaat op de rente en terugbetalingsverplichting, neemt de Crowdfund Coach contact met u op.
  • Belangrijkste doel is het in kaart brengen van de status quo met als uitgangspunt dat de verplichting naar de betrokken investeerders onverkort wordt voortgezet.
  • Het kan ook zo zijn dat een herziening van de leningsvoorwaarden voor beide partijen de beste oplossing is.

22. Wat houdt herziening van leningvoorwaarden in?

  • Mocht een aanpassing van de leningvoorwaarden noodzakelijk zijn, dan wordt daartoe een voorstel voorgelegd aan de betreffende investeerders.
  • Via een elektronische stemronde wordt dit voorstel al dan niet geaccordeerd. De kosten voor de ondernemer bedragen 2% over het openstaande leningbedrag met een minimum van € 1.000,- exclusief BTW.

23. Welke kosten gaan gepaard bij het aangaan van een lening?

Als u een lening aanvraagt, betaalt u een vergoeding voor kredietbeoordeling. Deze vergoeding bedraagt € 350,- exclusief BTW.
Als de lening daadwerkelijk tot stand komt, wordt de lening uitgeboekt onder inhouding van de publicatie- en contractkosten en een succesfee. De publicatie en contractkosten bedragen € 450,- exclusief BTW en de succesfee bedraagt eenmalig 1,9% van de hoofdsom van de lening.

Naast de rente en aflossing die u betaalt aan investeerders wordt er een administratievergoeding berekend. De administratievergoeding bedraagt per maand 0,05% van de oorspronkelijke hoofdsom van de lening. Deze kosten worden maandelijks met de verschuldigde rente en aflossing geïncasseerd.
Voor een volledig overzicht van alle kosten, zie Tarieven.

Crowdfunding valt niet onder het depositogarantiestelsel

Het depositogarantiestelsel garandeert bepaalde tegoeden van rekeninghouders van een bank die haar verplichtingen niet meer kan nakomen. Rekeninghouders kunnen hun deposito’s tot een maximum vergoed krijgen, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. In tegenstelling tot spaargelden bij banken, vallen de door crowdfunders verstrekte leningen of aandelen niet onder het depositogarantiestelsel of onder een ander garantiestelsel. Dit betekent dat aan investeren via crowdfunding meer risico’s zijn verbonden.

Hoe bepaalt u uw risico inschatting?

Investeren via crowdfunding is risicovol. Daarbij geldt dat risicoclassificaties die gepresenteerd worden altijd een inschatting zijn. Bij uw investering kunt u onder andere rekening houden met:

  • De uitspraken en scores van het platform of een kredietbeoordelaar
  • Uw kennis van de branche waarin het bedrijf actief is
  • Uw kennis van het betreffende bedrijf

Spreid uw investering

Het is raadzaam de verstrekte informatie bij de projecten en bedrijven op het platform goed te lezen. Tevens wordt sterk aanbevolen slechts een beperkt deel van uw vrij belegbare vermogen te investeren in crowdfunding projecten en uw risico’s te spreiden door uw totale investering over meerdere projecten te spreiden. De kracht van crowdfunding is nu juist dat u uw inleg in kleine stukjes kunt verdelen over meerdere ondernemingen.

Investeer alleen via crowdfunding wanneer uw inkomen dit toelaat

Investeren via crowdfunding is risicovol. Er is een reëel risico dat u het geïnvesteerde geld niet meer terug krijgt. Het is daarom verstandig niet meer te investeren op het platform dan dat u kunt permitteren te verliezen zonder uw levensstandaard te moeten verlagen.

Investeer alleen met geld dat u echt kunt missen

Collin raadt u aan om slechts een beperkt deel van het vrij belegbare vermogen te investeren in crowdfunding projecten. Het totale vermogen van uw huishouden bestaat uit alle bezittingen minus schulden. Onroerend goed als bezit of als schuld – telt hierbij niet mee. Met bezit bedoelen we geld op spaarrekeningen, geld in deposito’s en geld in beleggingsfondsen of andere effecten. Op deze bezittingen worden de schulden in mindering gebracht.

Mogelijkheid bestaat dat u uw investering niet terug krijgt

Tijdens de looptijd van een project kan het gebeuren dat een bedrijf tussentijds failliet gaat. De mogelijkheid bestaat dan ook dat u uw investering niet terug krijgt. Investeer daarom alleen met geld dat u echt kunt missen. Houd rekening met het feit dat investeren in start-ups doorgaans een groter risico met zich mee brengt dan investeren in bestaande bedrijven.

Wat gebeurt er bij een faillissement van de onderneming?

Tijdens de looptijd van de lening kan het gebeuren dat een onderneming minder resultaat boekt dan verwacht. Het kan zelfs zijn dat het bedrijf tussentijds failliet gaat. Soms ziet u dat de ondernemer bij het aangaan van de lening bepaalde zekerheden inbrengt, waardoor (een deel van) de lening bij een faillissement mogelijk alsnog kan worden terugbetaald. Wel is er een kans dat (een deel van) de lening alsnog niet kan worden voldaan omdat bij uitwinning van zekerheden niet altijd de volledige economische waarde kan worden verkregen. Kans bestaat dus dat u uw inleg niet terug krijgt, zelfs wanneer er zekerheden geboden zijn.

Kunt u uw investering tussentijds terugvorderen?

Houd rekening met het feit dat het niet mogelijk is om uw investering tussentijds terug te vorderen. Investeer daarom alleen met een bedrag dat u daadwerkelijk kunt missen.
Investeren via crowdfunding kent een hoog risicoprofiel
Wanneer u investeert via crowdfunding ontvangt u veelal een hoger rentepercentage dan u ontvangt op uw spaarrekening. In tegenstelling tot spaargelden bij de banken, vallen de door crowdfunders verstrekte leningen echter niet onder het depositogarantiestelsel of onder een ander garantiestelsel. Investeren via crowdfunding kent een hoger risicoprofiel.

Het verstrekken van zekerheden

Wist u dat er bij crowdfunding veelal financieringen worden verstrekt zonder het verlenen van primaire zekerheidsrechten, zoals bijvoorbeeld het hypotheekrecht? Dit is een belangrijk verschil met financieringen die bijvoorbeeld door banken verstrekt worden. Ieder crowdfunding platform mag naar eigen inzicht invullen of de geldlener wel of geen zekerheden moet verstrekken aan de investeerders.

Vraag niet beantwoord?

Vindt u het antwoord op uw vraag niet hiernaast bij de veelgestelde vragen? Neemt u dan contact op met onze servicedesk.
Wij helpen u graag verder!

Contactgegevens

E-mail: info@collincrowdfund.nl

Telefoon:
085 - 401 65 46

Bereikbaarheid:
Werkdagen van 9 - 21 uur.

Mensen achter Collin

Directie Collin Crowdfund