Hoe werkt lenen bij Collin Direct?

Hoe werkt lenen via crowdfunding bij Collin Crowdfund
1. Indicatieve leningvoorwaarden opvragen

Via ‘vraag een lening aan’ kunt u het leningaanvraag proces starten. Binnen enkele minuten kunt u een indicatief lening voorstel opvragen. Hiervoor hoeft u alleen enkele persoonsgegevens en bedrijfsgegevens in te voeren. Dit voorstel is gebaseerd op de gegevens die u invoert, gegevens van de Kamer van Koophandel en gegevens van onze creditrating partner Dun & Bradstreet.
Dit voorstel is onder voorbehoud van wijzigingen en nog aan te leveren informatie, ten tijde van de verdere beoordeling van de aanvraag. Aan dit voorstel kunnen geen rechten worden ontleend. U ontvangt een definitief voorstel voor uw financieringsaanvraag na een beoordeling van de nog te ontvangen informatie en de beoordeling van de Groen Licht Commissie.

2. Registreren

Als u aangeeft dat u het indicatieve lening voorstel interessant vindt kunt een wachtwoord kiezen waarna automatisch uw persoonlijke ‘Mijn Collin’ account wordt aangemaakt. Het ‘Mijn Collin’ account is uw persoonlijke omgeving waar uw leningaanvraag is terug te vinden.

3. Beoordeling van uw aanvraag

Om uw leningaanvraag te beoordelen zijn de volgende documenten nodig:

  • De meest recente jaarrekening
  • Uw meest recente IB-aangifte
  • Meest recente maandelijkse bankafschrift van de zakelijke rekening

Afhankelijk van de specifieke situatie van uw leningaanvraag kunnen er aanvullende documenten opgevraagd worden.

Voor de beoordeling van de leningaanvraag kan door Collin een BKR toets worden opgevraagd bij stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel.

Interne Crowdfund Coach
Als u een leningaanvraag indient neemt onze interne Crowdfund Coach binnen twee werkdagen contact met u op. Anders dan bij een leningaanvraag boven € 100.000,- is een bezoek aan uw bedrijf doorgaans niet noodzakelijk. Op basis van de cijfers en de telefonische toelichting wordt onder andere het Collin Credit Score model ingevuld. De uitkomst hiervan is belangrijk voor de beoordeling van uw leningaanvraag.

Groen Licht Commissie
Als de interne Crowdfund Coach op basis van de Collin Credit Score en de Dun & Bradstreet-score positief adviseert, beoordeelt de Groen Licht Commissie de aanvraag. De Groen Licht Commissie bestaat uit een ervaren directielid van Collin met ruime ervaring in bedrijfsfinancieringen. Pas als deze commissie akkoord is ontvangt u een definitief financieringsvoorstel.

4. Afgewezen

Het succes van Collin wordt mede bepaald door de mate waarin investeerders hun verwachte rendement realiseren. Dat betekent dat we niet elke aanvraag ook daadwerkelijk plaatsen. Of uw leningaanvraag op onze website wordt geplaatst, is afhankelijk van meerdere factoren. Bij een afwijzing volgt altijd een korte toelichting met de reden ervan.

5. Leningovereenkomst tekenen

Nadat uw leningaanvraag is beoordeeld en goedgekeurd ontvangt u een felicitatiemail. In deze mail is het definitieve lening voorstel opgenomen en hierin vindt u de tekst die in de pitch wordt vermeld als de leningaanvraag wordt gepubliceerd. Daarnaast is er een link toegevoegd naar de leningovereenkomst en eventuele zekerheid akten. Indien u akkoord bent met de leningovereenkomst kunt u deze gemakkelijk digitaal ondertekenen.

6. Publicatie

Nadat uw leningaanvraag en de pitch klaar zijn voor publicatie start de verplichte minimale 48-uur termijn van de AFM. Tijdens deze 48 uur is de leningaanvraag al zichtbaar op de website maar kan er nog niet geïnvesteerd worden. Op deze manier hebben de investeerders van Collin ruim de tijd om te beoordelen of ze in de leningaanvraag willen investeren. Het exacte moment van opstellen voor inschrijvingen wordt door Collin bepaald. Dit moment ligt dus minimaal 48 uur na publicatie. Deze periode kan ook langer zijn indien de 48-uur termijn bijvoorbeeld eindigt in het weekend. Hoe werkt het publicatieproces:

  • Zolang de leningaanvraag nog niet is volgeschreven en de publicatietermijn niet is afgelopen, kunnen investeerders inschrijven op uw leningaanvraag.
  • Als de publicatietermijn van 31 dagen is verstreken en uw lening nog niet is volgeschreven, besluit de Groen Licht Commissie of deze al dan niet wordt verlengd.
  • Zodra uw leningaanvraag is volgeschreven, eindigt automatisch de publicatietermijn.
  • Het kan ook gebeuren dat uw leningaanvraag (na verlenging) niet is volgeschreven (7).
7. Niet volgeschreven

Uiteindelijk bepalen de investeerders of zij vertrouwen hebben in uw plannen en dus of zij wel of niet investeren. Collin kan dit niet garanderen maar faciliteert zo goed als mogelijk. Het kan dus ook gebeuren dat uw leningaanvraag (na eventuele verlenging) niet wordt volgeschreven. In dat geval wordt er geen succesfee in rekening gebracht. Als uw leningaanvraag niet is volgeschreven, kunnen u en het publiek deze nog raadplegen via ‘Mijn Collin’ en onder leningaanvragen historie (H).

A. Actieve lening

Als uw leningaanvraag is volgeschreven, wordt deze geblokkeerd voor investeren en gaat de bedenktermijn in. Vanaf het inschrijvingsmoment heeft elke investeerder een bedenktermijn van 24 uur. Gedurende deze termijn kan een investeerder zijn inschrijving wijzigen en/of annuleren. Na deze bedenktermijn krijgt uw leningaanvraag de status ‘Definitief volgeschreven’. Daarna wordt de lening uitgeboekt en wordt een betaalopdracht voor het leningbedrag na inhouding van de succesfee aangemaakt. Bij een hypotheek vestiging geldt een langere termijn omdat de hypotheekakte nog moet passeren. Deze wordt de eerstvolgende werkdag ter verwerking aangeboden aan onze bank. In de regel kunt u daar dan de daaropvolgende werkdag over beschikken. Dit verschilt per bank. De terugbetaling van de lening vindt maandelijks per incasso plaats. De eerste termijn start één kalendermaand na uitboekdatum van de lening. Het terugbetaalschema vindt u terug in de leningaanvraag onder ‘Mijn Collin’.

H. Historie

Zowel op het publieke deel van de website als in ‘Mijn Collin’ is een historie van leningaanvragen te vinden. Op het publieke deel van de website zijn dit alleen de leningaanvragen die gepubliceerd zijn geweest. In leningen Historie onder ‘Mijn Collin’ vindt u uw historie leningaanvragen en eventueel ook de historie van uw leningen die volledig zijn afgelost.

Heeft u interesse?

Vragen over lenen?

E-mail
direct@collincrowdfund.nl

Telefoon
085 130 6984

Bereikbaarheid
Werkdagen van 9.00 – 17.30 uur.

Google Beoordelingen
4.3

Lenen bij Collin Direct

  • Ruim 99% succesvol gefund
  • Korte doorlooptijd
  • Creëer ambassadeurs
  • Marketing power

Ervaringen van ondernemers