Hoe werkt investeren?

Hoe werkt investeren?
1. Registreren/inloggen

Bent u nieuw bij Collin? Dan moet u zich eerst registreren voordat u kunt gaan investeren. Dit kan zowel particulier als zakelijk. Bij registratie namens een bedrijf controleert onze servicedesk uw handelingsbevoegdheid. De servicedesk kan hierover contact met u opnemen als dat nodig is.

Collin rekening courant

Na registratie bij Collin, krijgt u een persoonlijke Collin rekening courant. Deze is gekoppeld aan de bankrekening van Stichting Collin Crowdfund, zodat de geldstromen gescheiden lopen van de onderneming (Collin Crowdfund N.V.) waarin de exploitatie van Collin Crowdfund wordt gevoerd.

U kunt in uw ‘Mijn Collin’ account onder ‘Beheer saldo’ het saldo van uw Collin rekening courant aanvullen alsook opnemen. Het saldo dat gedurende een periode van twee maanden niet is gebruikt, wordt automatisch teruggestort op uw bankrekening. Collin heeft namelijk niet zoals een bank de bevoegdheid om gelden langer vast te mogen houden.

2. Inschrijven

Als u in een leningaanvraag wilt investeren, kiest u bij de desbetreffende leningaanvraag voor ‘Inschrijven’ en vult u het gewenste investeringsbedrag in. Het minimale investeringsbedrag bedraagt € 100,- bij Collin Direct investeringskansen en € 500,- bij investeringskansen van boven de € 250.000,-. U bevestigt uw inschrijving met behulp van een verificatiecode, welke u ontvangt via een Authenticator app of SMS. Als u een particuliere investeerder bent, mag u volgens de regelgeving (per persoon) maximaal € 80.000,- investeren. Bent u een zakelijke investeerder? Dan geldt deze beperking niet.

3. Betalen

Als het beschikbare saldo op uw Collin rekening courant niet voldoende is, kunt u de inschrijving voltooien door middel van een iDEAL-betaling. Houd er rekening mee dat uw investering niet gereserveerd wordt indien u de iDeal-betaling uitvoert tijdens het investeringsproces. Wij kunnen daarom niet garanderen dat uw investering definitief zal zijn. Voor een iDEAL-betaling geldt een maximum van € 50.000,- per betaling.
U kunt ook het saldo op uw Collin rekening courant aanvullen door middel van een bankoverschrijving. Houd u er dan rekening mee dat uw saldo pas wordt aangevuld zodra wij uw betaling hebben ontvangen en verwerkt. Een iDEAL- betaling wordt direct verwerkt in het beschikbare saldo van uw Collin rekening courant.

Na bevestiging van uw inschrijving, welke u ontvangt via de mail, wordt het door u gekozen investeringsbedrag gereserveerd op het beschikbare saldo van uw Collin rekening courant.

4. Volgeschreven

Als 100% van de leningaanvraag is bereikt, krijgt deze de status ‘Volgeschreven’. Het is dan niet meer mogelijk om te investeren. Een investeerder kan zolang de leningaanvraag nog niet is volgeschreven de investering naar wens aanpassen of terugtrekken. Zodra de leningaanvraag de ‘Volgeschreven’ status bereikt wordt er gekeken naar het moment van investeren. De investeerders bij Collin hebben namelijk 4 dagen bedenktermijn, waarin een investeerder het recht heeft om de inschrijving te wijzigen of te annuleren. De leningaanvraag houdt de status ‘Volgeschreven’ totdat de bedenktermijn van 4 dagen na het volschrijven van de leningaanvraag is bereikt (zie ook V – Verwijderen inschrijving).

5. Definitief volgeschreven
Als de bedenktermijn afgelopen is, krijgt de leningaanvraag de status ‘Definitief volgeschreven’. Dit betekent dat de leningovereenkomst definitief tot stand komt. U vindt de leningovereenkomst terug in ‘Mijn Collin’ onder ‘Contracten’.
6. Uitboeken lening
Nadat de leningaanvraag de status ‘Definitief volgeschreven’ heeft bereikt, wordt de lening uitgeboekt aan de ondernemer. Dit betekent dat het gereserveerde investeringsbedrag in de Collin rekening courant bij alle investeerders definitief wordt afgeschreven.
7. Verlengen

Als de leningaanvraag na de reguliere publicatietermijn van 30 dagen nog niet de status ‘Volgeschreven’ heeft bereikt, besluit de Groen Licht Commissie om deze eventueel te verlengen.

8. Niet volgeschreven

Uiteindelijk bepaalt de crowd het succes van de financiering. Het kan dus ook gebeuren dat de leningaanvraag (na verlenging) niet wordt volgeschreven. Dit betekent dat de leningovereenkomst niet tot stand komt en binnen één werkdag de gereserveerde investeringsbedragen in uw Collin rekening courant automatisch worden vrijgegeven. U kunt het beschikbare saldo opnemen of opnieuw inschrijven op een andere leningaanvraag.

A. Actieve lening
Na het uitboeken van de lening is deze actief. De uitbetaling van rente en aflossing gebeurt maandelijks en wordt bijgeschreven op uw Collin rekening courant. De eerste termijn start één maand na uitboekdatum van de lening. U vindt uw lopende investeringen met hun terugbetaalschema terug in ‘Mijn Collin’, onder ‘Investeringen’.
H. Historie

Alle leningaanvragen blijven tot het einde van de publicatietermijn of 48 uur na het bereiken van de status ‘Volgeschreven’ zichtbaar onder ‘Investeringskansen’. 

V. Verwijderen inschrijving
U kunt uw inschrijving verwijderen in ‘Mijn Collin’ onder ‘Investeren’, mits de bedenktermijn van zoals genoemd bij stap 4 nog niet is verlopen. In dit geval wordt het gereserveerde saldo op uw Collin rekening courant weer vrijgegeven. Om uw inschrijving te herzien, verwijdert u eerst uw huidige inschrijving. Vervolgens kunt u opnieuw inschrijven op de betreffende leningaanvraag, als deze nog niet de status volgeschreven heeft bereikt.

Vragen over investeren?

E-mail
info@collincrowdfund.nl

Telefoon
085 401 6546

Bereikbaarheid
Werkdagen van 9.00 – 17.30 uur.

Investeren bij Collin

  • Aantrekkelijk rendement
  • Kredietwaardige leningen
  • Loyaliteitsprogramma
  • Online portefeuille

Ervaringen van investeerders