Hoe werkt investeren?

Hoe werkt investeren?
1. Registreren/inloggen

Bent u nieuw bij Collin? Dan moet u zich eerst registreren voordat u kunt gaan investeren. Dit kan als natuurlijk persoon of namens een bedrijf. Bij registratie namens een bedrijf controleert onze servicedesk uw handelingsbevoegdheid. De servicedesk kan hierover contact met u opnemen als dat nodig is.

Collin rekening courant
Na registratie bij Collin, krijgt u een persoonlijke Collin rekening courant. Deze is gekoppeld aan de bankrekening van Stichting Collin Crowdfund, zodat de geldstromen gescheiden lopen van de onderneming (Collin Crowdfund N.V.) waarin de exploitatie van Collin Crowdfund wordt gevoerd.

U kunt onder ‘Mijn Collin’, ‘Rekening courant’ het saldo van uw Collin rekening courant aanvullen alsook opnemen. Het saldo dat gedurende een periode van twee maanden niet is gebruikt, wordt automatisch teruggestort op uw bankrekening.

2. Inschrijven

Als u in een leningaanvraag wilt investeren, kiest u bij de desbetreffende leningaanvraag voor ‘Inschrijven’ en vult u het gewenste investeringsbedrag in. Voor het te investeren bedrag geldt een minimum van € 500,- en een veelvoud van € 500,-. U bevestigt uw inschrijving via een unieke, eenmalige code (OTP) die u via een SMS ontvangt.
Als u een particuliere investeerder bent, mag u volgens de regelgeving (per persoon) maximaal € 80.000,- investeren. Bent u een zakelijke investeerder dan geldt deze beperking niet.

3. Betalen

Als het beschikbare saldo op uw Collin rekening courant niet voldoende is, kunt u de inschrijving voltooien door middel van een iDEAL-betaling. Voor een iDEAL-betaling geldt een maximum van € 10.000,- per betaling. Als u een groter bedrag wenst te investeren, kunt u vooraf uw beschikbaar saldo aanvullen door meerdere keren een iDEAL-betaling van €10.000,- uit te voeren.
U kunt ook het saldo op uw Collin rekening courant aanvullen door middel van een bankoverschrijving. Houd u er dan rekening mee dat uw saldo pas wordt aangevuld zodra wij uw betaling hebben ontvangen en verwerkt. Een iDEAL- betaling wordt direct verwerkt in het beschikbare saldo van uw Collin rekening courant.

Na bevestiging van uw inschrijving, wordt het door u gekozen investeringsbedrag gereserveerd op het beschikbare saldo van uw Collin rekening courant.

4. Volgeschreven

Als exact 100% van de leningaanvraag is bereikt, krijgt deze de status ‘Volgeschreven’. Het is dan niet meer mogelijk om te investeren.
Bij elke investering geldt een bedenktermijn van 14 dagen, waarin een investeerder het recht heeft om de inschrijving te wijzigen of te annuleren. De leningaanvraag houdt de status Volgeschreven totdat de bedenktermijn voor alle inschrijvingen is verlopen (zie ook V – Verwijderen inschrijving).

5. Definitief volgeschreven

Als de bedenktermijn afgelopen is, krijgt de leningaanvraag de status ‘Definitief volgeschreven’. Dit betekent dat de leningovereenkomst definitief tot stand komt. U vindt de leningovereenkomst terug in ‘Mijn Collin’ onder ‘Contracten’.

6. Uitboeken lening

Nadat de leningaanvraag de status ‘Definitief volgeschreven’ heeft bereikt, wordt de lening uitgeboekt aan de ondernemer. Dit betekent dat het gereserveerde investeringsbedrag in de Collin rekening courant bij alle investeerders definitief wordt afgeschreven.

7. Verlengen

Als de leningaanvraag na de reguliere publicatietermijn nog niet de status ‘Volgeschreven’ heeft bereikt, besluit de Groen Licht Commissie om deze eventueel te verlengen.

8. Niet volgeschreven

Uiteindelijk bepaalt de crowd of zij het geloof en vertrouwen heeft in de ondernemer en zijn businessplan en of zij wel of niet investeren. Het kan dus ook gebeuren dat de leningaanvraag (na verlenging) niet wordt volgeschreven. Dit betekent dat de leningovereenkomst niet tot stand komt en binnen één werkdag de gereserveerde investeringsbedragen in uw Collin rekening courant automatisch worden vrijgegeven. U kunt het beschikbare saldo opnemen of opnieuw inschrijven op een andere leningaanvraag.

A. Actieve lening

Na het uitboeken van de lening is deze actief. De uitbetaling van rente en aflossing gebeurt maandelijks en wordt bijgeschreven op uw Collin rekening courant. De eerste termijn start één maand na uitboekdatum van de lening. U vindt uw lopende investeringen met hun terugbetaalschema terug in ‘Mijn Collin’, onder ‘Investeringen’.

H. Historie

Alle leningaanvragen blijven tot het einde van de publicatietermijn of 48 uur na het bereiken van de status ‘volgeschreven’ zichtbaar onder actuele leningaanvragen. Daarna vindt u de leningaanvraag terug onder ‘Investeren’ bij ‘Leningaanvragen-Historie’.

V. Verwijderen inschrijving

U kunt uw inschrijving verwijderen in ‘Mijn Collin’ onder ‘Investeren’, mits de bedenktermijn van 14 dagen vanaf het moment van inschrijven nog niet is verlopen. In dit geval wordt het gereserveerde saldo op uw Collin rekening courant weer vrijgegeven. Om uw inschrijving te herzien, verwijdert u eerst uw huidige inschrijving. Vervolgens kunt u opnieuw inschrijven op de betreffende leningaanvraag, als deze nog niet de status volgeschreven heeft bereikt.

Investeren bij Collin

Aantrekkelijk rendement
Kredietwaardige leningen
Loyaliteitsprogramma

Introductievideo

Collin investeerders video

Blijf op de hoogte



Ja, ik wil ook nieuwe lening alerts ontvangen!

Heeft u vragen?

Voor een snel antwoord op uw vraag, kijkt u bij de Veelgestelde vragen.

Vindt u daar uw antwoord niet? Neemt u dan contact op met onze servicedesk. Wij helpen u graag verder!

Contactgegevens

E-mail: info@collincrowdfund.nl

Telefoon:
085 - 401 65 46

Bereikbaarheid:
Werkdagen van 9 - 21 uur.